Bukefalos 28 år!

Att referera enlig APA, psykologi

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag pluggar just nu en psykologikurs på distans, och den första delen var helt uppbyggd genom tentor, så det är först nu jag har har uppgifter där man ska referera, tidigare var det bara att svara på en fråga. Jag har pluggat ganska mycket tidigare, men då fick vi använda oss av fotnoter (jag har förstått att det dock är väldigt ovanligt att man får det) och det är det system jag är bekant med. Jag/vi (vi har ett grupparbete) fick tillbaka en del av arbetet innan jul, och ska lämna in den kommande i dagarna. Vi ska använda oss av APA, det är ingen i gruppen som har använt sig av det tidigare, men vi har försökt googla och tyckte att vi hade fått till det. Nu skrev läraren i sin feedback på förra uppgiften att vi bör lära oss hur man gör med APA i framtiden, och vi blev helt ställda, det var ju det vi tyckte att vi hade gjort.

Jag har försökt googla igen, men blir inte ett dugg klokare. Så, hur refererar man enligt APA? Vi har skrivit efternamn, årtal och så även sidnummer (vilket inte ska vara med enligt APA vad jag förstår, men enligt läraren ska det vara med på just den här uppgiften, så det är ju liksom något hon själv valt) i den löpande texten. Vart placerar man referensen? Nu har den stått i slutet, som när man använder fotnoter, men det kanske inte ska vara så? Tacksam för input, för jag känner mig rätt lost just nu.
 
Det beror på hur texten är skriven. Vissa meningar sätter man referensen sist, andra inte. Bäst flyt blir det om man varierar.

Skriver ni till exempel "Enligt Svensson är det såhär och såhär..." så ska referensen vara direkt efter Svensson, och inte i slutet av meningen.

Alltså,
"Enligt Svensson (2000) är det såhär och såhär..."

Sen kan en annan mening vara typ

"Det betyder att ..." , och då hamnar referensen sist, alltså Det betyder att... (Svensson, 2000).

Blir du något klokare av mina exempel, eller gör jag dig bara mer förvirrad?