Bukefalos 28 år!

avlopp för tvättmaskin

Sv: avlopp för tvättmaskin

Roxer som kapar Stereos nick för den som undrar... :p

Det är redan noggrant specificerat vad du betalar för när inspektören debiterar för avloppsansökan.

1. Ansökan kommer in till kommunen där den diarieförs och stämplas med datum.
2. Inspektören tittar på anmälan och ber om eventuella kompletteringar samt bedömer vilken typ av avlopp som ska anläggas samt går igenom tidigare dokumentation om avlopp och brunnar på fastigheten (redan här är vi uppe i 3-4 timmar a 6-700 kr).
3. Kommunen får in eventuella kompletterande handlingar från fastighetsägaren och går igenom dessa samt fattar beslut om villkor för avloppet samt ger eventuellt tillstånd.
4. Besök görs före eller under anläggningen av avloppet, ex för inspektion av schaktbotten (här inkluderas även restider, dvs 2-3 timmar till minst, ofta en halvdag).
5. Inspektören skriver in tillståndet i fastighetsregistret och avslutar ärendet.

Resultat: ca 8-10 timmars effektiv arbetstid a 6-700 kr per timme (normaltaxa).

I miljöbalken står även att miljötillsynen ska vara självfinansierad - dvs det är den som söker tillstånd som SKA betala. Inte skattebetalarna, utan den som avser bedriva eventuellt miljöskadlig verksamhet.

Likaså så vet inte TS om hennes fastighet ligger i något extra skyddsvärt område, extra känsligt område eller liknande vilket gör att hen kan orsaka skador som hen sen kan bli ersättningsskyldig för, förutom då vitet om x antal kronor OCH kostnad för nytt avlopp.

Om alla fuskade lite mindre kanske vi skulle kunna dra ner lite på antalet kontroller...
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Hurra, hurra, hurra! Tack för ett sakligt inlägg med fakta.

(ja, jag delar samtliga åsikter och jublar över fakta som ställs upp)
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Fortkörning ger böter. Och att köra 1 km/h för fort tror jag är liktydigt med att slå ut biltvätthinken på gräsmattan.

Att däremot planera för att lägga ett avlopp, som ska användas länge, länge och faktiskt med vett och vilja planera och utföra detta trots att man vet att det strider mot lagar och regler tycker jag i så fall är jämförbart med att ställa av bilen och köra den ändå. Och det tycker du väl ändå inte är OK?!


Strunt i 1 km/h säg att man kör 110 på en bred och fin 90-väg. Det är väldigt många som gjort det medvetet fast jag tror ändå inte att du skulle kalla alla dessa för kriminella.

Sen är det en enorm skillnad på ett vanligt avlopp där jag också tycker att man ska ha det godkänt och inte bara låta all skit rinna ut i närmast å.

I TS fall är det ju ändå ingen fara för miljön så då tycker jag inte att det är så noga. Det var det jag menade med att TS brott är väl i samma nivå som en lindrigare fortkörning.

Du verkar ju reagera som om TS i trådstarten hade frågat om det var ok ifall hon grävde ner en massa gifttunnor i marken.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Tack för inblicken i det kommunala arbetet.

Jag kan nog tänka mig att med allt det jobbet så kanske den kommunalanställde inte klagar om man slipper hantera an massa ofarliga anläggningar och istället kan koncentrera sig på viktigare fall. Ofta har ju dessa myndigheter ganska långa kötider så det är nog många som tjänar på att de inte lägger alltför mycket tid på jobb i TS kaliber.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Intressant att läsa!

Och helt klart, för gynnar det inte den ena så är det den andra.


//m
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Nu är det "riktiga" Stereo som kommenterar. :p

Jag kan nog tänka mig att med allt det jobbet så kanske den kommunalanställde inte klagar om man slipper hantera an massa ofarliga anläggningar och istället kan koncentrera sig på viktigare fall.

Blir bara nyfiken, vilka fall är viktigare enligt dig?
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Blir bara nyfiken, vilka fall är viktigare enligt dig?

Viktigare fall är avlopp som behöver avloppsrening och inte bara kan gå ut i marken. Vanliga hushållsavlopp t.ex. i motstats till TS avlopp som inte är någon miljöfara.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Okej. Var går gränsen då? Var blir ett avlopp "oviktigt"? Om du har en bra lösning kan du väl höra av dig till dem som arbetat fram miljöbalken eftersom de inte gjort någon sådan gränsdragning....
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Okej. Var går gränsen då? Var blir ett avlopp "oviktigt"? Om du har en bra lösning kan du väl höra av dig till dem som arbetat fram miljöbalken eftersom de inte gjort någon sådan gränsdragning....

Nej, jag har ingen bra lösning på var exakt gränsen går. Men om man har ett avlopp som uppenbart inte är miljöfarligt så tycker jag inte det skulle behöva anmälas. Det är väl bättre att myndigheterna offrar sina begränsade resurser på att ta hand om större miljöproblem. Det finns ju mängder med gamla sågverk, kvarnar, bensinstationer m.m. där det ligger mängder med gifter i jorden.

Problemet med lagar som miljöbalken är ju att de på något sätt ska täcka alla fall och då blir det väl svårt att ta upp alla möjliga undantag som t.ex. inte skulle behöva anmälning av avlopp.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Okej. Var går gränsen då? Var blir ett avlopp "oviktigt"?

När man inte kissar eller bajsar i det.
Eller inte häller ner något som skall tas hand om på annat sätt t.ex. målarfärg eller olja.

Till alla:
Vet ni hur en stenkista resp infiltrationsbädd fungerar?
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Det som gör mig förvånad är bristen på inspektioner. Här i Östergötland sker det regelbundet på något slags rullande schema. Kompisen som haft sitt stall i kanske fem år har redan haft två oanmälda inspektioner, och då har de kollat allt från hästarnas hovar till boxarnas storlek till avloppet från tvättstugan.

Jag har som Lovisaleonora svårt att förstå hur man resonerar. Tvättar man dessutom så sällan så kan man lika gärna lämna bort täckena på tvätt och slippa stå där med dryga böter den dag det upptäcks. Inspektionerna är som sagt var oanmälda så även om inte stenkistan syns så lär väl tvättmaskinen göra det... Dessutom slipper man jobbet med att anlägga stenkista, något som man inte gör gratis på en kvart!
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Det som gör mig förvånad är bristen på inspektioner. Här i Östergötland sker det regelbundet på något slags rullande schema. Kompisen som haft sitt stall i kanske fem år har redan haft två oanmälda inspektioner, och då har de kollat allt från hästarnas hovar till boxarnas storlek till avloppet från tvättstugan.

Jag har som Lovisaleonora svårt att förstå hur man resonerar. Tvättar man dessutom så sällan så kan man lika gärna lämna bort täckena på tvätt och slippa stå där med dryga böter den dag det upptäcks. Inspektionerna är som sagt var oanmälda så även om inte stenkistan syns så lär väl tvättmaskinen göra det... Dessutom slipper man jobbet med att anlägga stenkista, något som man inte gör gratis på en kvart!
Före 1 Januari 2009 låg ju djurskyddet på kommunen som också hade hand om miljöskyddet som du vet. Då tog man avloppet och gödselhanteringen när man ändå var ute i det stallet. Nu när det ligger på länsstyrelsen istället så är det bara djurskyddet som kollas av länsstyrelsen. Misstankar om miljöskyddsproblem skickas vidare till kommunen om man tror att något inte stämmer som i sin tur kan fördjupa sig i miljöskyddet. De kontroller du syftar på är troligtvis djurskyddskontrollen på kommuntiden då man kunde kombinera tillsynen på båda områdena. Men visst, som du säger så är det större chans/risk att misstankar riktas mot stallavlopp än vanliga avlopp eftersom det då handlar om två tillsynsmyndigheter istället för en. Men det gäller ju då att man är lite uppmärksam i samband med djurskyddstillsynen förstås.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Miljöbalken gör ingen sådan distinktion, så även BDT-avlopp är lika viktiga att få ordentligt anlagda som WC-avlopp. Risken för bakterier och virus är ofta ungefär lika hög på BDT som för WC.

Stenkistan är INTE godkänd som avloppslösning om en strikt tolkning av miljöbalken görs, just för att reningen är otillräcklig. På senare år har det kommit en hel del studier om just verkningsgraden på dessa som visar att du lika gärna kan hälla ut avloppsvattnet på marken. Naturvårdsverket rekommenderar att inte godkänna den lösningen heller.

En infiltration däremot är byggd för att ge en tillfredsställande rening vad gäller gångtider för vattnet samt reningsgrad (även om det är omdiskuterat huruvida infiltrationer verkligen är helt optimala eftersom de är svåra att övervaka - markbäddarna är bättre på så sätt att det går att göra mätningar på ingående och utgående vatten). Minireningsverken är ytterligare en variant. Bra info finns på avloppsguiden.se.

kl.

Just vad gäller kommunalt arbete så finns ofta olika enheter inom varje nämnd. En grupp arbetar med miljöfarlig verksamhet inom ex. industri, en annan hanterar enskilda avlopp, ytterligare en hanterar bullerfrågor m.m. De olika delarna har olika budget som till stor del bestäms av antalet tillsynsobjekt eftersom det är dessa som ska bekosta tillsynen. Enskilda avlopp kan det finnas uppåt 20 000 av i en kommun vilket gör att verksamheten ofta har mer resurser än många andra. Större verksamheter erlägger en årlig avgift för tillsynen (ex. volvo eller astrazeneca) beroende på hur stor risken är för förorening samt beroende på vilken risk verksamheten utgör.

Sen en liten sidofundering: Om vi undantar alla BDT-avlopp, hur många tror vi inte kommer fuska och anmäla "bdt-avlopp" när de egentligen har WC-avlopp? Det är ju bara att använda ts som exempel.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Apropå planering av avlopp :http://husagare.avloppsguiden.se/planera-ditt-avlopp-steg-för-steg.html

Kan tillägga också att om en inspektör upptäcker ett olovligt avlopp är hen skyldig att göra en anmälan till åklagarmyndighet. Att inte göra en sån anmälan innebär tjänstefel och kan i slutändan mynna ut i böter för den enskilda inspektören (eftersom dessa har ett mycket långtgående ansvar!). Därav petigheten vad gäller avlopp. Miljöbalken ger inget utrymme för att vara "snäll" och "förbise" avlopp (eller andra verksamheter som är potentiellt miljöskadliga).
Reglerna finns ju för att den enskilda fastighetsägaren ska veta vad som gäller samt för att se till att rättssäkerheten upprätthålls. Hur skulle det se ut om saker är ok ena dagen men inte nästa för att sen vara ok igen den tredje dagen? Situationen skulle snabbt bli ohållbar.

Avloppsfrågan har länge varit eftersatt i många kommuner just för att man jobbat med "viktigare" saker. Senaste åren har kommunerna mottagit kritik från länsstyrelserna för att avloppen behandlats styvmoderligt vilket gör att många kommuner nu inlett arbetet. Inom de närmsta fem åren är planen att kartlägga och inspektera alla Sveriges 1,5 miljoner avlopp, vilket är ett omfattande arbete.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Pucko, vaddå använda mig som exemplet du kan liksom inte jämföra. Tycker bara du är helt yrkesskadad och inte vet riktigt vad du pratar om. Har pratat med kommunen nu och de säger inte alls på sättet som du gjort i dina inlägg. De förstod min situation och skulle diskutera saken. Lilla vän över reagera inte så i ditt jobb vídare...:D Då lär du bli utbränd.....
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Moget inlägg. Ska diskussionen hållas på den nivån så betackar jag mig. Uttryck som "Pucko" och "lilla vän" slutade jag använda när jag lämnade mellanstadiet.

Jag tvivlar ju på att du gett kommunen alla fakta. Man får ofta svar efter hur man frågar. Dessutom är många inspektörer dåligt utbildade på avlopp, så det kan mycket väl vara inspektören som är oinsatt eftersom det ska "diskuteras".
 
Senast ändrad:
Sv: avlopp för tvättmaskin

Om du tänker köra det där resonemanget vad gället lagar, regler och kontroller av dessa, så kommer du förr eller senare att åka på en nit.

Nitar kostar mycket mera än att göra det rätt från början.
Straffavgifter är dyra.
Brott mot miljölagen är också brott.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi ska någon gång framöver bygga ett litet stall hemma på gården. Det kommer maximalt att rymma fyra hästar. Jag har kontaktat...
Svar
8
· Visningar
1 967
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 538
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 447
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 094
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp