Bukefalos 28 år!

Avliva eller ge bort! Hjälp!

Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Jag har börjat fundera i samma banor faktiskt. Nu börjar jag undra om det inte är så att lahsd didkuterar detta för att det är roligt att vara motvalls eller nåt. Hade jag inte läst andra lika tokiga inlägg så hade jag trott det var ett troll:confused:


SUCK!!!

Du verkar ju helt enkelt inte klara av att någon inte tycker som du. Med den åsikten kanske ett diskussionsforum på internet inte är den bästa platsen. Du verkar ju bara vilja diskutera med likasinnade.

Att börja med sådant som du och Lobelia gör nu är ganska lågt enligt min mening.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

????

Jag har inget behov av någon fodervärd. Jag vet inte ifall du blandar ihop mig med TS eller var du fått den idén ifrån?

Även ifall jag skulle haft det så måste jag säga att ditt inlägg var lite av ett lågvattenmärke.

Har visserligen blandat ihop dig med TS men annars står jag för vad jag säger och det gör mig mörkrädd att det finns hästfolk som tänker som du gör.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Nu gör du det igen, var kommer barn och pedofiler in i denna diskussionen? Varför börjar du babbla om bilar och renar och annat när du inte har argument som håller. Kan du inte hålla dig till det vi diskuterar?

Om du anser att det räcker att en häst råkat illa ut för att man aldrig ska våga lämna till fodervärd, så kan man ju tycka att samma resonemang borde gälla t.ex. ens barn. De flesta föräldrar brukar nog ändå vara mera rädda om sina barn än hästar.


Det du har fetat i svaret till mig handlar fortfarande om hästar som inte har ett värde på marknaden. Hästar som faktiskt ofta hamnar fel.


Fast då ska du inte skriva att det räcker med ett fall för att du anser att risken är för stor för att ta. Skriver du så får du faktiskt räkna med att någon tar dig på orden. Vilket du tydligt verkar visa att man inte ska.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Det är ju alltid tråkigt när folk som man litar på sviker. Men samtidigt så måste man ju ändå ge folk man litar på vissa förtroenden. Annars blir ju livet väldigt svårt.

Ifall du har barn så antar jag att du litar på ledarna i idrottsklubben ifall barnet åker på ett träningsläger med klubben. Med alla pedofilskandaler (en ny i Lund senast idag) så finns det ju bevisligen risker med sådant. Men ska man då vägra att låta barnet åka på lägret bara för att det finns en liten risk för att ledaren man litar på är pedofil? Jag tycker det är lite samma sak som ifall man lämnar en häst på foder till någon man litar på.

Hästar utan ekonomiskt värde löper stor risk att fara illa. Större risk än att barn ska utsättas för övergrepp av en pedofil. Vi har rätt många fler människor än hästar, så liknelsen är inte riktig bra rent tekniskt. Självklart är det fruktansvärt att barn blir utsatta för övergrepp, men jag misstänker starkt att det skrivs mer om det i tidningarna och pratas mer om det på nyheterna än det görs om hästar som far illa.

Tror inte du också det?

Hästar utan ekonomiskt värde ska man inte utsätta för dumhet. Gratishästar hamnar oftast hos människor utan ekonomi nog för att försörja sin häst. Lämnar man en häst utan ekonomiskt värde på foder är risken densamma, jag tror risken på vanvård är väldigt hög och följs av värdet på hästen med andra ord, dyrare häst=bättre omhändertagande.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Varför kan du inte hålla dig till ämnet, varför???? Du vill inte förstå helt enkelt. Suck.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Undar som tessiem sa och hästen har gått ensam över 20 år så den är inte att föredra som sällskap när den inte är van vid andra hästar.
Det kan gå eller så går det inte vilket blir mindre kul för hästen, vars hamnar han då liksom?

Tror inte riktigt på det.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Nja hästen har tydligen inte fylt 20 och har gått med grannens häst tidigare.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Jag vill inte veta hur dina inlägg skulle se ut om du skulle köra med personangrepp när dina inlägg redan nu är fulla med dem. Är det inte personangrepp att klanka ner på min människosyn?

Dessutom fattar jag inte riktigt vad du diskuterar i denna tråd. Vi andra diskuterar hästar utan ett värde på marknaden. Du pratar om unghästar, russen på Lojsta hed, får, barn, pedofiler, bilkörning, Galileo och gud vet vad. Och det roliga är att allt det som inte har med tråden att göra kommer varje gång någon har ostridbar fakta och du inte har något att komma med. Jag väntar spänt på vad som kommer härnäst:grin:

Hade du lugnat ner dig och LÄST hade du insett att alla vill hitta ett bra hem till sin häst, där är vi alla överens. Sen har du stora problem med att inse hur verkligheten ser ut, det är inte så mycket att diskutera, det är tyvärr fakta, vad du än tror. En annan skillnad är att många i tråden inte tycker att det är värt att spela rysk roulett med sin häst, det är du villig att göra. Den hästsynen får stå för dig!
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

KL

Här är ett exempel som i allafall gör mig ledsen i ögat. :crazy:

Hittade denna annons (vill inte lämna ut säljaren, bara visa som exempel), 14 år och säljes för 10.000:

"Går att lämna själv i hagen, låg i rang, snäll, klok och mjuk tjej. Går att gå ut med själv. Har haft sadel på en gång och det gick bra.

När jag köpte henne för drygt ett halvår sedan var hon skygg för folk, beröring och inte så mycket hanterad. Nu är hon nyfiken och kommer hon gärna fram i hagen och blir kliad, hon är lugn med att man tar på henne överallt med händerna, pisk, rep mm. Hon kan fortfarande vara lite skygg när man ska ta på grimman i hagen men det blir bättre hela tiden. Hon är lugn och lättlärd att jobba med. Går att lyfta hovarna men är fortfarande svår att verka, men sist när jag testade med räddningsdroppar så kunde jag verka framhovarna ganska mycket.

Säljes till någon som vill ha henne som sällskapshäst, avel eller att jobba vidare med då jag har fullt upp med att jobba heltid och har ytterligare två hästar, samt kommer studera på annan ort till hösten."


STOR risk att det inte blir nåt bra liv i fortsättningen för denna häst. Kanske har den det mycket bättre i hästhimlen på de gröna ängarna?
 
Senast ändrad:
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

En helt ny användare som skrivit ett inlägg. Verkar lite skumt att bara dyka upp i denna tråd.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Det låter mer som någon som vill bevisa att det finns intresse än någon som är intresserad. Eller så leder spåret raka vägen till Italien.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

En helt ny användare som skrivit ett inlägg. Verkar lite skumt att bara dyka upp i denna tråd.
Först fattade jag inte alls vad du menade, men nu förstår jag:crazy: Jo, det du tänker på kan ju vara sant förstås. Nej, egentligen tror jag på pappans inställning, om det inte finns någon i deras närhet som behöver en skogshäst eller sällskapshäst.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Har läst en del av inläggen nu och en del hör ju inte hemma i ämnet men men...

Har ett tips ilf, försök hitta ngn närheten som behöver en sällskapshäst o som kanske kan köra/rida in honom på äldre dar. Är han frisk o så ska det inte vara ngr problem. Då kan ni hälsa på honom också när han är i närheten. Har ni däremot märkt att han inte är pigg o frisk så kanske det vore bättre att låta honom somna in hemma i sin hage med er så han är trygg ända in i slutet.
För det kan vara så att om ni skulle sälja honom eller ge bort honom till främlingar, med tanke på hans storlek så är han värd en del i slaktvärde. Ni kanske har sett uppdrag granskning ang ett slakteri företag i norra skåne? Om inte kolla upp det. Dom lovar guld o gröna skogar för att komma över billiga eller gratis hästar för att de ska gå som sällskap sen så åker dom på slakt redan dagen efter eller får stå o vänta i ett mörkt stall utan mat o vatten uppbunda i avföring i dagar tills de avlivas. Detta är inget man vill att ens älskade hästar ska få gå igenom. Det finns dessutom en tjej som tar hästar för inkörning/inridning/betäckning o sällskap i örebro området och hon har kontakt med flera olika slakterier ditt hon säljer hästarna o tar slaktpengarna. Detta är en hemsk historia och detta har även blivit uppmärksammat av media. Kolla upp detta.

Dock finns det en mycket seriöst o otroligt bra par som tar hand om hästar i ett räddningsprogram där de sedan hittar rätt ägare till rätt häst =) kolla upp detta med. Kan inte lägga ut deras kontaktuppgifter här i risk att få mitt inlägg borttaget pga reklam. Men har du mail så kan jag fixa det =)Kolla upp det annars på ett stort kontaktforum eller på internet =)

Om dina föräldrar inte kan ha eran nordis längre o ni inte hittar en granne som kan ha honom på foder eller så liknande så är det nig bäst för eran häst att få somna in tyvärr.

Hoppas det ordnar sig för er.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

KL

Jag håller med pappan till TS i detta fall.
Det finns hästar som ägaren av en eller annan anledning anser är "osäljbara" av sentimentala eller faktiska skäl. Jag har en säljbar och två som jag aldrig tänker sälja, av olika skäl. Måste jag göra mig av med en eller båda så blir det avlivning, inget annat.
 
Sv: Avliva eller ge bort! Hjälp!

Jag måste faktiskt säga att jag håller med din far mot bakgrund av det du berättat här.

Hur illa det än kanske låter, hade jag hellre valt att låta min gamla häst lugnt somna in hemma i sin trygga hage än att låta den byta hem & människor samt att kanske riskera att behöva vandra runt.

Håller helt med...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 323
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 251
Senast: Amha
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 591
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp