Att våga tala med sina föräldrar

Status
Stängd för vidare inlägg.

martha

Trådstartare
en spinoff på red hot chilis tragiska tråd....hur gör eller gjorde ni för att få era barn att våga prat med er om saker som är hemska eller otäcka, tex om sprit är inblandat?? Vågar/de era barn komma till er med problem, eller vet ni inte??
förbjuder ni era tonåringar att festa och dricka sprit? har ni koll på vad barnen gör egentligen??

skall ställa frångan på ungdom och ÄU och höra hur många av dessa som druckit sprit och haft sex utan att deras föräldrar vet om det..
 
Sv: Att våga tala med sina föräldrar

Har aldrig förbjudit mina barn att festa och dricka sprit men klart markerat att jag inte gillar det.Varnat för att dricka brännvin och HB sagt att är det nödvändigt att dricka håll er till öl för då kommer inte fyllan så fort risken är mindre att man blir liggandes någonstans. Bägge två har provat den yngre talade om att han druckit men inte gillade öl så han tog några drinkar istället.Försöker ha koll på vad de gör ,nu bor vi så att det är svårt att smyga alla vet allt om alla på både gott och ont. Vi har pratat om sex,vikten att skydda sig,inte falla för grupptryck osv.Vet inte när/om de haft sex tror inte att de kommer att tala med mig om det men vi har andra vuxna i vår närhet som de säkert pratar sex med.Det är inte så lätt att gå hem till mamma och prata om att man gjort "det",detta märker man på att andras ungar kommer till mig och pratar. Skulle det hända något otäckt är jag helt säker på att de skulle berätta,att de vet att de skulle få stöd och råd för att fixa situationen.Det som känns viktigt är inte att de vågar komma till mig med allt utan att jag vet att de har andra vuxna som de har stort förtroende för så att de inte går med grejer inom sig.
 
Sv: Att våga tala med sina föräldrar

Alltså, detta är skitsvårt tycker jag. Mina barn är ju ännu så små så det är inte aktuellt, men jag tänker osökt på min relation till mina egna föräldrar.

Jag har alltid tyckt att det var bra att jag fick en så fri uppfostran, jag fick göra i princip "vad jag ville". Det var ALDRIG nån som varnade för sprit, män, knark eller annat, det ALDRIG nån som en enda gång sa nåt om man kom hem dyngrak, etc.

Jag har sett kompisar runt mig som var väldigt "hårt hållna" och som öht inte kunde hantera sprit och detta har jag tolkat som om det är bra med slappa föräldrar som ger barnen hela ansvaret :crazy:.

Såna var mina föräldrar, och jag vill inte gärna hänga ut dem på det här sättet men jag inser mer och mer att det var så (och fortfarande är).

Att det aldrig hände nåt med mig som för RedHotChili t ex, det tycker jag så här i efterhand är bara konstigt? Jag kan inte ens minns (haha) alla de gånger jag legat dyngrak i skogen på allehanda festplatser i Värmands djupa skogar. Vem som helst skulle ha kunnat våldta mig :eek:.

Nej, skitsvårt tycker jag att det är, men nu, när jag blivit "vuxen" (nåja) så är jag nog mer för lite hårdare tag, i den mening att man PRATAR med sina barn om vad som är farligt och vad som kan hända. Som hjortrons skriver; att rekommendera dem öl istället för sprit är ju en ganska bra grej. Trots allt så har ju i regel vi som föräldrar en tämligen stor erfarenhet jämfört med våra barn på detta område.
 
Sv: Att våga tala med sina föräldrar

Det där är riktigt svårt. Å ena sidan vet jag ju att undersökningar visat att barn/tonåringar som inte fått smaka sprit hemma och hållits hårt klarat sig bättre än övriga.

Samtidigt inser jag att det är väldigt svårt att hålla ungarna ifrån det där. Jag minns ju själv hur det var ;) Och klimatet är ju knappast mildare nu på det planet.

Jag hoppas bara att mina barn kan lita på mig och komma och prata om svårigheter när de blir större. De är ju bara 4 och 8 än så länge.

Själv hade jag just ingen att prata med men mamma var rätt förstående fast lite konstig. Pappa var mest frånvarande (jobbade mycket).
 
Sv: Att våga tala med sina föräldrar

JAg har aldrig heller förbjudit min grabb nånting, däremot har vi pratat mycket, inte förslagsvis bara om fylla o sex, men bara allmänt sådär..han började inte dricka förrän vis 18 års ålder och det är jag helt 100 på....sex vill han ju inte prata med oss om och det kan jag köpa, däremot tror jag att han skulle ta kontakt om nåt eländigt hänt....han har ju ju ringt hem några ggr då han ansett sig vara för full så jag har fått åka o hämta :D ( när han bodde hemma) och han vet/visste ju att vi aldrig gjorde big deal av det, utan bara att man terrade honom när han var dålig dan efter.....ett dumt huvud får hela kroppen lida av :rofl:

Jag är också "strängt"uppfostrad, eller tror det eller ej men jag var ett riktigt A barn fram till tonåren och jag festade ordentligt och skolkade iallafall flera år innan jag blev upptäckt...mamma vart helt chockad då det uppdagades .....jag menar att ungdomar är experter på att hålla sig undan och även i det lugnaste vatten simmar små jävlar :D
samtidigt som man inte skall önska att sina barn super o lever rövare så är det ju synd att dióm skall behöva smussla och håla sig undan, dessutom tror jag att dom tar det lugnare om man har ett normalt förhållningssätt till sprit och kan diskutera i vanlig samtalston om vad som kan hända och att man inte behäver bli dyngrak.....klart att nån jättefylla får man ju vara med om ändå...men inte alltid....

Fast det är ju mycket som spelar roll....
 
Sv: Att våga tala med sina föräldrar

ja just det...förbud skapar ju ångest när dom ändå gör det, samtidigt så mår man ju själv dåligt om man vet att barnen festar och man förbjudit dom....varför inte kompromissa...det tror jag alla vinner på.
 
Sv: Att våga tala med sina föräldrar

Min pappa sade någon gång till mig när jag var sisådär tolv-tretton år och vi satt i en bar i Göteborg och väntade på att få sätta oss och äta middag (fullt i restaurangen), jag satt där med min apelsinjuice och tittade på folk i godan ro när han plötsligt säger: om du någon gång är på ett sånt här ställe, och känner att du inte klarar dig själv, då ringer du hem. Oavsett vad du har gjort kan du ALLTID ringa hem, så kommer jag och hämtar jag dig, oavsett var du är. Mer än så har inte sagts, men det räckte för mig. Jag är 23 och ringer fortfarande pappa ibland när situationer har kört ihop sig, jag vet att han alltid finns där om jag behöver honom. Min pappa rockar fett. :love:
 
Sv: Att våga tala med sina föräldrar

Ja det är just såna tillfällen som man avslappnat kan tala om sånt...inga förbud och inga förmaningar...bara sådär :bow:
 
Sv: Att våga tala med sina föräldrar

Jag vet inte, men jag HOPPAS att mina tonåringar pratar med mig om det är något.

De VET att jag är på deras sida oavsett vad de har gjort. De har förstått att jag verkligen bryr mig, ibland alldeles för mycket i deras ögon. Samtidigt så har de ganska så fria tyglar.

Jag skulle inte bli arg om de INTE kom till mig, huvudsaken är att de pratar med NÅGON, helst en vuxen, och jag har sett till att de har nånga vuxna omkring sig som de kan prata med om de inte vill prata med mig eller pappan.
 
Sv: Att våga tala med sina föräldrar

Jag kan inte på rak arm säga hur mina föräldrar har gått till väga, men vi pratar om allt ingenting utelämnas i princip, inte sex heller för den delen. Kanske för att jag är väldigt pratig av mig (precis som päronen). Jag berättar allt som händer på festerna/skolan/stallet ect, hur mkt jag dricker och röker, vad jag sagt osv. samtidigt delar de av sig väldigt mycket om sitt liv, hur det är på jobbet, deras träningar, vad de tycker om världen osvosv. Iofs är jag och brorsan lite äldre nu (17 och 14) men så långt jag kan minnas har vi alltid pratat om allt här hemma.

Konceptet är kanske att de aldrig förbjudit mig från att t.ex. dricka eller festa, vi har fått ta mycket ansvar och tagit konsekvenser av våra "handlingar" därför fungerade våra 'perioder' friktionsfritt.

Perioder när jag klädde mig svart och kallade mig punkare för att jag köpt ett par converse accepterade de och lät mig hållas, eller när brorsan sett någon film och velat bli hjälten har han fått hållas och det har därför inte blivit någon långvarit.

Andra kompisar har förbjudits och fortsatt för att göra tvärtemot vad päronen velat. Många dricker redlöst för att de inte får eller klär sig extremt för att det sticker föräldrarna i ögonen.

Jag menar inte att de struntat oss, balansen är nog rätt svår att hålla men enligt mig har de i alla fall lyckats. En annan detalj är att de alltid varit engagerade i våra intressen.

Jaja det blev en fin röra av svammel nu :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag satt och läste lite i EPA-tråden, och fastnade då på @athena_arabians inlägg om att tonåringar alltid försöker förföra sina...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 181
Senast: lil-sis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 212
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 850
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 146
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp