Bukefalos 28 år!

Att rida en förliten ponny i utbildningssyfte

Tycker det är helt rätt att ta hjälp av någon äldre, sett ponnyer som är nästintill livsfarliga.
Har under alla år varit den enda dressyrryttaren bland 10 hoppryttare så har hänt att jag har fått rida deras ponnyer. Har liten överkropp och långa ben så med korta läder har det fungerat. Kortare pass och stod mycket upp i lätt sits om jag red b-ponny. Nu skulle jag inte kunna sitta upp på en b-ponny längre, känner mig alldeles för stor och tung.
okj_506727e2e087c31086b6a43f.jpg

Här med en c-ponny och tycker inte det ser allt för hemskt ut, hoppas jag O_o
 
Ja det kan man undra…. eller undra vad de skulle göra/tycka/tänka om det var deras egna barn som sitter på en ponny som de inte klarar av till 100%

Jag blev ombedd att rida till en ponny åt en 12/13-årig tjej som inte klarade av den för ett tag sen. Det var en maxad D-ponny av kallblodstyp med nerverna på utsidan, väldigt trevlig men inget man kunde göra barnponny av med gott samvete. Den var riktigt fin att se på och jag tror det var därför som mamman vägrade inse problemet och sälja den. Det hela slutade med att jag gav mamman ett ultimatum; om hon sitter upp på ponnyn själv och rider till brevlådan och tillbaka (200 m tor) forsätter jag göra vad jag kan för att få dottern att klara av hästen eller så hjälper vi henne byta till en mer passande ponny.
Det blev en söt korsningsponny...
 
Jag är lyckligt lottad, 158cm och ca 53kg vikt trotts 3 barn :) ena dottern har en b-ponny som jag hoppar upp på emellanåt för att utbilda samt ridåka en skogstur enstaka ggr :D Funkar super. Är perfekt när man försöker förklara övningar för dottern och faktiskt kunna visa de också, underlättar grymt mkt!

Såhär ser vi ut!
1453244_10204040532912400_5727817632656076233_n.jpg
 
Jag är lyckligt lottad, 158cm och ca 53kg vikt trotts 3 barn :) ena dottern har en b-ponny som jag hoppar upp på emellanåt för att utbilda samt ridåka en skogstur enstaka ggr :D Funkar super. Är perfekt när man försöker förklara övningar för dottern och faktiskt kunna visa de också, underlättar grymt mkt!

Såhär ser vi ut!
1453244_10204040532912400_5727817632656076233_n.jpg

Vem hade inte velat sitta på den sötnosen :love:

*kl

Jag red mycket ponnyer på mitt första jobb. Dryga 160 cm och med vikt runt 52-53 kg satt jag även på B-ponnyerna ibland (ca var sjätte vecka) men de var av modell större och grövre inom spannet för kategorin. Märktes alltid skillnad när de gick lektion om ponnyerna reds igenom lite ibland. Nu är jag tyvärr alldeles för tung så B-ponny går fetbort i dagsläget :(

Så jag håller med de flesta andra, så länge man inte är FÖR stor är det oftast till gagn för alla inblandade om ponnyerna är välridna.
 
Jag tycker det är mycket klokt att låta en äldre/vuxen ryttare rida de små ponnyerna vid behov/regelbundet. Har som andra tidigare nämnt också sett ponnyer som varit rent av farliga då ingen vuxen hade disciplinerat dom utan låtit barnen fixa själv. Jag som också har förmånen och glädjen att vara kort (159cm) har hjälpt till med både B- och C-ponnyer.

Utbildning för ponnyn, barnet lär sig av ponnyn. Säkerhet ur flera aspekter :)
 
Har lite delade meningar här hemma ang huruvida det är ok att en vuxen hoppar upp på en b-ponny för att hjälpa den lilla ryttaren någon gång ibland.

Denna fråga är inte riktad till någon speciell, men tänker lite hurvida det är ok för en vuxen ryttare? vart går gränsen?
är det mer ok att den vuxna (äldre) ryttaren är för lång med väldigt lätt, eller är tvärt om bättre? Vad är kanske viktgränsen?

Och vi säger att det inte är ok att en för stor ryttare hoppar upp, är det bättre att ponnyn leker Allan och blir en fara för sig själv och/eller ryttaren?

Förstår att den bästa lösningen alltid är att hitta en lagom stor ryttare som har mer erfarenhet som kan hjälpa, men om den typ av ryttare inte finns tillgänglig.

Att hitta bra ryttare till b-ponny och små c-ponny är ju ganska svårt kan jag tycka. Själv känner jag ingen som är i lagom storlek som jag tycker har kunskap för att utbilda någon häst över huvud taget. Visst kan en talangfull ryttare komma långt med bra hjälp i form av träning, men ibland är ju inte alltid det tillräckligt (eller så kommer hjälpen för sent).


Vad tycker ni?

Nu verkar det ju lite som att vi pratar om olika saker. Det är ju en sak att sätta sig upp och rida till eller utbilda en ponny för att den ska hålla sig på mattan och uppföra sig, jämfört med att sätta upp en vuxen som rider igenom och utbildar ponnyn på en hög nivå, rider igenom den dagen innan tävling så att den lilla ryttaren kan åka på den vuxnes ridning på tävling.
Det första känns inte alls konstigt för mig utan snarare självklart. Utöver att barnen lär sig betydligt mer på en välriden häst så är det också en säkerhetsfråga.
Den senare är väl kanske lite osportsligt, fusk kan man ju inte säga att det är, men som sagt, det blir ju inte direkt barnets ridning som visas upp, utan det arbete den vuxne gjort tidigare.
 
Nu verkar det ju lite som att vi pratar om olika saker. Det är ju en sak att sätta sig upp och rida till eller utbilda en ponny för att den ska hålla sig på mattan och uppföra sig, jämfört med att sätta upp en vuxen som rider igenom och utbildar ponnyn på en hög nivå, rider igenom den dagen innan tävling så att den lilla ryttaren kan åka på den vuxnes ridning på tävling.
Det första känns inte alls konstigt för mig utan snarare självklart. Utöver att barnen lär sig betydligt mer på en välriden häst så är det också en säkerhetsfråga.
Den senare är väl kanske lite osportsligt, fusk kan man ju inte säga att det är, men som sagt, det blir ju inte direkt barnets ridning som visas upp, utan det arbete den vuxne gjort tidigare.

Osportsligt och fusk kan det tänkas vara om ponnyn varit duktig och pluggat in banan utantill :angel: , annars är det ju fortfarande så att ungen faktiskt måste styra runt ponnyn på tävlingsbanan själv och se till att varken störa hästen eller rida fel. Att göra så lite som möjligt på ryggen är enligt mitt tycke det som väldigt många har svårast för... :devil:

Annars är det lika osportsligt att köpa en välskolad GP-häst med befästa rörelser och ge sig ut på tävling. Eller en ridskolehäst som rids igenom av såväl ridlärare som duktiga elever. Finns ingenting som heter osportsligt med detta, eller att rida till ponnyn innan tävling. Med ens du passerar grinden in till banan är det upp till bevis för varje individ!
 
Osportsligt och fusk kan det tänkas vara om ponnyn varit duktig och pluggat in banan utantill :angel: , annars är det ju fortfarande så att ungen faktiskt måste styra runt ponnyn på tävlingsbanan själv och se till att varken störa hästen eller rida fel. Att göra så lite som möjligt på ryggen är enligt mitt tycke det som väldigt många har svårast för... :devil:

Annars är det lika osportsligt att köpa en välskolad GP-häst med befästa rörelser och ge sig ut på tävling. Eller en ridskolehäst som rids igenom av såväl ridlärare som duktiga elever. Finns ingenting som heter osportsligt med detta, eller att rida till ponnyn innan tävling. Med ens du passerar grinden in till banan är det upp till bevis för varje individ!
Jag håller verkligen med och undrar över resonemanget allmänt hur i hela friden det skulle vara fusk öht allmänt och ffa enligt resonemanget. Märkligt! Men det är inte fusk att hästägare lämnar hästar på tillridning/utbildning regelbundet hos proffs när man satsar hela vägen osv?

Jag vet nog absolut inga barnponnyer tävlingsmässigt på nivå ngn vuxen ev " stör sig på " som utbildats av ngt barn öht ?

Vad konstiga reaktioner att folk så tydligen gravt stör sig på att ponnyer har framgångar om inte barnen själva grundutbildat dem från start. Jag är förundrad ? Finns det många såna ponnyer som tävlar utan att vuxen är involverad ? Eller är det fusk enbart att just ngn 18 åring jmf med en 10 åring, eller liten mamma rider den ett par dagar i veckan ?
 
Senast ändrad:
@caballus och @mackan Det är klart ni har rätt, jag vet inte riktigt hur jag tänkte.. det är väl mer det att de barn som inte har möjlighet till att få någon riktigt duktig vuxen som utbildar sin ponny, inte riktigt tävlar på samma möjligheter som dom som har det. Jag tänker på de som kommer in på banan och rider en mjuk och fin ponny i form för att det sitter en väldigt duktig ryttare på ponnyn väldigt ofta och de rider på det, samtidigt som en annan liten ryttare inte har den möjligheten.. men och andra sidan så är det ju alltid så i alla klasser. Även om det kanske inte är just det som skiljer oss åt, så skiljer hästmaterialet, möjligheten till en bra tränare och träning regelbundet.. vi tävlar inte med samma möjligheter i grunden så är det bara.. så det är ju helt idiotiskt att kalla det osportsligt. Tar på mig den.
 
@caballus och @mackan Det är klart ni har rätt, jag vet inte riktigt hur jag tänkte.. det är väl mer det att de barn som inte har möjlighet till att få någon riktigt duktig vuxen som utbildar sin ponny, inte riktigt tävlar på samma möjligheter som dom som har det. Jag tänker på de som kommer in på banan och rider en mjuk och fin ponny i form för att det sitter en väldigt duktig ryttare på ponnyn väldigt ofta och de rider på det, samtidigt som en annan liten ryttare inte har den möjligheten.. men och andra sidan så är det ju alltid så i alla klasser. Även om det kanske inte är just det som skiljer oss åt, så skiljer hästmaterialet, möjligheten till en bra tränare och träning regelbundet.. vi tävlar inte med samma möjligheter i grunden så är det bara.. så det är ju helt idiotiskt att kalla det osportsligt. Tar på mig den.

För ett barn kan det nog kännas både osportsligt och rent av som fusk när någon annan har uppenbart bättre förutsättningar på tävling. Men det harndlar ju om ålder/mognad och hur föräldrarna hanterar saken.
Jag hade en kompis under ponnytiden vars mamma red på hög nivå själv, var liten nog att rida ponny och jobbade som erkänt duktig tränare, och familjen hade ekonomiska möjligheter långt över medelsvensson. Alla vi andra barn hade inga sådana möjligheter, och det hade kunnat bli en rätt otrevligt situation oss barn emellan om föräldrar betett sig som i TS. Till vilken nytta kan man ju undra...
 
För ett barn kan det nog kännas både osportsligt och rent av som fusk när någon annan har uppenbart bättre förutsättningar på tävling.
Visst är det så, barnen uppfattar orättvisor på andra sätt än vuxna, och har svårare att se perspektiv samt har en egocentrerad inställning i sitt sätt att tänka. Och detta är helt normalt för ett barn. Förhoppningsvis har de en förälder som förstår skillnaden.

Orättvisan i ridsporten handlar om förutsättningar (läs pengar). Vissa har massvis, andra får slita den hårda vägen om de vill tävlingssatsa. Men väl på tävlingsbanan är det upp till varje ekipage att visa vad de kan. Där är ridsporten faktiskt på lika grunder oavsett ålder.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 617
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 311
Senast: Blyger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp