Att plötsligt inte kunna andas. Någon som varit med om liknande?

Kristall10

Trådstartare
Vaknade tidigt i morse av att jag inte kunde andas. Det var helt tätt i halsen, inte av något föremål utan som att luftrören hade dragit i hop sig.
Jag har aldrig haft problem att andas tidigare, har ingen astma eller allergi.
Tog någon minut innan det tillslut gradvis släppte och jag kunde få luft igen. Fruktansvärd upplevelse!
Sambon ringde 112 så det blev ambulans till akuten. Först nu, ca 5 timmar efter det hände börjar det kännas som vanligt att andas. Första timmarna var det tungt att andas och jag hade svårt att prata. Var yr och hade svimningskänsla.
Läkaren som ambulanspersonalen pratade med på väg in trodde på panikångestattack. Men jag är skeptisk till det. Har aldrig haft det tidigare och är inte stressad eller orolig eller liknande över något. Däremot har jag varit förkyld länge med jobbig hosta bla.
Har inte fått träffa någon vårdpersonal ännu och eftersom att jag nu mår bättre antar jag att de skickar hem mig.
Är det någon här som varit med om liknande?
 
Lufthunger och andningssvårigheter förekommer vid ME så du kanske vill kolla på det? För mig blir andningsbesvären på ambulansåkningsnivå ibland (men jag har lite olika grejer med lungorna efter covid också).

En annan grej är att MCAS (mastcellsaktivering) är vanligt vid ME, då kan reaktioner av allergisk typ komma oprovocerat eller av grejer man inte räknar med. Stress är en grej som kan utlösa reaktioner och även träning (pga att de ökar mängden histamin i kroppen) så om du varit förkyld/hostig så har du kanske kommit över aktivitetstoleransnivån utan att kunna styra över det?

Detta sagt med öppenhet för att det säkert inte är enda möjliga förklaringen, men kanske ett spår att följa.

Vad skönt att du mår lite bättre! Hoppas det fortsätter åt rätt håll och att du snart släpps hem.
 
Lufthunger och andningssvårigheter förekommer vid ME så du kanske vill kolla på det? För mig blir andningsbesvären på ambulansåkningsnivå ibland (men jag har lite olika grejer med lungorna efter covid också).

En annan grej är att MCAS (mastcellsaktivering) är vanligt vid ME, då kan reaktioner av allergisk typ komma oprovocerat eller av grejer man inte räknar med. Stress är en grej som kan utlösa reaktioner och även träning (pga att de ökar mängden histamin i kroppen) så om du varit förkyld/hostig så har du kanske kommit över aktivitetstoleransnivån utan att kunna styra över det?

Detta sagt med öppenhet för att det säkert inte är enda möjliga förklaringen, men kanske ett spår att följa.

Vad skönt att du mår lite bättre! Hoppas det fortsätter åt rätt håll och att du snart släpps hem.
Har du någon medicin du tar när du får andningsbesvär?
 
Jag har haft så en gång. Det var jul och jag var väl kanske 17 år. Vi satt och mös framför tvn, käkade lite julgodis osv. Fick en konstig känsla i kroppen och gick till toaletten för att... ja inte vet jag, det kändes fel och jag ville gå iväg för att inte förstöra stämningen typ.
Satte mig och skulle kissa och fick inte luft. Jag tror det varade i ca 2 minuter, och jag var tvungen att lägga mig ner till slut för att jag trodde att jag skulle svimma eller dö.
Det var precis som du beskriver, det gick inte att få in någon luft öht, helt omöjligt. Släppte till slut gradvis precis som för dig och jag låg och försökte få in luft och samtidigt inte göra för mycket ljud för att inte störa de andra som hade så kul (Jag är aldrig logisk när jag gör mig illa eller är sjuk :angel: )

Gick ut till de andra efter en stund, skulle gissa efter ca 10 minuter. Berättade inte för någon. Minns att jag var lite yr och fortfarande hade svårt att andas en bra stund efter men att jag var helt återställd dagen efter.

Ingen aning vad som hände. Kan hända att jag tänker på det då och då och undrar vad det var. Aldrig hänt igen. 🤷‍♀️
 
Dottern har haft några gånger. I hennes fall beror det på kramper i luftrören (eller ja, musklerna runt luftrören). Hon upplever som du, omöjligt att andas för att släppa gradvis. I hennes fall kommer det av långvarig hosta, eftersom hon har bakomliggande sjukdom får hon luftrörsvidgande och kortison via inhalator som hon tar regelbundet.

Även min vän har haft något liknande vid ett enstaka tillfälle. Hon hade hjärtinfarkt. Så det är bra att du i alla fall var inne på sjukan och kollade för det kan nog vara lite vad som helst kopplat till bröstmuskulaturen.
 
Ja, en närstående har haft så. Förstå gången kom det inte i samband med någon stressituation alls så jag hade så svårt att tro på det där med panikångest. Men sedan hände det ett par gånger till och då helt klart i samband med stress, så i hennes fall var det panikångest.
 
Man kan få ångest av drömmar osv så det skulle rent teoretiskt kunna vara panikångest som uppstått i sömnen. Borde iofs inte hänga i i flera timmar om själva ångesten passerat/gått ned.
Man känner sig inte alltid stressad/orolig vid ångest, det är ju en rent fysisk reaktion och ibland är det som att kroppen lever sitt eget liv där..
 
Har du någon medicin du tar när du får andningsbesvär?
Jag har provat mig igenom en uppsjö inhalatorer som tyvärr inte gör mer än marginell skillnad.

Har en cpap som hjälper luftvägarna att hålla sig öppna, jag har något tillstånd som gör att de kollapsar (alltså inte svullnar eller krampar, bara stänger sig av lufttrycket/gravitationen :cautious:) och då funkar det att den trycker in luft.

För mig är det alltså inte MCAS eller allergisk reaktion som jag nämnde i förra inlägget utan luftrörens kollapsighet i kombination med svaga andningsmuskler, så om luftvägarna är mycket kollapsiga så orkar jag inte andas ordentligt till slut.

Ibland har jag åkt in (det har jag blivit instruerad) och blivit kollad och fått högre tryck på luften. Det är vanlig luft ej syrgas jag får.
 
Blev i alla fall utskriven vid lunch med en lapp från läkaren att köpa Sinupret forte. Det har jag redan ätit i två veckor pga min förkylning och tog det i går kväll.
För varje gång jag nämnde ME såg de olika vårdpersonalen lika frågande ut och undrade vad det är för något.
Hoppas att jag slipper uppleva detta igen!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 483
Senast: Lingon
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 117
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har under en längre tid (ca 3 veckor) mått riktigt illa om nätterna. I första veckan kunde jag få attacker lite titt som tätt under...
Svar
6
· Visningar
39 269
Småbarn Bakgrundsstoryn då; Jag har en femåring som i maj 2012 fick svårt att andas, värre och värre med syrebrist och medvetslöshet som...
Svar
15
· Visningar
2 276
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp