Bukefalos 28 år!

Avelssnack/uppdatering

Det är väl långt ifrån alla unghästar som visas nu heller? Det bästa för avelsbedömningen vore om alla visades eller åtminstone en väldigt stor andel.

Procentuellt sett är skillnaden inte jättestor, problemet är att antalet födda föl gått ner kraftigt de senaste åren. Har för mig att det tidigare betäcktes omkring 5000 SWB-ston varje år men att det de senaste åren varit nere i 3000.

Min förening som tidigare hade fem dagar med treårstest och tre dagar med kvalitetsbedömning har de senaste åren haft tre dagar treårstest och två dagar kvalitet.
 
Och jag blir sugen på att betäcka mitt Figaro R sto fast jag egentligen inte alls hade tänkt det. Till henne blir det i så fall VV eller Deodoro - behöver något ädelt och kvickt. Hon har mkt massa och är lite långsam så jag tror bägge kan passa perfekt (fölet är i så fall tänkt att säljas)

Mamman e. Bernstein skulle jag ha betäckt med Deodoro men hann inte innan han skadade sig, så är sugen på att försöka igen i år. :) Jag vill ha något litet och kvick för egen del :angel:.
 
Till sist får man komma ihåg att blup till stor del är baserat på visade hästar. Nu för tiden vill många visa sina hästar, förr i tiden 70-80-talet, var man inte lika benägen att visa sin unghäst om man inte tyckte att den var toppen. Min poäng är att jag tror att hästägare tidigare gjorde en sortering innan visning på ett annat sätt än vad man gör idag.

Det är väl långt ifrån alla unghästar som visas nu heller? Det bästa för avelsbedömningen vore om alla visades eller åtminstone en väldigt stor andel.

Jag har gjort ett examensarbete om detta, men har det tyvärr inte på denna datorn. Tror att runt 50-60 % i alla fall hade eget underlag för BLUP, dvs var visade eller hade tävlat. Min studie handlade om det Görel pratar om, alltså förselektion. Den kunde inte antas spela någon roll för avelsindex på SWB. Jag jämförde med andra länder som räknar med förselektionen (det förekommer ju) men de länderna hade också mycket färre visade hästar. Alltså antas (med goda grunder) förselektionen för SWB vara lika stor för både "bra" och "dåliga" hästar och därmed inte påverka BLUP. Andelen visade hästar i Sverige är hög om man jämför internationellt.
 
Så oerhört tråkigt!

Kan någon förklara denna mening i artikeln, jag fattar inte "Liksom många andra hingstar med unik stam som flera från KWPN drabbas han av lågt avelsvärde." Har man inte högt avelsvärde om man har unik stam?

Jag skulle gissa att det är blup som inte kan hantera det. Och därmed så dras den synnerligen osmarta slutsatsen att han har lågt avelsvärde. Och unik stam :confused::confused: - han har åtminstone en bror med samma pappa som verkar i aveln i Sverige (Bordeaux). Sen finns det ju en massa hingstar med Krack C som far/farfar/morfar. Alltså..så jäkla unik är inte stammen. (nu kan jag inget om mödernet, men ändå)
Helt bisarrt om någon frågar mig.
 
Jag skulle gissa att det är blup som inte kan hantera det. Och därmed så dras den synnerligen osmarta slutsatsen att han har lågt avelsvärde. Och unik stam :confused::confused: - han har åtminstone en bror med samma pappa som verkar i aveln i Sverige (Bordeaux). Sen finns det ju en massa hingstar med Krack C som far/farfar/morfar. Alltså..så jäkla unik är inte stammen. (nu kan jag inget om mödernet, men ändå)
Helt bisarrt om någon frågar mig.

Skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka det är konstigt och fel.
 
Så oerhört tråkigt!

Kan någon förklara denna mening i artikeln, jag fattar inte "Liksom många andra hingstar med unik stam som flera från KWPN drabbas han av lågt avelsvärde." Har man inte högt avelsvärde om man har unik stam?
Jag reagerade också på den underliga menigen. Det kryllar ju nästan av holländska hingstar med Krack C/Flemmingh på marknaden:confused: (kanske inte fullt så mkt i Sverige, men bland holländska). Mitt sto har det redan i stammen och jag tycker jag får utesluta vääälidgt många.
 
Vi har inte så många tävlande hästar i Sverige med holländskt blod (än) jämfört med tex D-blodet. Ett tydligt exempel är Ampere som har väldigt höga delindex för trav, galopp och ridbarhet men betydligt lägre dressyrindex eftersom det räknar in tävlingar.

Ampere jämfört med De Niro:


 
Kopierar rakt från Luxus CMLs Facebook-sida.

Vi har tillsammans med familjen Börjeson beslutat oss för att avsluta vårt samarbete kring Luxus CML. Luxus blev vid årets provtagningar inför avelssäsongen besvärad i sin rygg, han rids som vanligt men är inte riktigt så fin som vi är vana vid att se honom. P.g.a. det intensiva tävingsprogram en satsande YR-ryttare har och att Luxus avelsarbete är viktigt för oss blev detta svårt att kombinera. Vi är glada och tacksamma över det arbete som Filippa och familjen Börjeson gjort med Luxus under tiden för samarbetet och önskar dem lycka till i deras fortsatta satsningar.
 
Kopierar rakt från Luxus CMLs Facebook-sida.

Vi har tillsammans med familjen Börjeson beslutat oss för att avsluta vårt samarbete kring Luxus CML. Luxus blev vid årets provtagningar inför avelssäsongen besvärad i sin rygg, han rids som vanligt men är inte riktigt så fin som vi är vana vid att se honom. P.g.a. det intensiva tävingsprogram en satsande YR-ryttare har och att Luxus avelsarbete är viktigt för oss blev detta svårt att kombinera. Vi är glada och tacksamma över det arbete som Filippa och familjen Börjeson gjort med Luxus under tiden för samarbetet och önskar dem lycka till i deras fortsatta satsningar.

Men vad tråkigt! Hoppas Luxus får en annan ryttare som passar honom bra!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp