Att ta sig igenom vintern

Eftersom du känner dig trött och låg så tycker jag att det kan vara värt att testa magnesium.

Järn behöver kvinnor ofta tillskott av, framförallt i samband med mens. Jag får sjuka cravings efter lever :o:D ca en vecka innan mens vilket ju är kroppens sätt att säga att den vill ha järn. Så då äter jag lever. Det räcker för mig, tar inga järntillskott. Men det där är ju individuellt, bara att testa sig fram.
Omega 3 kan nog behövas om man tex äter lite fisk och skaldjur. Genom att byta spannmålsuppfött kött mot gräsbetat kött får man i sig betydligt mer Omega 3 och kanske ännu viktigare, mindre Omega 6.
Omega 3/Omega 6 kvoten kan man påverka en del själv. Ägg från frigående höns utomhus ger en bättre kvot liksom att man drar ner/slutar med spannmål och växtoljor som raps, solros mm. Både Omega 3 och Omega 6 är viktiga fettsyror som måste tillföras kroppen men en obalans i kvoten är inte bra. Precis som med hästarnas kalcium/fosfor kvot.:up:
Magnesium äter jag redan sedan ett tag tillbaka, men jag tänkte byta till annat märke som är mer allround.

Jag kanske behöver järn också då jag inte äter rött kött alls. Kyckling äter jag sparsamt men det är svårt att få tag i kravmärkt kyckling så man kan nästan säga att jag inte äter det längre. Fisk äter jag ibland. Nyligen fick jag cravings efter rökt lax, så senaste veckorna har jag hunnit få i mig två hela regnbågslaxar. Mina frukostpannkakor innehåller 2 (kravmärkta) ägg (förutom keso, havregryn och en skätt mjölk). Jag använder mest olivolja i maten, i annat fall är det rapsolja.

Men jag borde kanske lägga till ett multivitamin också.

Den här tröttheten är skitjobbig. Hjärnan känns som sirap. Och orkeslösheten orsakar kort stubin.
 
Magnesium äter jag redan sedan ett tag tillbaka, men jag tänkte byta till annat märke som är mer allround.

Jag kanske behöver järn också då jag inte äter rött kött alls. Kyckling äter jag sparsamt men det är svårt att få tag i kravmärkt kyckling så man kan nästan säga att jag inte äter det längre. Fisk äter jag ibland. Nyligen fick jag cravings efter rökt lax, så senaste veckorna har jag hunnit få i mig två hela regnbågslaxar. Mina frukostpannkakor innehåller 2 (kravmärkta) ägg (förutom keso, havregryn och en skätt mjölk). Jag använder mest olivolja i maten, i annat fall är det rapsolja.

Men jag borde kanske lägga till ett multivitamin också.

Den här tröttheten är skitjobbig. Hjärnan känns som sirap. Och orkeslösheten orsakar kort stubin.

Nu låter jag otroligt präktig men för mig fungerar det galet bra att jogga. Jag mår så mycket bättre och blir piggare. Jag jobbar heltid och har två små barn så helt lätt är det inte att ta sig ut, men jag tvingar mig själv även om klockan är 21 och jag hellre vill bädda ner mig i soffan.
 
Var hos BM idag för att ta ut p-piller så jag frågade henne om järn och d-vitamin och sånt. Hon tyckte jag skulle testa d-vitamin, men att man vara ska ta järn om man har järnbrist konstatetat. Men så erbjöd hon sig ta prov på mitt blodvärde (förmodligen för att få tyst på mig :D ) Visade sig att jag har ett blodvärde på 113 - under 120 räknas som anemi :angel: Då blev det liv i luckan!
Så nu har jag köpt järn, d-vitamin och magnesium. Omega-3 tror jag får tillräckligt av genom att jag äter mycket ägg och köper mina animaliska produkter på KRAV-märkt gårdsbutik.

Så om ni har vägarna förbi en marnmorska kan ni be om att få ta järnvärdet!
Hoppla. :eek:
Jag ligger stadigt strax vid 100 och nu senast låg jag på 90. Finfina järndepåer. Men sparsamt i blodet.

Ingen har varit upprörd. Men min distriktsläkare har sänt remiss till blodmottagningen för att utreda om jag behöver EPO.
 
Apropå trötthet.
Förutom brist på d-vitamin så kan även zinkbrist ge trötthet.
Och järnbrist, ibland ser HB (blodvärdet) bra ut men järndepåvärdet (ferritin) är lågt, då kan en del må riktigt eländigt.

Det har tagit lång tid innan jag fått en läkare som faktiskt testar både zink och järndepåer regelbundet på mig.
Av någon anledning verkar inte jag ta upp zink och järn tillräckligt. :down:
 
På tal om järn så började jag lite på test ta järntabletter (när jag plötsligt fick riklig mens efter att inte ha haft någon på tolv år).

När jag sedan gjorde en allmänkoll fick jag pinne på att jag kunde ha skrumplever eftersom mina järnvärden var på tok för höga. Så det är inte bara av godo att höfta till med järn.
 
Finns det något sätt att kolla sina värden utan att underkasta sig blodprov som verkligen är det sista jag kan tänka mig att göra. Jag behöver väl i princip vara döende innan jag kan tänka mig att stå ut med den tortyren.
 
Finns det något sätt att kolla sina värden utan att underkasta sig blodprov som verkligen är det sista jag kan tänka mig att göra. Jag behöver väl i princip vara döende innan jag kan tänka mig att stå ut med den tortyren.
För järnvärdet var det bara ett litet stick i fingret! Så iaf lite mindre tortyr för dig. Att kolla blodet på andra sätt än genom att faktiskt kolla blodet är nog svårt..
 
Pratade med min mor nu ikväll och hon har tips! Blutsaft + flytande ginseng! Och ni ska veta att min mor (och min mormor som svor vid denna huskur) minsann inte är någon hönsvingande hippie - eller tror på hälsokost genrellt. Men när hon, som ensamstående högstadielärare med tre döttrar, hade tuffa vintrar så kunde hon få så mycket energi av detta att hon började städa köksskåp på fredagkvällarna!

Så nu har jag beställt hem denna dunderkur också.. För annars hade hon aldrig slutat tjata om det :D
 
Jag har precis som @Lovisaleonora börjat med magnesium, började förra helgen och tycker att jag märker en markant skillnad!
Vad jag har förstått det så har det viktigt med magnesiummalat om det är mot just trötthet. Lite dyrare och finns inte i alla magnesiumtillskott. Jag har köpt av märket holistic. När mina d- vitaminer är slut så tänker jag även byta märke till holistic. :)
 
Jag har precis som @Lovisaleonora börjat med magnesium, började förra helgen och tycker att jag märker en markant skillnad!
Vad jag har förstått det så har det viktigt med magnesiummalat om det är mot just trötthet. Lite dyrare och finns inte i alla magnesiumtillskott. Jag har köpt av märket holistic. När mina d- vitaminer är slut så tänker jag även byta märke till holistic. :)
Är Holistic ett bra märke gällande D-vitaminer? Jag använder det märket och har mest chansat när jag köpte:D
 
Är Holistic ett bra märke gällande D-vitaminer? Jag använder det märket och har mest chansat när jag köpte:D
:D
Vad jag har förstått så ska det vara det! Men så är jag så nöjd med magnesiumtillskottet att jag tänkte prova!
Jag tycker vintern är vidrig då jag är så trött. Men var fruktansvärt trött hela denna sommaren är så tacksam om man hittar nått som hjälper!
 
Och så får jag associationer till bdsm. :p

Och jag fick bilder av att man ser ut som den här, när man ligger där i sängen med ihoptejpad mun.
x-men-origins-deadpool.jpg
 
Är Holistic ett bra märke gällande D-vitaminer? Jag använder det märket och har mest chansat när jag köpte:D
Finns det någon större skillnader mellan dessa d-vitaminburkar? Allra flesta verkar vara gjort av fett som man utvinner från fårull och belyser med UV. Mmm smaskig. :D
 
Finns det någon större skillnader mellan dessa d-vitaminburkar? Allra flesta verkar vara gjort av fett som man utvinner från fårull och belyser med UV. Mmm smaskig. :D
Det är endast D2 som finns helt vegetabiliskt, annars är det D3 som man "vanligtvis" äter när det är tillskott, då är det fårull eller utvunnet ur boskap (på något vis).
Vill inte äta gelatin eller liknande, så för mig känns det "tillräckligt" bra att det kommer från ull. (Sedan "oroar" jag mig för att det kommer från en farm från Australien eller Nya Zeelande med tvivelaktig djursyn..)

@Niyama Har kanske bättre koll än mig?
 
Magnesium äter jag redan sedan ett tag tillbaka, men jag tänkte byta till annat märke som är mer allround.

Jag kanske behöver järn också då jag inte äter rött kött alls. Kyckling äter jag sparsamt men det är svårt att få tag i kravmärkt kyckling så man kan nästan säga att jag inte äter det längre. Fisk äter jag ibland. Nyligen fick jag cravings efter rökt lax, så senaste veckorna har jag hunnit få i mig två hela regnbågslaxar. Mina frukostpannkakor innehåller 2 (kravmärkta) ägg (förutom keso, havregryn och en skätt mjölk). Jag använder mest olivolja i maten, i annat fall är det rapsolja.

Men jag borde kanske lägga till ett multivitamin också.

Den här tröttheten är skitjobbig. Hjärnan känns som sirap. Och orkeslösheten orsakar kort stubin.
Apotekets "kosttillskott kvinna" och en d-vitamin om dagen så får du i dig det som behövs i järn-väg och annat. Det kör vi i familjen och det har hjälpt. Makens vinterdepressioner har minskat radikalt iom D-vitamintillskott, motion och att se till att komma ut när det är ljust varje ledig dag.

Jag har en kompis som fick grava vinterdepressioner. Hon mådde bättre av att sola solarium (nu finns det ju ljusterapi och så istället) . Försök att vara ute och ta vara på dagens ljusa timmar. Går inte det på vardagen så gör det när du är ledig. Ordentligt med belysning inomhus kan också hjälpa till lite.
 
Började äta D3 vitamin i fredags. För tidigt att säga om det hjälper ännu men håller tummarna. Funderar på att börja äta magnesium och järn också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 689
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 127
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp