Att vara feminist

Jag kan tycka att det är skönt ibland att vara i grupper med bara kvinnor men...
vissa uttryck där i kursbeskrivningen får mig att... tja... känna mig lite obekväm
"Målet med kursen är inte att du ska lära dig kommunicera ”manligt”, utan att utveckla dina personliga styrkor och få koll på vanliga falluckor."
Det finns en fara att man förstärker att kvinnor är si och män är så. Och att det är viktigt att vara kvinnlig enligt en viss norm bara för att man ska vara det.
Jag tycker det är dubbelt för det är synd när jag hör kvinnor som säger att de förväntas "bli traditionellt manliga" i arbetslivet. Men jag tycker det är lika synd om man måste vara "traditionellt kvinnlig".

Håller helt med. Jag slussas lite mellan att vilja erbjuda kursen, men är rädd att det bara spär på fördomarna om "manligt och kvinnligt" i arbetslivet. Vi är en arbetsplats med nästan enbart kvinnor (tyvärr, vi jobbar på att rekrytera fler män för bättre uppdelning) och lyckas ypperligt med kommunikation och ledarskap utan några av de traditionellt "manliga" sätten att kommunicera. Tycker inte att någon ska behöva anstränga sig för att "ta plats" på en vettig arbetsplats utan man ska rimligtvis bli hörd ändå.
 
Apropå kvinnokurser, "Retorik för kvinnor" verkar sälja som smör i min bransch men på vårt jobb har vi dragit oss för att göra den då vi ansett det vara kontroversiellt. Vad anser ni?

https://www.confex.se/Oeppna-kurser...nnor?ProsID=SEICS0141-1904636CS012003&city=33
Just kontroversiellt, vet jag inte. Jag kan absolut se poängen med kurser/verksamheter för enbart kvinnor (inte minst när det gäller kvinnor som arbetar i mansdominerade eller manligt genuskodade yrken), men då ska det också finnas någon sorts kritisk genusmedvetenhet hos arrangören. Det ser det inte ut att göra i det fallet.
 
Jag säger inte att det är en dålig studie men den brister om man, som du gör här, försöker använda den för att påstå att jämställt föräldraskap kan vara dåligt för barnen.

Jag citerade bara resultaten direkt och gjorde inte ens en egen ansats. Ett klart relevant citerande i förhållande till inlägget jag svarade på. Du vill inte säga att det är en dålig studie, du ställer dig bara undrandes till "hur man ens" kan välja variablerna de valt, och menar att man inte bör drar några växlar utifrån studien, att den lider av rejäla designbrister, att den för cirkelresonemang, att resultaten är konstiga, att sample sizen är "helt shaky", att registerdata ger "extremt dålig koll på variablerna", att deras (antifeministiska?) ideologi tycks lysa igenom, samt att de drar "anmärkningsvärda växlar i sina slutsatser" när de i själva verket skriver "This study suggests... However, further research is required...". Jag har då ganska klart för mig vems ideologi det är som faktiskt lyser igenom.
 
Jag citerade bara resultaten direkt och gjorde inte ens en egen ansats. Ett klart relevant citerande i förhållande till inlägget jag svarade på. Du vill inte säga att det är en dålig studie, du ställer dig bara undrandes till "hur man ens" kan välja variablerna de valt, och menar att man inte bör drar några växlar utifrån studien, att den lider av rejäla designbrister, att den för cirkelresonemang, att resultaten är konstiga, att sample sizen är "helt shaky", att registerdata ger "extremt dålig koll på variablerna", att deras (antifeministiska?) ideologi tycks lysa igenom, samt att de drar "anmärkningsvärda växlar i sina slutsatser" när de i själva verket skriver "This study suggests... However, further research is required...". Jag har då ganska klart för mig vems ideologi det är som faktiskt lyser igenom.
Men snälla. Det är ju lite din diskussionsteknik det där att googla fram en studie eller två som du tycker stöder din uppfattning om vad det nu råkar vara som diskuteras.

I själva verket är det ju oerhört sällan som en studie eller två kan användas för att dra den typ av praktiskt och ideologiskt inriktade slutsatser som du vill använda dem till överhuvudtaget.

Dessutom, med tanke på trådämnet, så handlar inte det här om att vara feminist. Du var inte ens avlägset i närheten av att skriva något om det.

När man är feminist, däremot, så möter man rätt ofta - företrädesvis - män som gör som du: drar till med någon vetenskap de råkar ha hört talas om eller har googlat fram, i syfte att visa hur felaktiga feministiska idéer är.
 
Men snälla. Det är ju lite din diskussionsteknik det där att googla fram en studie eller två som du tycker stöder din uppfattning om vad det nu råkar vara som diskuteras.

I själva verket är det ju oerhört sällan som en studie eller två kan användas för att dra den typ av praktiskt och ideologiskt inriktade slutsatser som du vill använda dem till överhuvudtaget.

Dessutom, med tanke på trådämnet, så handlar inte det här om att vara feminist. Du var inte ens avlägset i närheten av att skriva något om det.

När man är feminist, däremot, så möter man rätt ofta - företrädesvis - män som gör som du: drar till med någon vetenskap de råkar ha hört talas om eller har googlat fram, i syfte att visa hur felaktiga feministiska idéer är.
När jag läser artiklar så är det ofta något jag reflekterar över- är det något som stämmer överens med det jag redan tror, eller utmanar det mig och mina åsikter?
Väldigt många verkar bara vara intresserade av att leta upp studier som håller med och verkar inte så bra på det med kritiskt tänkande och reflekterande.
Sedan så kan man såklart "plocka ut det" och sätta det i ett annat sammanhang som gör den hela bilden tydligare.
(Vet inte om mitt inlägg bidrar till så mycket mer än kvällsflums funderingar....)
 
@Petruska

Den kritiken spelad för en publik som överväldigande håller med dig över mig är säkert slagkraftig. Kan bara svara att den är fel. Jag letar inte efter studier som stödjer mina uppfattningar och jag bortser inte från studier som går emot dem. Däremot är det mer sannolikt att jag skriver ett inlägg om forskningen tyckts gå emot gängse uppfattningar i en tråd. Sen har jag såklart en omedveten bias som alla andra.

Beträffande off topic-kritiken så är den faktiskt bara löjlig.
 
@Petruska

Den kritiken spelad för en publik som överväldigande håller med dig över mig är säkert slagkraftig. Kan bara svara att den är fel. Jag letar inte efter studier som stödjer mina uppfattningar och jag bortser inte från studier som går emot dem. Däremot är det mer sannolikt att jag skriver ett inlägg om forskningen tyckts gå emot gängse uppfattningar i en tråd. Sen har jag såklart en omedveten bias som alla andra.

Beträffande off topic-kritiken så är den faktiskt bara löjlig.
Men en eller två studier säger ingenting (om de inte är väldigt stora och långa studier) det är därför som vi har metastudier för att väga samman olika resultat. Dessutom kan man inte bara googla fram random studier, du måste ju ha något slags hum om hur studien är upplagd och vilken kvalité den har, och det är svårt att bedöma om man inte själv har kunskap inom det berörda området.
 
Men en eller två studier säger ingenting (om de inte är väldigt stora och långa studier) det är därför som vi har metastudier för att väga samman olika resultat. Dessutom kan man inte bara googla fram random studier, du måste ju ha något slags hum om hur studien är upplagd och vilken kvalité den har, och det är svårt att bedöma om man inte själv har kunskap inom det berörda området.

Nu skriver du mest självklarheter jag håller med om. Det är inte relevant för vad jag har skrivit eller påstått. Om jag hade skrivit att något i stil med "den här studien visar X, därför är det så" hade jag kunnat ta till mig kanske.
 
Nu skriver du mest självklarheter jag håller med om. Det är inte relevant för vad jag har skrivit eller påstått. Om jag hade skrivit att något i stil med "den här studien visar X, därför är det så" hade jag kunnat ta till mig kanske.
Men vad tänkte du ens att du bidrog med genom att länka till just den studien? Varför tyckte du att just den, av alla tillgängliga, var relevant i den här tråden?
 
Men vad tänkte du ens att du bidrog med genom att länka till just den studien? Varför tyckte du att just den, av alla tillgängliga, var relevant i den här tråden?

Jag läste inlägget jag först citerade och det väckte mitt intresse för frågan så jag läste på lite. Det jag hittade var studien jag har länkat. Inlägget jag svarade på uttryckte just tron om att det inte fanns någon forskning som visade nackdelar med jämställt föräldraskap. Om jag bara hittade en eller flera studier som enbart visade påpositiva effekter så hade det inte varit någon mening med att svara på det inlägget. Det jag länkade hade kunnat resultera i en intressant diskussion. Exempelvis i stil med: Vad kan resultaten bero på? Kan det vara att barn mår bäst av att anknyta starkast till en person, oavsett om det är en moder eller fader? Kan det vara att den jämställda konstellationen är såpass ovanligt att barnen i dessa familjer mår dåligt av att inte följa normen? Är det bara fördelar med att dela lika på föräldraledigheten? Finns det uppföljande studier på ämnet med ett motsatt resultat? Finns måhända andra belagda fördelar som klart överväger de antydda negativa konsekvenserna? O.s.v.

Det är faktiskt märkligt att jag ens ska behöva skriva det här inlägget. Dina frågor är märkliga och personfixerade. Ett svar på ett specifikt inlägg och jag ska alltså ha någon djupare förklaring till det som är relaterat till hela den tillgängliga forskningslitteraturen? Tillsammans med en redogörelse för mina tankar och reflektioner om hur det inlägget var tänkt att bidra till tråden?
 
Jag läste inlägget jag först citerade och det väckte mitt intresse för frågan så jag läste på lite. Det jag hittade var studien jag har länkat. Inlägget jag svarade på uttryckte just tron om att det inte fanns någon forskning som visade nackdelar med jämställt föräldraskap. Om jag bara hittade en eller flera studier som enbart visade påpositiva effekter så hade det inte varit någon mening med att svara på det inlägget. Det jag länkade hade kunnat resultera i en intressant diskussion. Exempelvis i stil med: Vad kan resultaten bero på? Kan det vara att barn mår bäst av att anknyta starkast till en person, oavsett om det är en moder eller fader? Kan det vara att den jämställda konstellationen är såpass ovanligt att barnen i dessa familjer mår dåligt av att inte följa normen? Är det bara fördelar med att dela lika på föräldraledigheten? Finns det uppföljande studier på ämnet med ett motsatt resultat? Finns måhända andra belagda fördelar som klart överväger de antydda negativa konsekvenserna? O.s.v.

Det är faktiskt märkligt att jag ens ska behöva skriva det här inlägget. Dina frågor är märkliga och personfixerade. Ett svar på ett specifikt inlägg och jag ska alltså ha någon djupare förklaring till det som är relaterat till hela den tillgängliga forskningslitteraturen? Tillsammans med en redogörelse för mina tankar och reflektioner om hur det inlägget var tänkt att bidra till tråden?
Om du läser den här tråden, så ser du att just frågan om att hålla tråden till topic har varit uppe flera gånger. Och efter lite gnissel har tråden också kunnat återgå till topic, i de fallen. Det har påfallande ofta varit manliga användare som sett sig nödsakade att gå in i tråden och försöka styra iväg den från topic, som alltså är erfarenheter av att vara feminist. Män kan förvisso ha sådana erfarenheter, men det är inte de männen som märks i det här sammanhanget.

Dessutom ger du dig in i något som råkar vara en av de mest aktiva i trådens expertområde.
 
Jag läste inlägget jag först citerade och det väckte mitt intresse för frågan så jag läste på lite. Det jag hittade var studien jag har länkat. Inlägget jag svarade på uttryckte just tron om att det inte fanns någon forskning som visade nackdelar med jämställt föräldraskap. Om jag bara hittade en eller flera studier som enbart visade påpositiva effekter så hade det inte varit någon mening med att svara på det inlägget. Det jag länkade hade kunnat resultera i en intressant diskussion. Exempelvis i stil med: Vad kan resultaten bero på? Kan det vara att barn mår bäst av att anknyta starkast till en person, oavsett om det är en moder eller fader? Kan det vara att den jämställda konstellationen är såpass ovanligt att barnen i dessa familjer mår dåligt av att inte följa normen? Är det bara fördelar med att dela lika på föräldraledigheten? Finns det uppföljande studier på ämnet med ett motsatt resultat? Finns måhända andra belagda fördelar som klart överväger de antydda negativa konsekvenserna? O.s.v.

Det är faktiskt märkligt att jag ens ska behöva skriva det här inlägget. Dina frågor är märkliga och personfixerade. Ett svar på ett specifikt inlägg och jag ska alltså ha någon djupare förklaring till det som är relaterat till hela den tillgängliga forskningslitteraturen? Tillsammans med en redogörelse för mina tankar och reflektioner om hur det inlägget var tänkt att bidra till tråden?
Jag upplevde att du duckade undan för kritik gällande studien, du skrev ngt om att du inte hade påstått att den visade vissa saker. Jag blev helt enkelt förvirrad. Ofta när jag länkar till forskning i en diskussion så är det för att man försöker göra en poäng och då undrade jag vad din poäng var.

Den hör tråden handlar ju om att vara feminist. En del i det är att läsa med feministiska glasögon, dvs vara kritisk.
 
Jag läste inlägget jag först citerade och det väckte mitt intresse för frågan så jag läste på lite. Det jag hittade var studien jag har länkat. Inlägget jag svarade på uttryckte just tron om att det inte fanns någon forskning som visade nackdelar med jämställt föräldraskap. Om jag bara hittade en eller flera studier som enbart visade påpositiva effekter så hade det inte varit någon mening med att svara på det inlägget. Det jag länkade hade kunnat resultera i en intressant diskussion. Exempelvis i stil med: Vad kan resultaten bero på? Kan det vara att barn mår bäst av att anknyta starkast till en person, oavsett om det är en moder eller fader? Kan det vara att den jämställda konstellationen är såpass ovanligt att barnen i dessa familjer mår dåligt av att inte följa normen? Är det bara fördelar med att dela lika på föräldraledigheten? Finns det uppföljande studier på ämnet med ett motsatt resultat? Finns måhända andra belagda fördelar som klart överväger de antydda negativa konsekvenserna? O.s.v.

Det är faktiskt märkligt att jag ens ska behöva skriva det här inlägget. Dina frågor är märkliga och personfixerade. Ett svar på ett specifikt inlägg och jag ska alltså ha någon djupare förklaring till det som är relaterat till hela den tillgängliga forskningslitteraturen? Tillsammans med en redogörelse för mina tankar och reflektioner om hur det inlägget var tänkt att bidra till tråden?
Inse att om du kommer med minsta lilla antydan om att en feminist skulle ha fel, göra fel, tänka fel om vad som helst, så blir du halshuggen i denna tråd. Det här är en ryggdunkartråd.
 
Inse att om du kommer med minsta lilla antydan om att en feminist skulle ha fel, göra fel, tänka fel om vad som helst, så blir du halshuggen i denna tråd. Det här är en ryggdunkartråd.


Det är en tråd om att vara feminist , inte diskutera konsekvensutfall av olika samhälleliga strukturer.

Att vara feminist är att få bli besviken ofta i det samhälle vi lever i.

På saker man ser varje vecka, eller varje dag. Att ojämlikheten är så normaliserad att man knappt noterar det ibland. Att människor påstår att vi är jämställda i Sverige, när verkligheten inte alls är sådan.

Ibland tänds hoppet när någon resonerar, men släcks ofta i nästa andetag.

Nu är senaste sucken från en amerikansk kontakt. Inleder en diskussion med ”vi tar jämställdhet på allvar. En av våra manliga anställda delar ansvaret för barnen och måste komma 15 minuter senare till morgonmötet. Det har vi tillåtit.” Redan där kan man ana nivån, men hey, det är ändå USA. Sedan kommer dråpslaget: ”Hans fru är totalt bedrövlig, och tar inte sitt ansvar som mamma. Klart att vi måste hjälpa honom då.” Ridå. Man blir paff, trots att förväntningarna är låga.

Det är ledsamt.
 
Inse att om du kommer med minsta lilla antydan om att en feminist skulle ha fel, göra fel, tänka fel om vad som helst, så blir du halshuggen i denna tråd. Det här är en ryggdunkartråd.
Jag har diskuterat feminism, jämställdhet, genus och många fler tillhörande frågor väldigt grundligt och rätt på det klara med olika inriktningar inom feminism och mina egna åsikter (ligger däremot i lä i jämförelse mot andra här?).
Diskuterar gärna föräldraledighet m.m. Däremot så lämnade jag tråden så fort den gled in på anknytningsteorier.
Jag är väldigt intresserad av barn, deras utveckling och tillhörande anknytning, men har verkligen ingen anledning att diskutera det i en tråd om feminism.
Det är inte det som denna tråden ska handla om.
Jag ser gärna en annan tråd om barns utveckling, framförallt som det verkar finnas mycket kunskap att hämta här och många olika infallsvinklar.

Men ska man diskutera begreppet "feminism", vad det innebär och olika ståndpunkter så borde man ha klart för sig det grundläggande. Annars tappar jag intresset. Det här är inte första, andra eller en tionde gången jag diskuterar jämlikhet bl.a.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp