Bukefalos 28 år!

Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Sprutar du hemma måste du ha någonstans att göra "av" kroppen efteråt, är man då "inhyrd" vare sej på landet eller i "stan" så är det ett jättestort problem....

Sv lantbrukstjänst tar med sej kroppen så däri ligger prisskillnaden.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Därför att jag aldrig träffat på en veterinär som är uttalat tveksam att använda bultning som avlivningsmetod.

Håller med, tog bort min första häst med spruta eftersom jag trodde att det skulle vara det lugnaste sättet för både henne och mig, men hon ville inte ge upp och veten missbedömde hennes storlek så fick ge två sprutor, det tog en halvtimme med krampande och kastande fram och tillbaka i boxen, hon försökte resa sig, sen låg hon bara där och krampade. det kändes som en evighet innan det äntligen var över, jag var precis tom och bedövad efteråt. Jag kommer aldrig aldrig aldrig utsätta mig själv eller en häst för det igen. Jag har varit med flera gånger vid bultning mestadels nöt och vet att det är väldigt sällan det går fel om det görs av en kunnig person:cry: jag står inte för samma beslut nu och han kommer att bultas för att jag ska vara säker på att det går fort:cry:

Självklart är det upp till var och en att välja det man tror på mest men jag är definitivt färgad av min egen erfarenhet:crazy:
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Sprutar du hemma måste du ha någonstans att göra "av" kroppen efteråt, är man då "inhyrd" vare sej på landet eller i "stan" så är det ett jättestort problem....

Sv lantbrukstjänst tar med sej kroppen så däri ligger prisskillnaden.


Självklart, men lantbrukstjänst hämtat även hästar som redan är döda.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Jag förstår att det är fruktansvärt att ha varit med om en sån sak och jag förstår att man efteråt inte vill använda den metoden igen.


Men fortfarande så tror inte jag att det beror på bult eller spruta, utan personen som utför det. I ditt fall så skriver du att veterinären missbedömde hästens storlek, alltså är det där veterinärens fel och inte sprutningen som metod.

För min häst gick det väldigt snabbt, det tog kanske 1 1/2 minut från det att veterinären satte kanylen till min häst låg på backen, och han hann inte märka nånting, det såg jag på honom det gick alldeles för snabbt.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Jo jag vet oftast går det bra, men det känns som om det är lättare att missbedöma vikten på en häst än att missa med bulten därför vågar jag mig inte på något sådant igen... Skönt för dig att det gick så fort, det känns alltid lite mindre hemskt när man vet att det gick fort och att de inte anade något:cry: oavsett sätt.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Och återigen; det handlar ju om hela tillvägagångssättet. Bult av någon duktig/spruta av någon duktig - mindre skillnad.

Däremot ser jag risken som större att få någon som inte har koll på att spruta ihjäl hästar, det görs mindre ofta och det finns många, många historierar om hur det gått fel - trots mindre antal än bultade.

Den som läser tråden tycker jag ska ha ren rättvisande bild när man väljer metod.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Men jag tycker inte att en veterinär ska kunna missbedöma och är veterinären osäker på hästen storlek så borde denna trycka i för 100kg extra.

Häromkring så använder veterinären för det allra mesta spruta, så nej spruta är inte så ovanligt.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Vad är det för risk för veterinären vad det gäller sprutpreparat?


Jag betalade 2000kr allt som allt för avlivning med spruta.

Kommer preparatet i ögonen på vet riskerar denne att få bestående ögonskador.
Detta har hänt, och då gäller iltransport till sjukhus.

Vår senaste avlivning gjordes en söndag. Av distriktsvet. Kanske din gjordes av privat och ej på jourtid? I vår kostnad ligger avlivning, bilersättning, resa, jourtillägg, inställelse.
 
Senast ändrad:
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Men eftersom det är sömnmedel dom överdoserar så är väl den risken lika stor när dom ska söva en häst?

Min gjorde i fredags så nej det var inte på jourtid, men heller ingen privat. Utan det var distriksveterinären och i 2000 kr ingick avlivning, resa, veterinärkostnaden, ja allting.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Men om det är sömnmedlet som är farligt, så borde det väl rent logiskt vara farligt vid alla tillfällen och inte bara när det används vid avlivning.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

kanske är det så att det finns fler än just detta preparat som det går att söva med.

Får väl som om någon mer insatt i preparaten kan svara ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Knapplån.

Har bara erfarenhet av spruta, och det var några år sen när min "medryttarhäst" skulle avlivas. Hästen hade varit dålig från och till (kolik) i ett par månader och blev akut dålig mitt i julhelgen, varpå ägaren beslutade att han inte skulle behöva lida längre. Jourhavande veterinär ansåg sig dock inte ha tid att komma ut (:crazy:) utan tyckte vi skulle ringa nån jägare istället... Sist och slutligen fick vi dock tag i en äldre veterinär som ställde upp, dock ingen man skulle anlita i ett sådant här fall under "normala" omständigheter. Kan ju inte säga att det blev en trevlig upplevelse, vi fick inget speciellt bra bemötande av veterinären som inte förklarade något om hur det hela skulle gå till utan i princip bara kom och tryckte sprutan i hästen! :crazy: Inget lugnande eller liknande.. Hemskt att se hur hästen också förstod att något var fel, men det gick ju åtminstone fort och han var borta innan han föll.

Hoppas innerligt att det inte blir lika akut nästa gång jag blir tvungen att ta ett sånt beslut om en egen häst, utan att man får tag i en veterinär som man litar på och får möjlighet att ta farväl i lugn och ro samt att hästen får känna sig trygg.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Vi har vid två tillfällen låtit skjuta hästen. Fungerat precis lika bra som med bult.

Som en liten parentes. Lantbrukstjänst skulle avliva en mycket orolig häst med bult. Då stod en annan person redo med gevär ifall något skulle gå snett. Allt gick bra, men det kändes seriöst att helgardera.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Usch va tråkigt att så många verkar ha så dåliga erfarenheter :( Hoppas för din skull att det inte blir så akut nästa gång!

Men min veterinären förklarade iallafall med det lugnande att han inte gav det om hästen var lugn, för det lugnande medlet gör på något sätt att det tar lite längre tid för sömnmedlet(avlivningsvätskan) att helt få hjärtat att sluta slå då. Nu stressade min häst upp sig lite för att han ogillar nya karlar så han fick en lugnande iallafall först, men det enda som inte var så kul med det var att när hästen var borta och låg på marken så kom några frustningar och det tog kanske 5 min innan hjärtat hade stannat helt, vilket det inte hade blivit utan den lugnande sa veterinären.
Nu gjorde det ingenting för hästen, för att han var helt borta när han låg där även om han gjorde ett par frustningar det såg jag, det syntes tydligt att min häst var borta redan innan han landade på marken. Det var mig det vart lite jobbigt för att han frustade ett par ggr.


Men helt klart är att en veterinär man litar på är väldigt viktigt, min är toppen och jag litar fullt ut på honom. Han förklarade innan och var lugn och sansad. Han lämnade oss inte heller förrän han konstaterat flera ggr att hjärtat hade slutat slå och hästen var helt död.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Jag åkte in med min pärla imorse.. Känns så konstigt, för jag har vart så lugn hela tiden, jag har inte ens gråtit.. Bortsett från igår när jag precis pratat med slakteriet..

När jag lastade på henne imorse gick hon på så fint, men kastade sig sen bakåt innan vi hann stänga, travade bort till min andra häst (bästisen..) Neha som stod vid staketet och gav varann en puss.. Sen vände hon och kom tillbaks till mig.. Precis som att hon visste, "ska bara säga hejdå först"... :cry:

Först när vi hade några få kilometer kvar kom tårarna, för fullt.. :( När vi var framme och jag skulle skriva i passet, skakade händerna så mycket att jag knappt kunde skriva under.
Scarlet var lugn, och vi stod kvar i transporten och gosade. De andra tre som var där var medelålderskarlar med "gamla avdankade varmblod".. Var nog inte första (eller sista) gången de var där med varmblod, för de stod och pratade och skrattade som vanligt.. Medan jag stod och storböla inne hos Scarlet.. :cry:

När det tillslut blev vår tur, rakade han halsen för att kunna läsa frysnumret, och så frågade han bara veterinären "om hästen var klar", sen tog han henne och gick..

Det var väl lika bra det, jag hade ju redan sagt adjö i 20 min.. :cry: Men ändå.. Det märktes att dom inte är vana vid att det kommer en 24-årig tjej med en häst som faktiskt är älskad..


Jag hade funderat länge på om jag skulle orkat vara med vid bultningen eller inte, och sa till mig själv att jag skulle bestämma mig först då.. Nu fick jag inget val, och tur var väl det kanske.. Men guu' vad jag saknar henne.. :cry:

Eftersom att jag nu inte fick vara med, utan bara se min gammeltant ledas iväg, så fick jag ingen erfarenhet av bultning. För mig var det ändå rätt "enkelt" att åka till ett slakteri med henne (jag hatar att säga det..); jag kom dit, skrev på papper, jag sa hejdå och sen leddes hon iväg..
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Stora styrke kramar till dig !! :cry:
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Massa styrkekramar!! Jag vet precis hur det känns, för mig börjar det bli verkligt nu att min kille verkligen är borta och inte kommer tillbaks.. :(


Han hade vart pensionär i 2 år, men jag tog en sista ridtur på honom i torsdags och jag har inte ridit efter det. Känns fruktansvärt, vill inte sitta upp på en häst igen just nu..
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Vet om att det funnits (kanske fortfarande finns) avlivningsvätska som är otroligt giftigt och kan vara dödligt vid hudkontakt. Väldigt effektivt dock och du behövde aldrig vara orolig för att det inte fungerade. Inte många veterinärer som anväde det av förklarliga skäl...
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Men har du träffat någon veterinär (fackman) som är tveksam till bult? Det var ju liksom det som var twisten.

Jag har!
Vet veterinärer som inte vill bulta hästar.
Känner (kände) dessutom en veterinär som skulle bulta en ko och sköt fel 2 ggr. så bonden fick ta över, så det kan gå hemskt fel med bult också.

(Och jag kan hålla med om att det låter som att du är väldigt anti-spruta och försöker att få andra att välja bultning i stället.
Självklart är det alltid svårare att tolka vad någon egentligen menar/tycker i skrift...)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
559
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Fiorano
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 322
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
21
· Visningar
949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp