Att spackla.....?

lady_mike

Trådstartare
Har tagit mej an ett av alla rum som ska göras om. Jag tänkte först måla på tapeterna men då dom suttit sej 70 talet och nu börjat lossna så gick det inte.
Under dessa tapeter sitter det 2 andra lager tapeter som sitter delvis som 17 och delvis inte alls. Har nu iaf fått bort det som går att få bort och slipat till det värsta ojämnheterna.
Men även väggarna är av olika material under tapterna. Så jag bestämde mej för att spackla alltihopa rakt av.
Men jag har aldrig spacklat förut. Och nu undrar jag om det är fel på mitt spackel. Det lixom fastnar dåligt. Det rullar med "spaden" som en deg. Det är lite smuligt. Man får kämpa bra länge med en fläck för att det ska bil bra.
Ska det vara så?:confused:

Målet är att måla rummet helvitt.. Tänkte tapetsera men ville testa att måla. Rummet ska eventuellt göras om igen sen om några år. Så jag ville göra det billigt...


Jag har aldrig fixat ett rum i hela mitt liv. Varken tapetserat/målat eller nåt alls. Nu ska göra om 7 rum lite pö om pö.....

Tips och ideér är vad jag behöver. Samt lite pepp då jag är gravid och har svår foglossning. Men vill få rummet klart innan bebis kommer om ca 13 veckor... Blir lite gjort då sambo jobar borta och jag är ensam med en tvååring på det......
 
Senast ändrad:
Sv: Att spackla.....?

Det finns speciell renoveringstapet som man sätter upp istället för att spackla.
Men är det riktigt ojämnt skulle jag rekommendera renoveringsgips.

Är du ovan vid att spackla kommer det aldrig bli helt slätt, och jag lovar det syns sen när du målar.
 
Sv: Att spackla.....?

Exakt. Finns inget som ser så jävligt ut som en dåligt spacklad vägg. Jag skulle också köpa renoveringstapet (alltså inte sån ful glasfibertapet, utan en ganska tjock som är gjord för att just gömma ojämnheter.

Lättast är att spackla dåligt och sätta upp en ganska tjock tapet.:D
 
Sv: Att spackla.....?

Anade det. Får försöka spackla ändå och sedan tapetsera i så fall för det är en hemsk vägg.

Men spacklet.. Ska det vara såhär?
 
Sv: Att spackla.....?

Låter som om det är för torrt. Eller så håller du på för länge med själva spacklandet. På med en rejäl klick, och sen drar man av det överflödiga. Inget mer.
 
Sv: Att spackla.....?

Hmm. Ja det är nog för tort i så fall. Så typiskt att allt ska krångla när man är så ovan.
Nu har inget blivit gjort på evigheter pga min foglossning. Men tänkte försöka ta mej i kragen nån helg när sambo är hemma...
 
Sv: Att spackla.....?

jag tycker med det låter som om spacklet är för torrt eller att du har mkt dammpartiklar på väggen. vet du inte vad du har för underlag under de gamla tapeterna (osb, mdf, tretex gips osv) så tycker jag säkraste kortet är att sätta 6mm gips och spackla skarvarna:) då har ni gjort förarbetet inför nästa renovering ordentligt:)
 
Sv: Att spackla.....?

Mycket möjligt att väggarna är för dammiga, det har du helt rätt i.

Jag brukar dammsuga väggarna, och sedan torka av alla ytor noggrant innan jag börjar. Samma gäller naturligtvis innan målningen.
 
Sv: Att spackla.....?

Nästa renovering blir nog slå ut alla väggar:o. Nästan iaf. Vi köpte ett hus från 50 talet och ca 1 kontaktuttag i varje rum. Vi ska dra om elen i hela huset. Senast omgjort i det här huset är på 70 talet. Myyyycket välmönstrade tapeter och inte alltid så snygga heller.:crazy: Tapeterna under hade jag nog kunnat behålla för dom va så otroligt vackra. Dom va ju från 50 och 60 tal.

Jag ville göra om lite nere nu då jag tycker vissa rum är för otrevliga i färg..
Vi ska göra det mer ordentligt om några år. Men nu vi måste byta ut alla fönster och dörrar i hela huset (ca 50-60 000 kr) samt ska lägga jordvärme så har vi inte råd. Vi kan låna till oss om vi vill. Men har bestämt att försöka slippa ta fler lån tills vidare.
Känns bra att spara den möjligheten till om det krisar i framtiden av någon viktigare anledning än hur det ser ut inne.

Därav att jag hade hoppats på att bara måla om i de flesta rummen.
 
Sv: Att spackla.....?

När jag renoverar hemma där det är tapet och tretex i väggarna så river jag först loss all tapet som går att få loss, sen målar jag med vit färg för att spacklet ska få fäste. Bredspacklar hela rummet, slipar, spacklar och slipar igen ev ojämnheter. Sen har jag en slät och fin vägg att tapetsera eller måla. :)

Glöm inte bort att måla taket innan du börjar med väggarna! Även om det ser fint ut nu så ser det ofta smutsigt ut när den nya färgen/tapeterna är uppe. Lite ny färg på listerna och du har ett nytt fint rum.

Helt ärligt så tycker jag faktiskt det är enklare att spackla än sätta upp renoveringstapet. :D
 
Sv: Att spackla.....?

Vilken bra idé.:idea:
Det ska jag testa. Sambo ska eventuellt komma hem tidigare den här veckan så då ska jag nog köra iväg honom och sonen på nåt buspalats mm så jag får hräja fritt. Måste passa på innan foglossningen säger stopp igen.
Ska se om jag kan trolla fram bilder här på hur rummet ser ut i dagens läge.
 
Sv: Att spackla.....?

Här kommer lite bilder.

Här är när vi flyttade in. Tyvärr den enda bilden jag har på hur det såg ut innan. Gillar kombinationen på golv och vägg......
IMG_0016.jpg


Under den röda hittade jag det här söta...
IMG_0482.jpg


Sedan underst denna. Måste vara från 52 då huset byggdes.
IMG_0484.jpg


Här är det lite rött kvar men det är det inte längre.
IMG_0493.jpg


Jag har sparat lite av den röda tapeten. Samt den under men inte den understa. Jag ska rama in dem i små ramar och ha dem över dörrarna.
Jag är sentimental. Paret som bodde här verkar ha varit rara och kvinnan har lagt stor omsrog på huset. Känns tragiskt att bara slita ut och kasta bort det hon antagligen tyckt varit sååå vackert en gång i tiden...
 
Sv: Att spackla.....?

Bakom ena väggen är det en mur dåskorstenen går genom mitten av huset. Men inte hela den väggen som är av anant material. Det materialet är på del flesta andra väggarna oxå.

Gubben som bodde här hade även spacklat över en kabel/sladd till en lampknapp som jag höll på att skära sönder när jag skar bort en tapetbit:crazy:.

Gubben har även haft dille på spikar. Jag tror att jag fått dra ut över 100 spikar i bara det här rummet. Grova som små spikar. Vissa ca 1 dm. Mååånga små hål i väggarna i det här huset.
För att inte tala om alla miljoner små nålar han haft i väggarna som sonen varit bättre på att hitta än jag..
 
Sv: Att spackla.....?

Nya problem. Har ni målat ena väggen. Den med muren/skorstenen bakom. Tapeten som var kvar och helt omöjlig att få bort trots många bra knep lossnade ivrigt när jag målade. Men bara bitvis. På 90 % av väggen satt den som berget nu oxå. Men sen 10% bara flagnade och följde med rollern.

WHY:confused::cry: Jag har sprayat hela väggarna med hetvatten för att få dem att lossna men det som efter det satt som berget har jag ju lämnat fär att måla över.. Meeeeeeen nuu lossnar det. (hormonladdad kvinna blev lite irriterad).

Jag och sambo har ni dragit av det värsta men tänkte nu höra: om jag låter färgen torka på det som är kvar, tror ni att tapeten "fäster" igen. Det buktar inte ut men går att dra loss. Men nu får man bara loss nagelstora bitar:grin:

Annars såg det hyffsat ut i övrigt. Jag har nog gjort ett rätt hyffsat grundjobb trots allt.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag behöver måla karmarna i mitt badrumsfönster eftersom färgen där har flagat. Behöver jag slipa och spackla eller räcker det om jag...
Svar
5
· Visningar
690
Hemmet Jag ska ta ut en värderingsman för omvärdering av min bostad i förhoppningen att kunna lägga om lånet. Nu har jag däremot haft en vild...
Svar
13
· Visningar
897
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 148
Senast: Wille
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 545
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp