Bukefalos 28 år!

Att tänka på vid köp av ponny från polen

W

wyntzi

Har via vän fått nys om en som säljer hästar från polen. Funderar på att köpa en D-ponny. Min vän har köpt 15 hästar därifrån till ridskola och är mkt nöjd. Hon som köper in hästarna har sett dem på plats i polen. Tar tacksamt emot tips vad jag bör tänka på. Hur funkar det med pass etc om det är okänd härstamning?
 
Sv: Att tänka på vid köp av ponny från polen

Det är inte konstigare att köpa från Polen än från något annat EU-land.
Hästen/ponnyn ska ha ett polskt pass redan sedan innan. Har den inte det hade jag personligen inte köpt häst från Polen. Då är rissken stor att det är något lurt med det hela. Som exempel att den är stulen.

Det finns som sed inte så mycket ponnyer i Polen men det finns en lång fin tradition av uppfödning av stora ridhästar.
 
Sv: Att tänka på vid köp av ponny från polen

Har sett ett flertal olika ponnyimporter från polen.

Var väldigt varierade typ och modell på dom. Allt ifrån riktigt grova, nästan lite åt arbetshäst hållet till lite mer ädla ponnyer.

Men det som verkarde vara generellt för dom, var att om dom var inridna, så var dom forfarande inte utbildade eller till och med felridna.

Man kan ha tur och få en ritigt trevlig ponny men också otur och få något som man inte alls vill ha.

Känns för mig lite som att köpa grisen i säcken om man inte åker ner och tittar själv.

/Camilla
 
Sv: Att tänka på vid köp av ponny från polen

Min häst är import Polen
det är inte jag som äger honom jag hyr honom bara men när hästen kmr till sverige ska man typ omregga den fast i sverige då reggades min häst som korsningsponny istället för Polsk arab (som han eg. är) eftersom det är billigare kanske nåt att tänka på :D
 
Sv: Att tänka på vid köp av ponny från polen

Numera ska inte hästar registreras om utan de ska behålla sin ursprungliga registrering och orginal pass.
 
Sv: Att tänka på vid köp av ponny från polen

Min häst kom till sverige för 1½ år sen
 
Sv: Att tänka på vid köp av ponny från polen

Då är det något som inte stämmer. För den skulle ha haft ett polsktpass med sig för att få komma hit och det ska sedan följa hästen hela livet.
 
Sv: Att tänka på vid köp av ponny från polen

min polska import fick inte sitt pass godkännt av shaf så jag fick ett nytt svenskt. Och hon är bara 11 månader så hennes pass var ju väldigt nytt.

men jag är bara glad över att jag fick ett nytt, förstod inte ett ord som stod i det gamla, plus att jag fick byta ut hennes fula namn.
 
Sv: Att tänka på vid köp av ponny från polen

Har sett ett flertal olika ponnyimporter från polen.

Var väldigt varierade typ och modell på dom. Allt ifrån riktigt grova, nästan lite åt arbetshäst hållet till lite mer ädla ponnyer.

Men det som verkarde vara generellt för dom, var att om dom var inridna, så var dom forfarande inte utbildade eller till och med felridna.

Man kan ha tur och få en ritigt trevlig ponny men också otur och få något som man inte alls vill ha.

Känns för mig lite som att köpa grisen i säcken om man inte åker ner och tittar själv.

/Camilla

så upplever jag det med.

jag och en bekant tog in ett större antal hästar (både hbl. och ponnys) från polen på -80 talet. en hade dom dragit av tungan på när den lastades i containern i polen, den nödslaktades vid ankomst (då vår veterinär såg vad som va fel... märkena efter kätting syntes där tungan gått av låångt in i munnen).

gemensamt för samtliga va att det krävdes mkt. jobb både från marken och från ryggen.
 
Sv: Att tänka på vid köp av ponny från polen

precis samma saker som om du köper häst från vem som helst.
 
Sv: Att tänka på vid köp av ponny från polen

Lite lustig tråd detta! Jag har kollat in den lite då och då, men nu kan jag inte hålla mig längre från att skriva i den. Importer av alla dess slag eller häst/ djurköp kan gå både bra och dåligt. Genom en väninnas kompis har jag en del information gällande Polen. Det finns liknande tråd gällande import av hästar/ ponnyer ifrån Polen.
Polen har blivit bättre när det gäller sin hästhållning. Visst det finns fortfarande skräp men det finns det i alla länder. Polen har varje år polska mästerskap i hovslagari, på ett ställe som drivs av en som också är svensk medborgare, utbildad på strömsholm, har hovslageriutbildning, tävlat för Sverige med både hästar och inom motorsporten. Stället är idag ett av Europas största centrum för unga ryttare, anordnade ponny EM 2004 och i sommar är det dags igen. De är också en av arrangörena för Baltic Cup.
Hur som helst när stället startade importerades 100 ponnyer ifrån Sverige, för att de skulle bygga upp ponnysporten i Polen. Dessa ponnyer hade aldrig varit hanterade på något sätt och var varierande ålder mellan 1-16 år. Flera av dessa ponnyer är superduktiga tävlingsponnyer genom nogrann träning på plats och flera är till salu också.
Så varför klaga så på andra länder, är det inte typiskt svenskt så säg?
Jag tycker först vi ska göra rent framför våra egna stallar, så att det inte förekommer tex ponnyer på 14 år som är helt vilda, aldrig ens tagna i.
 
Sv: Att tänka på vid köp av ponny från polen

Vad då klanka ner...?
Ingen har gjort utan bara talat om egna erfarenheter om att det finns bra och dåliga polska ponnys.
Sedan är det ju så att ofta den som överväger att köpa häst från Polen inte gör det för att de ska fin kvalité utan för att kan få en till ett lägre pris. Så när det är prislappen som är det viktiga och inte kvalitén ja då spelar inte landet så stor roll. Men just av den anledningen ökar ju risken att det inte precis är de mest seriösa uppfödrana/hästhandlarna som dessa.
 
Sv: Att tänka på vid köp av ponny från polen

Men är det inte så också ifrån Sverige, att är det lägre priser då kan det vara något fel. Sverige har också mycket skit, eller hästar/ ponnyer som lämnas vind för våg i 15 år och aldrig varit hanterade. Samtidigt så tror flesta att så snart det är annonser med högre pris-summor från andra länder, då är de på skämt. Jag vet, för kompisen till denna väninna berättade flera skräckexempel. Felet många gör att vi vill ha topp kvalité men är inte alla gånger beredd att betala för det. Säg att tex det här stället som nu säljer riktigt toppkvalité ponnyer och visst priset är högt, men ponnyerna går mästerskap och många av dem är oslagbara, flerfaldiga mästare etc och ändå har folk mage att klampa ner och tro att de är på skämt.
 
Sv: Att tänka på vid köp av ponny från polen

Men är det inte så också ifrån Sverige, att är det lägre priser då kan det vara något fel. Sverige har också mycket skit, eller hästar/ ponnyer som lämnas vind för våg i 15 år och aldrig varit hanterade. Samtidigt så tror flesta att så snart det är annonser med högre pris-summor från andra länder, då är de på skämt. Jag vet, för kompisen till denna väninna berättade flera skräckexempel. Felet många gör att vi vill ha topp kvalité men är inte alla gånger beredd att betala för det. Säg att tex det här stället som nu säljer riktigt toppkvalité ponnyer och visst priset är högt, men ponnyerna går mästerskap och många av dem är oslagbara, flerfaldiga mästare etc och ändå har folk mage att klampa ner och tro att de är på skämt.
Klart du kan få skit även här, man får vad man betalar för oavsett var man köper hästen/ponnyn.
Men det är ju inte dyra kvalitéts hästar som de flesta som tänker köpa häst från Polen är ute efter. De är "bara" ute efter ett lågt pris. Då får man inte heller en bra häst från en kunnig säljare som vet den har. Ett högre pris attraherar inte dessa köpare alls utan då letar de hellre efter en billig svensk häst. Om du sedan vill kalla det för skämt, så är ju det upp till dig.
Helt krasst så är ju numera priserna ganska lika i olika länder. Man får det man betalar för var man än köper hästen. Att det sedan finns många svenska privatpersoner som säljer hästar och har noll koll på både prissättning och kvalité på hästen de säljer. Ja det är ju en helt annan sak än att köpa av seriösa säljare/uppfödare oavsett land.

Den största nackdelen med att köpa häst från Polen eller andra länder är att man inte får samma köptrygghet som om man köper en svensk. Så det absolut viktigaste vid köp från annat land är ett avtal som innehåller en tydlig klausul om vilket lands lagstiftning som gäller för köpet.
Ett avtal som nog många av de som säljer de billiga hästarna inte vill skriva under......:angel:
 
Sv: Att tänka på vid köp av ponny från polen

Om man väljer att köpa billigt skräp, då ska man inte heller klaga! Man får vad man betalar för!
Stället som min väninnas kompis syftar på, är ett bra ställe där chefen för stället är både svensk & polsk medborgare och är välinsatt i de svenska lagarna. Villig att skriva kontrakt med köparna etc. Min väninna har berättat massor för mig, därför är insatt plus att jag själv sedan har luskat lite.
Men i Sverige vill vi ha billiga hästar som kan gå mästerskap och tror att detta går att få hur som helst. Visst vissa har inte en aning om hur man prissätter en häst som gått med framgångar på de större klasserna.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: Johannna1
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 448
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp