Avla för distans? - funderingar

I

Isolde

Eftersom jag har ett friskt sto i produktiv ålder som gått en del, har jag naturligtvis funderat på att se om det går att få fram en avkomma med ännu bättre egenskaper för distans än vad hon har. Men finns det anledning att göra det av något annat skäl än att behålla själv? Vänta 5 år och sedan harva vidare på banorna? Eller för att sälja? Då som föl eller 4-åring?

Jag har inget behov av flera hästar, hinner knappt rida de två jag har, men någonstans tycker jag ändå att det är lite synd att inte nyttja ett sto med bra skalle och dokumenterad hållbarhet i någon form av avel. Å andra sidan, betäcka med vad? Det blir ju en tattarkorsning hur man än gör. Arab är inget självklart val för mig personligen, men för en köpare?

Två intressen kolliderar och så länge jag inte kan bestämma mig, så rider vi vidare, om än hemmavid. Men inte utan att man klurar. Hade hon inte varit mig så kär hade jag lånat ut henne till någon som vill testa avel, men jag vill ha kvar henne här hemma på gården. kanske "Livmoder utlånas" :)
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Eftersom det är inom distans hon har sina tävlingsmeriter så är det ju självklart den kundkretsen du ska sikta in dig på om du ska avla för att sälja avkommorna och jag tror inte att de fölen skulle bli svårsålda med en sådan mammas meriter som Isoldes. Valet blir ju då självklart en arabhingst! Om du däremot ska behålla fölet själv och kanske satsa på andra grenar så väljer du ju hingst efter det istället.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

En tanke som slår mig är att eftersom traraben blir mer och mer populär inom distansen så borde man kanske satsa på att skapa en egen ras? Och för att göra det måste man nog experimentera lite för att se om det blir bra. Vad jag är ute efter är om det finns någon hingst som är trarab? Antagligen kastereras de direkt eftersom det inte finns något uppenbart självändamål att behålla dem som hingst, men det kanske, kanske finns någon i vårt avlånga land?

Skulle vara intressant att se hur en trarab-trarab avkomma skulle se ut. Nu har ju Isolde en "ovanlig" travstam då hon har Orlov, men ändå.

JAG skulle vara intresserad av en sån avkomma, men även med arabhingst eller appalooosa hingst! Vad blir det då? trarappaloosa? ;)

/Camilla
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Sälja den skulle det säkert gå att göra, vad du än betäcker med, frågan är om du får ett pris som gör att du går +?
Den bästa affär du kan göra är nog, som du var inne på, att låta någon hyra henne för avel, och betala de kostnader som uppstår.
Med Isoldes meriter borde du kunna få en slant för detta också. En fundering kunde ju vara runt 5-10.000:-
Tror det är lättare att hyra ut henne till nån som söker påläggskalv, än att sälja en unghäst. Då kan ju köparen välja fritt bland hingstarna.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Camilla_H skrev:
En tanke som slår mig är att eftersom traraben blir mer och mer populär inom distansen så borde man kanske satsa på att skapa en egen ras? Och för att göra det måste man nog experimentera lite för att se om det blir bra. Vad jag är ute efter är om det finns någon hingst som är trarab? Antagligen kastereras de direkt eftersom det inte finns något uppenbart självändamål att behålla dem som hingst, men det kanske, kanske finns någon i vårt avlånga land?

Skulle vara intressant att se hur en trarab-trarab avkomma skulle se ut. Nu har ju Isolde en "ovanlig" travstam då hon har Orlov, men ändå.

JAG skulle vara intresserad av en sån avkomma, men även med arabhingst eller appalooosa hingst! Vad blir det då? trarappaloosa? ;)

/Camilla


Min trarab är tyvärr inte hingst längre och heller inte testad på distansbanorna. Men en halvblod/arabkorsningshingst kan stå till tjänst åtminstone ett litet tag till. Sedan knipsas han. :smirk:

Nej, jag skojar. Tror nog inte att två korsningar är så lämpliga att korsa. Har hört/läst - men vet inte om det stämmer - att en korsning på två renrasiga många gånger kan ge en starkare individ, medan korsningar med korsningar istället då mer kan ge hästar som ser ut som en parodi av en häst. Så att behålla korsningshingstar tror jag inte riktigt på. Dessutom är väl inte traraberna testade så värst mycket ännu. Även om jag själv är hoppfull. :)

Håller med Camilla att någon som känner Isolde och vill ha en distanshäst till sig själv säkerligen är den bästa till att ta föl på henne och då även välja en lämplig hingst till sin blivande distanshäst.

Hälsning Maja
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Blir det inte dyrare med hästpass för korsningar? Eller är det bara om föräldrarna är okända?

Jag tror att de flesta förväntar sig att korsningar ska vara billigare. Jag är väldigt positiv till traraber, men det skulle ändå kännas konstigt att betala mer för en sådan än för en ren arab (om de i övrigt vore likvärdiga). Fast andra kanske inte tänker så.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

havreflinga skrev:
Jag tror att de flesta förväntar sig att korsningar ska vara billigare. Jag är väldigt positiv till traraber, men det skulle ändå kännas konstigt att betala mer för en sådan än för en ren arab (om de i övrigt vore likvärdiga). Fast andra kanske inte tänker så.
Jag tror att det är många som skulle vilja ha korsning med arab just för att få upp storleken lite på hästen. Nu tillhör ju inte jag själv den kategorin, men jag vet att det är många som tänker så. Sen om de är villiga att betala mer för det, det vet jag ju inte?

/JES
som absolut skulle vilja låna ett distansmeriterat stos mage/livmoder om jag tänkte bygga en påläggskalv. Klart plus att kunna få välja hingsten själv!
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Men det här med att korsa korsningar: så har man ju gjort med i princip alla hästraser för att få en ny ras. Så har man ju även gjort inom hundaveln. Tillräckligt många korsningar krävs ju för att kunna sålla ut lämpliga individer som är så lika varandra som möjligt och har rätt fysiska förutsättningar. Eftersom traraberna kan bli ganska olika varandra är det kanske inte lämpligt att avla på två väldigt fysiskt olika individer eftersom det då kan vara svårt att veta vad man får. Men så gör man ju även inom en ras. Man brukar ju säga att sto och hingst skall vara så lika varandra som möjligt. En del traraber blir ju väldigt snygga, medan andra blir mindre lyckade och det är ju också en chansning. Jag tänker på schabradorer som nästan blivit som en egen ras. Där finns ju många avkommor och ju fler som avlas på med liknande fysik/mentalitet, desto säkrare kan man vara på avkommans egenskaper.
Sedan det här med ärftliga sjukdomar! Anledningen till att man har sett att korsningar ofta slipper sjukdomar är ju att de flesta sjukdomsgener är recessiva. Inom en ras som det avlats mycket på, med en smal avelsbas, tenderar många individer att bära på samma recessiva gener. Detta gör att risken för att två individer med samma sjukdomsgener paras är stor och det är endast när man får en dubbel uppsättning av recessiva gener (en från mamma och en från pappa)som sjukdomen blir ett faktum. Korsar man in en annan ras som inte bär på samma genuppsättning minskar man drastiskt riskerna för rastypiska sjukdomar.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Hästpass för häst med okänd härstamning kostar bara 400 kr, så det är jättebilligt. Däremot om man vill gentesta/blodtypa föräldrar och föl för att de är kända och man vill ha härstaming så är det dyrt. Registreringen på reda blodtypade/gentestade kostar sedan som för araber, om det är en arabkorsning, 3000 kr.

Hälsning Maja
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Intressant det där med sjukdomar som du säger. Då fick jag en förklaring.

Det är ju som du säger att det behövs ett stort mått av experiementering - och framtagande av många individer för att få fram en bra individ i en ny ras. Jag tror inte att de som då har ett duktigt trarabsto och betäcker det med en duktig trarabhingst (om någon sådan funnits) är beredd att hålla på och experiementera. Man vill då ha fram EN individ som man själv tänkt ha som påläggskalv. Inte riskera att få en häst med ett huvud som en ladugårdsdörr, kort hals och spenslig kropp (har sett en sådan korsning arab och mamman varmblods/kallblodskorsning vill jag minnas).

Då är det nog bättre att ta in en av de raser som redan finns i korsningstoet när man betäcker henne.

Hälsning Maja
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Ett favoritämne - avel och dessutom med arab/travarkorsningar!
Jag har som sagt två hemma. Försökte sälja det treåriga ungstoet e. Gomir u Bionda d'Hilly (bra stam med en son som gått 10 st 8 milare), men i princip ingen ringde, så jag tror det är en myt att det skulle vara så poppis med traraber. (eller så gillade inte ryttarna henne, eller så var hon för ung, who knows).
Med rätt härstamning , så tror jag stenhårt på traraber.

Jag skulle inte föda upp för att sälja om du vill tjäna pengar - det finns inte en chans i helvetet att få tillbaka många kronor av vad du lägger ned.

Vill du inte ha en distanshäst utan göra något annat så skulle jag välja en annan "ras" än traraber. Det finns andra raser som är bättre på andra grenar.

Antingen ska du ta ett föl själv för att få en kanondistanshäst att tävla på själv och få välja hingst och slippa en utsällningshingst utan meriter som pappa.
Eller så lånar du ut henne till någon du litar på som vill ta ett föl (ett plus är att du slipper en massa jobb), eller så lånar du ut hennes mage och behåller henne hemma om du vill ha kvar henne på gården.

Jag anser att Isolde är en av våra absolut bästa distansston och det vore jättesynd att inte avla vidare på henne. Jag håller tummarna för att du tar ett "distansföl"!

För min egen del så har jag funderat mycket på avel och kommit fram att det bästa för min del vore att få bestämma mamman och pappan och beställa ett föl. En förutsättning är att stoägaren delar mina värderingar om uppfödning, så att fölet får den miljön jag tror att den behöver för att bli frisk och sund.

///Anna
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

havreflinga skrev:
Jag tror att de flesta förväntar sig att korsningar ska vara billigare. Jag är väldigt positiv till traraber, men det skulle ändå kännas konstigt att betala mer för en sådan än för en ren arab (om de i övrigt vore likvärdiga). Fast andra kanske inte tänker så.

En fundering - Tänk hur det är med ponnyer, priset för en arab/NF eller arab/connemara, eller pris för en helarab.... Där vill man vad jag förstår, helst inte ha helaraber alls om man slipper.

///Anna
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Nej, för enskilda personer är det ju svårt att få fram något vettigt. Det tar ju lång tid innan man kan gör en utvärdering och om dessutom avelsmaterialet är begränsat i mängd så har man inte så mycket att basera sin avel på. Förhoppningsvis kommer traraben att bli ett allt vanligare inslag i tävlingssammanhang och kanske om många många år kan man börja sålla ut individer för vidare avel. Men som sagt, det kommer att ta tid och är ju helt avhängigt på hur populariteten står sig för traraben. En intresseförening kanske skulle vara bra för de engagerade att samlas runt.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Hej "Isolde",
Det finns ju ett arabalternativ som sällan nämns, Shagyan. Att betäcka Isolde med menar jag.Jättetrevlig ras som har arabens alla goda sidor, men ju är lite högre, lite gröva benstomme och inte liiite lugnare. Jag har ett sto hemma i stallet, inte min häst, och också varit hemma hos uppfödaren. Underbara hästar faktiskt. Rasen är högt uppskattad i Ungern, hemlandet, och togs fram som en uthållig , lättare, kavallerihäst.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Såg att jag skrivit inte lite lugnare, ska givetvis vara lite lugnare.
 
Val av hingst

Jag tycker att det är intressat att läsa era svar!

Om jag fick välja fritt skulle jag troligen välja någon fransk distansarabhingst, som sägs vara avlade för sin uppgift, men inte klockrent bildsköna. Så varför gör jag inte det?

Dels vet jag inte om Isolde är fertil, det kan man aldrig vara säker på vid en första gång, sen är det riskkapitalet. Visste jag att hon blev dräktig, skulle jag inte tveka så mycket att ta kostnader på kanske 40 papp för levande föl (eller vad det nu blir), MEN verkligheten är ju sådan att kostnaden för ett icke dräktigt sto är nästan lika mycket om man ska importer flera rör, fler seminstationsbesök med efterföljande undersökningar, (om jag har förstått det rätt - jag hoppas att jag har fel...)

Om jag skulle låta "grannens hingst" betäcka, vore det inte lika spännande att vänta resultatet. Men ett faan så mycket smidigare sätt att ta reda på om hon kan ge föl.

Jag känner mig lite besviken när jag ser att välplanerad avel inte får den belöningen som man önskar, men min yngre häst som är resultatet av en tjuvbetäckning, är en häst med alla de egenskaperna jag vill ha hos en användbar häst, till ett synnerligen blygsamt riskkaptial för mig som köpare av honom som då 2-åring.

Minns tex att Louise Hermelin lät betäcka åtminstonde ett sto med Tarim ox, en engelsk landslagshäst på 80-talet, utan att det resulterat i någon anmärkningsvärd avkomma, dvs inte varit ute på banorna. Allt detta arbete utan välförtjänt resultat.

Jag har för övrigt registrerat trarab.se för att så småningom samla ihop någon form av sammanställning av frivilliga bidrag av korsningen. Nu är tiden inte till min fördel.. men SEN.. (är det någon som har sett "sen" förresten?
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Tänk att det skall krävas så himla mycket pengar för att komma dit man vill! Jag letar också efter "sen". Tala om för mig om du hittar den skitstöveln för han håller sig undan med flit tror jag. :rofl:
Tyvärr är det väldigt lite vi "vanliga dödliga" kan gör aför aveln. Vi chansar lite och om vi har tur blir det ett föl per år. Om man jämför detta med större uppfödare som har en MÄNGD föl varje år så förstår man snabbt att om man själv lyckas med en individ så är det förmodligen mer tur än skicklighet. Och visst ÄR det dyrt med seminveterinärer och hingsthållare. Jag har jobbat i seminstall så jag vet hur många gånger de behöver komma och hur många behandlingar av stoet som kan krävas, så tyvärr har du inte fel...Även om stoet inte blir dräktigt så får du ju betala för stråna. Här är det ju jätteviktigt att undersöka stoet innan man tar ett beslut om avel så att allt ser normalt ut och att hon faktiskt producerar ägg. Om du känner dig rik och vill ha den absolut bästa seminveterinären i Sverige så kan jag PM:a dig!
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Ibland vill man bara att någon ska berätta för en hur man ska göra när man velar mellan olika alternativ. Tyvärr är det så att man själv måste ta beslutet.

Om du ska betäcka så tycker jag inte att du ska korsa in fler raser. Resultatet blir bara mer osäkert ju fler gener som kan spöka. Ev så kan även en anglohingst vara ok.
Varför inte annonsera ut hennes livmoder och se om någon vill beställa en avkomma? Frågan är ju fri.
Om någon nappar så får du info om hur fertil hon är och du kan då själv ta ställning till om en dyr seminhingst är lönt att tänka på.
Ska du drömma vilt så finns ju den klonade Pieraz ox...........
// Linda
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Stopek skrev:
Hästpass för häst med okänd härstamning kostar bara 400 kr, så det är jättebilligt.

Fast får man tävla då? Hörde nåt om att man kanske inte skulle få tävla med ett sådant pass, eller att det skulle ändras till nästa år.

Sen blir det ju inte aktuellt med okänd härstamning om man vet vilka föräldrarna är. Det är ju att ljuga. Men om korsningar är dyrare att registrera än okända, då blir det ju lätt så att folk tar den möjligheten. Hoppas att reglerna inte är sådana att andelen okända ökar, fast de inte är okända i verkligheten. Då försvinner ju ett av passets syfte: Att förhindra att hästar byter identitet.

Vad kostar det att köpa pass till en trarab då? Och i vilken avelsförening gör man det?
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Vad är det du säger? Skulle man inte få tävla med en häst med okänd härstamning? Det kan väl inte stämma? Någon som vet?

I mina kontakter med Svenska Hästavelsförbundet så har jag förstått det som att registrera med okänd härstamning visst är ett alternativ även om man vet härstamningen. Det kan då handla om att någon av föräldrarna inte är blodtypade eller gentestade och att proceduren helt enkelt blir för omfattande för att man som hästägare vill genomföra den.

Min trarab hade redan registrering som arabkorsning i SAHF, så att beställa pass kostade lika mycket som till en arab. Ingen skillnad. Som jag sa innan så kostar registreringen för en korsning i SAHF samma som för en renrasig, 3000 kr om båda föräldrarna är blodtypade eller gentestade. Jag undersökte saken för min arabhalvblodskorsning som ännu ej var registerarad.

Problemet med icke gentestade föräldrar kommer dock nu att försvinna när alla hästar lämnar material till gentestning när de identifieras när de får pass. Så att hästar fortfarande då kan byta identiet är inte möjligt. Speciellt som de med okänd härstamning måste chipmärkas.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 136
Senast: lilith
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 431
A
  • Låst
Islandshäst Har ett tag nu funderat på att jag vill ha ett sto, gärna ett ungsto som jag skulle kunna rid inn. Dock med det i tankarna att jag ville...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: gneignei
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 220
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp