Att tagga ner tempot?

Tibra

Trådstartare
Speciellt travhästar som omskolas till ridhästar har förmågan och vanan att öka farten i det högre tempot.
Att välja område som äng eller frestande spurtsträckor är inte just så att man släpper iväg sin häst i spurt, då får man aldrig stopp på dom:p

Det jag vill säga är att mina två förra hästar, Islandshäst och arab kunde jag låta ge gärnet framåt.
Dock inte min nya 5 åriga föredetta trav nordis. Han kan behärska ett gott tempo i traven, men släpper jag lätt på tyglarna ökar han såklart. Då tar jag in han på en volt i skritt tills han lugnar sig (vid utridning) Sedan fortsätter jag. Vet inte alls om det är ett smart sätt att träna ner traven på.
Men jag längtar till att ha lite ös på de stora ängarna, bara släppa loss och följa med! Dock törs jag nog inte det på denna filur. Inte än. Går det att träna på detta? Att man faktiskt kan släppa på och få stopp på dom små liven utan att dra i tyglarna så svetten rinner? För det har jag ingen större lust med.

18630114.jpg
 
Sv: Att tagga ner tempot?

Broms som broms...

Hur pass de pullar har inte med rasen att göra. Det finns slöfisar till travare också.

varför skulle du inte kunna bromsa för att det går fortare?

Jag fattade nog inte riktigt vad du menade:p
 
Sv: Att tagga ner tempot?

Jag red med bettlöst på min fd travare, lugnad sig till "sättet" i ridningen:)
Lättare att få stopp på, tog knappt i henne=)
 
Sv: Att tagga ner tempot?

menade inte att alla travare är så utan att det är vanligt bland dom eftersom de har tränats i sitt tidigare liv att springa fortare och fortare.

Bromsa ja men det är väl inte så roligt att bromsa så det luktar brännt gummi:crazy:
 
Sv: Att tagga ner tempot?

Speciellt travhästar som omskolas till ridhästar har förmågan och vanan att öka farten i det högre tempot.
Att välja område som äng eller frestande spurtsträckor är inte just så att man släpper iväg sin häst i spurt, då får man aldrig stopp på dom:p

Det jag vill säga är att mina två förra hästar, Islandshäst och arab kunde jag låta ge gärnet framåt.
Dock inte min nya 5 åriga föredetta trav nordis. Han kan behärska ett gott tempo i traven, men släpper jag lätt på tyglarna ökar han såklart. Då tar jag in han på en volt i skritt tills han lugnar sig (vid utridning) Sedan fortsätter jag. Vet inte alls om det är ett smart sätt att träna ner traven på.
Men jag längtar till att ha lite ös på de stora ängarna, bara släppa loss och följa med! Dock törs jag nog inte det på denna filur. Inte än. Går det att träna på detta? Att man faktiskt kan släppa på och få stopp på dom små liven utan att dra i tyglarna så svetten rinner? För det har jag ingen större lust med.

18630114.jpg
jag har en förredetta trvare. jag gjorde såhär och det funkar verkligen.. ibörjan var jag hård och ökade hon då var det skritt itraven då ökade hon i skritt utan jag bett om det då avr det halt osv.. sen nu har jga gått över till att hon lyssnar bra på det så då är det till lungnare travtempo ist.. men ibalnd får man ta ner en gångart.. de tjag ahr gjort ännu mera det är att jag har ridit i ridhus ridbana eller skogsstig går varsom helst! travare några steg sen skritt lika många steg trav skritt trav skritt osv sen kan man misnak antalet steg men 10 något är rätt lagom att börja med sen när det blir duktgiare så 3-4. men öva på och var noga med beröm när han/hon gör rätt påengång och sen säga till när det blir fel lyssnar inte hästen när du vill ta ner den till skritt fra tag ordenltieg ohc gör en halt. travare är svåra och tar tid men självklart går det!! lycka till
 
Sv: Att tagga ner tempot?

jag har en förredetta trvare. jag gjorde såhär och det funkar verkligen.. ibörjan var jag hård och ökade hon då var det skritt itraven då ökade hon i skritt utan jag bett om det då avr det halt osv.. sen nu har jga gått över till att hon lyssnar bra på det så då är det till lungnare travtempo ist.. men ibalnd får man ta ner en gångart.. de tjag ahr gjort ännu mera det är att jag har ridit i ridhus ridbana eller skogsstig går varsom helst! travare några steg sen skritt lika många steg trav skritt trav skritt osv sen kan man misnak antalet steg men 10 något är rätt lagom att börja med sen när det blir duktgiare så 3-4. men öva på och var noga med beröm när han/hon gör rätt påengång och sen säga till när det blir fel lyssnar inte hästen när du vill ta ner den till skritt fra tag ordenltieg ohc gör en halt. travare är svåra och tar tid men självklart går det!! lycka till
glömde att tillägga att det går att få dom att lära sig också att om de tär stigar du burkar tex galoppera på så hästne lärt sig det ohc ökar så trava då den stigen med skrittinslag korta.. då och då så hästen lär sig att aaha nu måste jag vänta ohc se vad filuren på ryggen vill inte bara springa;P
 
Sv: Att tagga ner tempot?

Måste vara extra trög idag...

fattar inte riktigt vad du menar.

Får du inte stopp alls om du drar järnet sas?
Eller är problemet att hästen smygökar?
 
Sv: Att tagga ner tempot?

Jag fattar det som att TS får stopp på sin häst, men att det krävs lite mer tygeltag än hon vill använda sig av.

Till TS: Jag har också en travar-nordis och visst fasen går det fort ibland :D På 9 månader har vi lärt oss att trava på både kort och lång tygel utan att försöka sticka (men hon försöker fortfarande ibland :p) och galoppera ensamma i racerfart alt ihop med andra korta sträckor i lite långsammare galopp. Så det går, men fy fan vad tid och energi det tar!

Jag har också gjort som så att så fort hon ökat har jag saktat ner en gångart. Ökar hon skritten utan att jag bett henne blir det halt osv. Har jag bett om en halt får hon inte ta ett enda myrsteg utan min tillåtelse. Ger man dom lillfingret... :smirk: Och nu är hon inte livsfarlig att rida längre, så det funkar faktiskt :p Och självklart massa beröm när hästen gör rätt!
 
Sv: Att tagga ner tempot?

Hm jag som tycker jag förklarar väldigt bra:p

Jag får ofta ha ett tygeltag och krama då jag kommer fram i trav för han vill ofta öka tempot. Skulle jag då släppa lite på tyglarna, så som det ska vara så blir det ett jävla tempo.

Skulle jag då driva han på en äng i galopp (ej utbildad häst) så skulle han rusa med all kraft utan att bry sig om vad jag gör på ryggen- antar jag- för det känns verkligen så då han själv ökar mer och mer i traven.

Jag vill bara kunna låta han släppa loss med en trygghet av att man får stopp på loket.
 
Sv: Att tagga ner tempot?

min erfarenhet av travare/fd travare är att ju mer du drar desto snabbare går det.
 
Sv: Att tagga ner tempot?

fast i traven/galoppen kanske du får passa att ta tillbaka var tredje steg eller nått och inte sitta och hålla.. ?
 
Sv: Att tagga ner tempot?

Jag tror iof att det FINNS en broms någonstans.

Bara för att den försöker springa fortare betyder inte det att den inte kan stanna om du förstår vad jag menar.

Prova på ett gärde. Måste ju bli trött och stanna någon gång:devil:

Sedan är det som tidigare nämnt i tråden viktigt att inte bli hängande i tyglarna. Vill du bromsa ta en ordentligt förhållning-eftergift, upprepa till önskat resultat.
 
Sv: Att tagga ner tempot?

Jag fattar det som att TS får stopp på sin häst, men att det krävs lite mer tygeltag än hon vill använda sig av.

Till TS: Jag har också en travar-nordis och visst fasen går det fort ibland :D På 9 månader har vi lärt oss att trava på både kort och lång tygel utan att försöka sticka (men hon försöker fortfarande ibland :p) och galoppera ensamma i racerfart alt ihop med andra korta sträckor i lite långsammare galopp. Så det går, men fy fan vad tid och energi det tar!

Jag har också gjort som så att så fort hon ökat har jag saktat ner en gångart. Ökar hon skritten utan att jag bett henne blir det halt osv. Har jag bett om en halt får hon inte ta ett enda myrsteg utan min tillåtelse. Ger man dom lillfingret... :smirk: Och nu är hon inte livsfarlig att rida längre, så det funkar faktiskt :p Och självklart massa beröm när hästen gör rätt!

Men det där med att sakta ner till skritt har ju även jag börjat göra, tror de funkar lite faktiskt men använder mig då ut av en volt.
Alltså: ökar hästen farten tar jag tag i ena tygelnså jag böjer honom in på en volt "typ som den träning man använder sig utav då hästen inte står still vid uppsittning osv" Sedan låter jag han gå så tills han lugnat ner sig, släpper ut han på rakan igen och kommer fram i trav.

Det må väl vara en liknande bra övning? Tycker inte om att dra han så mycket i munnen då jag måste använda tyglar för bara nedsaktning och bromsning, därför tar jag in han på en volt som samtidigt lösgör honom.
 
Sv: Att tagga ner tempot?

fast i traven/galoppen kanske du får passa att ta tillbaka var tredje steg eller nått och inte sitta och hålla.. ?

jo absolut vet jag det, jag sitter ju inte och håller i honom hela tiden eftersom jag inte är så förtjust i tygeltag, utan kramar, släpper- för att sakta in honom.
 
Sv: Att tagga ner tempot?

Jag tror iof att det FINNS en broms någonstans.

Inte lätt alla gånger:p Rider du travare sj?
Vissa bromsar måste man smida och smörja. Alla bromsar funkar inte så bra, de står inte rätt till även om man i slutänden får stopp på åket, man bör fixa till bromsarna för att ingen olycka eller skada ska ske:angel: Förstår du?
Man kan ju inte sitta och dra i hästen, han förstår ju inte därför måste man lära honom.
 
Sv: Att tagga ner tempot?

Jo, jag har ridit en hel del travare i mina dagar...

Bromsarna tränas upp medelst dressyr övningar såsom övergångar och tempoväxlingar.

Förstå borde han väl göra eftersom du sitter på honom?
Är den startad tidigare och/eller inriden begriper de (åtminstonde borde) vad bromsen sitter.

Körda hästar uppskattar ett ptro mer än slitande i munnen.

Varför skulle det stressa dem?
 
Sv: Att tagga ner tempot?

Jag har testat det också, att gå in på en liten volt så fort hon ökat. Men det tog min lilla häst som en voltstart på travbanan, så fort hon blev rak igen drog hon det dubbla :crazy: Därför ökar jag aldrig tempot efter/i slutet av en volt.

Jag drar inte min häst i munnen om det inte är nödvändigt, dvs hon får några chanser att svara på mina förhållningar och tar hon inte dom så kör jag ett one rein stop.
 

Liknande trådar

Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 155
Senast: KSF
·
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 460
Träning Har stött på lite problem med en av hästarna och hoppas på lite goda råd innan jag lägger ner ridningen helt :confused: Det är så att...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: klabbarparn
·
S
Dressyr Halvhalterna: Har börjat få ordning på halvhalterna nu med min pålle, ibland tar det flera steg innan hon accepterar halvhalterna men...
Svar
1
· Visningar
716
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp