Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Camilla_H skrev:
Själv tror jag ingenting om just drivning med spö. Jag fattar inte ens att någon anser att de behöver spö för att ha kontroll över sin häst. Men det beror på att jag tänker ANNORLUNDA än många andra ryttare, inte för att jag är smartare.

/Camilla

Så kan man också välja att se det hela. Att man är annorlunda och har hittat sanningen. Att andra egentligen inte vet vad de pysslar med. Tvärsäkra uttalande som detta grundar sig ofta på liten erfarenhet. Ju fler hästar man stöter på och ju mer man lär sig så leder det oftast till en inställning där man inser att man inte har svaret på allt. Hästar är så olika och så är vi människor.

Hälsning Maja
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Skrev jag någonstans det som du antar? Nu tror jag att du drog förhastade slutsatser. Att jag säger att jag tänker annorlunda innebär inte automatiskt att jag tycker att jag sitter på sanningen.

Eller ska alla tänka lika och kunna lika mycket? Är det jantelagen som gäller?

Och apropå erfarenhet så har jag hållit på med hästar i 22 år, och ridit och kört ett hundratal, samt arbetat ett hundratal problemhästar. Har sysslat med trav i många år, islandshästar, varit ridskoleinstruktör, har domarcert för skogskörning... Så nog vet jag att inte världen är svart-vit, men jag har också lärt mig att man kan hitta andra lösningar än att använda spö - att problemet oftast ligger någon helt annanstans.

/Camilla
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag tycker inte att man behöver ha något som helst "problem" med sin häst för att man väljer att rida MED spö.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Men har man inget problem med sin häst har man väl inget problem med att det är spöförbud, heller?

Men tråden handlar om att man med den regeln skulle utesluta ryttare som inte kan rida sin häst utan spö pga säkerhetsrisk och det är i mina ögon ett problem, eller vad tycker du?

Till Maja: apropå att uttala saker som sanningar så är det många som sätter etiketter på sina hästar och då bara ÄR det så. "Min häst går inte att rida utan spö", "min häst är rädd för ditt och datt", "min häst gillar inte vita hästar", osv och man är enormt orubblig och vägrar att omvärdera dessa "etiketter" trots att de många gånger hindrar en i ens ryttarutveckling. Dessutom grundar de sig många gånger på en enstaka händelse där man inte ens kan avgöra vilken faktor det var som fick hästen att reagera och många gånger grundar det sig på ren okunskap.

Men hellre än att utveckla sig själv och leta mer kunskap så väljer man att skylla på omgivningen som en orsak till att man själv får problem. I psykologi kallas det external locus of control och är inte speciellt bra för personlig utveckling.

Men det var ett stickspår och jag kan bara konstatera att vi har olika syn på detta med om man måste rida med spö eller inte. Jag har ännu inte träffat någon häst som faktiskt ÄR på ett sätt och är oföränderlig, men många ryttare dock... Så vad är egentligen:

Tvärsäkra uttalande som detta grundar sig ofta på liten erfarenhet.

??

/Camilla
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Camilla_H skrev:
Skrev jag någonstans det som du antar? Nu tror jag att du drog förhastade slutsatser. Att jag säger att jag tänker annorlunda innebär inte automatiskt att jag tycker att jag sitter på sanningen.

Eller ska alla tänka lika och kunna lika mycket? Är det jantelagen som gäller?

Och apropå erfarenhet så har jag hållit på med hästar i 22 år, och ridit och kört ett hundratal, samt arbetat ett hundratal problemhästar. Har sysslat med trav i många år, islandshästar, varit ridskoleinstruktör, har domarcert för skogskörning... Så nog vet jag att inte världen är svart-vit, men jag har också lärt mig att man kan hitta andra lösningar än att använda spö - att problemet oftast ligger någon helt annanstans.

/Camilla


Ok. För att någon skall kunna tänka annorlunda än de andra så måste alla de andra tänka likadant. ;)

Hälsning Maja
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Nej, jag kan inte säga att jag har problem med spöförbudet direkt men jag tycker det är onödigt. Man är inte utrustad för ridning utan spö men det är väl mycket en vanesak. Jag anser det helt absurt att tro att spö är till för att slå sin häst med.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Stopek skrev:
Ok. För att någon skall kunna tänka annorlunda än de andra så måste alla de andra tänka likadant.
Menar du att jag menar det eller att du menar det?

För om jag har en Volvo, du en Saab, Edvarda en Renault så har jag en annorlunda bil än er men det betyder inte att du och Edvarda har samma bil. Eller?

/Camilla
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

När jag tittar i inlägget som du först reagerar på så ser jag att jag också skrev att jag tänker annorlunda än MÅNGA andra ryttare, inte ALLA som du tolkade det... ;)

Och jag gör det - på gott och ont. Ont för att man får så in h-vete mycket skit för det eftersom man inte är som "alla" andra och inte följer normen. Gott för att jag kan var självständig och inte behöva oroa mig för att inte följa normen, eftersom jag ändå inte gör det.

/Camilla
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Camilla_H skrev:
När jag tittar i inlägget som du först reagerar på så ser jag att jag också skrev att jag tänker annorlunda än MÅNGA andra ryttare, inte ALLA som du tolkade det... ;)

Och jag gör det - på gott och ont. Ont för att man får så in h-vete mycket skit för det eftersom man inte är som "alla" andra och inte följer normen. Gott för att jag kan var självständig och inte behöva oroa mig för att inte följa normen, eftersom jag ändå inte gör det.

/Camilla


Har följt tråden från dag ett dock undrar jag om ni som hoppat in här på sluttampen har gjort det. Måste säga att jag tycker det börjar spåra ur lite gran:crazy: Jag håller med Camilla H.

Det har redan sagts här tidigare men om man verkligen har problem med att lämna pisken hemma när man ska ut i skogen, använd tyglarna eller handflatan i värsta fall.

ville inte lägga mig i allt för mkt men, brukar ni alltid bråka så här eller är detta ngn intern fight som blossat upp???
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Mannie skrev:
ville inte lägga mig i allt för mkt men, brukar ni alltid bråka så här eller är detta ngn intern fight som blossat upp???

Jag är alltid havreflinga!:) Om du uppfattar mig som bråkig så är jag alltid så här "bråkig".

Är du själv alltid så här benägen att uppfatta långa diskussioner och olika åsikter som bråk/fighter? Och är du en sån som alltid antyder att folk bråkar/gnäller när de (frivilligt!) engagerar sig i en diskussion och står på sig för sina åsikter?
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag håller faktiskt med Mannie,den här diskutionen liknade mer och mer ett inbördes presigetjafs.Det blir bara tråkigt:cool:
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag håller faktiskt med Mannie,den här diskutionen liknade mer och mer ett inbördes prestigetjafs.Det blir bara tråkigt:cool:
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

havreflinga skrev:
Jag är alltid havreflinga!:) Om du uppfattar mig som bråkig så är jag alltid så här "bråkig".

Ok, det kan ju vara bra att veta. Därmed ska jag heller inte ta följande citat personligt:angel:

Är du själv alltid så här benägen att uppfatta långa diskussioner och olika åsikter som bråk/fighter? Och är du en sån som alltid antyder att folk bråkar/gnäller när de (frivilligt!) engagerar sig i en diskussion och står på sig för sina åsikter?

Nog för att du står på dig för dina egna åsikter o tacka vet jag för engagemang men det kändes mest som om ni försökte lägga orden i varandras munnar och som was sa: "den här diskutionen liknade mer och mer ett inbördes prestigetjafs.Det blir bara tråkigt"

Niclas som startade tråden verkar tom ha tröttnat....
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Mannie skrev:
Nog för att du står på dig för dina egna åsikter o tacka vet jag för engagemang men det kändes mest som om ni försökte lägga orden i varandras munnar och som was sa: "den här diskutionen liknade mer och mer ett inbördes prestigetjafs.Det blir bara tråkigt"

Niclas som startade tråden verkar tom ha tröttnat....

Det är frivilligt att hänga på vilka internetforum man vill. Om man tröttar skiter man bara i en tråd. Det så mycket roligare saker i livet än att blanda sig i diskussioner som man egentligen tycker är tråkiga, eller hur?;)

Jag respekterar din åsikt, som du tydligen har ett behov av att få ur dig - annars hade du inte blandat dig i den här urtråkiga, bråkiga tråden (*lite ironisk*) - men jag tycker även att du ska respektera andras val att diskutera.

Att hoppa in i en tråd och gnälla "fy, vad tråkigt det ni pratar om är" tillför ingenting, mer än möjligen störning. Det ska man väl inte behöva förklara ens!?

Ok, det kan ju vara bra att veta. Därmed ska jag heller inte ta följande citat personligt
'

Jo, det var frågor riktade rakt till dig. De följer på din fråga om intern fight. Vi kan fördjupa oss i frågan om en eventuell intern fight, analysera stämningen här o s v om du vill. Men det känns lite motsägelsefullt att just du styr trådens inriktning åt det hållet, eftersom du nyss påpekade att tråden spårat ur!

Mig kvittar det. Jag diskuterar och analyserar glatt vidare, och det står jag för!
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag har också tröttnat.

Niclas tröttnade efter min fråga om varför han/hon behövde använda spö när hästen lyssnade så bra på skänklarna... ;) Jag har då iaf inte sett något svar på det.

Vi har ingen intern fight vad jag vet - vi brukar faktiskt vara ganska överens i de flesta frågorna vad jag kan minnas, men spöanvändandet visade bara på olika referenspunkter.

Nu lägger jag ner iaf, för nu har det för länge sedan gått från att diskutera vad till att diskutera hur och tolka in påståenden som inte finns i varandras inlägg och då kommer vi inte längre.

/Camilla
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Som sagt jag borde inte lagt mig i...
..att jag påpekade att tråden spårat ur o "diskussionen" blivit tråkig hade ingenting med själva ämnet att göra. (Trodde heller inte att mitt inlägg skulle misstolkas så fatalt) Det var absolut inget fel på ämnet alltså!! Samtalet handlade ju förstås inte längre om spöanvändande eller inte utan istället vad var o en hade sagt o uttryckt, eller inte hade.. (för att spinna vidare på de tidigare, cyniska förmuleringarna ;) :angel: )

Genom att bry mig blev jag anklagad för att vara en "tråkmaja" o det var ju själfallet inte vad jag räknat med men jag ger mig nog nu samt låter er som friskt vill diskutera ämnet vidare fortsätta ifred.:smirk:

Ses / Jenny
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag skulle ju ge mig nu, men...

Vi kan fördjupa oss i frågan om en eventuell intern fight, analysera stämningen här o s v om du vill. Men det känns lite motsägelsefullt att just du styr trådens inriktning åt det hållet, eftersom du nyss påpekade att tråden spårat ur!


Jag är bara människa och jag gillar kanske att analysera! Mitt inlägg gjordes åtminstonde med lite ironi samt för att påpeka att diskussionen verkade gå åt lite fel håll. Inte för att styra den vidare. Ledsen att det inte togs som så:)
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Camilla_H skrev:
Menar du att jag menar det eller att du menar det?

För om jag har en Volvo, du en Saab, Edvarda en Renault så har jag en annorlunda bil än er men det betyder inte att du och Edvarda har samma bil. Eller?

/Camilla

Aha då är jag också annorlunda och vi alla är annorlunda. Tänk och ingen behöver känna sig som en jante. :D

Hälsning Maja
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

:D Bra - ut med Jante!

*pekar på dörren och ser obeveklig ut*

/Camilla
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: LiviaFilippa
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
3 668
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 434
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp