Bukefalos 28 år!

Avliva eller ge bort! Hjälp!

P

Primus

Mina föräldrar köpte en stor nordsvensk valak för nästan 20 år sedan. Pappa körde i skogen med honom i början, för det var tanken med köpet, men så tog det för lång tid tyckte han. En traktor inhandlades och vår stora lilla häst fick gå i hagarna och ha det gott. Han har inte gjort ett handtag sen dess. Han är heller inte inriden, men väldigt lugn och världens snällaste. Gillar att bli ompysslad och är en pigg en.

Han har haft det jättebra hos mina föräldrar i alla år men nu när alla vi barn är utflugna och bor långt bort så vill de kunna åka till oss. Där de bor finns inga grannar som kan hjälpa till med hästen om det skulle behövas. Han börjar bli ett hinder för dem.

Pållen är helt frisk, på sin höjd har han haft lite mugg. Jag tycker att pappa o mamma ska ge bort honom till någon där han kan få sällskap och ha det lika gott som han haft det hos dem. Men pappa vill hellre avliva honom. Han säger att han inte vill att hästen ska hamna hos en oharmonisk ägare.

Jag är helt emot att man tar livet av ett djur som är fullt friskt. Det känns så fel! Finns det människor som tar emot hästar som ingen vill ha mer? Vad skulle ni ha gjort? :confused:

Tacksam för svar!
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Jag är helt emot att man tar livet av ett djur som är fullt friskt. Det känns så fel! Finns det människor som tar emot hästar som ingen vill ha mer? Vad skulle ni ha gjort? :confused:

Jag håller fullständigt med dig.

Självklart finns det folk som behöver sällskapshästar. En gammal nordis låter ju som en utmärkt sällskapshäst. Man skall dock vara väldigt noga med att kolla upp nya ägaren. Det bästa är ju att inte ge bort hästen utan att lämna bort den på foder så att man fortfarande är ägare till hästen.


Som hästen beskrivs och med tanke på att föräldrarna inte har någon som kan se till den så tycker jag nog att man kan lämna en sådan häst ensam i hagen några dagar bara man har vatten och foder. Så kortare besök hos barnen borde ju vara möjliga i alla fall.


Hade det varit mina föräldrar som använde argumentet att de måste döda hästen för att kunna besöka mig så hade jag förklarat att jag hade klarat mig utan deras besök i så fall.

Ifall det är möjligt skulle ju ni barn kunna försöka att besöka föräldrarna lite oftare så att deras behov av att komma och besöka er skulle minska något.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Jag är oftast också emot att ta bort friska hästar, men när det gäller äldre hästar som inte är inridna eller har gjort övht någonting under 20 år så vet jag inte. Det är en stor och dyr häst att ha som bara sällskap, hade det vart en mindre häst hade nog chanserna vart större att hitta någon.

Man ska absolut ge det ett försök, man ska inte ta bort hästen som första alternativ. Men har hästen heller aldrig gått med andra hästar på 20 år är ju också det en risk att ta.

Hur gammal är hästen då? Är den 25-30 år så känns det kanske inte som att det är en så stor ide att lämna bort den. Jag hade nog faktiskt övervägt att ta bort en så gammal häst.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Jag håller fullständigt med dig.

Som hästen beskrivs och med tanke på att föräldrarna inte har någon som kan se till den så tycker jag nog att man kan lämna en sådan häst ensam i hagen några dagar bara man har vatten och foder. Så kortare besök hos barnen borde ju vara möjliga i alla fall.


Hade det varit mina föräldrar som använde argumentet att de måste döda hästen för att kunna besöka mig så hade jag förklarat att jag hade klarat mig utan deras besök i så fall.

De lämnar honom på somrarna, över en helg eller så och det funkar om inte älgarna river ner staketet. Men hösten och vintern är värre.

Vi hälsar på våra föräldrar så ofta vi kan men nu börjar DERAS föräldrar bli gamla och som mamma sa till mig idag så vill de kunna åka snabbt om det händer något och inte behöva oroa sig. Vi snackar alltså om tre till fem timmars resväg med bil mellan dem och deras föräldrar.

De börjar liksom känna att hästen är ett hinder, trots att de älskar honom.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Jag måste faktiskt säga att jag håller med din far mot bakgrund av det du berättat här.

Hur illa det än kanske låter, hade jag hellre valt att låta min gamla häst lugnt somna in hemma i sin trygga hage än att låta den byta hem & människor samt att kanske riskera att behöva vandra runt.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Man ska absolut ge det ett försök, man ska inte ta bort hästen som första alternativ. Men har hästen heller aldrig gått med andra hästar på 20 år är ju också det en risk att ta.

Hur gammal är hästen då? Är den 25-30 år så känns det kanske inte som att det är en så stor ide att lämna bort den. Jag hade nog faktiskt övervägt att ta bort en så gammal häst.

Han har gått med andra hästar för flera år sedan, men de hästarna avlivades för att ägarna blev dementa. :( Men har går sida vid sida med älgarna. Jag tror inte att han har fyllt 20 år än. Men han är nog snart där.

Finns det något ställe där man kan kolla upp om det finns intressenter?
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

I det läget hade jag faktiskt hellre valt att avliva, risken är stor att han blir vandringspokal annars.
Att han är lugn hos er beror förmodligen på att han är trygg där, att det skulle funka med miljöombyte efter 20 år är nog en chansning.

Dessutom är en NSV ganska dyr att hålla, trots att den bara går som sällskap.
Den har ju samma behov som vilken häst som helst. Det enda man spar in är kostnad för utrustningar och eventuella lektioner/träningar/tävlingar.

Visst kanske ni kan ge det en chans, men vad gör ni om det inte funkar?
En idé är väl i så fall att skriva in i kontraktet att hästen bör avlivas om det inte fungerar och inte får skickas vidare?
Men då får ni kanske vara beredda på att stå för en del av den kostnaden.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Det är klart att han skulle kunna reagera dåligt på en transport, ny miljö och nya människor. Det känns så svårt bara.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Det är svårt, hade hästen vart inriden och användbar på det sättet så hade det vart lättare, speciellt om hästen inte ens är 20 år. Men som sagt som sällskapshäst är inte den typen den enklaste att hitta hem till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Jag håller nog med din far. Hästen har haft ett gott liv och är över de 20. Det är inte lätt att sälja/skänka hästar idag och att hitta ett nytt, gott hem kan ta väldigt lång tid. Det är en stor häst och kanske inte direkt idealisk som bara sällskapshäst med tanke på att kostnaderna också blir större.

Jag ser inget fel alls i att låta hästen somna in.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Jag fick en gång låna en äldre häst som sällskap, den hade inte gått med andra hästar på ett antal år. Kort sagt det gick inte, det var som om de inte talade samma språk. Ingen av hästarna var nöjd och jag köpte senare en unghäst istället, den glädje som min häst visade över att få "en riktig" kompis var nästan hjärtskärande. Efter det så fick sällskapet inte ens vara kvar i hagen utan jagades ut och fick till slut åka hem till sig igen.

Så jag skulle hellre ge en äldre häst ett bra slut än att köra runt den och försöka få den att passa in någon annan stans. Han har haft ett långt och bra hästliv, var glada åt att ni kunnat ge honom det.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Har hästen gått 20 år hemma hos er tycker jag verkligen inte att den ska lämnas bort. Låt hästen somna in där den känner sig hemma och låt den slippa gå igenom allt vad en flytt innebär.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

I ert fall när ni har haft hästen i hela hans liv så ser jag inget fel med att få låta han somna in. Tycker inte att det är rättvist mot hästen att behöva flytta till et nytt ställe med nya människor/ hästar. Tänk om han blir en vandringspokal eller om det är någon oseriös som lånar honom? Han förtjänar ett fint avslut...
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Jag håller med din pappa i det här fallet.

Det är inte fel att ta bort honom.

Hästen är gammal, den har bott på samma ställe i hela sitt liv och är van vid det livet.

Det är svårt att veta hur han kommer reagera ifall han blir flyttad, kanske går det bra, kanske går det åt skogen.
Jag hade inte velat chansa. Nej, det är bättre att han får somna in i lugn och ro :)
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Håller helt med din far. Det är svårt att hitta nya, bra ägare till äldre hästar som inte har något egentligt värde. Vill man ha en sällskapshäst väljer man ofta någon mer lätthanterlig (ponny) ras.

Risken att hästen ska behöva stressa med transport, nytt hem och sedan ändå hamna hos fel ägare och sluta sina dagar i missär är faktiskt inte försumbar. Att det är en tyngre ras bidrar också till risken att hamna på en vidrig slakttransport, ett öde man inte önskar sin värsta fiende.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Det finns massor av folk som tar emot hästar som man vill ge bort. Dock är risken stor att de hamnar i helt fel händer. Det kan finnas problem i både okunskap, dålig ekonomi och rena vinstintressen.

Jag tycker din pappa tänker rätt som vill låta den gamla trotjänaren få somna in i lugn och ro där han har fått leva ett så skönt liv.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Du har en mkt förnuftig pappa som nog insett att det inte finns många vettiga människor som köper en gammal nordisvalack som i princip inte gjort ett dugg senaste 20 åren.

Fler borde ha den insikten!
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Ptja.. Hästen verkar ju vara lite till åren och har bott hos din pappa nu i 20 år. En flytt nu till nya människor i en ny miljö kan bli en ganska stor sak för honom, ffa om din pappa inte flyttat under dessa åren. Jag personligen hade avlivat faktiskt, så kanske pålle får somna in hemma där han trivs och mår bra :)
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

KL.
Jag håller med din far.
Jag hade aldrig chansat och kanske riskera en otroligt traumatisk händelse för hästen.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Jag tycker den ska avlivas och då är jag egentligen emot att avliva friska djur...men med tanke på åldern så är nog det bästa att den får sluta sina dagar där den känner sig hemma.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 511
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 448
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 132
Senast: Amha
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 474
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp