Att ta sig igenom vintern

Jag tycker det är ganska stor skillnad på rapsolja och rapsolja också, det känns som att det är ganska stor skillnad från växt till färdig i flaskan.

Jag har nog aldrig testat "hantverksmässigt" gjord rapsolja. Jag använder standardvarianten från affären ibland men smaken på den är meh, inte dålig men smaklös. Rybsoljan som produceras i närheten av mig (jag har faktiskt jobbat på den gården i 1 1/2 år men innan de var ekologiska och odlade rybs) är verkligen djupt guldgul i färgen och har en fin nötig doft och smak. De gör allt hemma på gården, från odling till paketering på flaska :up:
 
Update:

Första morgonen med wake up light och jag blev först lite besviken. Jag råkade ligga på fel sida från lampan sett så jag vaknade inte förrän den pep, alltså var det inte ljuset som väckte mig.

Men - när jag sedan stod i duschen insåg jag att jag inte var lika trött som vanligt, det kändes lugnare i kroppen. Och gör fortfarande. Så jag kanske hade nytta av lampan ändå? @niphredil vad tror du?

Till imorgon ska jag kräma på ljuset lite mer, till maxet 10 istället för 8 som jag hade nu.
 
Update:

Första morgonen med wake up light och jag blev först lite besviken. Jag råkade ligga på fel sida från lampan sett så jag vaknade inte förrän den pep, alltså var det inte ljuset som väckte mig.

Men - när jag sedan stod i duschen insåg jag att jag inte var lika trött som vanligt, det kändes lugnare i kroppen. Och gör fortfarande. Så jag kanske hade nytta av lampan ändå? @niphredil vad tror du?

Till imorgon ska jag kräma på ljuset lite mer, till maxet 10 istället för 8 som jag hade nu.
Shit! Funkar det??
 
Vet inte! En morgon hade jag satt på den fel och en annan vaknade jag med migrän och mådde skit.

Men jag fortsätter testa.
Det som gör mig tveksam är att jag verkligen inte är särskilt pigg när jag vaknar på sommaren. Trots ljuset. Kan då en lampa funka på vintern?
 
Jag vet inte ... pigg är väl nästan för mycket begärt. Mindre död är väl målet. :D
Precis så är det för mig :). Och att slippa vakna i chock av ett högt alarm.

Jag har dock min lampa så den går upp på högsta. Och att den väcker mig under 30 minuter. Funkar finfint! Så testa på du.
 
Jag har ju problem med att hålla mig sovande tills klockan ringer. Det är ganska ofta jag vaknar 2-3 timmar före klockan och sedan kan jag inte somna om. När jag lärt mig sova ordentligt kan väl en Wake up light vara något även för mig.
 
Jag har ju problem med att hålla mig sovande tills klockan ringer. Det är ganska ofta jag vaknar 2-3 timmar före klockan och sedan kan jag inte somna om. När jag lärt mig sova ordentligt kan väl en Wake up light vara något även för mig.
Jag har ofta liknande problem. Om jag lägger mig ca 21:30 så brukar jag vakna första gång ett par-tre timmar senare. Upp och kissa och kanske äta något. Och så lägger jag mig och somnar om hyfsat snabbt (men det rör sig säkert om minst en halvtimme vakentid). Sedan brukar jag vakna minst en gång till och upprepa samma procedur innan jag stiger upp vid klockan 5 (ibland väcker klockan mig, men oftast har jag varit vaken sedan typ 4:30). Det är irriterande, men jag har definitivt märkt mönster. Jag sover sämre vissa tider i månaden, och det är absolut påverkat av hormoner. Har du märkt av något sådant också, kanske?
 
Jag har ofta liknande problem. Om jag lägger mig ca 21:30 så brukar jag vakna första gång ett par-tre timmar senare. Upp och kissa och kanske äta något. Och så lägger jag mig och somnar om hyfsat snabbt (men det rör sig säkert om minst en halvtimme vakentid). Sedan brukar jag vakna minst en gång till och upprepa samma procedur innan jag stiger upp vid klockan 5 (ibland väcker klockan mig, men oftast har jag varit vaken sedan typ 4:30). Det är irriterande, men jag har definitivt märkt mönster. Jag sover sämre vissa tider i månaden, och det är absolut påverkat av hormoner. Har du märkt av något sådant också, kanske?
Jag har aldrig tänkt på om det är mer eller mindre vid olika tidpunkter. Min teori är att det har med stress att göra.
 
@bettysmatte mitt sömnmönster pajade totalt när jag kom in i klimakteriet. Jag är vaken flera gånger varje natt, i värsta fall ligger jag vaken 2-3 timmar innan jag somnar igen.

Men förstörd sömn är en vanlig effekt av klimakteriet.
 
Jag har aldrig tänkt på om det är mer eller mindre vid olika tidpunkter. Min teori är att det har med stress att göra.
Börja hålla koll, kanske? Jag tror, för att krångla till det ;) , att stress och hormoner interagerar. När hormonerna väcker en många gånger per natt, då håller stressen en vaken när tankarna börjar snurra...
 
Börja hålla koll, kanske? Jag tror, för att krångla till det ;) , att stress och hormoner interagerar. När hormonerna väcker en många gånger per natt, då håller stressen en vaken när tankarna börjar snurra...
Jo, det kan nog vara en idé att hålla koll. Jag är dock ganska oregelbunden i mitt sömnmönster. Jag sover bra enstaka nätter här och där.

Men visst kan stress och hormoner interagera. Det tror jag också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 689
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 127
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp