Avla halvblodskorsningar...

Sv: Avla halvblodskorsningar...

Jag blev bekant med Torihästar för flera år sedan när två stycken drog en vagn med turister på guidad tur genom Stockholm! Minns när alla satt sig i vagnen och guiden sa "är det någon som redan har någon fråga?" Jag körde genast upp armen, "vad är det för hästar?" :angel:

De problem du räknar upp (temperament och pris) håller jag med om ofta är ett problem för ridskolor när de vill köpa svenska hästar! Men jag har märkt ett till! Jag har sett både annonser och hästar irl som skulle passat fint till ridskola, men säljarna kan absolut inte tänka sig att sälja till en ridskola! Varför vet jag inte, har faktiskt inte sett ett enda vettigt argument faktiskt!

Jag vet i allafall en ridskola som bara har svenska halvblod, ingen import. Men det är allt så att de flesta ridskolor jag känner till har just importer! Där jag nu rider på lektion så är det holländare och danskar på lektion.
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Om jag får gissa är din häst en produkt av god hantering och väl valda individer att avla på! ;)

Min tyska är just nu dräktig, så jag kommer ju få ett svenskt halvblod enligt papperen. I och för sig blir ju avkomman "utländsk", stoet är import och hingsten är inte född i Sverige. Jag hoppas i allafall på det där lugna och förståndiga temperamentet! Bra skalle och hållbar är prio ett för min avel!
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Trevligt att det är flera som upplevt samma sak! :laugh:

Det finns hur många händelser som helst från när jag var barn och tonåring och hur halvbloden uppförde sig! :crazy:
Jag jämför ofta när min nuvarande häst kommer i samma situation, vad halvbloden där på 70-talet skulle gjort!

Ta bara om någon parkerat ett hästsläp på stallplanen! Hästarna "då" blåste och trippade förbi. Hästarna "nu" noterar bara släpet i fråga om det råkar vara i vägen!
Om en häst fick ett grimskaft över nacken, tex genom att den lyckas få ner huvudet i stallgången, då bara smällde det till och hästen "då" kastade sig. Min nuvarande häst lyckades med det konststycket, plötsligt bara ser jag inte hennes huvud, slutar mocka och går ut och kollar, där står hästen "nu" och ser lätt besvärad ut, vad jobbigt att inte kunna höja huvudet mer än till bringan!
Man klantar sig och går samtidigt som hästen genom ett trångt passage, hästarna "då" blir rädda och vräker sig framåt = det gör ont! Hästen "nu" backar och vräker sig absolut inte framåt.
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Måste hålla med om att det inte är så att dagens halvblod skulle vara värre än den äldre typen. De hästar jag rider nu är bara 4 respektive fem år gamla och med bästa tänkbara tyska dressyrstam och något av det stadigaste jag har suttit på trots sin kvickhet och frammåtanda. De två yngre avkommorna i syskonskaran (de är alla undan samma sto alltså men efter olika hingstar) uppvisar hittills även de ett underbart lugnt och sansat temprament. Detta kan ju dock ha att göra med miljön de är uppfödda i, det är ju svårt att säga. Stoet (mamman) är importerad till sverige i vuxen ålder och är väl något mer nervös än sina avkommor men absolut inte på ett ohanterbart sätt. Det kan ju även tilläggas att jag är en ganska medioker ryttare med rätt taskig balans, en ganska typisk ridskoleryttare utanför nybörjargruppen skulle jag tro.
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Jag tror inte att det bara handlar om avel - jag tror att det handlar om ridning och övrig hantering. Jag tror att många människor glömmer hur väl grundarbetade forna tiders remonter var.

Att få en häst grundriden tog när jag började att rida ungefär ett år - och då hade man en häst som bar upp sig själv och sin ryttare i varierad terräng och klarade av LB/LB. En modern halvblodshäst av hög kvalitet når dit mycket snabbare. Den är mindre bastant och har mer egen balans i "med skicket". Samtidigt kommer den inte att vara lika arbetad med när den är färdig att börja arbeta på t.ex. en ridskola. Jag tror också att det mer förlåtande hästmaterialet har inneburit att vi kanske inte längre är lika noga med utbildningen av hästarna.

I t.ex. Lettland har du hästfolk av den gamla kalibern (samt lägre löner=mer tid för varje häst)
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Med risk för att låta som en jobbig snorunge, tyska hästar rules! ;)

Jag är som dig, brukar kalla mig en halvtaskig medelmåtta. Tävlar dressyr med placeringar och vinster tom LB, och har tävlat tom 1,20 med placeringar. Och jag har inga som helst problem med min tyska! :love:
Förutom att hon är en fin tävlingshäst på den nivån jag vill tävla så är hon en underbar kompis att ha kul med också! Just nu är pålle dräktig, vi promenadrider i skogen, galopperar i snön och har kul!

Jag tror min häst skulle fungera alldeles utmärkt på ridskola, möjligt bara att hon inte skulle fungera i hoppning med rena nybörjare, hon är inte den där tåliga typen som inte bryr sig om ryttaren lägger hästen fel gång på gång, tar tag i tygeln i språnget gång på gång osv. Men å andra sidan, på den ridskola jag rider nu, där satsas inte på tävlingsnivå i hoppning, där är det småhinder och "lär dig rida rätt" som gäller, så där skulle hon absolut kunna funka fullt ut även på hoppning!
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Ja nog är det nu för tiden oftast för bråttom när unghästar utbildas! Jag tycker ofta man ser att det är bråttom över huvud taget med hästarna! Ofta på tävling och träning ser man tex ryttare som skrittar fram och av max ett par minuter!

Dessutom så tror jag att begåvade unghästar nu för tiden inriktas direkt på sin gren. Alltså om man har en dressyrtalang, då lägger man inte ner någon som helst tid på att lära hästen hoppa!
Jag har varit och kollat på 3-årstes och kvalitets många gånger i mitt distrikt, och det har då ofta varit så att dressyrstammade hästar ser man tydligt att de har inte tränats ett dugg i löshoppning! Domarna påpekar det tydligt, de både "skäller" på de dåligt förberedda och berömmer de bra förberedda, men det är likadant nästa år ändå! Undrar varför? :confused:

Läser man Jens Fredricsons bok så anser ju han som väl måste räknas som riktig hästkarl i många generationer att en häst ska utbildas allround, hopp- dressyr- och fälttävlan tom den är 5 år, sedan inriktas på vald gren.
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Den bästa ridskolan jag ridit på hade mest pensionerade hopphästar. Hästarna var mellan 15 och 25 år, och pensionerade från svår hoppning. De var naturligtvis även utbildade runt MSV dryssyr (men kanske inte tävlade), och inte tittiga eftersom de var vana att turnera runt i Sverige och Europa. Dessutom bra kondition, ridskolan var ju en nedtrappning i jämförelse med tävlingskarriären.
Kan den ridskolan ha funnits i Vimmerby?
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Kan den ridskolan ha funnits i Vimmerby?
Nej, där finns den inte. Men det är kul att höra att det är fler som satsar på kvalitetshästar. "Min" ridskola låg i en annan stad än där jag bodde, men det var lätt värt att pendla ...
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Jag har ett sto (halvblod) som jag mycket väl skulle kunna lägga en fin vbl hingst på i framtiden. Dum som jag var kastrerade jag min vbl hingst. Löshoppade 125 cm med lätthet första gången den löshoppade. Väldigt bra teknik och bra inställning på hinder. Folk fattade inte att det var ett vbl när han rörde sig i trav och galopp. Inget paddlande med bakfötterna där inte. Dock är han inriden som 3 åring och aldrig körd. Har även en korsning mamma c-ponny och pappa halvblod på 170cm i manken. Hon är idag två år och 157cm. Kommer att bli en grymt fin häst i framtiden. Den hästens huvud är det då inget fel på.
Personligen skulle jag mycket väl kunna köpa en vbl korsning om jag skulle köpa ny häst senare. Har sätt några st och rätt individer blir grymma tävlingshästar. Kanske inte på 160 hoppning men många idag köper hästar för ca 150t och ändå inte rider mer än upp till 120cm och jag har inga ambitioner att komma högre än så ändå. Så för mig duger en halvblods korsning alldeles utmärkt.
 
Sv: Avla halvblodskorsningar...

Nästan som den jag jobbade på. 50 hästar, hälften ponnyer. Nästan alla storhästar var tävlade minst Msv i "sin" diciplin och några även svår klass, SM osv. Många var tävlade msv/msv.

Ville man känna på "tramp" hade man svår-klass dressyrhästen, ville man prova att hoppa ngt hinder högre tog man svårklasshopphästarna, men alla tävlade i båda diciplinerna i de olika divisionerna.

Ponnyerna var också mycket bra utbildade, iaf La/La.

Stammarna är av högsta kvalitét ex Irco Marco, A-dur, Bocelli, Carano,Contender,Cor de la Bryére, Don Primero i första led.

Mycket få ponnyer är "okänd stam" dessutom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp