Att vara Jessica

IMG_4491.jpg

Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid.
Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna.
Det var en ganska kall natt runt 21 tiden.
Jag hade tagit beslutet. och ringde en god vän och jag tror (för jag mins inte riktigt) att jag stor bölade min vän i örat ett bra tag innan jag kunde säga att jag var trans till min vän. Hon svarade med lite frågor. men jag jag mins inte vad. vi pratade i 3 timmar om olika saker som vi ofta har gjort. kom hem och la mig i sängen. Sickade några sms till olika betrodda vänner. somnade. och sov länge.
detaljerna är tyvärr glömda. Men det var starten. i de närmsta dagarna kom jag ut till flera. jag var så nevös för varje person. Men det finns så mycket kärlek i denna värd. Jag kan inte känna att jag förtjänade det. det var en annorlunda tid som var euforisk utan dess like. En av mina kompisar undrade om jag gick på några droger. Men jag var bara hög på livet. för första gången på mycket länge var jag lycklig.
Kom ut här på buke något senare. Och ni alla har vart underbara.
När någon frågar varför jag heter Jessica så säger jag att jag fick det som en gåva av vänner. ( @skiesabove ) ska ha all kred. för det! Tack :heart
Börjare med hormoner i juli och det blev en total kortslutning av hjärnan. Hela om värden förändrades på någon månad. Hur jag upplever värden blev annorlunda, hur jag fungerar är annorlunda. ni förstår. Jag lever ett nytt och bättre liv. Jag fick ett nytt liv!
Det har verkligen inte varit lätt. Det kommer verkligen inte vara lätt någonsin. Men nu har jag en anledning att leva och hantera mina problem och se ljust på livet. även om jag misslyckas katastrofalt ibland. Det är att resa sig upp. hitta balansen och gå vidare!
Visst skulle jag vilat startat detta tidigare. helst när jag viste vid 10 års ålder. Men jag kan inte göra något åt det förflutna. Jag kan bara se framåt. Och det är vad jag tänker göra.
 

Kroppen förändras!
399361954_6781542281927406_8592409527120311882_n.jpg


Min kropp förändras och jag tänkte lista lite vad som har hänt under det senaste halvåret.
Huden har blivit mycket mjukare och tunnare. men även torrare. har även fått exem som beror på hormonerna
Händer och fötter har krympt något! tappat en sko storlek och hanskarna käns stora.
Naglarna är mjukare och tunnare.
Tappat behåring på kroppen.
Jag har blivit frusen om fötter och händer.
Tappat så mycket muskler! 17 kg enliget mätningen.
Håret har blivit tjokare och mjukare.
Roterar bäckenbenets orientering i förhållande till ryggraden och lårbenen framåt (detta gör ont!)
Humörsväningar! ibland börjar jag gråta helt utan andledning! stutsar ibland i humör.
Jag har svårare att äta fet mat!
Sover bättre
Känner att jag har blivit mer social och klarar sociala samanhang bättre.
Lukt sinnet är mycket bättre.
Vad jag tyker om att äta har ändrats. nu gillar jag ost! innan hormoner så var det bara ost på pizza jag gillade.
Gillar kryddstark mat mer.
Ögonens form har ändrats
Ögonens färg har ändrats
Bröstomfånget har gått från 118 cm till idag 137 cm
 
Senast ändrad:
Helt anekdotiskt (jag har lyssnat på en del poddar med Agnes Wold) kan du också få bättre immunförsvar? Varit två som bytt kön som påstod det :)
 
Helt anekdotiskt (jag har lyssnat på en del poddar med Agnes Wold) kan du också få bättre immunförsvar? Varit två som bytt kön som påstod det :)
Jag hade influensa eller covid i oktober och det var inte så farligt. Jag var inte utslagen som jag har varit förut. Men det är svårt att knyta samman med hormonena
 
Helt anekdotiskt (jag har lyssnat på en del poddar med Agnes Wold) kan du också få bättre immunförsvar? Varit två som bytt kön som påstod det :)
Det är nog snarare en biverkning av att man får behandling för något som "kostat" kroppen mycket energi. Mindre stress/oro = bättre immunförsvar.

Med det sagt så brukade jag vara förkyld tre gånger på ett år, minst. Har varit förkyld en gång och haft covid en gång sen jag började med hrt för 3½ år sedan...
 
Det är nog snarare en biverkning av att man får behandling för något som "kostat" kroppen mycket energi. Mindre stress/oro = bättre immunförsvar.

Med det sagt så brukade jag vara förkyld tre gånger på ett år, minst. Har varit förkyld en gång och haft covid en gång sen jag började med hrt för 3½ år sedan...
Tror det var personer som gått åt båda håll, så att säga, som hörde av sig. Men oavsett två personer så helt anekdotiskt :)
 
Det är nog snarare en biverkning av att man får behandling för något som "kostat" kroppen mycket energi. Mindre stress/oro = bättre immunförsvar.

Med det sagt så brukade jag vara förkyld tre gånger på ett år, minst. Har varit förkyld en gång och haft covid en gång sen jag började med hrt för 3½ år sedan...
Att bli av med stressen och oron är en så skön känsla, att hjärnan sluta skrika åt en .
 
Ska till AW nästa vecka.
Jag har aldrig haft problem med det förut. Men har inte varit på AW med min nya identitet.
Så av någon anledning så nojar jag över detta. (Redan)
Men jag ska fråga någon kollega om jag får för-ladda hos dem.
För jag ska inte sticka understolen med att jag inte känner mig trygg i tunnelbanan eller på stan på kvälls tid.
 
Helt anekdotiskt (jag har lyssnat på en del poddar med Agnes Wold) kan du också få bättre immunförsvar? Varit två som bytt kön som påstod det :)
Alltså, hon är helt VIDRIG när hon talar om transfrågor, helt manisk på twitter så fort det kommit minsta text som målar upp transpersoner i ett dåligt ljus så ger hon dem utrymme, så även om jag inte vet huruvida Wold sågade de personernas påstående med fotknölarna eller inte, så blir det nästan lite som att svära i kyrkan ändå..
 
Alltså, hon är helt VIDRIG när hon talar om transfrågor, helt manisk på twitter så fort det kommit minsta text som målar upp transpersoner i ett dåligt ljus så ger hon dem utrymme, så även om jag inte vet huruvida Wold sågade de personernas påstående med fotknölarna eller inte, så blir det nästan lite som att svära i kyrkan ändå..
Oj, det visste jag inte alls :(
Förlåt alla!

Det här var bara en återgivning av vad personer som skrivit in till programmet sagt (som uppföljning på ett annat program om immunförsvar och att tjejer verkar ha ett bättre immunförsvar än killar) och inga värderingar av det alls (mer än "det var intressant, undra om man kan forska på det" typ) så reagerade inte mer än "kul fakta/anekdot".
 
Rensar telefonboken
Trodde det skulle kännas sorgligt att ta bort namn på personer som uppenbarligen inte vill prata med mig längre.
men det var en befriande.
varför hoppas på att personer ska vara en vän när de tydligt visat att jag inte är deras vän.
Jag har ingen anledning att vara ledsen men det är jag.
Trodde aldrig att så många vänskaper var villkorade med mitt namn och identitet skulle godkännas av dem.
Eller snarare, jag vet inte varför jag inte är deras vän lägre men som jag brukar säga det är frivilligt.
Men rensa bort är så befriande ibland.
 
Oj, det visste jag inte alls :(
Förlåt alla!

Det här var bara en återgivning av vad personer som skrivit in till programmet sagt (som uppföljning på ett annat program om immunförsvar och att tjejer verkar ha ett bättre immunförsvar än killar) och inga värderingar av det alls (mer än "det var intressant, undra om man kan forska på det" typ) så reagerade inte mer än "kul fakta/anekdot".
Haha, inte så konstigt att du inte visste det, speciellt inte baserat på vad vad du återgav om programmet. Förlåt för att jag reagerade så starkt!
 
1705488783998.png

Alla dagar är inte solsken och regnbågar.
I dag och i går har jag mått riktigt dåligt.
de flesta dagar har jag mest ont lite här och där för saker växer, kryper, blir svagare och roterar.
Men det värsta är den mentala biten.
Igår hände en sak som jag tyvärr inte kan prata om.
men det påverkade mig starkt även idag.
Men det hjälper mycket då att man har en stark Community runt en som verklige har ställt upp så många gånger.
det hjälper mycket att se på vad man redan har gjort. det hjälper en när man mår dåligt.
 
Senast ändrad:
5ec7d8e72f35cc066515126787b125ec.jpg

Ok jag har varit mörk nog.

En av de bästa upplevelserna jag hade under förra året var jag var lite uttråkad på jobbet sent i april förra året.
Tog fram mobilen och surfade in på skatteverkets sida.
Gick in på sidan för namnbyte och skrev in Jessica. Eller det är inte helt sant Skrev först Jessiqa och fnissade lite för mig själv.
Ändrade till Jessica. (för jag är lite feg ibland) Eller så ville jag vara lite seriös med mig själv. Nåväl.
Swishade 250 kronor till skatteverket på uppamningen. Reste mig upp och började gå till kaffe bryggaren.
3 minuter senare medans jag väntade på att kaffet skulle bli klart. Pling ett meddelande att jag hade ett brev från skatteverket.
Namn byte blev godkänt och jag tror att jag har aldrig njutit av en kopp kaffe så mycket!!!!!

Och när jag hämtade ut mina nya id-handlingar. Vilken känsla. önskar att jag kunde få den igen snart!
euforin var så stark så när jag pratade med mina vänner så trodde de att några säkringar hade brunnit. och pratade med varandra om de behövde göra något. :rofl:
 
Jag hittade en vän igår som jag har tappat kontakten med.
Han gick från att vara jätte glad att jag kontaktade honom.
Tills.
Han insåg.
Att det var Jessica som kontaktade honom.
Så försvann än vän som jag har haft i 30 år.
det blev tyst och linjen bröts.
Klart att man blir ledsen över att man inte ens är värd ett hej då eller jag har svårt att vara vän med dig nu eller något. bara att han la på när han insåg att jag var Jessica nu.
Det är helt frivilligt att vara min vän. men jag känner att jag är värd mer än att någon bara lägger på och det är allt efter 30 år.

Så nu återstår att se vad man gör under en söndag.
I dag svarade han mig med ett SMS!
"Hej, hur mår du nu egentligen?Hur funkar det nya livet? Vad gör du? För jag kan inte tänka mig att livet blev lättare precis med detta beslut."

Det tog ett tag att få ett svar.
Ja det är ju bara att svara,
Ska se hur länge det tar innan han svarar på mitt svar.
Måste ha skakat honom i grunden!

Det finns nu hopp att vi kan fortsätta vara vänner.
 
Senast ändrad:
I dag svarade han mig med ett SMS!
"Hej, hur mår du nu egentligen?Hur funkar det nya livet? Vad gör du? För jag kan inte tänka mig att livet blev lättare precis med detta beslut."

Det tog ett tag att få ett svar.
Ja det är ju bara att svara,
Ska se hur länge det tar innan han svarar på mitt svar.
Måste ha skakat honom i grunden!

Det finns nu hopp hatt vi kan fortsätta vara vänner.
Nä, det blir väl inte lättare med idiotiskt bemötande som den här "vännen" gav inledningsvis? Är det värt att fortsätta hålla nåt slags kontakt efter det...?
 
På jobbet är det ingen hemlighet att jag har haft det tufft den senaste tiden.
Men jag har aldrig väntat att få sådant stöd från vissa arbetskamrater.
Det hjälper så mycket när man får ventilera lite.
Släppa på trycket och vara människa.
Sådan skillnad det kan göra.
Eftermiddagen så ringde en av kollegorna och frågade om allt var ok.
Det var det då.
Det är det nu.
Jag hoppas att morgondagen får vara en bra dag.
Det kan vara lite mycket ibland.
Men nuförtiden har jag en annan styrka som jag har saknat så länge.
Det gör att jag kan hantera saker som skulle ha förstört mig helt för lite mer än ett år sedan.

Ta hand om varandra. Jag älskar er alla.
 
På jobbet är det ingen hemlighet att jag har haft det tufft den senaste tiden.
Men jag har aldrig väntat att få sådant stöd från vissa arbetskamrater.
Det hjälper så mycket när man får ventilera lite.
Släppa på trycket och vara människa.
Sådan skillnad det kan göra.
Eftermiddagen så ringde en av kollegorna och frågade om allt var ok.
Det var det då.
Det är det nu.
Jag hoppas att morgondagen får vara en bra dag.
Det kan vara lite mycket ibland.
Men nuförtiden har jag en annan styrka som jag har saknat så länge.
Det gör att jag kan hantera saker som skulle ha förstört mig helt för lite mer än ett år sedan.

Ta hand om varandra. Jag älskar er alla.

Du ÄR så jäkla cool och stark, finaste Jessica.

Jag har läst hela dagbokstråden och väljer ett citat av "allas vår Grynet, från TV..."

"TA INGEN SKIT!"

Var STOLT!
 
Jag har förändras så mycket.
och jag förstår vad du vill med ändringen. ska se vad jag kan göra.
men jag vet inte om jag har satt upp dessa bilder på buke än.
Själv tycker jag att det är så liten skillnad men mina kompisar säger att det är en stor skillnad. 1 år och en 1 månad mellan bilderna
Visa bifogad fil 136775
Oj vilken kopiös skillnad utseendemässigt!
Och ännu större invändigt också förmodar jag?
Vilken resa du har gjort och gör! Och så fantastiskt att du går det så öppet ❤️
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 250
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 529
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp