Avlivat fölet, hur gör jag med stoet?

Tack! När jag var ut nu tycker jag att juvret var något mjukare än i morse, så att gå i stor, kuperad hage kanske gör sitt :up: Det går ju en fölis till i samma hage och överallt såg jag små hovspår och små bajshögar... :heartcry: Fantastisk hage och min målbild har hela tiden varit att få se Cannelle där. Nu blir det aldrig så.
 
Usch, kan inte ens föreställa mig hur jävligt det känns. Jag har ju inte ens fött upp min utan är bara köpare men att behöva ta bort henne nu.. Nä. Stor kram.
 
Har egentligen inga tips, utan vill bara skicka dig en gigantisk styrkekram! Vilken tragisk utgång historien med fölet fick. :'( Mina tankar är hos dig och mamma häst.
 
Hon är inte ombetäckt eller? Det hjälper mig i sorgen efter mitt föl att faktiskt få hoppas på ett nytt föl nästa år.
Nej... jag har just fått bebis själv och skulle egentligen inte ens ha två hästar. Får se hur jag gör nästa år, just nu vill jag inte ha ny fölis men det är långt till våren.
 
jag är verkligen ledsen för din skull @superstar det är ju många drömmar och hopp som går i kras utöver den naturliga sorg man upplever.
För att få ett sto att sina så är det att motionera henne (mkt utevistelse, promenad, longering el liknande) samt inget kraftfoder.
Hade absolut inte mjölkat ut om det inte är absolut nödvändigt då detta stimulerar mjölkproduktionen. Vi fick vårt första föl 2007 och har inte haft en enda juverinflamation(och vi har inte bara haft "naturliga" avvänjningar utan även förlorat föl, så har även hastigt fått ta bort).
Detta är även de tips som vi fått av veterinärerna i helsingborg på djursjukhuset samt från flera andra lokala veterinärer, stora uppfödare etc.
Jag önskar dig lycka till i framtiden och hoppas att både du och sto snart kommer över förlusten.
 
Tack! Hon är ute dygnet runt i stor hage. Mycket gräs, men inget kraftfoder. Jag tänkte försöka longera henne lite också. Min stackars fina tjej.
 
Förresten, alla skriver att man bara ska mjölka ur om det är absolut nödvändigt, men när är det det? Det är det jag känner mig så osäker på. Jag fick en chock när jag såg juvret, visste inte att det kunde bli så stort! Men därifrån till "för" stort/spänt, det känner jag mig osäker på...
 
Jag reagerade på det du skrev, att det går ett föl i hennes hage. Risken/chansen är stor att fölet diar från ditt sto också utöver sin mor.
 
Nae det är klart att det inte är någon fara om hon gör det :) , men det kommer att dröja innan hon sinar bara.
Ja givetvis. Tänker att det kanske blir en mer naturlig nedtrappning isf. Ska gå ut och kolla till dem strax, jag hade faktiskt inte tänkt på den möjligheten. Men som sagt, det får va så i så fall. Mamman till det fölet börjar bli redigt tunn så det kanske är bra om hon får avlastning :)
 
Jag vet inte hur fort det brukar sina? Men antingen går detta rekordsnabbt eller så har den andra fölungen tuttat. För juvret har minskat i storlek från kanske 8 liter till 2...
 
Jag tänker på fölungen som jag såg på seminstation som också var väldigt hjulbent visesrligen bara på ena benet, men åh vad jag hoppas att det gått bättre för den än för din lilla gullehöna
 
jag är verkligen ledsen för din skull @superstar det är ju många drömmar och hopp som går i kras utöver den naturliga sorg man upplever.
För att få ett sto att sina så är det att motionera henne (mkt utevistelse, promenad, longering el liknande) samt inget kraftfoder.
Hade absolut inte mjölkat ut om det inte är absolut nödvändigt då detta stimulerar mjölkproduktionen. Vi fick vårt första föl 2007 och har inte haft en enda juverinflamation(och vi har inte bara haft "naturliga" avvänjningar utan även förlorat föl, så har även hastigt fått ta bort).
Detta är även de tips som vi fått av veterinärerna i helsingborg på djursjukhuset samt från flera andra lokala veterinärer, stora uppfödare etc.
Jag önskar dig lycka till i framtiden och hoppas att både du och sto snart kommer över förlusten.

Det är jättekonstigt för alla veterinärer och uppfödare jag hade kontakt med när mitt sto förlorade sitt föl sa till mig att mjölka. Inte mycket men så det inte blev stopp. Jag kom inte åt att mjölka henne eftersom hon sparkade och juverinflammationen kom som på beställning. När vi sen bremsade henne och mjölkade försvann den snabbt. Plus antibiotika såklart.
Vet ingen veterinär som avråder från lite mjölkning.
 
Det är jättekonstigt för alla veterinärer och uppfödare jag hade kontakt med när mitt sto förlorade sitt föl sa till mig att mjölka. Inte mycket men så det inte blev stopp. Jag kom inte åt att mjölka henne eftersom hon sparkade och juverinflammationen kom som på beställning. När vi sen bremsade henne och mjölkade försvann den snabbt. Plus antibiotika såklart.
Vet ingen veterinär som avråder från lite mjölkning.
Jag vet ju hur det är på människa och jag antar att det inte är helt olikt och då bör man ju inte pumpa/mjölka ur mer än absolut nödvändigt. Men, men det här verkar ju gå vägen iaf. Antingen för att den andra fölungen diar eller inte, huvudsaken är iaf att mitt sto slipper mer elände.
 
Det är jättekonstigt för alla veterinärer och uppfödare jag hade kontakt med när mitt sto förlorade sitt föl sa till mig att mjölka. Inte mycket men så det inte blev stopp. Jag kom inte åt att mjölka henne eftersom hon sparkade och juverinflammationen kom som på beställning. När vi sen bremsade henne och mjölkade försvann den snabbt. Plus antibiotika såklart.
Vet ingen veterinär som avråder från lite mjölkning.

Jag har hört detsamma som @Festina_Lente från erfarna uppfödare, peta inte på juvret, och jag har aldrig haft någon juverinflammation.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
614
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 147
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 705
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp