Bukefalos 28 år!

Att vänta barn och vara ett uselt mammamaterial

Sv: Att vänta barn och vara ett uselt mammamaterial

Självdisciplin och självkontroll.
Man bara gör det för att man har det ansvaret.
Dessutom så skriver TS att hon med medicin fungerar som alla andra.

Ingen kan garantera att man alltid är frisk och vid liv.
Så den delen är lika för alla.

Nej, det håller jag med om. Men risken att något går snett vid en underliggande depression är ju betydligt större. Att vara förälder är ju en påfrestning även för helt friska personer.

Men jag önskar TS lycka till, och om hon och barnet kommer att uppskatta livet så är ingen gladare än jag.
 
Sv: Att vänta barn och vara ett uselt mammamaterial

Det gjorde det i min väninnas fall också.

Men TS är inte din väninnas mamma och TS partner är inte din väninnas pappa. Du kan inte dra några slutsatser utifrån din vänninas liv och överföra på TS situation.
 
Sv: Att vänta barn och vara ett uselt mammamaterial

Jag tycker mycket väl att man kan jämföra det med djur på ett sätt. Du har samma ansvar för någon annans liv. Skillnaden med barnet är att man inte kan sälja det, även om man i några svåra stunder ibland kan vilja det :angel: Men viktigt att veta är att sånt också är "normalt". Det är jävligt jobbigt i perioder och man vill bara få vara ensam eller göra nåt annat. Men man tar sig igenom det också :) Du har ju buke som bollplank också! Hoppa in i någon av gravidtrådarna som kan passa. Jag fann mycket stöd i min grupp, mer där än mammagruppen på bvc!

Och om det är självdestruktivt att moffa chips så är jag riktigt illa ute jag också ;)

På sätt och vis är jag naiv, men jag vill ju jämföra det med när man står dr med sur, halt häst ute i pissregnet och allt verkligen känns som att "Nej, nu vill jag vakna och hamna i mitt riktiga liv som prinsessa i Marocko" (för de befinner sig säkert aldrig i sådana situationer ...). Även om man bara vill lämna hästen där och gå hem så gör man det ju inte. Det är skit, men man gör det. För man kan inte göra annat. Konsekvensen av att inte göra det jobbiga blir värre än att bara göra det jobbiga.

För övrigt tror jag att du har rätt i att det kan vara nyttigt i att ha någon annat än sig själv att fokusera på. Finns det något som gör att man mår sämre så är det ju att sitta och grotta ner sig.

Jag fann att det inte hjälper mot illamående att moffa stora mängder chips. Snarare tvärtom :angel: Så ... något lärde jag mig väl av det.
(Även om jag trots det fortfarande anser att chips är guds gåva till mänskligheten)

Jag ska fundera på att gå med i lämplig grupp på buke. Det lär väl inte bli just nu dock - jag känner helt enkelt inte för att någon ska koppla ihop min vanliga användare med "det där psychot" (och det krävs ju inte allt för mycket för att lyckas med det). Även om jag är imponerad av människor som kan erkänna sina svagheter "som sig själva" så är det inte riktigt min grej. Jag är mer användaren som sitter och delar recept än talar om mina känslor, får jag väl medge.
 
Sv: Att vänta barn och vara ett uselt mammamaterial

Fast jag tycker inte att det är naivt. Det är samma sak på många sätt. En skitsituation som man bara måste ta sig igenom, och man gör det!

Och om du inte vill att din vanliga användare ska kopplas ihop med denna så anmäl tråden och be moderator ta bort den innan du outar dig i någon tråd? :)
 
Sv: Att vänta barn och vara ett uselt mammamaterial

Men TS är inte din väninnas mamma och TS partner är inte din väninnas pappa. Du kan inte dra några slutsatser utifrån din vänninas liv och överföra på TS situation.

Det kan väl i så fall ingen annan heller? Rather safe than sorry, känner jag. Vad de här överdrivet optimistiska inläggen ska syfta till förstår jag inte heller. Tar ni ansvar för om det inte går bra? knappast.
 
Sv: Att vänta barn och vara ett uselt mammamaterial

Skulle du ta ansvar om dina negativa svar skulle påverka TS psykiska hälsa negativt, så pass att självskadebeteende återupptas? Det tror jag inte.

TS har ett gott stöd i sin partner och hon har bra kontakt med sjukvården. Som jag ser har hon tämligen goda förutsättningar för att få detta att fungera. Jag utgår ifrån att TS kommer hitta rätt mha sjukvården och sin partner. Skulle TS sitta utan hjälp från sjukvårdens sida tror jag att gensvaret här skulle varit annorlunda. Från min sida hade det helt klart varit det.

Det måste vara upp till TS, hennes partner och sjukvården att bedöma situationen och vad som är lämpligast.
 
Sv: Att vänta barn och vara ett uselt mammamaterial

Fast skulle svar här påverka en person så pass mycket att man återupptar ett självskadebeteende så är man ju knappast redo för att skaffa barn. Jag tycker inte att barn är en rättighet.

Och detta är ett diskussionsforum och ställer man en fråga här så förväntar man sig svar även sådana som man kanske inte vill läsa
 
Sv: Att vänta barn och vara ett uselt mammamaterial

Skulle du ta ansvar om dina negativa svar skulle påverka TS psykiska hälsa negativt, så pass att självskadebeteende återupptas? Det tror jag inte.

Men TS är faktiskt vuxen, till skillnad från hennes ofödda bebis, och jag håller med Rubytoo - är man så skör ska man inte satsa på föräldraskap.

Jag tycker att det är ganska typiskt att se glada, uppmuntrande råd när folk väger fram och tillbaka om det är lämpligt att skaffa barn, oavsett om det mesta tyder på att det inte är det. Det vore ju konstigt om man alltid hamnar i ett läge där alla är bra föräldrar, för så ser verkligheten inte alls ut. Det finns många barn som far illa. Sedan vet jag att TS är ambitiös och jobbar hårt på sin hälsa, vilket givetvis är super.
 
Senast ändrad:
Sv: Att vänta barn och vara ett uselt mammamaterial

Men TS är faktiskt vuxen, till skillnad från hennes ofödda bebis, och jag håller med Rubytoo - är man så skör ska man inte satsa på föräldraskap.

Jag tycker att det är ganska typiskt att se glada, uppmuntrande råd när folk väger fram och tillbaka om det är lämpligt att skaffa barn, oavsett om det mesta tyder på att det inte är det. Det vore ju konstigt om man alltid hamnar i ett läge där alla är bra föräldrar, för så ser verkligheten inte alls ut. Det finns många barn som far illa. Sedan vet jag att TS är ambitiös och jobbar hårt på sin hälsa, vilket givetvis är super.

Jag ville bara påpeka det orimliga i att vi ska utkrävas på ansvar (hur då?) om allt inte går bra. Det är lika rimligt som att du ska krävas på ansvar för att något du skriver leder till att en människa mår dåligt. Råd på ett forum ska tas för just det.

Lämpligt och lämpligt, till skillnad från dig tar jag mig inte rätten att döma på den punkten utan anser att det är TS, partnern och sjukvården som ska göra den bedömningen. TS vill ha barnet och har bra stöd. Att i den situationen sitta här och råda till abort tycker jag är rent ut sagt grymt.
 
Sv: Att vänta barn och vara ett uselt mammamaterial

Jag ville bara påpeka det orimliga i att vi ska utkrävas på ansvar (hur då?) om allt inte går bra. Det är lika rimligt som att du ska krävas på ansvar för att något du skriver leder till att en människa mår dåligt. Råd på ett forum ska tas för just det.

Nej, exakt. Men trots att ingen kan ta ansvar för TS och hennes framtida bebis är tonen väldigt uppmuntrande. Det tycker jag är konstigt. Aborterade foster far ju inte illa, så det är ju normalt ett säkrare kort, om man tvekar inför att orka med ett föräldraskap. Det är ingen dans på rosor och det går inte alltid bra, för vare sig mor eller barn. jag tycker inte att vi ska sticka under stol med det.
 
Sv: Att vänta barn och vara ett uselt mammamaterial

Alltså jag tycker ju ofta att så kallat "Lyckade" människor borde ha skippat barn.
De är så upptagna med sig själva, sin karriär och status att barnens verkliga behov drunknar i kravet på att vara lyckad.
Där så tror jag att TS har en betydligt bättre förutsättning för att reflektera över vad som barnet behöver och skippa det som skall se bra ut.

Det är farligt att vara lyckad eller försöka att vara det.
 
Sv: Att vänta barn och vara ett uselt mammamaterial

Jag uppmuntrar därför att jag tycker att TS verkar vara så insiktsfull.
Det är en bra start med mitt sätt att värdera egenskaper.
 
Sv: Att vänta barn och vara ett uselt mammamaterial

Där så tror jag att TS har en betydligt bättre förutsättning för att reflektera över vad som barnet behöver och skippa det som skall se bra ut.

Jag håller med dig - så länge man orkar reflektera. När man klappar igenom som förälder kan det bli farligt. Och den risken ökar givetvis om man har en sjukdom i grunden.
 
Sv: Att vänta barn och vara ett uselt mammamaterial

Jag håller med dig - så länge man orkar reflektera. När man klappar igenom som förälder kan det bli farligt. Och den risken ökar givetvis om man har en sjukdom i grunden.

Men samtidigt så är sannolikheten att genomklappningens varningssignaler ses innan genomklappningen är ett faktum om mamman (i detta fallet) redan är medveten om att hon är skör, sambon vet om att hon är skör och sjukvården vet om att hon är skör.

Tas samma signaler på samma allvar med en starkare mamma? Eller ses oron då bara som någon normalt som alla ska gå igenom?
 
Sv: Att vänta barn och vara ett uselt mammamaterial

När man klappar igenom som förälder kan det bli farligt.

Visst, men här så finns det en till förälder som kan täcka upp och det är redan innan planerat för hur det skall hanteras.
Och så kan TS reparera sig och komma tillbaka.
Rent praktiskt så finns ju allt som behövs.
Jag ser inget problem med att pappan får ta över under perioder om mamman mår dåligt och måste kurera sig.

Depressioner är ju behandlingsbara och inget som man kroniskt måste gå och dra på.
 
Sv: Att vänta barn och vara ett uselt mammamaterial

Skulle TS sitta utan hjälp från sjukvårdens sida tror jag att gensvaret här skulle varit annorlunda. Från min sida hade det helt klart varit det.

Jag tycker att den här tråden är ett lysande exempel på något som jag vill minnas att vi har diskuterat förut: nämligen att argument för att fullfölja graviditeter, för att få barn, för att "bli mamma" är oändligt mycket mer välkomna än argument för det motsatta.

I den här tråden räcker det att de flesta som har haft psykiskt instabila föräldrar inte önskar att de inte hade blivit födda, för att motivera att barn föds.

Få barn-normen är förbannat stark.

Observera att det här inte är ett inlägg som handlar om hur TS bör göra, mitt inlägg handlar om hur värderingar ser ut här.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 365
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
3
· Visningar
185
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 496
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp