Avhästning

Sv: Avhästning

så du skulle vilja ha ett osäkrare liv, då? Där du inte visste vad den du tillkallade när din häst är sjuk kunde, utan bara fick hoppas på det bästa?
 
Sv: Avhästning

Redhorsefarm skrev:
Att man är så skyddad i verkstan.
Så du vill att veterinärer skall kontrolleras ännu mindre än idag? Då kommer de sämsta veterinärerna att fösvinna från marknaden? Eller hur menar du?

Jag förstår faktiskt inte hur du tänker.
 
Sv: Avhästning

Du är inte ensam om att inte förstå hur Antti tänker.

Men han tycker om att provocera och reta upp folk.
 
Sv: Avhästning

Om jag fattar det rätt nu så menar han/hon väl inte att det gällde veterinärer i det hela. Utan att det blir mer och mer lagar och det kostar mer och mer att få ha sin egna häst hemma osv. Du ska nog inte haka upp dig för att hon/han råkade skriva veterinärer.
Det finns lagar och det kostar så det räcker. Tycker faktist jag också.
Vill inte sitta och skriva en massa blanketter hit och dit heller. Det är väl inte så konstigt?
 
Sv: Avhästning

CillaW skrev:
Du är inte ensam om att inte förstå hur Antti tänker.

Men han tycker om att provocera och reta upp folk.

:idea: :idea: :idea:
Detta har jag inte fattat förut men det förklarar allt.
Visst tycker han om att provocera men han tål inte särskilt mkt själv.
PL
 
Sv: Avhästning

Du klarar fortvarande inte av att tala om vilket du menar, bara skyddar varandra(vilket är en yttersk inskräkt bild, det förekommer alla varianter), eller skyddad mot yttre konkurens?
Vilket monopol menar du?
PL
 
Sv: Avhästning

Nop, det är deras monopol som är skyddad. Sen att dom i jobbet under jbv har ett skydd som gör dom oantaliga är en annan sak, tex. anställningstrygghet.
Tex. så får inte en hovis droga hästen vid behandling men får skära i obedövad hov. En tandvårdare får inte droga hästen. Borträknat dom som leker i facken så har en tandvårdare eller en hovslagare betydligt högre kunskap än vet i detta. Men får inte läsa samma instruktion om dosering och spruta hästen som en mest olämpliga vet får. För det är fortfarande samma dosering om vet eller tandvårdaren ger den.
Stelkramp tex är lätt doserat och lätt att ge.
Sen kan en vet ordinera ägaren att själv spruta hästen tex med pen. Då är det plötsligt ok om ägaren vill. I det faller all diskussition om kunskap att sticka :) endast är något en vet kan.
Vissa saker kan utan vidare göras av ägaren eller andra innom branchen arbetande.
Och har inget med intyg att göra, vi får ju än så länge skiva under våran deklaration själv :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avhästning

Anställningtryggheten är inte annorlunda för veterinärer inom DV mot andra anställda veterinärer elle anställda överhuvudtaget, alla utanför DV är inte ensamföretagare!
PL
 
Sv: Avhästning

Just och då är det svårt att byta veterinär. När man ringer jouren så är det den som jobbar som kommer. Och det kan vara en vet som man inte vill ha.
En privat blir utan uppdrag om han är för klantig. Han kan möjligen sparka sig själv :)
Men den på dv blir man inte av med. Nu är det många som lastar och åker till annan ort för att vet inte är så bra. Och det kan ibland bli billigare om man räknar bort sin tid.
Vore intresant att öppna en tråd om veterinärers felaktiga behandlingar och okunskap. Tror att många kan bidraga med läskiga historier.
Ser man till sjukvården där det årligen dör hur mycket folk som helst pga fel.
Att det strycker med djur av samma orsak är nog inte speciellt långsökt att antaga. Bidrar till avhästningen :banana: kan man sägaI alla yrkeskårer finns det individer, indiver med olika förmåga. Men innom vissa kårer kan vi inte välja dom.
 
Sv: Avhästning

Ingen tvingar dig att anlita dv, att det sen kan bli så på jouren beror inte på något monopol utan på att få privata ställer upp på jouren.
PL
 
Sv: Avhästning

"Ser man till sjukvården där det årligen dör hur mycket folk som helst pga fel."


Haha, nice try.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 260
Skola & Jobb Jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera trådstarten, men vi hade ett slags meeting/uppdatering/introduktion eller vad man nu...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 173
Senast: Flixon
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 931
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 338
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp