Att sälja sin häst

Ketrawzc

Trådstartare
Jag står för första gången i en situation där jag av olika anledningar överväger att sälja min häst. Egentligen så vill jag inte, men ibland går inte livet som man planerat.

Men hur ska man tänka? Jag är så rädd att släppa kontrollen, JAG känner ju henne bäst och vet hur hon ska skötas på bästa sätt. Och det är ju precis dehär som jag verkligen måste få en annan tankebana på, för det är ju inte ens sant. Någon annan kommer kunna ta hand om henne precis lika bra (eller bättre) som jag gjort. Men...

Hur hittar man det perfekta hemmet? Finns det något ni kollar upp, eller undviker hos en köpare? Säger ni nej till någon ni inte vill sälja till? Vad tänker ni på när ni ska sälja eran häst helt enkelt?
Hästen är min bästa vän och kollega och för mig är det viktigt att hon får ett bra hem.
Jag inbillar mig dessutom att hon är en attraktiv häst i den prisklass hon kommer hamna i.

Ett luddigt inlägg, jag vet. Men vad har ni för tankar när det är dags att sälja era hästar?
 
Jag har knappt sålt nagon häst men letat nytt hem till ett par. Men jag skulle först och främst lata det ta tid. Jag skulle också göra en kravlista som folk var tvugna att uppfylla innan provridning. Jag skulle också be att få återkomma och inte boka provridning vid första kontakten. Om hästen är dyr skulle jag kolla köparens ekonomi inför en andra provridning. Sen skulle jag begära referenser. Kanske inte så konstigt att jag inte saljer hästar :-)
 
Jag står för första gången i en situation där jag av olika anledningar överväger att sälja min häst. Egentligen så vill jag inte, men ibland går inte livet som man planerat.

Men hur ska man tänka? Jag är så rädd att släppa kontrollen, JAG känner ju henne bäst och vet hur hon ska skötas på bästa sätt. Och det är ju precis dehär som jag verkligen måste få en annan tankebana på, för det är ju inte ens sant. Någon annan kommer kunna ta hand om henne precis lika bra (eller bättre) som jag gjort. Men...

Hur hittar man det perfekta hemmet? Finns det något ni kollar upp, eller undviker hos en köpare? Säger ni nej till någon ni inte vill sälja till? Vad tänker ni på när ni ska sälja eran häst helt enkelt?
Hästen är min bästa vän och kollega och för mig är det viktigt att hon får ett bra hem.
Jag inbillar mig dessutom att hon är en attraktiv häst i den prisklass hon kommer hamna i.

Ett luddigt inlägg, jag vet. Men vad har ni för tankar när det är dags att sälja era hästar?

Jag gör en tydlig "bild" av hästen objektivt. Vad är plus och minus och vilken slags köpare kommer uppskatta plussen?
Vad kräver hästen för liv? Och vilken slags köpare kommer erbjuda det? Och vad är denna typen av köpare beredd att betala.

Sen funderar jag över var den aktuella hästen befinner sig jämfört med andra hästar som riktar sig till samma slags kund. Är den i övre spannet av prisklassen, normal eller lite lägre?

Jag är tydlig med hästens plus och minus direkt och det har gjort att de som inte verkar lämpliga på telefonen oftast inte ens kommer och tittar. Hade inte sålt till någon som jag inte tror matchar med hästen. Vill inte få problem efter försäljningen.
 
Jag har nekat köpare, där jag sett att hästen inte gillat ryttarens ridning. Och skulle nog göra det igen om det känns fel.
Men i övrigt så säljer jag till den som vill ha hästen, som verkar kunna ge den vad den behöver och som betalar ett pris jag är nöjd med.
(skulle aldrig sälja till någon som inleder kontakten med att pruta)
 
För det första: du är inte den enda som kan ta hand om din häst, det finns massor av kompetenta människor som klarar det minst lika bra ;)

Jag har sålt en handfull egna hästar (försäljningshästar borträknade då de säljs med andra premisser), har flera gånger nekat köpare och låtit det ta tid för att hitta rätt. Alla stora hästar jag sålt är kvar hos eller har dött hos den ägare jag sålt till. Då har man hittat rätt :love: Magkänslan har varit viktigare än tex tävlingsmeriter.
 
Det beor ju väldigt mycket på vad det är för häst man säljer vilken slags köpare man får kontakt med. Om du säljer en ponny får du både föräldrar och barn att hantera, säljer du en 'läromästare' får du sannolikt många mer ovana ryttare och säljer du en tävlingshäst sannolikt mer drivna ryttare ...Alla med sina olika förväntningar och möjligheter ..
Var ärlig i din beskrivning av hästen och våga säga nej om du inte tror det hela blir bra. Ett tips är att låta säljaren själv glra iordning hästen före ridni g - då ser du hur kontakten m hästen fungerar. Sist jag skulle sälja en känslig unghäst kom en tjej där jag direkt såg att hon var väldigt osäker i sin hantering. Jag bestömde då snabbt att vi skulle rida en lite tur ut som uppvärmning och lät henne ta en äldre häst. Jag såg på typ 2 min att hon var alldelelles för orutinetad f min unghäst och sa det till henne på ett så fint sätt jag kunde. Hon tog det bra och vi hade ett bra samtal om vilken slags häst som nog skulle passa henne!
 
För det första: du är inte den enda som kan ta hand om din häst, det finns massor av kompetenta människor som klarar det minst lika bra ;)

Jag har sålt en handfull egna hästar (försäljningshästar borträknade då de säljs med andra premisser), har flera gånger nekat köpare och låtit det ta tid för att hitta rätt. Alla stora hästar jag sålt är kvar hos eller har dött hos den ägare jag sålt till. Då har man hittat rätt :love: Magkänslan har varit viktigare än tex tävlingsmeriter.
Haha jag veeet och jag tänker att hon ju var ny för mig med en gång och jag fick upptäcka och prova mig fram utan att hon tog skada. Men kanske har man en annan grundinställning om man faktiskt vill sälja hästen.
 
Referenser tycker jag är bra, det kan avskräcka flera som ändå inte är intressanta att sälja till.

Jag är också hemskt rädd för att sälja och att hästen sedan ska bli helt felbehandlad, riden med skarpa bett och graman, vassa sporrar och ingen mat.

Jag skulle stalka människan lite på facebook innan jag bestämde något, kanske kommer något upp som gör valet lätt eller så kan man känna sig lite tryggare i beslutet att sälja.

Flera provridningar i olika situationer, ridbana/hus i skog, på nytt ställe osv. Låt den som kommer och tittar göra sakerna, ta in, tränsa, leda bla bla.

Var ärlig, annars är det ju såklart större risk att det blir fel.
Ha inte ett fast pris.

Självklart ska du säga nej direkt om du inte tycker hemmet är bra.

Kanske kan du skriva kontrakt att du får köpa tillbaka hästen om den ska säljas igen.
 
Det går inte att skydda sig helt. Vi har bara sålt en enda gång och aldrig mer. Det kunde inte bli mer vattentätt, vi kollade allt som var värt att veta, lärde känna familjen genom att de var medryttare en tid och allt verkade väldigt bra. Vi trodde att hästen skulle få ett bra, livslångt hem med god omvårdnad. Så vi sålde och första tiden gick det som förväntat bra, sedan tvärvände de nya ägarna och hästen fick ett hemskt liv. Skickades runt på foder hos olika människor, blev så mager att han såg ut som ett skelett, helt vanvårdad, fick skador, reds med dålig sadel, fick borrelia mm. Efter några år fick vi möjlighet att köpa honom igen och det gjorde vi direkt, nu får han stanna hos oss resten av livet.

Givetvis finns det vettiga köpare, det svåra är att veta om det verkligen stämmer, man bör vara beredd på det mest osannolika för människor kan vända upp och ner på allt.
 
Det viktigaste för mig är att gå på magkänslan. Det är en fördel att vara en bra människokännare, då känner man direkt när det är rätt. Känns det inte rätt då tycker jag att man ska tacka nej till en köpare. När man har sålt till rätt person då är det inte speciellt jobbigt att sälja häst faktiskt då känns det bra. Men som du säger så gäller det att släppa kontrollbehovet om att hästen har det bäst hos mig, den kan få det precis lika bra hos någon annan.
 
De hästar jag sålt har hamnat hos mycket omtänksamma och noggrana ägare som har varit måna om att hästen ska ha det så bra som möjligt. Med den vetenskapen har det varit lättare för mig att "släppa kontrollen". De har frågat mig om allt möjligt både innan och efter köpet och jag har gladeligen gett råd om diverse saker som uppkommit.

För mig känns det viktigast att kolla upp att köparen är vettig och seriös, samt rider tillräckligt bra för att klara av hästen. Den måste även kunna erbjuda ett hem som jag känner är okej för hästen, jag har vägrat sälja till stall som inte har utevistelse varje dag, t.ex.

Sedan får man ha i åtanke att saker kan hända som gör att köparen måste göra sig av med hästen, men om det är en person som tycker lika mycket om hästen som du gör så kommer den sakerligen att se till att hitta ett bra nytt hem åt den även då.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 348
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 236
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 114
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp