Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Texaz skrev:
*kl*
Förstår inte alla som prompt måste rida med spö av "säkerhetsskäl"!!!!!
Men herregud, fattar ni inte att det brister i relationen till hästen om ni "måste" ha spö!! Börja i rätt ände, med förtroende och respekt kommer man mycket längre och framför allt är det säkrare!
Fattar inte ridkulturen där spö mer eller mindre är ett obligatoriskt attribut som används i tid och otid och med alla möjliga ursäkter.
DET FINNS ANDRA VÄGAR ATT GÅ!!!

Tack exakt min mening!! På tävlingsplatsen ska din häst kunna uppföra sig för att genomföra tävlingsmomenten, kan den inte det utan att ryttaren "måste" ha spö så är den kanske inte mogen för att komma till en tävlingsplats! Jag ska själv rida en hingst i år, vilket kräver mycket av mig som ryttare och mina groomar på tävlingsområdet, men det är bara att förbereda sig och träna, träna träna, nöt ut olika situationer, träna hästen för att gå på väg, träna hästen att möta fordon, lär den att dina signaler är det viktigaste ge hästen trygghet med mycket röst. Har du en häst som sparkar, be folk att du får gå undan innan de rider förbi/eller tvärt om, det finns fler vägar att gå!

Terese Gregori
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Terése Gregori skrev:
Tack exakt min mening!! På tävlingsplatsen ska din häst kunna uppföra sig för att genomföra tävlingsmomenten, kan den inte det utan att ryttaren "måste" ha spö så är den kanske inte mogen för att komma till en tävlingsplats! Jag ska själv rida en hingst i år, vilket kräver mycket av mig som ryttare och mina groomar på tävlingsområdet, men det är bara att förbereda sig och träna, träna träna, nöt ut olika situationer, träna hästen för att gå på väg, träna hästen att möta fordon, lär den att dina signaler är det viktigaste ge hästen trygghet med mycket röst. Har du en häst som sparkar, be folk att du får gå undan innan de rider förbi/eller tvärt om, det finns fler vägar att gå!

Terese Gregori

Nu känns det som om vi drar igång igen med diskussionen.

Man kan inte alltid träna alla situationer och ibland får man faktiskt se själva ritterna som social träning.

Hälsning Maja som inte har en häst jag behöver använda spö på
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Terése Gregori skrev:
Har du en häst som sparkar, be folk att du får gå undan innan de rider förbi/eller tvärt om, det finns fler vägar att gå!

Jag har inget att invända mot att man bör träna alla möjliga situationer. Jättebra!

Men "be folk att du får gå undan"...? Om man rider tävlingsklass, och ligger i den främre halvan av startfältet kan det bli svårt. Det finns nästan alltid några som är så uppstressade att de blåser förbi andra hästar utan att ens se att de passerade en häst. Och jag tycker faktiskt inte att det är så konstigt. När jag rider för placering ropar jag bara "rider om till vänster" om jag kommer ifatt någon som t ex skrittar. Innan den ryttaren har vänt sig om och vänligt sagt "kan du tänka dig att vänta tills jag..." så är jag förbi för längesen.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag brukar fråga om det går bra att jag rider om och då väntar jag tills att jag fått svar innan jag rider förbi.

Det har jag lärt mina distanselever också.

/Camilla
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

"tyvärr tar inte alltid alla hänsyn till att man rider hingst och ännu har jag inte träffat på en hingst som inte "piggnar" till när ett brunstigt sto svassar tätt förbi.."
Det har jag :D Tränaren tränsade om honom lös utanför en hage med brunstigt sto också.

Orkar inte läsa igenom allt då det skrivits så mycket - men min tanke är att man kan gå runt regeln genom att rida med delade tyglar (westerntyglar), samla ihop den "överblivna" delen i en hand och du har något att ersätta spöet med.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Orkar inte läsa igenom allt då det skrivits så mycket - men min tanke är att man kan gå runt regeln genom att rida med delade tyglar (westerntyglar), samla ihop den "överblivna" delen i en hand och du har något att ersätta spöet med.[/QUOTE]

Är inte det också förbjudet?

Själv tycker jag att man ska ha så pass mycket koll på sin häst att man inte ska behöva ha spö.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag hörde det igår att domarna skulle klippa westerntyglar, någon hade hört det på symposiet. Stämmer det verkligen ???
/Cetzy
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Hej! Har hört av någon att det har hänt på internationella ritter (där det inte heller är tillåtet med spö!) helt enkelt har klippt av tyglarna om det varit någon som haft långa, delade tyglar! Jag känner mig inte särskilt orolig att rida tävling utan spö. Det är bara att rida ohc lära sig och hästen. Se det som en utmaning! Från en som red 42 km på en ritt på ca 6 timmar ,mest beroende på allt "läskigt" som man måste stanna och titta på. te x rundbalar (har vi hemma) travhästar i hage (har han verkligen aldrig sett såna förr?) läskiga stenar etc etc. Detta var hästens första tävling. den andra gick lättare. Numera handlar det mest om att bromsa farten, vilket jag inte kan göra med ett spö! Någon som har ett tips på bra broms?
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

CK skrev:
hahahahahaha, tiderna förändras....:rofl:

Hrfmff. suck. :crazy: Men snart så skall det gå.

Det märkliga med det här med spö är att man aldrig vet vilken typ av häst som det kan fungera på. Sa att jag hade en häst som jag inte behövde spö på för att fostra. En riktigt feg och änglig mes som knappt vågade gå fram. Uppmuntran och mjukhet trodde jag var boten, men inte. Han blev bara nervigare och nervigare. Men med ett par duttar i rumpan blev han nöjd, då han tyckte att äntligen tar den där mesen på ryggen över kommandot, och nu går han fram hela tiden och överallt, modigare än någon häst. Glada är vi och spöet blir nog snart ett minne blott. Måste ju bli det men nya reglerna.

Hälsning Maja, som har haft TVÅ hästar nu jag behövt spö på :o
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Ja det är nog bra att byta inriktning då vi alla tycker olika!;)
Miljötränar min lilla (utan spö) och hon är läskigt anpassningsbar, vi tvättade hovar samt longerades i en sto pöl/liten sjö med 20 cm djup. Första gången hon går i och ser vatten men.. hon bara traska rätt i!!! Underbara lilla häst!! Äter gör hon också överallt.. vi tränar på byn, hos grannen med hundar och maskiner skrammel och bråte men säger jag att det dska vara så så slappnar hon av och sover!!! Önskar att min rygg vore bra:cry:
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Wanilj skrev:
Ja det är nog bra att byta inriktning då vi alla tycker olika!;)

Que???

Har du ont i ryggen? Blir det inget rida av?

Hälsning Maja
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Nej det verkar inte så... samt en rejäl tillbaka gång i vår träning i morse... Jag skulle hjälpa en patient, 04 var det nog, en förflyttning med böjd rygg och i sidorörelse.. och vad händer? mannen, 185 lång, kastar sig bakåt och jag mitt dumma nöt försökte hålla tillbaka.. Så det small och brände till.. sen var det som min ryggrad var borta och blivit vätska istället..blev sjukskriven en längre period.. så mellan skulderblad och i ländryggen har jag numer konstant värk.. använder både laser och massage för att underhålla men inte det heller hjälper.. sen blev jag gravid och numer har jag dålig bålstyrka så jag har kanske ett års träning framför mig.. om nu det kan ta bort värken.. Jag kan idagsläget inte ens skritta en häst utan att det gör rejält ont.. Men jag har gett mig den på att försöka med den gamla iallfall.. men unghästen kommer nu säljas..
Börjar överväga att köpa gunghäst istället
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Wanilj skrev:
Nej det verkar inte så... samt en rejäl tillbaka gång i vår träning i morse... Jag skulle hjälpa en patient, 04 var det nog, en förflyttning med böjd rygg och i sidorörelse.. och vad händer? mannen, 185 lång, kastar sig bakåt och jag mitt dumma nöt försökte hålla tillbaka.. Så det small och brände till.. sen var det som min ryggrad var borta och blivit vätska istället..blev sjukskriven en längre period.. så mellan skulderblad och i ländryggen har jag numer konstant värk.. använder både laser och massage för att underhålla men inte det heller hjälper.. sen blev jag gravid och numer har jag dålig bålstyrka så jag har kanske ett års träning framför mig.. om nu det kan ta bort värken.. Jag kan idagsläget inte ens skritta en häst utan att det gör rejält ont.. Men jag har gett mig den på att försöka med den gamla iallfall.. men unghästen kommer nu säljas..
Börjar överväga att köpa gunghäst istället

Inte sätta henne i träning ist? så kan du se hur de går med din rygg, trist att släppa en häst man fäst sig vid!
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Kommer in lite här på sluttampen av diskutionen..
Jag red bredvid ett ekipage i Rönningeritten för ett par år sedan som sa att "veterinären sa att jag skulle öka" å så satt hon ner i galoppen på sin häst med spöhanden bakom sadeln och "duttade" till hästen i varje galoppsprång. Det var ju inte otroligt upprörande eller hemskt att se, men det som irriterade var att det var ju mot reglerna då det helt klart var framåtdrivande! Jag mailade till arrangören efter detta och frågade vad man borde ha gjort och så hade jag ett par till frågor som att det står i TR (almänna) att man inte får ha grimma på tävlingsplats och här vimlade det av grimmor. Det var heller inte upprörande, men om det var OK så hade jag gärna också haft grimma på min häst då hon hade svårt att dricka med träns.. (det var inte bara träns med löstagbart bett som användes) Har mailat samma mail 3 ggr och har inte fått svar än..?

Spö till hingst borde man nästan få dispens på, det kan ju ses som en säkerhetsutrustning..? I annat fall finns väl ingen regel mot en läder strapp på tygeln man kan använda istället... westerntyglar? Nu vill jag inte uppmana folk att hitta på mygelspön! Men det måste väl gå att hitta alternativ för de som måste...?

Själv är jag bara så glad över den andra ändringen för nu kan jag komma ut på banan igen!! :bump:
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

cetzyboy skrev:
Jag hörde det igår att domarna skulle klippa westerntyglar, någon hade hört det på symposiet. Stämmer det verkligen ???
/Cetzy

Men det måste ju mer vara en skröna..? Så kommer man på en liten PP tävlig och kanske rider western i vanlige fall? Åsså klipps tyglarna av :rofl: Vad förvånad man skulle bli? Det kanske kommer i nästa TR... maxlängd samt bredd på tygel :D
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Har oxå hört detta om att någon på symposiet sa att han skulle klippa av för långa tyglar, det kan han inte göra, det är egenmäktigt förfarande och är straffbart. i TR står det helt enkelt att sporrar och spö är förbjudet. om man läser rakt va så står det inte spöliknande föremål utan spö rätt och slätt, detta lämnare en bred öppning för andra skaer sås som westerntyglar, en extra lång ledtygel fäst i bettet, även en pinne skulle vara tillåtet. håller med om detta många bär grimmor på tävlingsplattsen och det är inte tillåtet, det struntar många i, om vi ska följa diskussionen som gått tidigare så ska man ju lära sin häst att dricka med bett då lika gärna som man ska lära sin häst att uppföra sig utan att bli korrigerad med spö. nu är ju reglerna ändrade och säsongen har börjat, än vet jag inte hur det gått men flörvisso har det inte varit så stora tävlingar än. Det är bara att bita ihop och acceptera läget men det krävs ju mer visad hänsyn från andra ekipage oxå, så som vi omridning, vetgrind mm. lycka till med ert tävlande:rofl: Mössebergsritten nästa......:banana: :banana:
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag har aldrig någonsin haft behov av spö på någon av mina hingstar.
De är väluppfostrade och ledarskapet är solklart. Jag kan gå med dem utan grimskaft förbi stona i stallet och de följer mig utan att ens titta på stona.:)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: LiviaFilippa
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
3 668
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 434
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp