Att ta sig igenom vintern

Tittade lite på Wake Up Light och fick då tips på ljusterapilampor (olika). Någon som provat? Inte hidiöst dyrt och verkar ju logiskt sett vara en vettig åtgärd om man lider mycket av just vinterdepressioner.
 
Tittade lite på Wake Up Light och fick då tips på ljusterapilampor (olika). Någon som provat? Inte hidiöst dyrt och verkar ju logiskt sett vara en vettig åtgärd om man lider mycket av just vinterdepressioner.
Inte tittat alls, men undrar var du hittat dem?

@iNHALE Det enda jag tänker är att man ska ge d- vitamin 3 veckor innan man lägger till nått. Då märker man ju tydligt om man bättre av tillskotten.
 
Tittade lite på Wake Up Light och fick då tips på ljusterapilampor (olika). Någon som provat? Inte hidiöst dyrt och verkar ju logiskt sett vara en vettig åtgärd om man lider mycket av just vinterdepressioner.

Är skillnad på om man lider av riktig depression som är diagnostiserad av sjukvården som depression eller om man bara tycker mörkret är allmänt jobbigt om du förstår vad jag menar. Vid riktig depression är det medicin eller ljusterapi i ett rum designat enligt konstens alla regler som gäller. Då går man två timmar om dagen i två veckor i sträck. Själv hade jag den förmånen några år via sjukvården på ett sjukhus då jag också blev sjukskriven på halvtid under den perioden ljusterapi varade. Rummet hade speciella lysrör för medicinskt bruk och var vitt. Alla möbler var vita och man satt med vita kläder. Nu skulle jag eventuellt behöva mediciner eftersom ljusterapi lades ner. Men jag är så medicinkänslig att det förmodligen är hopplöst att hitta lösning och inställning på det att det känns meningslöst att prova för några månaders bruk.
 
Magnesium äter jag redan sedan ett tag tillbaka, men jag tänkte byta till annat märke som är mer allround.

Jag kanske behöver järn också då jag inte äter rött kött alls. Kyckling äter jag sparsamt men det är svårt att få tag i kravmärkt kyckling så man kan nästan säga att jag inte äter det längre. Fisk äter jag ibland. Nyligen fick jag cravings efter rökt lax, så senaste veckorna har jag hunnit få i mig två hela regnbågslaxar. Mina frukostpannkakor innehåller 2 (kravmärkta) ägg (förutom keso, havregryn och en skätt mjölk). Jag använder mest olivolja i maten, i annat fall är det rapsolja.

Men jag borde kanske lägga till ett multivitamin också.

Den här tröttheten är skitjobbig. Hjärnan känns som sirap. Och orkeslösheten orsakar kort stubin.
Hur menar du med olivolja i maten? Äter du den kall till maten?
 
Jag satt precis och läste en artikel och ditt inlägg swishade förbi i mitt minne. Artikeln framhöll att man absolut inte ska steka i olivolja. Det hade med rykpunkt och något annat att göra. Oxidationspunkt kanske?
Och jag har hört tvärtom, att det går utmärkt att steka i olivolja.
 
Jag satt precis och läste en artikel och ditt inlägg swishade förbi i mitt minne. Artikeln framhöll att man absolut inte ska steka i olivolja. Det hade med rykpunkt och något annat att göra. Oxidationspunkt kanske?
Det går jättebra, fråga hela Medelhavsområdet. ;)

Jag steker i olivolja, det enda är att den börjar ryka tidigare än rapsolja och ryka ska den helst inte göra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 689
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 127
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp