Att vara feminist

Jag vet inte riktigt varför du förutsatte att jag skulle höja den redan låga nivån när jag svarade på ditt inlägg.
Det är ju ett annat vanligt "debattknep" när man försöker föra en feministisk diskussion. De barnsliga frågorna med krav på att "seriösa feminister" ska ta sig tid att inte bara bemöta utan även utbilda frågeställaren. På ett artigt och ödmjukt sätt...
 
Det är ju ett annat vanligt "debattknep" när man försöker föra en feministisk diskussion. De barnsliga frågorna med krav på att "seriösa feminister" ska ta sig tid att inte bara bemöta utan även utbilda frågeställaren. På ett artigt och ödmjukt sätt...
På det viset är ju den här trådens tema så himla bra. Det handlar om att dela erfarenheter av att leva som feminist i en rätt misogyn värld. Det betyder att det där utbildandet i vad feminism är, inte behövs. Antingen har en person sådana erfarenheter, eller så har hen det inte. Det är inte en kunskapsfråga.
 
Det är ju ett annat vanligt "debattknep" när man försöker föra en feministisk diskussion. De barnsliga frågorna med krav på att "seriösa feminister" ska ta sig tid att inte bara bemöta utan även utbilda frågeställaren. På ett artigt och ödmjukt sätt...
Ok, ni får vara barnsliga i era sarkasm-svar? Jag får det inte i svar på detsamma?
Logik i det tack :banghead:

Till tråden: Jag har sagt det tidigare i tråden. HUR ska ni få med er fler i den feministiska kampen när ni håller på så här?
Ni vill ju vara en egen exklusiv liten klubb där alla som inte exakt delar era åsikter är välkomna. Att hacka på sina medsystrar - är det att vara feminist? :banghead:
 
Ok, ni får vara barnsliga i era sarkasm-svar? Jag får det inte i svar på detsamma?
Logik i det tack :banghead:

Till tråden: Jag har sagt det tidigare i tråden. HUR ska ni få med er fler i den feministiska kampen när ni håller på så här?
Ni vill ju vara en egen exklusiv liten klubb där alla som inte exakt delar era åsikter är välkomna. Att hacka på sina medsystrar - är det att vara feminist? :banghead:
För mig är det viktigare att feminism ska vara feminism än hur många som vill kalla sig feminister. Jag ser ingen poäng med att urvattna feminismen bara för att icke-feminister stör sig på den.
 
Men @Scata hur ska du få med dig någon när du kommer in och är så otroligt syrlig och otrevlig? Varför följer du inte dina egna råd om det nu är viktigt att tänka på hur man tilltalar andra?
Men ser ni inte ens att era svar till någon som ifrågasätter är de mest otrevliga som går att läsa? På riktigt?
Det är när jag ser ett antal av dessa svar som jag måste få protestera, högljutt ja. Men enligt tråden så är det ju helt Ok att vara en bitch... det står det i många svar att man är väldigt stolt över. Så då är det väl en bra sak då, eller?!
 
För mig är det viktigare att feminism ska vara feminism än hur många som vill kalla sig feminister. Jag ser ingen poäng med att urvattna feminismen bara för att icke-feminister stör sig på den.
Ok, urvattna feminismen - hur då? För att dumma svar ifrågasätts?
Vad är det för feminism tråden handlar om?
Konservativ superextremism feminism? Dvs, att alla som inte tycker som ni i tråden inte är feminister?
 
Ok, urvattna feminismen - hur då? För att dumma svar ifrågasätts?
Vad är det för feminism tråden handlar om?
Konservativ superextremism feminism? Dvs, att alla som inte tycker som ni i tråden inte är feminister?
Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på.
Jag tycker att tråden har innehållit diskussioner mellan feminister som tycker olika, så jag har svårt att förstå din kritik om att alla måste tycka lika.
Däremot har det ju också förekommit några antifeministiska resonemang och sånt möter såklart motstånd.
 
Ok, ni får vara barnsliga i era sarkasm-svar? Jag får det inte i svar på detsamma?
Logik i det tack :banghead:

Till tråden: Jag har sagt det tidigare i tråden. HUR ska ni få med er fler i den feministiska kampen när ni håller på så här?
Ni vill ju vara en egen exklusiv liten klubb där alla som inte exakt delar era åsikter är välkomna. Att hacka på sina medsystrar - är det att vara feminist? :banghead:
Där utgör du ett exempel på en erfarenhet av att vara feminist som jag gör då och då, och som jag faktiskt tror att jag nämnde tidigt i tråden. Nämligen icke-feminister som i mer eller mindre negativa ordalag frågar just hur jag tror att jag ska få fler att vilja bli feminister, genom att göra vad-nu-personen-tycker-att-jag-gör.

För mig är det en rätt obegriplig invändning. Varför i all världen skulle jag vara ivrig att utveckla mina åsikter så att de som är kritiska till dem börjar gilla dem? Så stort bekräftelsebehov har jag inte. Och så mycket av opinionsbildare är jag inte. Helt enkelt.

Jag är van vid den erfarenheten vid det här laget, men jag tycker fortfarande att det är konstigt att det inträffar.
 
På det viset är ju den här trådens tema så himla bra. Det handlar om att dela erfarenheter av att leva som feminist i en rätt misogyn värld. Det betyder att det där utbildandet i vad feminism är, inte behövs. Antingen har en person sådana erfarenheter, eller så har hen det inte. Det är inte en kunskapsfråga.

Och det har varit så skönt i större delen av denna tråd!
 
@Scata Jag tänker att det är bra att följa sina egna råd :). Tycker du andra ska vara trevligare - var trevlig själv. Du kan knappast komma in och vara upprörd över andras ton när du själv ofta är raljant och sarkastisk i dina svar. Det blir så uppenbart att du bara vill ge en känga till vissa användare liksom.
 
Där utgör du ett exempel på en erfarenhet av att vara feminist som jag gör då och då, och som jag faktiskt tror att jag nämnde tidigt i tråden. Nämligen icke-feminister som i mer eller mindre negativa ordalag frågar just hur jag tror att jag ska få fler att vilja bli feminister, genom att göra vad-nu-personen-tycker-att-jag-gör.

För mig är det en rätt obegriplig invändning. Varför i all världen skulle jag vara ivrig att utveckla mina åsikter så att de som är kritiska till dem börjar gilla dem? Så stort bekräftelsebehov har jag inte. Och så mycket av opinionsbildare är jag inte. Helt enkelt.

Jag är van vid den erfarenheten vid det här laget, men jag tycker fortfarande att det är konstigt att det inträffar.

Eller hur!

Jag var också anti feminism tidigare. Tänkte det bara var rabiata människor utan nyans. Men inte fasen krävde jag av DEM att förklara för och inkludera mig?! Jag gav bara fan i att vara så fördomsfull till slut, frågade en god vän om tips att utbilda mig och satte igång. Vill JAG vara en del av den feministiska kampen kan bara jag ta det ansvaret.

Personligen så ser jag inte poängen med att lägga energi på att "omvända" folk som är emot. Dels är det rätt otrevligt med vuxenuppfostran och sedan så tycker jag att min energi vettigare lägs på att supporta och förklara för de som är nyfikna på att faktiskt lära sig mer. Precis som alla gulliga jag mött och möter lägger energi på mig när jag inte förstår olika resonemang. Bland annat här på buke :heart
 
Ok, ni får vara barnsliga i era sarkasm-svar? Jag får det inte i svar på detsamma?
Logik i det tack :banghead:

Till tråden: Jag har sagt det tidigare i tråden. HUR ska ni få med er fler i den feministiska kampen när ni håller på så här?
Ni vill ju vara en egen exklusiv liten klubb där alla som inte exakt delar era åsikter är välkomna. Att hacka på sina medsystrar - är det att vara feminist? :banghead:

Men tråden går väl inte ut på att få andra att "gå med i den feministiska kampen"? Jag tycker trådstarten är supertydlig, tråden handlar om hur det är att VARA feminist.
 
Men tråden går väl inte ut på att få andra att "gå med i den feministiska kampen"? Jag tycker trådstarten är supertydlig, tråden handlar om hur det är att VARA feminist.
Inte heller går feministers liv nödvändigtvis ut på att få andra att "gå med i den feministiska kampen". Själv, tex, tror jag helt enkelt inte att det här att omvända andra är min grej. Jag är inte bra på det och inte road av det. Men icke-feminister verkar på något underligt sätt tycka att de kan kräva av mig att jag vänder ut och in på både mig själv och mina övertygelser, för att "få med" mig sådana som de.
 
Inte heller går feministers liv nödvändigtvis ut på att få andra att "gå med i den feministiska kampen". Själv, tex, tror jag helt enkelt inte att det här att omvända andra är min grej. Jag är inte bra på det och inte road av det. Men icke-feminister verkar på något underligt sätt tycka att de kan kräva av mig att jag vänder ut och in på både mig själv och mina övertygelser, för att "få med" mig sådana som de.

Men verkligen! Har för längesen gett upp om att omvända folk. Är dom inte feminister redan så vill jag ändå inte hänga med dom.
 
Jag lyckades göra mig half osams med min svägerska m partner nyligen just utifrån en feministisk diskussion. Jag brukar alltid vara rak på sak men just då var verkligen all diplomati som bortblåst. Jag hade bytt spiral dagen innan och hade jätteont och just det triggar min feminism ännu mer. Det är ett jävla helvete som vi kvinnor genomlider..
Iaf så började vi av ngn anledning diskutera Gilettereklamen och att många är negativa. Jag bara orkade inte utan sa typ ”folk som tror att den handlar om att alla män är dåliga borde slå på hjärnan”.
Visade sig ju såklart att svägerskans partner hade den åsikten och uppfattade mitt uttalande som att han var dum i huvudet.

Jag bara orkar inte. Jag har några i min närhet som fan aldrig någonsin reflekterat kring en enda norm. Finns ingen analys någonstans. Så jävla tråkigt att umgås med, framförallt om det innebär att vi blir osams om jag inte vaktar tungan noga.

Måste skaffa nya vänner så jag får omge mig lite mer med feminister..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp