Avlivat fölet, hur gör jag med stoet?

Det är jättekonstigt för alla veterinärer och uppfödare jag hade kontakt med när mitt sto förlorade sitt föl sa till mig att mjölka. Inte mycket men så det inte blev stopp. Jag kom inte åt att mjölka henne eftersom hon sparkade och juverinflammationen kom som på beställning. När vi sen bremsade henne och mjölkade försvann den snabbt. Plus antibiotika såklart.
Vet ingen veterinär som avråder från lite mjölkning.
Har hästen fått juverinflammation så ska man mjölka ur .

Ska mjölken sina ska man dra ner på maten samt motionera djuret.
Att hålla på och mjölka ur och kludda på juvret med smutsiga stallhänder kan snarare starta en ljuverinflammation.
 
jag fick rådet att inte mjölka ur och fick då juver inflammation. efter det lättar jag alltid på trycket morgon och kväll. och då har jag inte fått några problem alls kanske olika från sto till sto
 
Verkar mkt konstigt att du fått det rådet, motion, motion och motion är det enda som hjälper...
Men men, huvudsaken är att TS har hittat ett råd som passar henne och hennes sto. Sedan får vi andra bara finna oss i att hon är nöjd med det, oavsett vilket alternativ hon använder. :)
Lycka till @superstar vill du ha tips och råd är du alltid välkommen att skicka privat PM.
 
Ja det var mycket olika rön här, men jag är mest nöjd att det gick så smärtfritt i detta fall att jag slapp fundera på vilket. Tack för allas engagemang!
 
Det är av veterinär jag har fått olika råd.
Sen kan jag tänka mig att det är viss skillnad när det är mjölkkor, där man kanske vill bli av med infektionen så snart som möjligt och gärna utan att mjölkproduktionen minskar, för att kunna återinsätta kon i produktionen så snart som möjligt .

.
Vad är det för fel att få sjukdomstillståndet att minska så fort som möjligt hos djuret även om det är en häst ?
Det är väll inte första gången man får olika besked av en veterinär hur man ska behandla ett djur ?
Jag skulle mjölka ur och fick behandla bakteriellt enligt min veterinär .
Hur som så tycker jag nog att länken talar för medicinsk edvidens hur en mastit bäst behandlas oavsett hur den enskilda veterinären gett för råd .
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
614
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 147
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 705
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp