Bukefalos 28 år!

Avla för distans? - funderingar

Franska stjärnhästar

Jag var på distans-EM i Frankrike och såg deras "distans breeders cup. Klasser från föl till 6 åringar. Jag tycker att deras distanshästar är toppklass när det gäller utseendet. Dom har sitt suveräna stjärnsystem ungefär som BLUP och deras unghästar efter topphingstar och ston såg verkligen MKT bra ut. Jag skulle säga att många var tom bildsköna. (har tagit MASSOR av bilder som jag hoppas få tid "sen" att sätta ihop och skriva något....).
Korrekta ben, bra hovar, rejäla kroppar, fina runda rumpor, ofta lugna, flytande trav.....men inga raka kors, höga pyttehovar och showrörelser.
Det var alltså inte bara helaraber utan alla möjliga korsningar med selle francais mm. Deras angloavel är förresten större än den rena arabaveln. Vilka fina hästar !!! Både Meg Wade och några sheiker red angoaraber på EM.
Pratade med Lars Roepsdorff och hans fru om kostnader med att ta in någon av dessa utländska hingstar. De har seminstation hemma. En ide som jag har är att man går ihop ett gäng, enas om en hingst och delar på kostnaderna.
Rent ekonomiskt är det dock faktiskt billigare att köpa en en ungäst efter deras cup och frakta hem den till Sverige. Det skulle man också kunna gå ihop och beställa en lastbil tillsammans. Man kan dessutom köpa en treåring med toppstammad distanshärstamning och betäcka den där nere med en dubbel tresjärnad hingst (= gjort toppresultat själv OCH har många avkommor som också gjort toppresultat).
Vill ha......

///Anna

PS. Tarims avkomma har gått en CR. Orsaken till att de inte satsat är vad jag förstått, att han inte är korrekt i benen, vilket kan tex bero på hur han legat i magen (behöver inte vara genetiskt).
Avel är verkligen en chanstagning.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Ang det du skrev om den franska aveln av distanshästar: det låter jätteintressant alltihop, jag skulle väldigt gärna läsa en sådan artikel om du hinner skriva den, och se bilder på hästarna förstås. Kan du tipsa om några bra webbadresser så länge, som tar upp den franska aveln + där det går att utläsa hur franska hästar lyckas internationellt och hur omfattande samarbetet är mellan Sverige och Frankrike när det gäller avelsarbete och försäljningar av franska hästar? Vad kostar, låt säga, en 2-årig fransk valack/sto/hingst som anses bra? Vad kostar inseminationen med en bra distanshingst?

Det du skrev om att gå samman flera stycken: du skulle ju kunna göra ett upprop i DistansRyttaren eller här och redogöra för hur det hela skulle gå till, i stora drag, och efterfråga intresseanmälningar.

Jag vet hur det är med "sen" som Isolde hoppas snart skall innebära mer tid, jag håller med och jag antar att det är likadant för dig, men jag ser verkligen fram emot det "sen" när du hinner skriva mer om detta!
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag har surfat runt en del på franska distanssidor, och en 2-åring med bra stam ligger på 4 000-7 000 Euro. Vissa privata hingstar ligger på över 1 000 Euro i språng, men jag vet inte riktigt om det även innefattar levande föl och så där. Däremot så kan man använda sig av Haras Nationaux's hingstar. Det ägs vad jag förstår av franska staten, men är även öppet för utlänningar. De har hingstar av alla raser, och språngavgift är ungefär 130 Euro. Det kanske kan vara nåt? Här är hemsidan. www.haras-nationaux.fr/
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Stopek skrev:
I mina kontakter med Svenska Hästavelsförbundet så har jag förstått det som att registrera med okänd härstamning visst är ett alternativ även om man vet härstamningen.

Jag blev erbjuden att köpa ett travföl som egentligen skulle ha slaktats. För att ägaren tyckte att fölet inte var tillräckligt fint, och det skulle bli billigare att låta det försvinna, än att betala alla avgifter som medföljer. Jag tyckte det lät lite omoraliskt, men ringde ändå ASVH, och de betondade mycket bestämt att man inte får registrera en travare hos dem som okänd, om man vet att det är en travare. Fast det kanske är en annan sak.

Som jag sa innan så kostar registreringen för en korsning i SAHF samma som för en renrasig, 3000 kr om båda föräldrarna är blodtypade eller gentestade. Jag undersökte saken för min arabhalvblodskorsning som ännu ej var registerarad.

Jo, fast då menar du väl äldre hästar? 3000 kr är ju mycket pengar. Det funkar ju inte om man ska avla medvetet. Jag menar om man registrerar samma år som fölet föds. Frågan är om det då är dyrare för korsningar än för renrasiga. I så fall blir det ju dyrare i framtiden att avla korsningar.

Problemet med icke gentestade föräldrar kommer dock nu att försvinna när alla hästar lämnar material till gentestning när de identifieras när de får pass. Så att hästar fortfarande då kan byta identiet är inte möjligt. Speciellt som de med okänd härstamning måste chipmärkas.

Jag hänger inte med. Om det är så billigt att registrera/köpa pass med okänd härstamming, då kan man väl göra det även i fortsättningen, trots att man vet vilka som är föräldrar? Byta identitet går visserligen inte, men "förlora" identitet, eller vad man ska kalla det. Alltså räknas som okänd istället för korsning/travare eller annan ras/stam.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

men hallå där, en arabkorsning i SAHF kostar väl inte 3000!!!!!!!!att inregga??
tror det var 700 eller nåt för registrering och pass i allafall förra året när jag reggade 3 st korsningar ( 2 st arabXtravare, 1 st arabXhackney) :banana: :banana: :banana:
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

poloplayer skrev:
men hallå där, en arabkorsning i SAHF kostar väl inte 3000!!!!!!!!att inregga??
tror det var 700 eller nåt för registrering och pass i allafall förra året när jag reggade 3 st korsningar ( 2 st arabXtravare, 1 st arabXhackney) :banana: :banana: :banana:

Jamen, då var det ju ännu bättre. Priset var det jag fick när jag ringde och hörde i år. Hoppas inte att det beror på chockhöjningar i pris. :(

I vilket falls om helst så är det inte dyrare att registrera en korsning än en renrasig. Det var väl det som Havreflinga trodde.

Hälsning Maja
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Om du går in på ARAB´s hemsida så finnsprislistan på registreringar där.
I ditt fall så blir det nog så dyrt som dom sa, eftersom hästen i fråga är äldre, och pappan kanske inte betalat in betäckningslicens?

Varför kan uppfödare inte registrera sina hästar i tid, lite oseriöst att låta de nya ägarna betala skyhöga straffavgifter, helt i onödan.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Nu hänger jag inte med. Jag trodde du tidigare sa att det var fel att regga med okänd härstaming för att folk då kan byta identitet på hästen hur som helst och regga om. Det var det jag svarade på, det går ju inte när de är chipmärkta.

Som jag ser det när det gäller att regga med härstamning så handlar det väl mer om att man måste bevisa att härstamningen stämmer och är rätt. Att hästen verkligen har de föräldrar som man hävdar. Är man inte helt säker, p.g.a. någon förälder inte är blodtypad/gentestad så är det svårt att bevisa även om man tror sig veta.

Om båda föräldrar är kända och gentestade/blodtypade då är det lätt att registera även för en korsning. Fast det är mycket billigare att registera med okänd härstamning. Det anser jag väl att det bör vara med, då man inte får en häst med stam och därmed så har man ju en häst med mindre värde.

Att registrera en travhäst i ASVH som okänd härstamning tycker jag är oetiskt. En häst som är reggad med okänd härstamning förväntar man ju sig skall vara en ridhäst t.ex. en import eller någon korsning där en förälder eller båda aldrig reggats/blodtypats. Travhästar har ju sedan länge varit väl identifierade.

Priset på registering av arabföl har jag fått av en kompis som föder upp araber och travhästar, så det har jag inte kollat själv. Om jag minns rätt så sa hon 3000 kr där med.

Hälsning Maja
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

CK skrev:
Om du går in på ARAB´s hemsida så finnsprislistan på registreringar där.
I ditt fall så blir det nog så dyrt som dom sa, eftersom hästen i fråga är äldre, och pappan kanske inte betalat in betäckningslicens?

Varför kan uppfödare inte registrera sina hästar i tid, lite oseriöst att låta de nya ägarna betala skyhöga straffavgifter, helt i onödan.

Jaså här sitter du och skriver samtidigt som jag gör. Vaken och pigg idag?

Ja, det är hemskt med de där eländiga oseriösa uppfödarna ;)

Fast jag får väl försvara mig med att jag inte visste bättre, då hon var mitt första föl. För jag gjorde ju precis så med min enda uppfödning. Sådär lagom till nyår såg jag hur det skulle gå till, eller var åtminstone delvis insatt i mysterierna av hur man reggar.

Fast min uppfödning gick ju ändå inte att få till en härstamning på då mamman mycket väl kan ha blivit en fin italiensk korv vid det här laget. Ja, du vet varför. :crazy:

Stackars Mia din tråd har verkligen spårat ur. Här ville du diskutera seriös uppfödning.

Hälsning Maja som inte längre kommer att ägna sig åt uppfödning med sina två valacker, men som är skulden till att det hos grannen går en rar liten okänd arabkorsning så näpen och söt
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jaha, så det är din EGEN uppfödning du undrar om, trodde du fixat det för länge sen, och nu funderade på din nya unghästs registrering? :D

Registreringsavgiften i sig är ju inte så jäkla dyr på arabföl, 600:-
Men sen tillkommer ju deposition (gaah :devil: ), dna.typningen av föl och ev. moder, och givetvis fader om inte hingstägaren är sån att den fixat det. Sen 400 spänn för att slå ihop ett hästpass.
Det sticker till...
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

CK skrev:
Jaha, så det är din EGEN uppfödning du undrar om, trodde du fixat det för länge sen, och nu funderade på din nya unghästs registrering? :D

Registreringsavgiften i sig är ju inte så jäkla dyr på arabföl, 600:-
Men sen tillkommer ju deposition (gaah :devil: ), dna.typningen av föl och ev. moder, och givetvis fader om inte hingstägaren är sån att den fixat det. Sen 400 spänn för att slå ihop ett hästpass.
Det sticker till...

Nej, jag undrade inte något. Det var det Havreflinga som gjorde. Själv har jag undersökt saken redan och vet mina alternativ. Men de kände jag inte till före nyår förra året.

Fast nu när man tar material från alla hästar som idkontrolleras när man fixar pass så bör det ju bli mycket lättare i framtiden. Det är ju positivt.

Nu är det väl på tiden att jag går ut till de där hästarna och pysslar när jag har min lediga dag, istället för att sitta här och knappa.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avla för distans? - funderingar

En fråga... Jag har skickat in för registrering både en äldre arab och en arabkorsning. Fick brev med info om att jag kunde kompletera med
en beskrivning så fixades passet samtidigt. Jättebra!
Men kan man få hästen beskriven om man inte har något att visa mer än kvitto på språng + köpekontrakt att man äger hästen :confused: (Betäckningsrapporten är ju inskickad i orginal)
Och att det är rätt häst?
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Maja:
Ja, det är väl så det gärna gör, spårar ur om man försöker få seriösa svar. Men det är väl inte av allmänt intresse, det där med distans och avel.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Isolde skrev:
Ja, det är väl så det gärna gör, spårar ur om man försöker få seriösa svar. Men det är väl inte av allmänt intresse, det där med distans och avel.

Oj, jag kanske är en av de som spårar ur. Fast för mig är det inom samma ämne (distans och avel) - den där frågan om registrering/pass. Jag går själv och funderar på travare ibland, och på att ta fram en egen trarab. Och då spelar det stor roll om det skulle visa sig att det är dyrare att registrera en sådan än en renrasig. Fast efter den här tråden tror jag mig ha kommit fram till att svaret är: Nej, det kostar ungefär samma. :)
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Tyvärr finns alldeles för lite statistik över arabhingstarna och deras avkommor. Detta tror jag är en orsak till att man inte är beredd att betala höga priser för araber, varför ska man det om aveln inte kan dokumentaras som framgångsrik??? Jmf med halvblodens kvalitetsvisningar, blup index mm. de har mkt mer belägg för vilka hingstar som faktiskt presterar och ger bra avkommor. Vill uppfödarna ha ut mer pengar för sina arabföl måste de trycka på arabförbundet med att ta fram statistik!!! Men frågan är om man vill det? Då kanske siffrorna talar mot ens hingst som ändå är poppis att betäcka med?

Om då fölet är en korsning så gäller ju ovanstående i ännu högre grad anser jag, så för min egen del skulle jag inte betala mycket för en korsning och därför tror jag inte på att avla på ett korsningsto om det inte är för att själv behålla fölet.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Avsikten med att betäcka, om det inte var för egen del, är ju inte ekonomisk vinning, det är en omöjlighet, utan mer för att det skulle kunna vara spännande. Som en kompis säger, man måste tro på det som kommer, på framtiden, annars är allt meningslöst.

Vem vet, jag kanske får ha som mål att försöka att överträffa mitt första mål (vilket var att avla fram en häst som jag skulle kunna rida en 16-milsritt med). Att avla fram en avkomma att rida en 16-mil, till en avkomma till en häst som jag avlat samma uppgift. Det vore en utmaning.

Så kontentan är egentligen, avla för eget bruk, ta en hingst vilkensom, som man tycker om, och ta väl hand om avkomman.

Jag har i alla fall fått ett par mail med förslag på hingstar och några intresserade av att nyttja hennes egenskap som sto och det var roligt!
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Isolde skrev:
Jag har i alla fall fått ett par mail med förslag på hingstar och några intresserade av att nyttja hennes egenskap som sto och det var roligt!

Jag har funderat ett par dagar, och av det jag sett av Isolde skulle jag välja Pamir som avelspartner. Ofta bra ridbarhet, och bra galopp med ordentligt undertramp brukar hans avkommor få.
Han börjar bli till åren, men har mycket bra dräktighet, nog så viktigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag tog fram en egen trarab. Slumpen har gjort att jag idag inte har behållit den. Istället har jag två andra arabkorsningar - en nioåring och en ettåring. Det är mycket lättare att köpa en häst som är så som man vill ha den, har jag kommit fram till, när man inte är kunnig uppfödare. Fast det var en fantastisk upplevelse att ha föl. Så frågan är väl vad man vill med sina hästar. Hade jag haft ett sto som Isolde så hade jag inte tvekat att ta föl. Det är ju en kanonhäst på alla sätt och vis. Både psyke och hållbarhet.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avla för distans? - funderingar

JA! Pamir! Det var SÅ han hette...satt och funderade och funderade på vad det nu var han hette, den hingst jag tänkte på till Isolde ;)

Så. Jag tycker som CK. Pamir for Isolde! ;) :D
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Så få ston i Sverige som gått bra inom distans och har de gått som Isolde så borde hon vara fullbokad fram till sin död av folk som vill köpa föl efter henne...
Har själv funderat hur man ska tänka den dagen man ska betäcka Gilisha igen.Har tagit en egen avkomma efter Gomir och hon har än så länge vida överträffat mina drömmar.
Men om man sedan vill betäcka för att sälja så vet jag inte hur man ska tänka.
Arab,anglo,fullblod,travare eller halvblod??
Vem vill man sälja till?
Vem vill köpa?
För hur mycket då?
Kanske då bättre att låna ut livmodern till en som är ägare till fölet innan det ploppar ut. Men tänk om den personen då väljer en trist utställningshäst med skeva ben och inga tävlingsmeriter? Då drar ju den avkomman ner hennes avelsvärde eller hennes döttrar avelsvärde.
Hmmm svårt.
Men vem har sagt att det ska vara lätt? ;)
 

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 153
Senast: lilith
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 447
A
  • Låst
Islandshäst Har ett tag nu funderat på att jag vill ha ett sto, gärna ett ungsto som jag skulle kunna rid inn. Dock med det i tankarna att jag ville...
Svar
2
· Visningar
985
Senast: gneignei
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 228
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp