Bukefalos 28 år!

Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Tack för svar Madick!
Jag vet inte varför jag fick Cydectin utskrivet. Ringde till min veterinär och läste upp provresultaten varav jag fick det utskrivet. Tänkte inte mer på det då men med tanke på det du skriver så ska jag be om ett annat preparat nästa gång. Så sparar vi krutet tills det behövs =)

Men då ser jag till att sköta hagarna lite extra. Och sen vanligt avmaskningsprov nästa år igen? Eller ska jag göra någon extra provtagning tycker du, och isåfall när?
 
Tack för svar Madick!
Jag vet inte varför jag fick Cydectin utskrivet. Ringde till min veterinär och läste upp provresultaten varav jag fick det utskrivet. Tänkte inte mer på det då men med tanke på det du skriver så ska jag be om ett annat preparat nästa gång. Så sparar vi krutet tills det behövs =)

Men då ser jag till att sköta hagarna lite extra. Och sen vanligt avmaskningsprov nästa år igen? Eller ska jag göra någon extra provtagning tycker du, och isåfall när?
Fick också cydectin förra året :/ men nu vet jag till iår att be om annat ifall det behövs avmaskas. (Visste inte vad jag skulle få föränn jag stod på Apoteket..)

Jag gjorde ett nytt träckprov efter tolv och en halv-tretton veckor för att se hur vi låg till. Andra preparat har andra intervaller.

Fast nu brukar jag göra träckprov vår + höst på senare år för att jsg vill ha lite extra koll.
 
Tack för svar Madick!
Jag vet inte varför jag fick Cydectin utskrivet. Ringde till min veterinär och läste upp provresultaten varav jag fick det utskrivet. Tänkte inte mer på det då men med tanke på det du skriver så ska jag be om ett annat preparat nästa gång. Så sparar vi krutet tills det behövs =)

Men då ser jag till att sköta hagarna lite extra. Och sen vanligt avmaskningsprov nästa år igen? Eller ska jag göra någon extra provtagning tycker du, och isåfall när?
Ni hade så lågt och tog Cydectin nu så jag skulle avvakta till nästa vår.
 
Hur bör jag göra med träckprov hos våra hästar? En står i stall som massavmaskar alla så länge man inte har träckprov som säger annat, så den ska göras träckprov på.

Utöver den har vi sju stycken till som gått blandade senaste året, två hästar är 15+, resten är 3-8. De två yngsta ser lite tunna ut, övriga har inga symptom (oklart ens om de yngsta har symptom mer än att de är lite lågt i hull). Markerna de går på är våra egna dvs inga utomstående hästar kommer dit med mask, andra hagar lånar vi av kobönder. Vilka gör man träckprov på? Samlingsprov på hela besättningen? Individuellt på de två yngsta? individuellt på alla?
 
Hur bör jag göra med träckprov hos våra hästar? En står i stall som massavmaskar alla så länge man inte har träckprov som säger annat, så den ska göras träckprov på.

Utöver den har vi sju stycken till som gått blandade senaste året, två hästar är 15+, resten är 3-8. De två yngsta ser lite tunna ut, övriga har inga symptom (oklart ens om de yngsta har symptom mer än att de är lite lågt i hull). Markerna de går på är våra egna dvs inga utomstående hästar kommer dit med mask, andra hagar lånar vi av kobönder. Vilka gör man träckprov på? Samlingsprov på hela besättningen? Individuellt på de två yngsta? individuellt på alla?
Individuella EPG-räkningar på alla, ev. tillägg för bandmask på de magra. Odling för stor blodmask i grupper om 5 på de som går tillsammans på bete. Börja en bra övervakning för att hitta var ni behöver lägga krutet.
 
Två hästar, ena 300EPG (10 år) och den andra 400EPG (4 år), lilla blodmasken. Hade samma resultat i höstas och valde att inte avmaska då vid flytt tillbaka till vinterhagen. Hästarna ska flyttas till samma hagar som de gick på förra sommaren och dessa är ju inte smittfria. Behöver de avmaskas?
 
Två hästar, ena 300EPG (10 år) och den andra 400EPG (4 år), lilla blodmasken. Hade samma resultat i höstas och valde att inte avmaska då vid flytt tillbaka till vinterhagen. Hästarna ska flyttas till samma hagar som de gick på förra sommaren och dessa är ju inte smittfria. Behöver de avmaskas?
Bara de två på hur mycket mark? Hur sköts beteshagen?
 
Bara de två på hur mycket mark? Hur sköts beteshagen?

De två på ca 4-5 ha. Marken i beteshagen är svårskött med lite eländig terräng så putsas inte och mockas inte (till skillnad mot vinterhagen som både putsas och mockas). Dessa hästar har gått i samma sommarhage de senaste tre åren.
 
De två på ca 4-5 ha. Marken i beteshagen är svårskött med lite eländig terräng så putsas inte och mockas inte (till skillnad mot vinterhagen som både putsas och mockas). Dessa hästar har gått i samma sommarhage de senaste tre åren.
Jag skulle personligen känna att det är lite väl mycket att släppa ut i början av säsongen så en avmaskning innan hagbyte skulle vara mitt val, ett ivermektin-preparat. Sen när det är torrt i juli-aug sparka ut skitarna så de torkar, det kan man göra när man ändå går förbi dem :-)
 
Var ute på en kompis bete och såg det här och var tvungen att dokumentera. Blodmask, men av vilken variant tro?

Tydligen skulle hästarna varit avmaskade med Ivomec x 1. Det verkligen kryllade av dem när man kollade närmare på högarna! :wtf:

Vi började diskutera, hon hävda att veterinären sagt att en avmaskning skumme ta rubbet. Jag hävdar att det krävs flera omgångar med vissa intervall. Hur ligger det egentligen till, har dålig koll på just blodmask (vilket jag skulle gissa på att det är, eller?).

5520-1462771970-afc6a8c887c3cd55b9f3764e328dcee7.jpg

5519-1462771927-334f34f6887f8a01ddd2bda09452e0c5.jpg

5521-1462772123-7c6112feb7dd660750f65c0ff3d926d9.jpg
 
Dokumenterat samtidigt är även denna äckliga sak, stygnfluga! Tänkte att det kan vara kul/intressant för dem som ej sett hur äcklena ser ut.

5522-1462772449-f562e14bb7ca04fa6c82d8ff57c5ff19.jpg
 
Avmaskningsmedlet tar ju alla som då finns och är i sådant stadie som medlet tar. Men inget medel kommer väl åt alla stadier och vilostadier. Så därför man avmaskar igen efter X veckor för att ta de som inte nåddes av förra avmaskningen och hunnit utvecklas sedan dess. Och så samtidigt då genom betesvård hindra att hästen hela tiden får i sig nya. Så man bryter cirkeln.

Så ingen av er har väl fel egentligen. En gång tar det som finns att ta, men efter X tid har nya utvecklats och man behöver göra om det.

Shit vad många maskar, jag har aldrig sett det där själv så undrar vad för EPG de hästarna hade om det är blodmask? *morbidt nyfiken*

@Madick får artbestämma dock. Jag skulle knappt se skillnad på blodmask och daggmask ;)
 
Var ute på en kompis bete och såg det här och var tvungen att dokumentera. Blodmask, men av vilken variant tro?

Tydligen skulle hästarna varit avmaskade med Ivomec x 1. Det verkligen kryllade av dem när man kollade närmare på högarna! :wtf:

Vi började diskutera, hon hävda att veterinären sagt att en avmaskning skumme ta rubbet. Jag hävdar att det krävs flera omgångar med vissa intervall. Hur ligger det egentligen till, har dålig koll på just blodmask (vilket jag skulle gissa på att det är, eller?).

5520-1462771970-afc6a8c887c3cd55b9f3764e328dcee7.jpg

5519-1462771927-334f34f6887f8a01ddd2bda09452e0c5.jpg

5521-1462772123-7c6112feb7dd660750f65c0ff3d926d9.jpg
Max 15mm långa? Då är det liten blodmask och som Alex säger så behövs det upprepning efter 8v. Dags för henne att byta veterinär när det gäller parasitfrågor. Också nyfiken på vad träckprovet visade.
 
Max 15mm långa? Då är det liten blodmask och som Alex säger så behövs det upprepning efter 8v. Dags för henne att byta veterinär när det gäller parasitfrågor. Också nyfiken på vad träckprovet visade.

Ja min gissning var liten, stämmer med det du säger 15 mm ca. Ska höra om/när/hur det är taget träckprov och vad det då visade.

Vad är lämpligt intervall, 8 veckor och sen en gång till, eller ännu fler gånger? Preparat? Vi kunde inte urskilja några andra varianter av mask i de högar vi rotade i. Lite puppor från stygnflugor bara...

Jag blev lite äckelfascinerand :wtf:
 
Yngsta fölisen/åringen som står hos oss hade 150 EPG blodmask på trackprov - labbet tyckte att han inte behövde avmaskas, men jag blev lite fundersam på detta eftersom att han är bara 9 månader gammal... Vad säger ni? Avmaska nu innan betessläpp för säkerhets skull?

(
 
Senast ändrad:
Ja min gissning var liten, stämmer med det du säger 15 mm ca. Ska höra om/när/hur det är taget träckprov och vad det då visade.

Vad är lämpligt intervall, 8 veckor och sen en gång till, eller ännu fler gånger? Preparat? Vi kunde inte urskilja några andra varianter av mask i de högar vi rotade i. Lite puppor från stygnflugor bara...

Jag blev lite äckelfascinerand :wtf:
Att man ser mask betyder inte att det var mycket faktiskt... ta reda på vad provet sa. Vilket medel användes nu?
 
Yngsta fölisen/åringen som står hos oss hade 150 EPG blodmask på trackprov - labbet tyckte att han inte behövde avmaskas, men jag blev lite fundersam på detta eftersom att han är bara 9 månader gammal... Vad säger ni? Avmaska nu innan betessläpp för säkerhets skull?

(
Vilket labb och vilka frågor ställdes innan de kom fram till att avmaskning inte behövdes?
 
Och där har dom suttet i mag/tarmen hela vintern och ätet sig gott :d

Styngflugan gör mest skada när den gräver sig in i munnen. Tack och lov sällan i tarmen. Vidrig är den oavsett. Lika glad varje år den inte visar sig här. Då den ställt till med skada innan man ens kan avmaska mot den :(
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
254 019
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 102
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 447
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 749
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp