Bukefalos 28 år!

Avliva alla valpar direkt?

Sv: Avliva alla valpar direkt?

Återigen håller jag med dig, vilket jag gör efter alla dina inlägg gällande blandras avel... =)


:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Ett tredje alternativ ar ju att det blir trevliga hundar som hamnar i goda hem.

KL:
Personligen hade jag haft mycket svart att avliva fullt friska valpar aven om de var av knepig blandning. Jag hade nog behallt valparna och forsokt hitta goda hem till dem.

Precis som alla hundratals som annonserar gång på gång på gång för att bli av med sina korsningsvalpar då.

Eller blir du sittande med 5-6 osålda unghundar i värsta slyngelåldern.

Dessutom är det stor risk att du får tillbaka en eller fler av de valpar du sålt när de börjar bli stora och jobbiga...

Visst vore det bra om det fanns goda hem till alla valpar som föds, men den bistra sanningen är att det finns det inte. Tyvärr.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Med tanke på att det knappt går att sälja renrasiga valpar (om de inte är mycket eftertraktade linjer) lär det inte vara lätt att sälja valpar av denna korsningen... Jag vet då ingen jägare som skulle köpa iaf.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Tro mig,det är ännu värre att lassa in ett gäng vuxna hundar och köra till avlivning eftersom ägarna inte kan/vill ha kvar dom och det är fullständigt omöjligt att hitta ett vettigt hem till dem och det inte är rimligt att ha dom på hundstallet längre - för deras egna skull.

Då är det betydligt mindre brutalt att avliva dom när de bara är små korvar och aldrig hunnit råka illa ut än.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

KL

Jag inser att det mest kloka och logiska förmodligen är att avliva valparna men jag hade ändå haft väldigt svårt att faktiskt göra det! Nej, jag hade nog hållt tummarna på att det blir få valpar och försökt med alla medel att hitta bra hem till dem...
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

En kompis har tyvärr råkat sätta sig i en jobbig sits: tiken är tjyvparad, upptäcktes nu och det visar sig att det är 2 veckor kvar till nedkomst, fem valpar har de sett med UL.
Tiken är Lusernstövare, troligaste pappan är en Wachtel(stavning?) annars finns dvärgpudel och sheltie med på listan över misstänkta.

Spontana tanken var ju abortspruta, men det är ju tyvärr för sent, andra tanken var att bara ta bort valparna direkt när de kommer.
Nu "fick" man tydligen inte göra så enligt veterinären, utan en valp måste tiken få behålla.

Största problemet är väl logistiken kring att hålla en tik med valpar(oavsett antal) i 8 veckor. Hunden går i vanliga fall på dagis då matte jobbar, och matte har garanterat inte 8 veckors semester att ta ut för att vara hemma med hunden.
/.../
Min fundering är väl kring detta med att hon måste behålla en valp, är det så? Vad har ni för erfarenheter?
Visst skulle väl tiken bli deprimerad om hon förlorar alla valparna, men är det verkligen värre än alternativet att flytta under den tiden?


Nej den måste inte ha kvar en valp. Jag har bara varit med om en tjuvparning (bokade spruta dan efter), och inga oönskade valpar har fötts. Men (som flera skrivit), det finns överskott på skumma korsningar som nästan skänks bort, det är svårt att hitta bra hem. Kan inte se att avlivning är ett så hemskt alternativ.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Avlivning med eter eller kloroform är inte tillåtet.
PL

För avlivning av valpar, eller alla djur?

En gammal naturkunskapslärare avlivade råttor för dissekering med koldioxid, om jag minns rätt. Funderade aldrig över det då, nöjd med en "de somnar in lugnt och fint"-förklaring. Är det något som praktiseras på smådjur?
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

För avlivning av valpar, eller alla djur?

En gammal naturkunskapslärare avlivade råttor för dissekering med koldioxid, om jag minns rätt. Funderade aldrig över det då, nöjd med en "de somnar in lugnt och fint"-förklaring. Är det något som praktiseras på smådjur?

Smådjur får inte heller avlivas med eter eller kloroform (står i L 22).
Citerar L 22: "18 § Eter eller kloroform får inte användas vid avlivning av djur."
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Om du har följande alternativ:
1. Avliva valparna direkt (antingen att du eller veterinär gör det)
2. Valparna av knepig korsning växer upp, hamnar i nya hem, blir svåra att ge bra liv pga mentaliteten eller annat och därför får dåliga liv och kanske tvingas avlivas eller omplaceras tusen gånger innan rätt hem dyker upp...

Menar du då verkligen att det hade varit bättre att göra som alternativ 2 beskriver? I mina ögon är man inte en ansvarsfull hundägare då. (kanske var det även så som Skogstrollet menade?)

Det är precis vad jag menade. Om man hellre låter valparna betala priset för att matte/husse är för "blödig" för att ta hand om konsekvenserna av sitt eget slarv så bör man inte ha hund. Alternativt kastrera den.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Nej, jag hade nog hållt tummarna på att det blir få valpar och försökt med alla medel att hitta bra hem till dem...

Och om du ett halvår senare sitter med 6st halvvuxna hundar av (som i detta fall) tämligen aktiv karaktär, hur länge hade du då orkat hålla principerna uppe för vad som definierar ett "bra hem" tror du? Det blir inte enklare att avliva dem ju äldre de blir.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Nä, det är mycket bättre att sälja hundar till dessa vanliga - dåliga - hem där dom sen får vandra runt i 18 mån! För att till slut hamna i ett hundstall eller avlivad ändå...

Så oerhört många tusentals hundvalpar som det föds i Sverige varje år, både renrasiga och blandraser, finns det helt enkelt inte riktigt bra hem till.

Jag hade i alla fall hellre avlivat en frisk valp i min uppfödning, än att sälja den till ett hem som inte är så perfekt som det bara kan bli. En död hund lider inte. En levande hund i fel/dåligt hem lider. Vilket känns bäst för en djurälskare som dig?

Men man kan ju inte förutsätta att hunden kommer att "vandra runt i dåliga hem i 18 mån för att till slut hamna i ett hundstall eller bli avlivad ändå", eller hur? Vad är det för skitsnack?
Jo, det är en enkel ursäkt för att göra det enklare för sig själv genom att slippa ta hand om en massa hundvalpar. Självklart har de lika stora förutsättningar att hitta goda hem, även om det kanske kräver att man måste kämpa lite extra (tyckte jag hörde om att mixen inte skulle tilltala många människor = kämpa hårdare för att hitta köpare).

Dock, som jag sa tidigare, så kan jag väl dra mig så långt att avlivning av veterinär inte innebär att ägaren av valparna inte är en äkta djurälskare.
MEN det faktum att en djurälskare skulle vara så iskall att klara av att själv döda ett par hundvalpar..Nej, då tror jag inte på att man är en djurälskare i grund och botten.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Dock, som jag sa tidigare, så kan jag väl dra mig så långt att avlivning av veterinär inte innebär att ägaren av valparna inte är en äkta djurälskare.
MEN det faktum att en djurälskare skulle vara så iskall att klara av att själv döda ett par hundvalpar..Nej, då tror jag inte på att man är en djurälskare i grund och botten.

Vad är det för skillnad på att döda djuret själv eller låta någon annan göra det? Djuret dör i vilket fall. Varför är man mer "djurälskare" om man betalar någon annan för att göra det...?
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Hundar mördas inte, de avlivas.

Fö håller jag med Bebben i tråden, förutom det att förstvalperskor klarar det galant att bli av med alla valpar.

PL har beskrivit hur man lagligt avlivar valpar, är man för blödig för det så kan man förvarna vet o få alternativa förslag.

Allas rätt till liv förespråkarna vill förmodligen att vi skall få det som i stora delar av USA, dvs vilda hundar som förökar sig hej villt o härbärgen som tvingas avliva hundar i parti o minut för att ingen vill ha dem.
posting.php

Att leka gud och ta kontrollen över liv, som redan kommit till jorden, genom att döda dem. Det anser jag är samma sak som att mörda. Så låt mig använda det uttrycket om jag vill det.

"Om man för blödig för det". Det låter som om det vore mesigt att inte klara av det. Jag tycker det är självklart att djurvänner inte klarar av det.......

Jag är ingen djurrätts-aktivist-person eller någon som någonsin knappt sagt något i detta ämne. Jag är en vanlig människa som älskar djur. Och som snart examinerad socionom, funderar jag på vad som rör sig i huvudet på en "djurälskare" som klarar av att på egen hand döda sina valpar. Det är både intressant och jobbigt.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Ja, alla har ju sina egna åsikter. Jag står för mina i alla fall, som vet hur svårt det är att ens sälja renrasiga valpar idag. Till riktigt bra hem då förstås, dåliga hem kryllar det av tyvärr.

Jag brukar inte leta efter enkla ursäkter direkt som uppfödare, men det får du gärna tro för att slippa kännas vid den hemska och iskalla verkligheten. Jag hade 11 st valpar hemma i 6 mån vid sista kullen, för att rätt hem inte dök upp tidigare än så. Tror du att det är roligt? Att aktivera sammanlagt 15 st hundar varje dag, att hinna med att socialträna alla, att hinna och orka med att ge dom alla egen tid och kärlek varje dag och att sen ha råd att hålla dom också förstås. Inget lätt jobb om vi säger som så.
Så nej, jag anser inte att en blandkull utan bra förutsättningar alls ska hållas levande till varje pris och att man ska kämpa i 6-12 mån kanske för att hitta ett riktigt bra hem.
Sanningen är trots allt den att dom flesta riktigt seriösa hemmen letar efter renrasiga hundar.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 819
Senast: Xomymy
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 948
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 661
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp