Avla för distans? - funderingar

Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag menar att det står Probat i hästförteckningarna/startlistorna på distanstävlingar. Man får ju snällt skriva i programmet såsom ryttaren har fyllt i på anmälan. Även om det bär emot när man vet att det är helt fel. Men tydligen så är det inte viktigt för folk vem deras häst är efter?
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Men är inte Chopin efter Eldorado? Det är väl inte Etat's Chopin Maria har?
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

:o Vaaa!!!! Jag som undrade och undrade....tänkte att det var lite lustigt att Pikaboo var efter Probat eftersom min nu 17 åriga häst har honom som farfar och vad jag hört så var det lääänge sen Probat såldes till USA alt trillade av pinn. Minns inte vilket...

Men NU vet man hur det ligger till! Jag har inte haft nån tid eller ork att kolla upp vem han egentligen är efter, eftersom jag antog att man skrev rätt pappa...

Camilla...som också är helt tokig i arabstammar!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Avla för distans? - funderingar

OK. Osäker på Chopin...
Kan ngn berätta?

Probat såldes till USA för massor av år sedan. Dog 2003 tror jag.
Har själv en av hans döttrar.

Men jag fattar inte hur det går till på distanstävlingarna med det ni pratar om... Hästarna måste väl ligga i ngn sorts datasystem hos Ridsportförbundet?

Man kan väl inte bara dyka upp med en häst och säga att "detta är hästen Nisse"?

Eller är jag bransch-skadad från galoppens totalreglerade värld?
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

neywaz skrev:
Men denna uträkning, då gäller det ju att inte hästarna i fjärde led är inavlade, för den verkar inte kunna räkna ut längre bak än så?

Har jag fel?

Räknade på alla mina hästar, samtliga fick 0% När jag då vet att längre bak har två av dem samma häst på båda far o mors sida. Nazeer tex.

Systemet har ingen inbygd intelligens eller ngt register över hästar. Det utgår bara från det du skriver in. Så stava inte fel...
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Du är bransch-skadad, det finns inga datasystem inom ridsporten. Eller ja, equipe finns ju, men det är nog inte så många distanstävlingar som använder sig av. Ordnar man som klubb en tävling per år är det rätt dyrt.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jo, så illa är det. Den som sänder in anmälan ansvarar för vad som står i programmet och endel är tyvärr väldigt slarviga. Inga datalistor via ridsportförbundet alltså.
Häpnadsväckande att det finns folk på detta forum som inte känner till Probat...
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

edvarda skrev:
Den som sänder in anmälan ansvarar för vad som står i programmet och endel är tyvärr väldigt slarviga.


Inte ens folk som anmäler travhästar till distanstävlingar kan ju bemöda sig med att skriva rätt, trots att det finns en utmärkt databas att kolla i.
När vi hade Fornabodaritten hade vi Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Travhästen som sponsor. De gav pris till alla reggade travhästar som blev godkända i mål.
Då ville jag att det skulle stå RÄTT härstamning i hästförteckningen, och vi fick göra en hel del justeringar...
Jag vet inte om ägarna/ryttarna tog illa upp, men gärna för mig, bara det blir rätt. ;)
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Genberg skrev:
OK. Osäker på Chopin...
Kan ngn berätta?

Jag kan berätta! :D
Chopin är mycket riktigt efter Eldorado, och har en Travar-morsa.
Arabhingsten som heter Chopin är en helt annan figur.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Känner mig fånig - men visst måste man väl visa upp sitt pass vid tävlingen?
Alla VET ju vad deras häst har för stam. Om någon då anger fel stam så betyder det ju att man inte anger den info som står i passet. Och då måste det ju vara fel... Och få någon sorts konsekvens.

Det här är något som verkligen måste tas upp om man vill kunna få någon seriös avel överhuvudtaget.

Trist om Probat står som "leading sire" när det är hans son som varit det....
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Nix pix, inga passkontroller här inte. Många har väl inte ens skaffat pass överhuvudtaget.

Och många vet INTE vad deras häst har för stam.
De gånger jag pulsat på tävling brukar jag fråga vad fadern heter, för att jag är intresserad av att veta, och många är mycket osäkra.

Typ
-Trevlig häst, vad har den för pappa?
-Ingen aning, det är en arab.
-Det ser ut som en Red Baron, kan det vara det?
-Kanske det, det var nåt engelskt namn.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Nej man behöver inte visa upp pass på tävlingarna. Man kan ju hoppas isåfall att det blir ett tvång från o med nästa år då alla måste ha hästpass?

Så.... Än så länge så kan du i stort sett komma med hästen Nisse om du vill. Regler finns ju att gula boken följer hästen så man har förhoppningsvis koll på vad hästen gått. Vem som har koll på vad ryttaren ridit vet jag dock inte även om det inte hör till ämnet... Tycker jag har sett ryttare som inte rider efter reglementet utan har gett sig på 80 km utan att rida två femmilare innan. Och det är det ju inte så svårt att göra.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Helt plötsligt förstår jag varför en del tycker att det är mycket pappersarbete och regler i galoppen.

Skumt att det får vara så här. Då kan man ju i teorin byta ut en häst mot en annan grå mitt i loppet utan att ngn kan säga något..

Men på FEI tävlingar är det väl hårdare?
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Genberg skrev:
Skumt att det får vara så här. Då kan man ju i teorin byta ut en häst mot en annan grå mitt i loppet utan att ngn kan säga något..


Tja....i teorin kanske. Distansen är ju så liten ännu, så om det skulle löna sig att byta ut en häst i en högre klass (i de lägre klasserna torde det ju vara onödigt att anstränga sig så för att fuska) så skulle det säkert kännas igen. De flesta hästar som går på hög nivå kan jag beskriva signalement på utan att se en bild framför mig, så få är de. Hoppas det bara inte är jag som har bra minne?

Men jag tycker det borde vara strängare pappesregler i distansen.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

På FEI-tävlingar är ju pass obligat. Arrangören ser dock ej passen förrän dagen före tävling dvs när programmet redan är tryckt så det kan bli fel här också, i listorna.
Däremot kan väl ingen komma med fel häst eftersom det stämms av mot passet vid besiktning av FEI-veterinär.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

OK.

Såhär funkar det med Galoppen:
När du sätter en häst i träning skickas passet till galopppförbundet, som för in infon i sin databas.
I samband med detta granskas också vaccinationer, och vacc intyg ska sedan faxas löpade. Du får inte ens startanmäla en häst om inte vacc är OK.

När du sedan anmäler till lopp tas infon från databasen. Första gången du tävlar på en viss bana granskas hästen i förhållande till ID i passset.

OBS. Vi ANMÄLER först - det kan kallas "preliminärt" ca 10-14 dagar före loppet. Därefter STARTANMÄLER man ca 5-7 dagar före. Och då anger man vilken jockey som ska rida e t c. Efter Startanmälan FÅR MAN INTE hoppa av utan veterinära skäl (transporthinder KAN godtas, liksom sjuk Jockey om det inte GÅR att fixa likvärdig ersättare. Sjuk tränare gills INTE). Då blir det böter på fyrsiffriga belopp.

Det hela bör vara i stort sett likadant inom travet. Väl...?
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Detta med att ryttarna inte kan anmäla hästarna med det namn dom är registrerade i är ett stort hinder för att någonsin kunna föra ordentlig statistik.
Det är tom så att när ryttarna fixar hästlicensen anger dom inte det korrekta namnet och ridsportförbundet gör nog inte någon koll om reg.nr och häst stämmer.
För att ge några exempel:
Araben Diamant är död, hästen som tävlar under detta namn heter Fullsta Diamant.
Det finns ingen arab med namnet Blommeröds Willy, men en Willy med en hästammning som verkar stämma.
Varmblodet Zodiac är inte den som går distans utan Monas häst heter Zodiac Accent.
Jag tycker att man får kalla sin häst vad man vill men den måste tävla i sitt rätta namn.
Det måste bli bättre när passen blir obligatoriska eller?
Ingela
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Gomir skrev:
Jag tycker att man får kalla sin häst vad man vill men den måste tävla i sitt rätta namn.
Det måste bli bättre när passen blir obligatoriska eller?
Ingela

Ja, det får vi hoppas.
Det borde vara straffbart att anmäla, och skaffa hästlicens under falsk flagg! :eek:
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Hur agerar man då i detta ärende?
Inger Larsson som jobbar hos mig skötter licenser år SRHA (reining) och hon kräver attan i hoppet att det faxas in stamtavla.
Har vi någon i distanskommitén på tråden som kan ta uppp ärendet med RF; eller svara på om ngn ändring är på gång?
Har vi kanske någon av de som anmält med fel namn/stam som vill förklara tanken (utan att bli hudflängd...)
 

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 137
Senast: lilith
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 431
A
  • Låst
Islandshäst Har ett tag nu funderat på att jag vill ha ett sto, gärna ett ungsto som jag skulle kunna rid inn. Dock med det i tankarna att jag ville...
Svar
2
· Visningar
982
Senast: gneignei
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 220
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp