Att tagga ner tempot?

Sv: Att tagga ner tempot?

Varför det skulle stressa dom? Ja på de hästar jag använt det ljudet på har blivit stressade. Behöver ju inte funka på alla eller?!
Jag har min mer lugnande metod som hooo.. det har däremot funkat väldigt bra på de hästar jag haft.
Han har blivit mycket lite riden- och bromsen är intränad till att dra han i munnen såklart, vilket jag tycker är fel.

Är inne på western. Har en väldigt mjuk hand, gillar inte att dra och slita.

Förstår inte varför alla hästar ska förstå och ha en funkande broms som ska duga? Låter fel i mina öron.
Jag är inne på att lära mig själv och hästen på en mjuk och lyssnadsbar broms.
Den inlärning han fått i sitt liv ska glömmas bort och ersättas med något bättre!
 
Sv: Att tagga ner tempot?

Jag har testat det också, att gå in på en liten volt så fort hon ökat. Men det tog min lilla häst som en voltstart på travbanan, så fort hon blev rak igen drog hon det dubbla :crazy: Därför ökar jag aldrig tempot efter/i slutet av en volt.

Men jag kör ju inte min häst:crazy: Så denna övning kanske passar ändå?
Ibland tycker jag faktiskt att han lugnar ner sig. Det är ju ändå en lösgörnade volt där hästarna ofta utsöndrar endorfiner.
Han är absolut ingen stresshäst som bara har springa i huvdet, vilket jag är glad för, många fördetta travhästar har tämligen skrämt skiten ur mig.
Det är ju på större och friare yta då jag ger honom lite mer tyglar som han faktiskt börjar tända till lite..
Därför känner jag att ja inte vill gasa allt vad vi har än- då lär jag slita munnen av han- för ptroo som en annan skrev, lyssnar han definitivt inte på.
 
Sv: Att tagga ner tempot?

Ja, men du tror väl inte att en häst som är tränad och lärd till något annat plötsligt på kort tid ska kunna förstå nya komandon?
På travare sitter bromsen i tömmarna kopplat med ett ptroo.

Ska du skola om får du skola om och det tar tid.
 
Sv: Att tagga ner tempot?

KL

en enkel regel:
om hästen inte förstår basics, vilket är att stanna i det tempo som ryttaren angivit tills ryttaren säger ngt annat, så plockar man inte upp tempot förrän den lärt sig detta.
 
Sv: Att tagga ner tempot?

Det enda som funkar på Pilo är att så fort han börjar takta så tar jag in honom på volt tills han saktar ner då släpper jag direkt.

Tyvärr börjar han ibland med att kasta sig ut ur volten i galopp helt oförberett och det har jag inte kommit underfund med än

Fast för det ofta nu när han börjar öka tempo så räcker det med att höja ena tygeln så slappnar han av. Men jag förstår till fullo din problematik. Vissa hästar vill man hänga ett fartygsankare efter. Men se det såhär, du kommer få en ängels tålamod innan du är klar och det är väll alltid positivt? ;)
 
Sv: Att tagga ner tempot?

Ja, men du tror väl inte att en häst som är tränad och lärd till något annat plötsligt på kort tid ska kunna förstå nya komandon?
På travare sitter bromsen i tömmarna kopplat med ett ptroo.

Ska du skola om får du skola om och det tar tid.

Herrgud!
Du var verkligen trög:p
 
Sv: Att tagga ner tempot?

Ptrooo
är också underskattat

Det håller jag med om. Min häst "tvärstannar" på Ptroo. Det är det hon har lärt sig sedan "fölben", hon är ingen travare utan bruksnordis men hon kördes in när hon var 2 och har körts massor sedan dess. Ptroo:et funkar i alla lägen. Eller snarare Prrrr..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att tagga ner tempot?

Min häst är inte heller körd, på flera år. Hon tar det ändå som en voltstart.
 
Sv: Att tagga ner tempot?

Det håller jag med om. Min häst "tvärstannar" på Ptroo. Det är det hon har lärt sig sedan "fölben", hon är ingen travare utan bruksnordis men hon kördes in när hon var 2 och har körts massor sedan dess. Ptroo:et funkar i alla lägen. Eller snarare Prrrr..

Men är dom inlärd under det ljudet så kan man såklart använda sig utav det, absolut! Vore väl dumt att inte göra.
Men min häst stannar inte för ptroo så det är ingen ide för mig att sitta och ptrooa hela tiden vilket jag tycker stressar han ännu mer.

Fast jag vet hur jag ska lära honom att stanna, har redan börjat träna på det men såklart från marken först o senare i skritten på banan. Men jag var ju mer inriktad på att lära grabben att inte gasa allt för mycket på fria tyglar ^^
 

Liknande trådar

Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 155
Senast: KSF
·
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 460
Träning Har stött på lite problem med en av hästarna och hoppas på lite goda råd innan jag lägger ner ridningen helt :confused: Det är så att...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: klabbarparn
·
S
Dressyr Halvhalterna: Har börjat få ordning på halvhalterna nu med min pålle, ibland tar det flera steg innan hon accepterar halvhalterna men...
Svar
1
· Visningar
716
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp