Att skaffa medryttare

Boj

Trådstartare
Har under en tid funderat fram och tillbaka på medryttare, har haft en tidigare men vid försäljning av hästen fick jag problem med medryttaren trots att jag erbjudit denne köp. Den här hästen ska inte säljas, utan mer därför att jag har fysiska problem vid vissa tillfällen och känner därför att det kan vara ett alternativ. Har haft ett par som prövat, människor som enbart ridit dressyr tidigare. Trodde kanske att det skulle vara bra, men upplever at det inte alls var så bra. Är ju själv ryttare med dressyr som grund, det som nu inträffade var att sitter man på en ponny som måste man skrynkla ihop den med jätte kort hals. Det här funkar ju inte, för även en islandshäst kräver lösgörande med sträck i överlinje. Ändå vet jag att dessa är duktiga ryttare när de sitter på ett halvblod, men vad är det som händer liksom? Försökte förklara, att hästen har samma behov av att sträcka sin överlinje även om det är en mindre häst i storlek, men nej. Halsen kortades vilket resulterar i grisepass, och absolut ingen trav trots att ponnyn har en stabil, säker och mycket bra trav. Så hur förklarar jag? Brukar normalt sett inte ha problem med att göra mig förstådd, men nu verkar det ha gått troll i det hela.
 
Kanske en lektion hos någon bra islandstränare i närheten?

Annars vet jag inte om man kan göra så mycket annat än att förklara men det antar jag att du försökt
 
Ja nog försöker jag, men likafullt blir han spänd och konstig pga bli ihop skrynklad. Nu tänkte jag som så att observera på håll, eftersom jag säkert medför en viss spänning som ägare. Så får jag se om det blir bättre, förstår också att det blir ännu mer press när jag står i närheten.
 
Tråkigt när folk drar hästen i munnen hela tiden. Mina skulle bli galna om någon red så där. Så tråkigt. Tyvärr verkar en del fått de hela om bakfoten. Hästen ska vara avspänd och lösgjord, arbetet ska vara uppbyggande , inte nedbrytande. Suck!
 
Har under en tid funderat fram och tillbaka på medryttare, har haft en tidigare men vid försäljning av hästen fick jag problem med medryttaren trots att jag erbjudit denne köp. Den här hästen ska inte säljas, utan mer därför att jag har fysiska problem vid vissa tillfällen och känner därför att det kan vara ett alternativ. Har haft ett par som prövat, människor som enbart ridit dressyr tidigare. Trodde kanske att det skulle vara bra, men upplever at det inte alls var så bra. Är ju själv ryttare med dressyr som grund, det som nu inträffade var att sitter man på en ponny som måste man skrynkla ihop den med jätte kort hals. Det här funkar ju inte, för även en islandshäst kräver lösgörande med sträck i överlinje. Ändå vet jag att dessa är duktiga ryttare när de sitter på ett halvblod, men vad är det som händer liksom? Försökte förklara, att hästen har samma behov av att sträcka sin överlinje även om det är en mindre häst i storlek, men nej. Halsen kortades vilket resulterar i grisepass, och absolut ingen trav trots att ponnyn har en stabil, säker och mycket bra trav. Så hur förklarar jag? Brukar normalt sett inte ha problem med att göra mig förstådd, men nu verkar det ha gått troll i det hela.

Jag tycker nog att det hör till grundutbildningen att ryttare ska klara av att rida utan att bryta ner hästen. Att inte bryta ner en häst handlar ju egentligen mest om att veta sina egna begränsningar och hästens begränsningar och anpassa sina krav därefter. Jag hade inte vågat skaffa en medryttare som inte förstår det. Då hade hästen hellre fått stå och så hade jag betalat för mockning.
Så, jag personligen hade inte gett mig på att förklara utan bara sagt "Tack, men nej tack".
 
Kanske en lektion hos någon bra islandstränare i närheten?

Annars vet jag inte om man kan göra så mycket annat än att förklara men det antar jag att du försökt
Tycker nag låter som ett bra tips.
Har själv provat isis och det är annan ridning tycker jag ,trots att man kan rida vanlig häst.
Beroende på islandshästen är riden såklart.
 
Kan du ge dem lite "lektioner" för hur just din häst ska ridas? Tänker om du har någon som provar och verkar ha lite potential att kunna funka med din häst men behöver en puff i rätt riktning för att få till ridningen helt.
Jag är ju dressyrryttare men rider en av islandshästarna i stallet regelbundet. Jag tycker att det är lite klurigt att få till ridningen bra på den, främst för att jag inte riktigt har kläm på hjälpgivningen för att få den gångart jag vill ha :angel: och det krävs fler försök för att få till bra övergångar än om jag sitter på en "vanlig" tregångare. Sen dressyrrider jag honom precis som en vanlig häst men nästan mer fokus på att få ut halsen i en lite lägre och rundare form, och det kanske är där det brister för de som provat din - de kanske inte känner att den går för kort och spänt, och då blir osäkra på vad de faktiskt känner?
 
Jag tycker nog att det hör till grundutbildningen att ryttare ska klara av att rida utan att bryta ner hästen. Att inte bryta ner en häst handlar ju egentligen mest om att veta sina egna begränsningar och hästens begränsningar och anpassa sina krav därefter. Jag hade inte vågat skaffa en medryttare som inte förstår det. Då hade hästen hellre fått stå och så hade jag betalat för mockning.
Så, jag personligen hade inte gett mig på att förklara utan bara sagt "Tack, men nej tack".
Javisst, och nu har jag sett dessa rida halvblod och red på ett mycket trevligt och sympatiskt sätt. Och sitter man och rider dressyr mot MS kan jag tycka att man har klarat av grundutbildningen. Jag kan tro möjligen att man rider men nedre skänkeln an mot hästen hela tiden, det gör inte jag. Den använder jag bara när jag vill flytta på hästen, annars ovanskänkel och säte. Men jag vet inte, nej jag behöver inte betala för mockning den kan klaras av ändå.
 
Javisst, och nu har jag sett dessa rida halvblod och red på ett mycket trevligt och sympatiskt sätt. Och sitter man och rider dressyr mot MS kan jag tycka att man har klarat av grundutbildningen. Jag kan tro möjligen att man rider men nedre skänkeln an mot hästen hela tiden, det gör inte jag. Den använder jag bara när jag vill flytta på hästen, annars ovanskänkel och säte. Men jag vet inte, nej jag behöver inte betala för mockning den kan klaras av ändå.

Njae, har man ridit väldigt lika hästar hela vägen upp till MS så kan man ta sig dit utan att lära sig något särskilt om att anpassa sin ridstil efter olika sorters hästar och individer. Man har lärt sig en metod som man kör på alla hästar, och eftersom man ridit liknande hästar hela tiden så har det fungerat. Jag tycker att det hör till grunden att se till att få rida olika hästar så att man lär sig att anpassa sin ridstil, men det är inte alla som tycker att det är lika viktigt, och det har jag full förståelse för. Det räcker ju egentligen om man kan rida sin egen häst, och inte andras också.
 
Njae, har man ridit väldigt lika hästar hela vägen upp till MS så kan man ta sig dit utan att lära sig något särskilt om att anpassa sin ridstil efter olika sorters hästar och individer. Man har lärt sig en metod som man kör på alla hästar, och eftersom man ridit liknande hästar hela tiden så har det fungerat. Jag tycker att det hör till grunden att se till att få rida olika hästar så att man lär sig att anpassa sin ridstil, men det är inte alla som tycker att det är lika viktigt, och det har jag full förståelse för. Det räcker ju egentligen om man kan rida sin egen häst, och inte andras också.
Då bekräftar du något som jag tror de flesta storhästryttare protesterar mot, de anser överlag att alla hästar ska ridas på samma sätt. Och jag håller med om det egentligen, en häst är en häst men däremot så är de olika individer. Och de kan krävas en känsla för vad som ska göras för/med den häst man sitter på.

Men vi får se hur det vecklar ut sig, tänker att erbjuda en möjlighet till.
 
Tycker nag låter som ett bra tips.
Har själv provat isis och det är annan ridning tycker jag ,trots att man kan rida vanlig häst.
Beroende på islandshästen är riden såklart.

Jag hjälpte en bekant med hennes hästar, en som var väldigt grön och en som var riktigt het, och en liten bitch :devil: och en gammel gubbe.
Hon hade skadat sig och vågade knappt rida så jag skulle motionera samt utbilda den gröna.

Tog 2 lektioner av an tjej som ridit islands sm och fick många aha upplevelser.

Det är väl det minsta man kan göra för hästens skull. Även om jag hade lite annat motiv än ''bara'' medryttare.
 
Då bekräftar du något som jag tror de flesta storhästryttare protesterar mot, de anser överlag att alla hästar ska ridas på samma sätt. Och jag håller med om det egentligen, en häst är en häst men däremot så är de olika individer. Och de kan krävas en känsla för vad som ska göras för/med den häst man sitter på.

Men vi får se hur det vecklar ut sig, tänker att erbjuda en möjlighet till.
Jag hade bara ridit stora hästar när jag fick prova rida islandshäst. Nog allt var det lite skratt i början och inte alltför snygg ridning. Även om det inte skulle finnas någon annan skillnad än storleken så räcker det. Bara att få till att inte rida med skänklarna på samma sätt på den lilla isisen som det stora halvblodet var, hur skall vi säga.....rätt så intressant :D
(Det gick inte för mina hälar hängde en bit nedanför hästen så när jag på ren rutin skulle skänklarna hästen såg det rätt så roligt ut stundtals)

Men efter några gånger så gick det mycket bättre och islandshästen gick i en mycket bättre form.

Man får kanske låta personen i fråga prova några gånger och se vad som händer.
 
Javisst, och nu har jag sett dessa rida halvblod och red på ett mycket trevligt och sympatiskt sätt. Och sitter man och rider dressyr mot MS kan jag tycka att man har klarat av grundutbildningen. Jag kan tro möjligen att man rider men nedre skänkeln an mot hästen hela tiden, det gör inte jag. Den använder jag bara när jag vill flytta på hästen, annars ovanskänkel och säte. Men jag vet inte, nej jag behöver inte betala för mockning den kan klaras av ändå.

Nu blir jag elak...
men hur sjutton lyckas man få underskänkeln att ligga an mot en islandshäst...

Rider man dressyr mot MSV på halvblod så har man nog blivit lärd att rida på halvblod. Jag hjälpte ett tag en bekant att rida hennes KWPN, som skulle vara utbildad LB/LA.
Hästen var nog ganska traditionellt riden och förstod så länge man gjorde vad den förväntade sig.
Men öppna och sluta var okända begrepp för den här hästen - så många dressyrryttare som är på LA nivå har nog inte ridit skolorna så mycket, och kanske är vana att hålla stramare ramar.
det betyder inte att de håller hårt, men "dressyrryttare" brukar ju förvänta sig ett visst mothäng från hästens sida där kanske islandshästarna har lite lättare att knöckla ihop sig.

Skriver kryddelydd som rider dressyr tom MSV C dressyr, tävlat western tom enstaka starter på nationell nivå, och lite islandshäst också.
 
Nu blir jag elak...
men hur sjutton lyckas man få underskänkeln att ligga an mot en islandshäst...

[...]

Jag tänker mig allt nedanför knäet som underskänkel, och det är ju inte svårt att lägga till vaderna även på en liten ponny. Men jag vet inte om min definition är rätt...
 
Då bekräftar du något som jag tror de flesta storhästryttare protesterar mot, de anser överlag att alla hästar ska ridas på samma sätt. Och jag håller med om det egentligen, en häst är en häst men däremot så är de olika individer. Och de kan krävas en känsla för vad som ska göras för/med den häst man sitter på.

Men vi får se hur det vecklar ut sig, tänker att erbjuda en möjlighet till.

Spännande, jag vet inte om jag någonsin träffat en storhästryttare (eller ryttare över huvud taget) som tycker att alla hästar ska ridas på samma sätt. De flesta dressyrryttare har ju dock såklart ungefär samma mål med sin ridning, alltså hur hästen ska se ut och röra sig, men jag vet ingen som anser att vägen dit är densamma för alla hästar.
Däremot har jag träffat en del ryttare som ridit samma typ av häst (tex "ursnäll ridskolehäst", "stabil läromästare" osv) som när de hamnar på en ny häst blir rätt förvirrade. De är vana att göra på ett visst sätt, och helt plötsligt funkar det inte. De är alla fullt medvetna om att hästar är olika och behöver ridas på olika sätt, men att omsätta det i praktiken när man kört i samma hjulspår i många år är inte enkelt. Då gäller det att ha självinsikt nog att inse att "Oh shit, nu blev jag nybörjare igen och får lära om allt fast på ett annat sätt!".
 
Jag hade bara ridit stora hästar när jag fick prova rida islandshäst. Nog allt var det lite skratt i början och inte alltför snygg ridning. Även om det inte skulle finnas någon annan skillnad än storleken så räcker det. Bara att få till att inte rida med skänklarna på samma sätt på den lilla isisen som det stora halvblodet var, hur skall vi säga.....rätt så intressant :D
(Det gick inte för mina hälar hängde en bit nedanför hästen så när jag på ren rutin skulle skänklarna hästen såg det rätt så roligt ut stundtals)

Men efter några gånger så gick det mycket bättre och islandshästen gick i en mycket bättre form.

Man får kanske låta personen i fråga prova några gånger och se vad som händer.
Jag hade bara ridit stora hästar när jag fick prova rida islandshäst. Nog allt var det lite skratt i början och inte alltför snygg ridning. Även om det inte skulle finnas någon annan skillnad än storleken så räcker det. Bara att få till att inte rida med skänklarna på samma sätt på den lilla isisen som det stora halvblodet var, hur skall vi säga.....rätt så intressant :D
(Det gick inte för mina hälar hängde en bit nedanför hästen så när jag på ren rutin skulle skänklarna hästen såg det rätt så roligt ut stundtals)

Men efter några gånger så gick det mycket bättre och islandshästen gick i en mycket bättre form.

Man får kanske låta personen i fråga prova några gånger och se vad som händer.
Ja det är lite så jag resonerar.
 
Kanske enklare att skaffa en medis som mest vill åka runt, ta en tur i skogen, etc? Jag tycker det blir svårare när en medryttare verkligen vill rida hästen, det blir lätt för mycket hand. Därför har jag hellre en relativt oerfaren ryttare som medryttare. Om det funkar med hästen alltså. Att lära om folk kan ju fungera men jag letar hellre upp någon jag tror blir bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 391
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 912
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 871
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 705
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp