Avla för distans? - funderingar

Sv: Avla för distans? - funderingar

Jo jag KAN stava. Egentligen.....
"Tangentbordsdyslektiker"
;)
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

:smirk: Detta låter ju både intressant o nyttigt på alla sätt, men...
När Rf inte ens har resurser att nu i november kunna presentera korrekta resultat och korrekt ranking för säsongen 2005....
Distanslistan i all ära, men den är ju officiellt överkörd. Och det betyder att det finns ingen tillförlitlig sammanställning av resultat och poäng. Dåligt känns det som alltså.... :cry:
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag skrev själv glatt i Zuddens hela namn OCH härstamning de första tävlingarna jag red på honom.De plockade på de 2 första bort Accent ,troligen så var det väl för dåligt med plats.så efter det för att ha rätt statestik i listan så har jag bara anmält honom med ett namn.Han är dock anmäld med hela sitt namn både på licens och gula boken även passet givetvis.
Jag hade samma problem med mej själv faktiskt .Jag har ju 2 efternamn efter mitt giftemål. Men då skrevs bara halva namnet ut i programmet så då hoppade jag över ett namn.
Tråkigt nog så har även Zuddens mamma i flera program oxå försvunnit eftersom han har en pappa med långt namn eller att någon tycker det är viktigare med vem som är morfar.
Trist eftersom han har en halvsyster som gått distans plus att Anna Schuber har avlat fram 2 st urfina traraber med samma sto.kan ju vara någon som tycker det är kul att se.Att 1 sto har 4 avkommor på distansbanan menar jag.
Vet att det bara är ett program men jag tycker det är kul att bläddra igenom dem och då även se stammarna.
Ingen ursäkt dock jag ska bättra mej,Gomir!! :rofl: :rofl:
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

*lånar knapp*

Hittade detta om Eldorado och hans avkommor

Eldorado
Maradon (Csalfa) Distans: Sv klass 160 km, totalt xxx km, landslagshäst, såld till Dubai!
Vialli (Csalfa) Distans: Msv klass 80 km
Isolde (Tsarevna Almo) Distans: Sv klass 160 km
El Aldoor Distans: Sv klass 160 km
Elddor Distans: Sv klass 160 km
Espsito (Kathini) Distans:
Philip x Distans:
El Hellas(Helaween) Distans:
Bint Helaween (Helaween) Distans: Msv klass 80 km
Eldrich Distans: Msv klass 120 km
Ramja Distans: Msv klass 120 km
Eldorina (Nadjina) Distans: Msv klass 100 km
Tay Amira Distans:
Wisnia (Wischnioffka) Galopp 12 (3-1-1) Distans: Msv klass 80 km
Ella Tiara (Ledscha) Distans: Msv klass 80 km
Hailafa (Haifa)
Belle Shafai (Shaftesbury) Distans: Msv klass 100km
Bon Chance (Wildvogel ) Distans: Såld som distanshäst till bu Dhabi
Eld Distans: Msv klass 80 km
El Tornado(Asmara) Galopp: 26(11-2-4)
El Kanon (Asmara) Galopp: 67 (23-13-10) Årets arabgaloppör 1995 och 1996
Tintomara (Asmara) Distans:
El Desperado Galopp:
El Colorado (Hellena) Galopp: 3(0-0-0
El Wodkine (Welona) Galopp:
El Waldo (Welona) Galopp:
El Camillo (Welona) Galopp: 20 (7-7-6)
Bechantillion "Castor" (Besma) Galopp: 4(0-0-0) Distans:
Bomben (Besma) Galopp 11(3-2-1)
Bombinierka (Besma) Distans: Msv klass 80 km
Elcatero (Catinka) Galopp: 0 (11-15-6) Årets arabgaloppör. vinnare av Scandinaviskt Mästerskap 1991
Shaninja (Shananaa) Galopp:
Shadorah (Shananaa) Galopp:
Shatero (Shananaa) Galopp:
Shah Khan (Shananaa) Galopp:
Elcopero (Haelaifa) Galopp: 12(2-02), Distans:
King of Arabian Distans: Sv klass 160 km, Norsk landslagshäst!
Sokrates (Besma) Galopp: 33 (5-6-6)
Eros Kahira (Elamorine) Distans: Lätt klass 50 km
Eros Boomerang (Elamorine) Distans: Lätt klass 50 km
El Sobra (Soza) Distans: Lätt klass 50 km
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

det där blev lite fel inkopierat för en del av dem är barnbarn tex de som står under Elcatero...hittar inte sidan igen men ska leta...
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Eldorados dominans inom svensk prestationsavel kan aldrig ifrågasättas. Det visar också att det alltid har funnits en marknad för araber som avlats på funktion.
Till denna lista ska också tillföras "Bomberbad" (u Besma) som kom ut på banan i år 4(1-1-1).

Såg också att de två främsta sönerna saknade sin statistik:

El Wodkine 47 (19-11-4) 688,940:-
Den enda svenskföddda härst oavsett ras som vunnit lopp i UAE

El Waldo 34 (13-10-4) 379,445:-

Båda dessa helbröder har utsetts till årets arabgaloppör. Deras helsyster El Garbo har också producerat vinnare.

Intressant är dock att El Wodkine fick KLASS 3 (tror jag) på avelsvärderingen.
Detta säger dock mer om avelsvärderingen än om hästen, vars kvaliteter är ganska upppenbara. Man gör inte 47 starter i högsta ligan utan skador om man inte är rätt konstruerad.

För övrigt kan exakt och korrekt tävlingsinfo om alla arabgaloppörer i Svensk träning hitttas på www.galoppsport.se

Klicka på "Sportinfo"

En del stamtavlor är ofullständiga, men löpresultaten är rätt.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Denna hemsida som ni hittat är ett prov på en hemsida som Anna S. håller på att göra till mig, hon lade ut den så jag skulle kunna titta på detta första förslag, så den är inte korrekt utan vi jobbar fortfarande på den.
Skall försöka få Anna att ta bort den.
Ingela
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Kul att ni lusläser distansritt Östergörlands hemsida!
En TEST sida för att Ingela skulle få korrekturläsa sitt stuteris hemsida och Gomirs uppdaterade sida ligger längst ner gömd under rubriken TEST TEST TEST...
Jag har den nya uppdaterade hemsidan med massor med roliga bilder på väg att läggas ut under en riktig adress bara Telia låter mig komma in, suck.
Håll er till tåls någon dag och sen kan ni maila mig direkt om ni hittar några fel eller om jag glömt bort något.
Vi kommer att ha ett stort releaseparty och meddela hela världen om att nu är det klart :banana:

///Anna
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Ett problem inom distansen är att det på tävlingar där det inte behövs licens finns några krav på registrerad häst, pass eller liknande. Kravet på pass kommer ju först nästa år och då får vi se hur det blir. På araber är det dessutom väldigt svårt att kolla stammen eftersom det inte finns aktuella stamböcker eller info via nätet, SAHF är inte heller lätta att få tag i. När man köper en arab skickas registreringsbeviset in till SAHF av säljaren och det kan sedan ta väldigt lång tid innan köparen får pappren, jag kan därför förstå att folk kanske inte vet exakt stam på hästen i början om de inte är intresserade.

Hälsningar Karin somn kan stammen på sina hästar!
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

:bump: Vi väntar med spänning på denna hemsida även nere i Skåne förstås:bump:
Även om jag får skämmas eftersom jag inte tagit färska bilder på G och B som ska vara med på hemsidan.:o
Och nu ser G ut som en isbjörn så nu är det KÖRT 2005.
Om jag inte hittar några bilder någon annanstans.
Anna tog du inte bilder på Rökulla?:angel:
Se där vad lätt det gick att lägga det på någon annan!
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag hittade sidan av "misstag" när jag letade efter Shakespeare på nätet. Denna sida hittade jag pga av att en del hästar som medverkar där har shakespear i stammen...

Mycket intressant sida! Ingela - Vadå ta bort????????? :(
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

"Kravet på pass kommer ju först nästa år och då får vi se hur det blir"

Men kommer verkligen passet att påverka tävlingssidan? Passet är ju från Jordbruksverket och är huvudsakligen för köttproduktionen...

/Camilla
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

karingadde skrev:
Ett problem inom distansen är att det på tävlingar där det inte behövs licens finns några krav på registrerad häst, pass eller liknande. Kravet på pass kommer ju först nästa år och då får vi se hur det blir. På araber är det dessutom väldigt svårt att kolla stammen eftersom det inte finns aktuella stamböcker eller info via nätet, SAHF är inte heller lätta att få tag i. När man köper en arab skickas registreringsbeviset in till SAHF av säljaren och det kan sedan ta väldigt lång tid innan köparen får pappren, jag kan därför förstå att folk kanske inte vet exakt stam på hästen i början om de inte är intresserade.

Hälsningar Karin somn kan stammen på sina hästar!

Måste bara peta lite.;)
Det är ARAB Registratur som sköter stambok, passärenden och registreringsbevis, inte SAHF. (registraturen@arab.se)
De är inte alls svåra att få tag i - enklast via mailen.

På SAHFs kansli sitter Gull-Britt och hon brukar också vara väldigt hjälpsam med att ta reda på stamtavlor om det bara är det man vill kolla. (Hon kan däremot inte svara på passärenden mm.) Gull-Britt når man på kansli@sahf.se.

Sedan kan man ju alltid skicka ut en tråd på Bukes avelssidor. På arabfronten vet jag att Carina på Cesam Arabians brukar vara väldigt kvick att svara på frågor och hon är duktig på stammar. Flera andra duktiga är också mycket inne där och hjälper till att luska reda på anfäder. Man kan bli heltorsk på stamtavlor! :)
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Nu sitter jag sedan 1,5 h i en :devil: telefonkö till Telia för att kunna lägga upp superhemsidan (hehe) men "du är nr 176 i kö" och inte minskar det...

Medans ni väntar på att få läsa massor om avel, härstamningar och se på fina bilder så kan ni titta på en jättesammanställning under Shakespeare tråden. (Jag klappar mig själv lite på huvudet :bow: )

///Anna
 

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 136
Senast: lilith
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 431
A
  • Låst
Islandshäst Har ett tag nu funderat på att jag vill ha ett sto, gärna ett ungsto som jag skulle kunna rid inn. Dock med det i tankarna att jag ville...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: gneignei
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 220
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp