Bukefalos 28 år!

Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Jag har inte själv varit med vid någon avlivning av häst, men jag skulle välja bult just för risken att det går snett med spruta. En vän som är veterinär blåvägrar spruta just av det skälet.

De gånger hästar har fått avlivas i mitt stall har veterinären kommit ut och gjort det med spruta. Då har hästen varit ute på stallplan med någon ifrån stallet, oftast inte ägaren men någon som känner hästen, blir mindre laddat så, och våran jättebästa bonde har redan grävt gropen och åker dit med hästen när allt är klart. Det är ett fint ställe ute i skogen - flera som fått ta bort sina hästar har åkt dit några dagar efter som något slags avslut.

Vi har långt till närmaste ställe där en häst kan kremeras, så vad jag vet väljer folk i allmänhet inte det här. Avliva på klinik verkar folk mest göra om de åker in akut och det går åt skogen, de flesta som avlivar planerat verkar göra det hemma.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Jag lovar dig att det är lika bra att få det gjort, när du väl tagit beslutet att det är vad som ska ske så blir ingenting bättre av att vänta.

I torsdags så sket sig mycket för mig, våran plan gick i stöpet och vi trodde att enda sättet var att skjuta upp det en vecka eller två, jag fick panik. Det var helt fruktansvärt att behöva skjuta upp det när jag ställt in mig på det ocvh förberett allt, som tur var så löste vi det ändå så jag inte behövde vänta.

Men väntan är fruktansvärd, så ju mindre tid man har att tänka desto bättre, jag hade 9 månader på mig att tänka..

Hoppas allt går lugnt till och allt går bra för dig i morgon..tänker på dig!
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Jag har inte själv varit med vid någon avlivning av häst, men jag skulle välja bult just för risken att det går snett med spruta. En vän som är veterinär blåvägrar spruta just av det skälet.

De gånger hästar har fått avlivas i mitt stall har veterinären kommit ut och gjort det med spruta. Då har hästen varit ute på stallplan med någon ifrån stallet, oftast inte ägaren men någon som känner hästen, blir mindre laddat så, och våran jättebästa bonde har redan grävt gropen och åker dit med hästen när allt är klart. Det är ett fint ställe ute i skogen - flera som fått ta bort sina hästar har åkt dit några dagar efter som något slags avslut.

Vi har långt till närmaste ställe där en häst kan kremeras, så vad jag vet väljer folk i allmänhet inte det här. Avliva på klinik verkar folk mest göra om de åker in akut och det går åt skogen, de flesta som avlivar planerat verkar göra det hemma.


Jag var inne på bult när jag startade den här tråden. Men efter samtal med min hovslagare som jag haft i snart 10 år å litar helt och fullt på och ett samtal med veterinären här som jag också litar på så bestämde jag mig för spruta.

Och nu efteråt är jag glad att jag valde spruta, jag var med genom allting, det var jag som tog min häst ut ur stallet och det var jag som stod där och höll honom när han fick sprutorna och när han ramlade i backen. Jag kunde se på min häst att han inte han märka nånting, det gick så snabbt, det var som om han fick en vanlig vaccinationsspruta och sen var det över.

Litar fullt ut på veterinären som gjorde det och ser inte nånstans som det kan gå fel med en bra och seriös veterinär. Vad skulle gå fel med spruta? En bult kan gå snett och inte ta som den ska?
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Det finns en tråd där jag länkat till en tidningsartikel om en häst som sprutades ihjäl i hagen, när de skulle hämta kroppen dagen därpå hade hästen - som inte alls var död när de lämnade den - krälat iväg flera 100 meter i dödsångest innan den dog (pressenningen låg kvar där hästen stöp i backen).

Den hästägaren vittnar om att hon aldrig kommer att bli sig själv igen efter den pärsen, och jag personligen hade inte kunnat välja en avlivningsmetod som ens medför en sådan risk.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Det kan gå snett när man bultar också. Har hört en historia där man missade och sköt av halva nosen på hästen som sprang iväg :crazy: Det viktigaste är att det är ett proffs som gör det.

Jag tog bort min häst med spruta för två månader sedan. Det gick väldigt bra och veterinären lyssnade på hjärtat efteråt för att försäkra sig om att han var död. En häst kan inte börja leva igen när alla hjärtljud avstannat.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Jag skulle aldrig i livet låta "vem som helst" bulta min häst. Men å andra sidan får inte "vem som helst" avliva mina hundar heller.

Jag anlitar bara de jag vet sköter uppdraget väl och som jag har goda referenser från (eller egna erfarenheter).

I ovanstående fall var det (självklart) en veterinär som avlivade, ändå inträffade tragedin.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Det finns en tråd där jag länkat till en tidningsartikel om en häst som sprutades ihjäl i hagen, när de skulle hämta kroppen dagen därpå hade hästen - som inte alls var död när de lämnade den - krälat iväg flera 100 meter i dödsångest innan den dog (pressenningen låg kvar där hästen stöp i backen).

Den hästägaren vittnar om att hon aldrig kommer att bli sig själv igen efter den pärsen, och jag personligen hade inte kunnat välja en avlivningsmetod som ens medför en sådan risk.


Ja vet att det finns en artikel om det och självklart är det helt fruktansvärt!
Men det kan gå fel med bult också, det ska INTE gå fel på något av sätten. Både bult och spruta ska göras av någon som är kompetent nog att göra det på ett korrekt sätt. Veterinären som sprutade hästen som kröp iväg borde aldrig släppas i närheten av djur igen, det är oförlåtligt att inte vara helt övertygad om att hästen är död.

Min veterinär stannade kvar en bra stund och lyssnade flera ggr på hjärtat och sprutade även extra för att vara helt övertygad om att ingenting kunde gå fel.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Det finns en tråd där jag länkat till en tidningsartikel om en häst som sprutades ihjäl i hagen, när de skulle hämta kroppen dagen därpå hade hästen - som inte alls var död när de lämnade den - krälat iväg flera 100 meter i dödsångest innan den dog (pressenningen låg kvar där hästen stöp i backen).

Den hästägaren vittnar om att hon aldrig kommer att bli sig själv igen efter den pärsen, och jag personligen hade inte kunnat välja en avlivningsmetod som ens medför en sådan risk.


Jag förstår inte varför risken att det går fel med spruta är större än med bult?
Med bult krävs det ju att det träffar exakt på rätt ställe, tänk om hästen flyttar sig precis i skottögonblicket? Det är inget varken du eller den som ska bulta göra nånting för att förhindra.

Med spruta så är det inte svårare än att vaccinera, överdosera sömnmedlet åt helvete in i blodet så finns det ingenting som kan gå fel.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Det finns hästar där man skjutit av halva mulen också, är det bättre :confused:

Själv avlivade jag en häst som var huvudskygg, därför var det självklara valet spruta.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Jag har väl aldrig försökt berätta för någon vad de ska göra - på dig låter det som jag försöker köra över någons beslut.

Dock ska man ta med i beräkningen att det faktiskt händer olyckor med sprutor, och att det finns veterinärer som av olika anledningar inte utför avlivning med spruta. Några av dem för att de inte tycker det är en bra metod.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Om du letar så tror jag nog att du kan hitta situationer där det gått fel med bult också precis som fejko skriver här ovanför.

Jag tror inte det handlar om metoden, utan om den som utför det. En veterinär som inte konstaterar att hjärtat slutat slå innan dom lämnar hästen har ju fel yrke. Att veterinären lämnar hästen utan att den är död handlar inte om avlivningsmetoden.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Jag tycker att det låter på dig som att du försöker avskräcka folk från spruta för att du tycker att det är fel. Det finns för och nackdelar med båda sätten, varför skriver du inget om det?
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Därför att jag aldrig träffat på en veterinär som är uttalat tveksam att använda bultning som avlivningsmetod.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Och veterinären som avlivade min häst hade inga tveksamheter om spruta heller.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Men har du träffat någon veterinär (fackman) som är tveksam till bult? Det var ju liksom det som var twisten.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

När vi tog bort våran Lippa i december valde vi att ta det med bult.

Och det var inga problem då han som gjorde det var extremt proffesionell och väntade ut henner tills hon hade lugnat ner sej och sänkte huvudet.

Och hon var EXTREMT RÄDD för främmande människor, karlar i synnerhet, och stora lastbilar med kontainrar på, dock ej timmersläp eller andra fordon, ändå så lät han henne lugna ner sej i drygt 20 minuter och han stod verkligen och småpratade med henne och gullade för att få henne att själv ta ner huvudet.

Jag blundar när skottet kommer och tar min grimma och går iväg utan se på när dom avblodar.

Jag säger bara:

Tack Gode Gud För Sv. Lantbrukstjänst :bow:
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Det jag diskuterar är att jag inte ser någon större risk med bult än med spruta. Jag har inte sagt att bult är dåligt på något sätt, förutom att det blir avblodningen som är mindre trevlig.


Jag har skrivit att det inte handlar om metoden utan om den som gör det.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Kl

Vi har låtit avliva ett antal under årens lopp, mer än 15 stycken. Nästan alla gånger har jag hållit i hästen själv.

Både med bult och spruta. Väljer jag blir det bult och avblodning. Då vet jag att hästen är död. I ovan tråd nämns ingenting om veterinärens risk vad det gäller sprutpreparatet. Den risken är stor.

Hos oss är det samma pris för avlivning med bult vs spruta av distriktare. Bult om vet får välja. 3392 kr för bultning en söndag i september... Inget mer än avlivning med 1 mils resa.

Sv lantbrukstjänst är riktigt duktiga! Bult som gäller, men betydligt billigare än veterinären om det ges möjlighet till att välja. Dessutom åker ju kroppen med direkt.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Vad är det för risk för veterinären vad det gäller sprutpreparat?


Jag betalade 2000kr allt som allt för avlivning med spruta.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
586
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 226
Senast: Fiorano
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
23 425
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
22
· Visningar
1 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp