Att ta sig igenom vintern

Magiana

Trådstartare
Ungefär 4 månader om året tycker jag att det mesta suger. Jag är trött jämt och skulle behöva sova runt 10 timmar per natt, men jag lyckas ju inte somna redan vid 20 utan det blir runt 22-23 och sen kommer jag inte upp ur sängen på morgonen. Lusten att göra saker när arbetsdagen är slut, är minimal. De dagar jag ska rida får jag förstås sparka mig i baken för att komma iväg, men annars så händer ingenting.

Jag har länge lekt med tanken att flytta från Sverige just för att 1/3 av året är så kackigt. Om det nu inte är möjligt att dra utomlands, hur gör man för att lättare stå ut dessa 4 månader av totalt mörker? Det är lite väl stor del av året som försvinner p.g.a. bristen på sol.
 
Du är inte ensam.
Jag är också sjukligt trött så här års. Dagarna känns som en enda lång transportsträcka mot sängen. Jag släpar mig också iväg på "måstena" men mer är det inte
 
Känner lite samma, är jättetrött och det är väl inte så konstigt när det är beckmörkt så stor del av dygnet. Jag brukar försöka vara utomhus i ljuset så mycket det går och röra på mig, då blir det lite bättre. Och sen tycker jag personligen det blir bättre när snön kommer och det blir lite ljusare. Just nu när backen är stenhård och isig tycker jag nog är värst eftersom det blir svårt både med hästarna och att gå ut och gå själv. Deppigt värre. Funderar på om en sån där dagsljuslampa kunde vara något.
Annars är det ju många som åker till nåt varmare ställe så här års, en av mina bästa vänner har spenderat många vintrar i Indien t ex :D Och fått en deppchock när hon kommit hem för tidigt :laugh:
 
Vid två tillfällen har jag varit utomlands runt jul/nyår och det har hjälpt MYCKET, jag skulle kunna tänka mig att vara borta november-januari rent ljusmässigt, men det funkar inte med alla mina husdjur
 
Fler som mig! Jag kollar utlandsresor flera gånger om dagen för att jag är så desperat efter sol. Ingenting känns roligt just nu utan det är bara mörkt hela tiden. De ljusa timmarna är jag tyvärr på jobbet också så det är nästan omöjligt att hinna ta tillvara på dem.
 
Jag mår ungefär som du den här delen av året. Ser alltid till att komma iväg på resa till solen en vecka under vintern. Tog också lite lediga dagar i november som är värst för mig. Det var riktigt skönt att kunna få mer dagsljus och vara hemma och fixa lite och sov ut känner mig aldrig utsövd annars under vintern men gjorde det dem dagarna. Försöker också ta promenad på lunchen så ofta som möjligt.
 
Äter du D-vitamin? Jag tycker det hjälper ganska bra, tillsammans med motion (minst 10000 steg per dag).

Hade jag kunnat hade jag definitivt dragit till solen nån vecka, de vintrar jag gjort det tycker jag att det har hjälpt massor.
 
Högdos av C-vitamin (askorbinsyra) och D-vitamin brukar ge bra effekt. Magnesium behövs för tillverkning av Serotonin som är kroppens "må bra" hormon. Som kvinna kan även tillskott av järn vara nödvändigt.

Att röra sig ute i dagsljus varje dag hjälper mycket liksom att äta mat som innehåller nyttiga fetter och som håller blodsockret stabilt. Satsa på kokosolja, avokadoolja, olivolja, fet fisk, oliver, frossa i kålfamiljen, avokado och ägg. Undvik allt med mjöl och socker, det tröttar bara ner kroppen ännu mer. Alkohol är inte heller något vidare såklart.
 
Jag tycker också att det är skitdrygt med vinter, både mörkret och kylan. I år var det extra vidrigt eftersom det smällde på så hastigt. Där jag bor gick det från "nästan brittsommar" till "dödsgrå november" bara så där, dessutom synkat med omställningen till vintertid. Det var som att livet doppades i pölsa... Jag vet inte riktigt vad man ska göra, men jag tycker att det hjälper lite att få beklaga sig och gnälla lite, så jag passar på! Och räknar dagarna till slutet av januari, när man börjar märka av att det blir ljusare, hästarna börjar fälla, och man får börja käka pollenallergimedicin igen! :love:
 
Jag har aldrig provat att ta D-vitamin men kanske jag borde göra det.

På lunchen hinner jag oftast inte ut för jag är för slö. Det tar en halvtimme att fixa mat och äta och sen fastnar jag med kaffekoppen. 10 minuter innan det är dags att återgå till jobbet kan jag komma på att jag borde ha gått ut, men då är det för sent påtänkt. Om jag bara lyckas vara lite effektiv med matintaget och hoppar över kaffet så skulle jag kunna hinna ut en sväng.

Jag har aldrig varit utomlands och vet inte ens hur man beter sig på en flygplats. Jag brukar vara ledig några veckor runt jul och nyår och har tänkt tanken att åka någonstans några dagar efter nyår den här gången. Men jag äger inget pass och är orolig för att det ska ta mer kraft än det ger, just för att det blir första gången. Dessutom har jag köpstopp just nu så en resa passar inte in i den ekonomiska planen för tillfället.

Den motion som blir är ridningen. Mer kommer jag inte till skott med. Jag vet inte hur jag ska komma över trötthetströskeln.
 
Känner igen mycket!

Att åka iväg en vecka till något varmare land förkortar vintern mycket!

Är just nu på Gran Canaria- resan bokad sedan månader tillbaka och både jag och sambon är sååå nöjda över att slippa kylan och mörkret.
 
Högdos av C-vitamin (askorbinsyra) och D-vitamin brukar ge bra effekt. Magnesium behövs för tillverkning av Serotonin som är kroppens "må bra" hormon. Som kvinna kan även tillskott av järn vara nödvändigt.

Att röra sig ute i dagsljus varje dag hjälper mycket liksom att äta mat som innehåller nyttiga fetter och som håller blodsockret stabilt. Satsa på kokosolja, avokadoolja, olivolja, fet fisk, oliver, frossa i kålfamiljen, avokado och ägg. Undvik allt med mjöl och socker, det tröttar bara ner kroppen ännu mer. Alkohol är inte heller något vidare såklart.
C-vitamin äter jag sporadiskt. Finns det c-vitamintabletter utan aspartam?

Magnesium tar jag lite extra eftersom jag haft problem med att jag vaknat på nätterna och inte kunnat somna om. I natt vaknade jag ändå trots detta, men annars har sömnen funkat över en längre tid nu.

Jag äter en del avokado och ägg. Olivolja går också åt i hushållet. Kålrot gillar jag och äter ibland. Nyligen blev jag också sugen på rökt lax så det har jag ätit ganska ofta på sistone. Dessvärre är jag sockermissbrukare och vet inte vad jag ska göra åt det.
 
Samma här. Hela dagen går till att längta efter att få sova igen.

Förra året var jag i värmen en månad. Tyckte typ inte att det hjälpte, hade nästan mer vinterångest när jag kom hem.

Försöker mest acceptera läget bara.
 
Jag har aldrig provat att ta D-vitamin men kanske jag borde göra det.
/.../
Jag vet inte hur jag ska komma över trötthetströskeln.
Där har du svaret tror jag!
Jag hade inte pallat med vintern om jag inte käkade mina tillskott. Förutom min vanliga vitamintablett äter jag extra d-vitamin och järn. Utan järnet hade jag varit sängliggande hela tiden tror jag.

Solen under den svenska vintern är så svag att du inte producerar någon d-vitamin, så den måste komma via tillskott.

Sen tror jag på fullaste allvar att om man är aktiv under vintern så mår man också bättre. Åk längdskidor, gå långa promenader, åk skridskor, etc. Fysisk aktivitet är det bästa botemedlet mot trötthet, även om det känns vääääldigt motigt att få tummen ur. Jag vet hur det är.
 
Samma här. Hela dagen går till att längta efter att få sova igen.

Förra året var jag i värmen en månad. Tyckte typ inte att det hjälpte, hade nästan mer vinterångest när jag kom hem.

Försöker mest acceptera läget bara.

Jag tror faktiskt mest på att acceptera läget. Ja, det är aptrist med november-mars. Det är så jäkla jobbigt att det är mörkt hela tiden (eller iaf den tiden man inte är på jobbet), halt på vägarna, kallt som fan och blåser rakt igenom allt!!

Men om jag istället fokuserar på att det är rätt mysigt att tända levande ljus och mysa ner mig i soffan med varmt te eller glögg och en varm filt så blir det lite trevligare. Jag sänker min ambition på vintern jämfört med sommaren. På sommaren är jag mer aktiv, slappar mindre osv och när vintern kommer är det nästan lite skönt för då finns inte längre kravet att jag måste ut och dra nytta av det fina vädret. Då tillåter jag mig att ta det lugnare om jag vill. Läsa fler böcker, se om favoritfilmerna, träffa vänner och fika.

Jag tror på att ta extra C- och D-vitamin också. Och att man utöver de uteaktiviteter man måste göra också lägger till trevliga inomhusaktiviteter så att man inte känner att man inte kan göra nåt roligt för att det är vinter.
 
Jag har aldrig provat att ta D-vitamin men kanske jag borde göra det.

På lunchen hinner jag oftast inte ut för jag är för slö. Det tar en halvtimme att fixa mat och äta och sen fastnar jag med kaffekoppen. 10 minuter innan det är dags att återgå till jobbet kan jag komma på att jag borde ha gått ut, men då är det för sent påtänkt. Om jag bara lyckas vara lite effektiv med matintaget och hoppar över kaffet så skulle jag kunna hinna ut en sväng.
.
För mig har D-vitamin varit en extrem skillnad. Har bara ätit det några få vintrar och då i dec-feb. Men även då har skillnaden varit påtaglig.
I år konstaterades brist vid provtagning i slutet av augusti och jag har tagit D-vitamin sedan dess (på recept). Jösses så annorlunda det blev direkt när jag började.
Äter minst 2500IE normal. Nu har jag tagit mer. Och för mig hjälper det.
Dessutom har apoteket berättat att jag ska äta något fett när jag tar det.
 
C-vitamin äter jag sporadiskt. Finns det c-vitamintabletter utan aspartam?

Magnesium tar jag lite extra eftersom jag haft problem med att jag vaknat på nätterna och inte kunnat somna om. I natt vaknade jag ändå trots detta, men annars har sömnen funkat över en längre tid nu.

Jag äter en del avokado och ägg. Olivolja går också åt i hushållet. Kålrot gillar jag och äter ibland. Nyligen blev jag också sugen på rökt lax så det har jag ätit ganska ofta på sistone. Dessvärre är jag sockermissbrukare och vet inte vad jag ska göra åt det.

Skippa C-vitamintabletter. Köp askorbinsyra från kryddhyllan i affären. Det är ren C-vitamin, billigare och inga tillsatser av annat jox. C-vitamin går snabbt ur kroppen men askorbinsyra stannar i blodet upp till 4 timmar. Rör ut i lite vatten och drick minst tre gånger om dagen, gärna fler. Det smakar lite surt/syrligt.
Rekommenderade dagligt intag ligger lågt (75 mg). Man kan ta betydligt mer än så. Överskottet av C-vitamin kissas ut så det är inte farligt. Cancerpatienter kan till exempel få så höga doser som 50 g. Personligen tar jag 1,5 g C-vitamin om dagen.

Det finns olika typer av Magnesium. Dels sorter som piggar upp och tas på morgonen, tex Magnesium Malat, dels sorter som lugnar ner kroppen och hjälper musklerna att slappna av, tex Magnesium Oxid, tas med fördel på kvällen.

Jag förstår. Jag är också sockermissbrukare. Numera "nykter" men det är en ständigt pågående process för att hålla sig på banan. Det är ett jättesvårt "dolt" beroende.
Om du gillar att läsa så kan jag rekommendera Beroendehjärnan av Martina Johansson. Hon har även skrivit fler bra böcker. Även Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt och Den Nakna Hälsan av Jonas Colting är läsvärda i ämnet.
 
Jag upplever precis samma!
Helst skulle jag vilja vara på ett soligt och varmt ställe november-februari varje år men det är svårt att få ihop med jobb.
Istället har jag löst det så att jag tar en vecka runt novemberskiftet och reser iväg till sydligare breddgrader (då behöver man inte åka jättelångt, det funkar med östra Medelhavet). Sen åker jag på en lite längre resa när vintern är som värst (skiftet jan/feb). I år åkte jag till Tel Aviv i novemberskiftet och kommer åka till Karibien (Jamaica) i jan/feb. Utan dessa resor hade jag nog inte pallat vintern helt ärligt...

Men drömmen vore att hålla sig borta hela vintern ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 689
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 127
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp