Att tänka på vid köp av hö?

ffengvall

Trådstartare
Hej! Ska eventuellt köpa eget hö till min ponny då jag betalar "för andra" i nuläget. Står dvs. i ett stall där fodret ingår, men min ponny äter så lite att jag inte använder så mycket foder som man betalar för.

Iallafall, vad bör man tänka på vid köp av eget hö?. Jag har inte gjort det förr och vill gärna ha lite tips. Höet ska vara av fin kvalité och dammfritt, analys bör man fixa innan man köper det. Men vad annars ska man tänka på? Är glad för alla svar, även saker utöver 'listan'. Alla slags erfarenheter och att tänka på.
  • Brukar man skriva kontrakt på de balarna man isåfall"bokar" (har inte möjlighet att ta hem ett stort lass)?
  • Skriver man även kontrakt på att man får ersättning för dåliga balar/partier eller dyl?
  • Hur gör man om den man köper hö av är en bit bort och man inte har möjlighet att kolla på höet i föreväg? Om de alltså transporterar höet till en själv. Då är väl kontrakt av något slag att föredra?
  • Hur mycket förändras värdena i höet under 1,2,3 år? Alltså exakt förstår jag ju är omöjligt att svara på, men menar mer i regel. Är det betydligt stora förändringar? är det mest protein som försvinner, eller även vitaminer och mineraler?
  • Finns det andra saker som "händer" men hö som är 1-3 år gammalt, något man bör tänka på?

    Är jätteglad för all hjälp som kan få, och alla tips och erfarenheter :). Det finns säkert trådar där man kan hitta svaret på olika ställen. Men känner att jag inte hittat exakt det jag vill ha svar på. kan ha sökt dåligt och om det finns en likadan tråd får ni gärna länka till den.

    Tack på förhand:D
 
Sv: Att tänka på vid köp av hö?

Hur mycket hö använder du per dag? Blir det verkligen dyrare än att skaffa eget hö och hålla på och hämta små partier hela tiden? Jag gick ifrån att hyresgästerna betalade per kg. Dels snålade de så hästarna inte fick tillräckligt med hö eller så tog de mer än de sa att de tog....Så nu ingår hö men för B och A ponnyer 200 kr avdrag i månaden.
 
Sv: Att tänka på vid köp av hö?

[*]Brukar man skriva kontrakt på de balarna man isåfall"bokar" (har inte möjlighet att ta hem ett stort lass)?
Jag har aldrig gjort det men då har jag känt bonden de få gånger jag inte har kunnat ta hem alltihop. Det är nog upp till dej och bonden.

[*] Skriver man även kontrakt på att man får ersättning för dåliga balar/partier eller dyl?
Ja det bör framgå isåfall men om du köper hö så ska du ju kolla kvaliten innan. Jag har aldrig råkat ut för att enstaka balar har varit dammiga utan då har hela partiet varit oanvändbart och då har jag inte köpt. Det är skillnad med hösilage/ensilage för då kan du ju inte kolla balarna innan.

[*]Hur gör man om den man köper hö av är en bit bort och man inte har möjlighet att kolla på höet i föreväg? Om de alltså transporterar höet till en själv. Då är väl kontrakt av något slag att föredra?
Så långt bort lär du inte köpa hö så att du inte kan åka och kolla. Transporten kostar ju och bönder brukar inte vara pigga på att sitta i traktorn hela dagen bara för att leverera lite hö.

[*] Hur mycket förändras värdena i höet under 1,2,3 år? Alltså exakt förstår jag ju är omöjligt att svara på, men menar mer i regel. Är det betydligt stora förändringar? är det mest protein som försvinner, eller även vitaminer och mineraler?
Fjolårs hö kan man väl köpa om inget annat alternativ finns men då ska man kolla extra noga eftersom risken för mögel, dvs. damm ökar mycket. Det enda som försvinner vid lagring är vitaminer och mineraler som man då får tillsätta.

[*]Finns det andra saker som "händer" men hö som är 1-3 år gammalt, något man bör tänka på?
Hö som är äldre än fjolårshö bör man inte köpa då risken är mycket stor att det är ojänligt som foder.

Är jätteglad för all hjälp som kan få, och alla tips och erfarenheter :).
Om ingen analys finns så får man skicka själv. Var mycket noga när du tar ut proverna annars får du ett missvisande resultat. Att skicka analys med smb rp, Mj och mineraler kostar ca 500 kr. Till en ponny kan det ju vara vettigt att veta sockerhalten också och då tillkommer ca 200 kr
Tack på förhand:D Varsågod :)

tio små tecken
 
Sv: Att tänka på vid köp av hö?

Takc för svaren båda!

Glimris: min ponny äter ca 6.5-7 kg hösilage per dag. De andra i stallet har storhästar som äter säkret dubbla mängden foder, men jag betalar samma summa, dvs 1000 kr i månaden (4,5 kr/kg för min ponny). Sedan är dett ahäsilaget också rätt energirikt. Om jag köper eget kanske möjligheten finns att hitta något hö som inte har lika höga värden, så hon får mer att tugga på. Men det kanske är rätt svårt.
Nej, jag funderar lite på det med. Men iom att jag räknade lite snabbt på att jag kan tjäna 500kr/mån så kanske inte transportkostnaderna går upp till 1000? Men iofs blir med mer jobb om vi måste åka själva och hämta. Kan iofs prata med ägaren och försöka få avdrag på "foderkostnaden", men som sagt vill jag gärna ha "sämre" värden än det hösilaget vi har nu.

Tinywiny: Massa tack! Svaren får mig att tänka. Ringde en bonde idag som verkade bra, inte alls för långt bort, men han hade massa som skulle koll apå hans hö och då fanns risken att det tar slut :(. Det är den enda i närheten, och som du säger vill de kanske inte åka med mindre partier till en och leverera höet och att åka själv och hämta i en släpvagn är rätt omständigt så den inte är tillräckligt stor för att fylla det utrymmet vi har på en omgång.

Nytt hö, är det "ofta" det är väldigt bra energivärden osv i det, eller beror det helt på och förstår att det egentligen är omöjligt att säga,,,. Det borde ju göra det, som precis allt annat. Men tänkte väl mera om man du tror att de flesta bönderna är ute efter att få så bra värden på sitt foder, och om man inte vill ha väldigt höga värden så får man använda hö som är något år gammalt?

Jaja min hjärna tänker på detta hela tiden just nu, man blir lite trött och förvirrad!
 
Sv: Att tänka på vid köp av hö?

Höet har ju ett energivärde och ett proteinvärde. Beroende på häst så önskar man oilka värden. Mitt bästa hö är ett med minst kvot 6 och lågt energivärde (MJ). En annan häst kan behöva högre MJ för att den är svårfödd och tom lägre kvot. Men 6 är ett riktvärde.

Att ett hö är nytt o färskt gör inte med automatik att det har bra värden. Gammalt hö har inte heller låga värden för att det är gammalt.

Ja man blir lätt förvirrad:)
 
Sv: Att tänka på vid köp av hö?

Varken energi, alltså Mj eller proteinet försvinner med lagring utan det är enbart mineralerna och vitaminerna som försvinner vid lagring. Därför är det ingen ide att ge äldre hö utan ett hö har samma värden när det skördas som det har två år senare.
 
Sv: Att tänka på vid köp av hö?

Hur kan mineralerna försvinna? Vitaminerna minskar allteftersom då de är reltivt lättnedbrytbara och därmed faller sönder men mineralerna är ju joner av grundämnen hur skulle det gå till :confused:
 
Sv: Att tänka på vid köp av hö?

Jag är dålig på kemi så det kan jag inte förklara men jag vet att det blir så. Om du tittar på färdigfoder eller på mineralfoder så står det där också att mineral och vitaminhalten garanteras fram till ett visst datum. Efter det så börjar halterna gå ned.
 
Sv: Att tänka på vid köp av hö?

Det första jag vill råda dig är att tänka på förvaringen. Det är jättesvårt att förvara hö så det inte möglar. Att hämta mindre lass, men ofta, är att rekommendera.

Bästa sättet att hindra fukt att tränga in till höet är att aldrig någonsin förvara det direkt på golv, att alltid ha halmbalar runt partiet. Se till att alla balarna är riktigt torra (en fuktigare bal kan förstöra hela partiet) när ni lägger in dem.
 
Sv: Att tänka på vid köp av hö?

Nu är ju detta en svår grej att fixa, men jag hämtade förra året storbalar hö. Inte plastat, utan hö. Det var löst pressat och sedan fläkttorkat och höll mycket hög kvalité. Jag fick in 2 balar i transporten och de vägde ca 120-130 kg/styck. Två såna hade ju kunnat räcka ca 1 månad för dig, samma om du hämtar ett helt transportlass småbalar, de räcker säkert ännu längre.

Men som Le_ skriver, förvaringen är det du måste lösa först, var du ska ha balarna. Förskottsbetalning/bokningsavgift är ett sätt att säkra sitt hö även om man inte kan hämta allt på en gång.
 
Sv: Att tänka på vid köp av hö?

Mineralerna försvinner inte vid lagring, de är rena grundämnen. Vill du bryta ner dem krävs det en kärnreaktor. Vitaminer är en annan sak, de är sammansatta av flera ämnen och kan således brytas ner i sina beståndsdelar, så ger man gammalt grovfoder kan man behöva ge extra A- och E-vitamin.

Vad som står på kraftfodersäckarna ändrar inte grundläggande fysik, lyckas fodertillverkarna få mineralinnehållet i fodrets att plötsligt ändras över tid ska de ha Nobellpris.
 
Sv: Att tänka på vid köp av hö?

Tack åter igen för alla svar! :D Är väldigt bra att få höra så mycket. Nu vet jag att jag ska tänka extra på att alla balar verkligen är torra när man lassar in dem.
Bra att veta det att energin och proteinet inte sänks i äldre hö. Då spelar det egentligen ingen större roll på den fronten.
men vet ni om det stämmer att andra omgången man skördar hö, får "lägre" värden energi eller någonting sådant. har för mig att jag läst det i någon bok, men minns inte exakt.

Farvaring har jag fixar. På stallet finsn en höskulle där två andra i stallet förvarar sitt hö. Det har nog fungerat bra för dom, verkar inte ha några problem. Skulle det fungera att ha sådana dära "pallar" under, har ni erfarenheter av det? vad jag vet har de andra pallar under. Ja gissar att det är rätt omöjligt att få upp en storbal på loftet då det är en vanlig trappa upp dit. Hur förvarar ni storbalar? Då har vi väl en foderlada, och inget höloft?
 
Sv: Att tänka på vid köp av hö?

Jag har aldrig hört om någon som tagit andraskörd hö. Med silage är det däremot vanligt med både andra- och tredjeskörd.
 
Sv: Att tänka på vid köp av hö?

Det beror nog på var man bor. Här brukar de ta första skörden som ensilage, andra skörden som hö och blir det någon tredje skörd så blir det ensilage.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 392
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
732
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp