Avla halvblodskorsningar...

Ridtjejen

Trådstartare
För att få hästar som håller, dvs halvblod av gamla typen... det skulle jag vilja avla, men är inne på att köpa in halvblodsston av gamla typen med gamla stamtavlor för att sen korsa med tex en lugn ponnyras. alltså en avkomma som blir runt 155-160 hög ,stabil men inte tung och med ett lugnt psyke.... Borde inte ridskolor tycka det vore intressant och även familjer som letar familjehästar? en halvblodshingst av den typen finns ju inte vad jag kan hitta,och så blir det betydligt dyrare med seminering av en sån häst vilket påverkar priserna... på detta sättet kan man hålla nere priserna lite, mot att man vet att avkomman ifråga inte blir en stjärna på hög nivå. Men på ngt sätt känns det fult att avla korsningar, många är emot det... men med tanke på alla ridolyckor idag så tror jag att orsaken är att alla ponnier och hästar är avlade för att bli snabba och bättre i tex hopp/dress/fältt...vilken resulterar i för högt blod, alltså blir de nerviga.... det gamla stuket från 70-80-talets avel behöver komma tillbaka till oss vanliga ridsugna människor utan tävlingsambitioner.... få höra era synpunkter, vilka raser vore bra att korsa ?
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Din fråga är knepig tycker jag... På sätt och vis kan jag hålla med dig i din grundtanke men samtidigt är jag lite ställd.

Det stämmer att halvbloden har ett helt annat temperament idag än för säg 20 år sedan. Däremot tycker jag inte att man behöver avla för att få "halvbra" avkommor eftersom majoriteten av de hästar som föds är just "halvbra". Problemet idag är att de "halvbra" halvbloden kan vara lika svåra som elithästarna och inte kommer till användning på ett vettigt sätt eftersom gemene man inte reder ut dem.

Kan man inte istället betäcka ett halvblodssto med BRA temperament med hingstar som är kända för sitt goda temperament. Jättebra (!) att temperamentet är viktigt i ditt avelsmål men det måste inte innebära att man korsar.

Om man ändå ska göra det så tycker jag att en större connemarahingst kan passa, gärna en som nedärver en god typ åt avkommorna ifall stoet är av äldre modell. En welsh cob hingst kan också vara intressant beroende på grovleken på både sto och hingst.

Kanske ska du höra dig för med olika ridskolor vad de själva anser om de nu kommer att vara en stor del av din kundkrets? Ta först reda på om din "produkt" går hem hos kunderna s.a.s. och gör det innan massproduktionen är igång :D

Mvh JV
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

ja det är ju just det, finns det ngn halvblodshingst med de lagom bra kunskaperna som behövs för en allroundhäst, alla verkar vara avlade för tävling... samt så kostar en "sämre" hingst lika mkt som en hyfsat bra tävlingshingst...så de blir ju lika dyra i slutändan som 3-4 åring,men man förlorar i pengar på den sämre avlade avkomman. Om man tar en connemara el welsh cob, så kan man hitta bra hingstar som påminner om det gamla havblodets, men till lägre pris,och så blir det inte de 170+ höga resultat av det.... det är bara en tanke, för det skiljer pengamässigt en hel del , och det borde finnas folk som vill ha en allroundhäst, men som kostar kanske 20.000 mindre än ett rent halvblod.

Varmblod är ju både fina och billiga avelshästar, men det finns ju inget köpintresse om man har varmblodskorsningar, annars hade man kunnat rädda livet på många varmblod genom att kunna avla, men det verkar som om de nedärver den lustiga travstilen med bakbenen till sina avkommor, vet inte om det är medfött el om de lär sig av sina mammor... det är om man kan få bort det genom nästa generation...


känns som att man måste hitta alternativ avel för att det inte ska importeras så mkt.... ponnyaveln har ju tagit ett stort kliv framåt, men inte stora hästkorsningar
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Jag förstår din poäng i det ekonomiska. Min tanke var kanske mer att man kan ta en riktigt fin halvblodshingst men som nedärver ett bra temperament och kanske inte så stort och ta lika mkt betalt som alla andra för avkomman. Det är sällan ekonomiskt lönsamt att avla, särskilt om man inte har egna hingstar, utan man får se det som en dyr men rolig hobby och hoppas att man får tillbaka åtminstone det mesta av det man lägger ut.

Det finns säkert folk som vill köpa en fin ridhäst lite billigare. Det svåra är ju att veta hur avkomman blir när man korsar. Du behöver säkert använda ett äldre sto som lämnat några föl och en välbeprövad hingst men du kan ändå inte vara säker på att avkomman inte blir skittrist...

Ang. varmblod så är det såklart fint om man kan ge några ston ett bra liv efter banan men som du säger så får du antagligen inte mkt betalt för avkommorna. Rörelsemekaniken är såklart ärftligt betingat och inget hästen lär sig (precis som med alla gångarter, hos alla hästar, även om de såklart kan utvecklas) och travhästarna är avlade för detta rörelsemönster i måååånga år. Absolut kan mönstret "dämpas" och synas mindre för varje generation men det är omöjligt att säga ifall det tar en, två, tre eller ännu fler generationer innan det är helt borta. Det beror troligen helt och hållet på stoet, dess stam, rörelser och dessutom på hingsten man använder.

Jag skulle personligen ställa mig ytterst tveksam till att lägga pengar på att föda upp en travarkorsning då man inte har en aning om vad man får och risken är stor för att få ngt man inte vill ha och som inte heller går att sälja.
Använder man ett sto och en hingst där båda är individer som man själv hade kunnat tänka sig att träna så finns ju en hyfsad chans att avkomman påminner om någon utav dem och man blir nöjd vilket det blir. Att däremot använda ett sto (eller en hingst för den delen men det är troligen mer ovanligt) som man inte själv hade kunnat tänka sig att rida så vore det ju en besvikelse om avkomman blev som sin mor vilket ju trots allt är ganska sannolikt.

Mvh JV
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

För att få de som du tänker dig dom köpare till dina uppfödningar att bli intresserade så får du tänka på att de kategorierna vill ha välridna lite äldre hästar kanske från fem år och uppåt. Så du måste räkna med att både hålla dem så länge och även utbilda dem, gärna tävla också. Då blir det svårt att få det att gå ihop ekonomiskt om du räknar så tajt att en seminhingst är dyr och en på naturligt är så mycket billigare att det ska kunna ge vinst. Hingstens avgifter är ju det lilla i det hela jämfört med att hålla avkomman i många år.
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Knapplån
Jag tycker att du ska tänka både en och två gånger innan du ger dig i kast med detta då själva kostnaden med hingsten är den lilla i uppföddning. Det som blir dyrt är att hålla både sto och avkomma. Din tänkta kundkrets kanske inte heller är så intresserade av föl utan vill ha utbildade hästar och det kostar sin lilla slant också och du kanske får räkna med minst 4 år innan du får utdelning på din billiga betäckning och vad kan en sådan avkomma inbringa i pengar? Med dagens ekonomiska situation har jag svårt att se att du får ut mer än ev. 20 000kr och det kan aldrig täcka dina utgifter.
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Jag tror det blir lite feltänk här.

Jag tror jag förstår vilken typ av häst du är ute efter men denna typ fungerar nog inte till de mer avancerade ryttarna. Ridskolor har andra krav på hästar än de som bara vill "skogsmulla" med sina hästar.

Jag tror att om man vill behålla vuxna ryttare måste man ha ett bra hästunderlag. Jag som elev måste få möjlighet att lära mig på en häst som kan. Enligt mig borde alla ridskolehästar vara utbildade till minst MSV. Jag vill kunna lära mig t.ex galoppombyten, skolorna och börja trampa. För att kunna detta måste hästen ha rätt förutsättningar. Enligt mig kan den gamla typen av halvblod bli för tunga. Det krävs lite smidighet och att de är kvicka i "knoppen"

Sen ska ju självklart en ridskolehäst klara av att gå på nybörjarlektioner, tolerera fel hos ryttaren och kunna hoppa.

Jag tror inte att man behöver avla fram en ridskolehäst utan sålla bland de hästar, av olika raser, som redan finns.

Kanske en affärsidé är att köpa upp potentiella ridskolehästar, utbilda och sen sälja?

/Matilda
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Tillägger att det kostar ca 6000 att använda en welsh cobhingst + stationsavgifter och vet. kostnader. Dessutom kostar stoet en hel del under dräktigheten.

Åtminstone 10 000;-/år kostar uppskattningsvis vårt ponnysto i foder, försäkring och hovslagare. Då är det en lättfödd ponny på 135 cm som går barfota och är billig i försäkring då hon är T-märkt. Detta räknat från betäckningsdatum fram till fölning.

Efter fölning tillkommer extra kraftfoder vid digivning + fölets kostnader. Dessutom lägger man kanske 1000;- på avmaskning och vaccination av stoet varje år. Samt en tusenlapp på strö.

Från betäckning t.o.m. avvänjning har kalaset kostat i runda slängar 30-35 000;- om allt går bra. Det är ganska sällan du kan sälja en fölunge för 30 000;- i ponnystorlek. Ett större sto är dyrare i drift och dyrare hingstar är inte svåra att hitta.
Om du ska sälja till ridskolor måste hästarna uppfylla ganska stora krav. Utbildad LA både hopp och dress och dessutom snälla och trevliga individer. Minst 5 år bör hästen vara för att en ridskola ska vilja köpa vilket innebär att du måste lägga mellan 50 000-100 000 i omkostnader på hästen och sedan dessutom lägga mkt tid på utbildning och skötsel. För att gå +-0 behöver du alltså får ca 80 000;- för hästen som 5-åring vilket troligen inte är rimligt. Får du kostnaderna att gå ihop då så har du ändå haft hästen billigt s.a.s. Hingstkostnaden är den "lilla" kostnaden s.a.s. så häng inte upp dig på den.

Det är större sannolikhet att få 80 000;- för en 5-åring med bra stam och kapacitet än för en skogsmulle. Glöm inte att ridskolor vill ha välutbildade hästar som är snälla med nybörjarna men samtidigt kan utbilda duktigare och äldre elever.

Mvh JV
 
Senast ändrad:
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Kanske en affärsidé är att köpa upp potentiella ridskolehästar, utbilda och sen sälja?

/Matilda

Det tror jag på! Att föda upp dem och få det att gå ihop finns inte på kartan... Men det finns ganska gott om billiga "medelmåttor" - missförstå mig rätt. Men mindre, lite grövre hästar som inte har potential nog att vara intressanta till tävlingsmaterial.

Har man dessutom möjlighet till billig hästhållning så ska man köpa några såna på hösten, hålla dem över vinter och ha dem klara att sälja i april.
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

En bättre idé är nog att köpa in vuxna travare och då välja ut dem som inte har för utmärkande trav och har en exteriör lämplig för ridning och därefter utbilda dem. Avel är ett vågspel och du vet aldrig ifall "rätt" egenskaper nedärvs till avkomman.
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Den bästa ridskolan jag ridit på hade mest pensionerade hopphästar. Hästarna var mellan 15 och 25 år, och pensionerade från svår hoppning. De var naturligtvis även utbildade runt MSV dryssyr (men kanske inte tävlade), och inte tittiga eftersom de var vana att turnera runt i Sverige och Europa. Dessutom bra kondition, ridskolan var ju en nedtrappning i jämförelse med tävlingskarriären.

Med detta menar jag att det inte behöver vara skillnad på bra tävlingshästar och ridskolehästar. De kan göra en sak i taget bara. Naturligtvis hoppade de inte så högt längre, men för de allra flesta ridskoleryttare räcker det med 80 cm. Och dessa hästar hade ju naturligvis kapacitet för de enstaka elever som vill hoppa högre.
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Det finns ju fortfarande mindre SWB-ston av den gamla typen, och hingstar som lämnar smått.. och lugna och trevliga individer..

Man nog utan större problem avla den typen av häst du önskar renrasigt, men frågan är om det är lönt att avla fram dem överhuvudtaget OM du önskar att kunna sälja iallafall lite lättare. Jag tror det är bättre att köpa in lämpliga individer och skola dessa så de duger. Billiga korsningar finns det gott om, det kan handla om färgavlade hästar som fick fel färg, korsningar som blev precis över ponnymått, travarkorsningar eller vad som helst.. Just nu är faktiskt många hästar väldigt billiga.. (även renrasiga)
/Ulrika
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Det jag hört/sett/läst om Torihästar så är de lite som våra gamla halvblod. Kanske korsa in nordsvensk? De är ju lugna och fina! Jag har sett en väldigt fin korsning ardenner-halvblod, rörde sig fint och bärigt och var lugn och fin!

Däremot så håller jag inte riktigt med om att de nyare halvbloden är nervigare, jag tycker det är tvärt om! Minns de halvblod jag lärde mig rida och sköta när jag började med hästar i slutet av 70-talet. Det sprättades, blåstes och togs fart för minsta lilla skitsak! Red man ut så kunde man räkna med att i allafall något skulle vara skitfarligt och hästen skulle skygga i allafall lite!

Min gammelpålle var klok och lugn, aldrig att han satte en ryttare eller någon som hanterade honom i en farlig situation. Däremot så var han tittig att rida ut på, sprätt och blås. Aldrig farligt men väl j-igt irriterande! Stammen var e:Lester - Abbé- Pompe.
Sedan kom nästa häst med stam e:Leuthen - Cortez. Väldigt mycket känsligare att rida, han behövde inte "väckas" som gammelpållen, däremot gick han fram som en skogsmaskin överallt! Inte tittig i skogen, på hinder osv.

Vidare kom min nuvarande häst. Något så tryggt och säkert i skogen finns inte! Hon tom går fram och kollar på det hon tycker ser läskigt ut! Har haft med henne ut och plockat svamp när ångloket kom och åkte förbi, hästen blev 2 meter hög, glodde men stod kvar! Om (de få gånger) hon reagerar för något så är det över när hon kontrollerat eller senast inom några sekunder, "jaha, vad var det att hetsa upp sig för?!"
Man kommer inte i kläm, hästen far inte iväg och hon har gått från "hjälp" till neutralt kolugn på ett par sekunder! Nu är min häst inte alls svensk, hon är en tyska, och just tyska pållar är det som kommer gälla i framtiden för mig! Där får jag lugnet och slipper oroa mig för att få hästen i knät för att en mus nyser! ;)
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Hållbarhet har med uppfödning, foder och god ridning att göra och temperament är något man avlar på även som halvblodsuppfödare, även om man har olika mål. Mina hästar är trygga och hyfsat orädda och det är både psyke, uppfostran och miljöträning som har med det att göra.
Äldsta hästen är 25 år och fullt frisk, min snart 8-åriga häst har aldrig haft en ridrelaterad skada, unghästarna som är under inridning verkar också friska och sunda hittills. De ska dock bli tävlingshästar är tanken.

Tyvärr tror jag inte de skulle trivas i ridskolemiljö, men det är inte många hästar som gör.
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

En bekant till mig tar in 15-20 hästar från Lettland varje sommar, dom är av gammaldags halvblodsmodell, ridna/körda med lungt temprament, och inom två månader är alla sålda till ridskolor över hela sverige, och hon hör alltid samma sak från ridskolorna : tyvärr är svenska hästar för nerviga numer och klarar inte av ridskolelivet, och finns det nån lämplig svensk häst till salu så begärs fantasipriser.
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Håller med dig om Tori-hästar!

Har varit på ridläger i Estland några gånger och ridit flera Toris, det är väldigt trevliga och okomplicerade hästar, särskilt de av ren gammal stam.
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Halvblod/connemara är en korsning jag har mött och gillat skarpt.

Bra temperament.
155 cm i mkh.
God ridbarhet.
Trevlig exteriör.

Utmärkt allroundhäst som jag (hobbyryttare som gärna tävlar lokalt) skulle kunna tänka mig att köpa, ja.
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Vidare kom min nuvarande häst. Något så tryggt och säkert i skogen finns inte! Hon tom går fram och kollar på det hon tycker ser läskigt ut! Har haft med henne ut och plockat svamp när ångloket kom och åkte förbi, hästen blev 2 meter hög, glodde men stod kvar! Om (de få gånger) hon reagerar för något så är det över när hon kontrollerat eller senast inom några sekunder, "jaha, vad var det att hetsa upp sig för?!"
Man kommer inte i kläm, hästen far inte iväg och hon har gått från "hjälp" till neutralt kolugn på ett par sekunder! Nu är min häst inte alls svensk, hon är en tyska, och just tyska pållar är det som kommer gälla i framtiden för mig! Där får jag lugnet och slipper oroa mig för att få hästen i knät för att en mus nyser! ;)

Fast det är inte bara de tyska som är sådan för min femåring med bland det svenskaste man kan hitta stammässigt, är precis likadan, pigg, vaken och känslig, men fortfarande bara små reaktioner på konstiga saker eller saker som händer runt om kring.

/Camilla
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Däremot så håller jag inte riktigt med om att de nyare halvbloden är nervigare, jag tycker det är tvärt om! Minns de halvblod jag lärde mig rida och sköta när jag började med hästar i slutet av 70-talet. Det sprättades, blåstes och togs fart för minsta lilla skitsak! Red man ut så kunde man räkna med att i allafall något skulle vara skitfarligt och hästen skulle skygga i allafall lite!

Min gammelpålle var klok och lugn, aldrig att han satte en ryttare eller någon som hanterade honom i en farlig situation. Däremot så var han tittig att rida ut på, sprätt och blås. Aldrig farligt men väl j-igt irriterande! Stammen var e:Lester - Abbé- Pompe.

Jag håller helt med om de äldre halvbloden, allt var inte bättre förr. Mitt förra sto var en riktig "lady" modell Ä, gammalmodig modell och med gammal hederlig svensk stam. Men lugn, nej, det vill jag inte kalla henne! Hon liknade din Lester-häst en hel del, artig att hantera för alla, alla kunde rida henne på bana. Däremot kunde hon skrämma en del ute genom, som du skriver, tittighet, sprätt och blås. För mig som var van var det enbart irriterande stundtals. Hon var dessutom som ett lokomotiv att rida, en rejäl dam även om hon inte var hög över manken.
Hennes dotter har fullblodspappa och här har vi fått tittigheten i kvadrat, ungefär. Det kompenseras dock genom en modern välbyggd exteriör och ett rent under av samarbets- och arbetsvilja.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp