Bukefalos 28 år!

Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

www.equimaxhorse.com/parasites/bots
el
www.google.co whats so bad about bots. Parasite series, Worm Control.

Du kan inte jämföra insektstryck i US med det i Sverige. Och skadorna i munnen kommer du inte åt med avmaskningen, så det är fortfarande äggskrap dagligen som är till för hästarna inte ska få skador/obehag.

När man (om man har styngfluga) avmaskar på hösten har larverna resan borrat sig ner i tunga, tandkött osv och där orsakat irritation och inflammation.

Så även om du inte anser man kan idas stå och skrapa ägg varje dag är det det som man som hästägare bör göra om man vill slipa att de orsakar skador. Att avmaska men inte skrapa ägg är för hästen som att sila mygg och svälja kameler.
 
Vilket labb och vilka frågor ställdes innan de kom fram till att avmaskning inte behövdes?

Paralab. De frågade ålder samt när och med vilket medel hästarna blev avmaskade senast. På just denna häst visste vi inte hur han avmaskats iom att han kom till oss för några veckor sedan som omplaceringshäst.
 
Hjälp nu behöver jag råd. Fyra hästar har gått i vinterhage på ca 2 ha. En av dessa, häst nummer 4, kom till flocken ca mars. Korkat nog avmaskade jag henne inte. Maskkontroll för två veckor sedan visade 0 resp 100 resp 475 resp 2100. De två högsta är födda 2011 och häst nummer 4 är den med hiskeligt hög epg. 11:orna avmaskades för 2 veckor sedanoch odling gjordes vilken visade förekomst av stora blodmasken, tyvärr gjordes en samlingsanalys men jag misstänker ju ändå att det är den nya som är boven. De släpptes alla ut i en tillfällig sommarhage för ca 1 vecka sedan, kan dock fortfarande gå in i vinterhagen. Som jag antar är besudlad med en massa stora blodmasken nu?!

Visst avmaskar jag de andra två nu också? Med vilket preparat? Eller är det för snabbt att de kan ha blivit smittade?

Hur gör jag med vinterhagen? Är den körd att använda nu i vinter eller går den att använda när frosten kommit? Tänkte iaf köra sanering nu och harva upp bajshögarna. Även betesputsa hela sommaren? Vi har så mkt fåglar att det mesta bajset är helt sönderpickat och går ej att mocka.

Häst 1-3 ska jag anta att de smittar nästa år och hur gör jag med dem då? Har en helt ren hage som jag skulle kunna sätta dem i när våren kommer och tjälen går ut marken. Funkar vinterhagen att använda över själva vintern då? Om man kör höst och vår i den hela rena hagen?

Sommarhagen är ca 12 ha, hur skyddar jag den i år och nästa år?

Massa frågor:)
 
Hjälp nu behöver jag råd. Fyra hästar har gått i vinterhage på ca 2 ha. En av dessa, häst nummer 4, kom till flocken ca mars. Korkat nog avmaskade jag henne inte. Maskkontroll för två veckor sedan visade 0 resp 100 resp 475 resp 2100. De två högsta är födda 2011 och häst nummer 4 är den med hiskeligt hög epg. 11:orna avmaskades för 2 veckor sedanoch odling gjordes vilken visade förekomst av stora blodmasken, tyvärr gjordes en samlingsanalys men jag misstänker ju ändå att det är den nya som är boven. De släpptes alla ut i en tillfällig sommarhage för ca 1 vecka sedan, kan dock fortfarande gå in i vinterhagen. Som jag antar är besudlad med en massa stora blodmasken nu?!

Visst avmaskar jag de andra två nu också? Med vilket preparat? Eller är det för snabbt att de kan ha blivit smittade?

Hur gör jag med vinterhagen? Är den körd att använda nu i vinter eller går den att använda när frosten kommit? Tänkte iaf köra sanering nu och harva upp bajshögarna. Även betesputsa hela sommaren? Vi har så mkt fåglar att det mesta bajset är helt sönderpickat och går ej att mocka.

Häst 1-3 ska jag anta att de smittar nästa år och hur gör jag med dem då? Har en helt ren hage som jag skulle kunna sätta dem i när våren kommer och tjälen går ut marken. Funkar vinterhagen att använda över själva vintern då? Om man kör höst och vår i den hela rena hagen?

Sommarhagen är ca 12 ha, hur skyddar jag den i år och nästa år?

Massa frågor:)
Är det bara dom 4 i sommarhagen skulle jag dela den i 2 och använda halva i år och andra halvan nästa år.
 
Tankar?


Jag har en vinterhage och tre sommarhagar. Även vinterhagen är gräshage.

Två sommarhagar mockas kontinuerligt hela sommaren medan den tredje putsas med betesputs när det är torrt och varmt.

Vinterhagen mockar jag också under vintern med uppehåll vid snö/frost. Den var helt renmockad innan snön och kylan kom och började mockas igen när det tinat ute.

Iår hade häst ett 550epg (noll förra vår+ höst 6år)
Och häst två 100epg (500 förra våren + noll hösten 23 år, brukar nolla som yngre men på senare år mer ojämn i sina resultat)

Bör jag fortsätta sköta hagarna som jag gör idag eller ändra något?

Vinterhagen vilar alltid fr.o.m. efter en ev avmaskning tom september. Funderade på om man skulle göra en 'vårhage' i framtiden att släppa i så fort det börjar växa lite?
För att undvika att de får i sig ev smitta som finns i vinterhagen? De börjar ju norpa alla grässtrån de ser så fort det går och ser att de även äter nära toaletterna, även om det är mockat är det ju svårt att få med exakt allt tänker jag?
 
Paralab. De frågade ålder samt när och med vilket medel hästarna blev avmaskade senast. På just denna häst visste vi inte hur han avmaskats iom att han kom till oss för några veckor sedan som omplaceringshäst.
Norge! Vi har inte hört så mycket om dem på ett tag och trodde nästan de lagt ner.
 
Hjälp nu behöver jag råd. Fyra hästar har gått i vinterhage på ca 2 ha. En av dessa, häst nummer 4, kom till flocken ca mars. Korkat nog avmaskade jag henne inte. Maskkontroll för två veckor sedan visade 0 resp 100 resp 475 resp 2100. De två högsta är födda 2011 och häst nummer 4 är den med hiskeligt hög epg. 11:orna avmaskades för 2 veckor sedanoch odling gjordes vilken visade förekomst av stora blodmasken, tyvärr gjordes en samlingsanalys men jag misstänker ju ändå att det är den nya som är boven. De släpptes alla ut i en tillfällig sommarhage för ca 1 vecka sedan, kan dock fortfarande gå in i vinterhagen. Som jag antar är besudlad med en massa stora blodmasken nu?!

Visst avmaskar jag de andra två nu också? Med vilket preparat? Eller är det för snabbt att de kan ha blivit smittade?

Hur gör jag med vinterhagen? Är den körd att använda nu i vinter eller går den att använda när frosten kommit? Tänkte iaf köra sanering nu och harva upp bajshögarna. Även betesputsa hela sommaren? Vi har så mkt fåglar att det mesta bajset är helt sönderpickat och går ej att mocka.

Häst 1-3 ska jag anta att de smittar nästa år och hur gör jag med dem då? Har en helt ren hage som jag skulle kunna sätta dem i när våren kommer och tjälen går ut marken. Funkar vinterhagen att använda över själva vintern då? Om man kör höst och vår i den hela rena hagen?

Sommarhagen är ca 12 ha, hur skyddar jag den i år och nästa år?

Massa frågor:)
Avmaska nu, mocka vinterhagen, avmaska i höst så om de hunnit få i sig smitta blir du av med den innan vintern.
 
Tankar?


Jag har en vinterhage och tre sommarhagar. Även vinterhagen är gräshage.

Två sommarhagar mockas kontinuerligt hela sommaren medan den tredje putsas med betesputs när det är torrt och varmt.

Vinterhagen mockar jag också under vintern med uppehåll vid snö/frost. Den var helt renmockad innan snön och kylan kom och började mockas igen när det tinat ute.

Iår hade häst ett 550epg (noll förra vår+ höst 6år)
Och häst två 100epg (500 förra våren + noll hösten 23 år, brukar nolla som yngre men på senare år mer ojämn i sina resultat)

Bör jag fortsätta sköta hagarna som jag gör idag eller ändra något?

Vinterhagen vilar alltid fr.o.m. efter en ev avmaskning tom september. Funderade på om man skulle göra en 'vårhage' i framtiden att släppa i så fort det börjar växa lite?
För att undvika att de får i sig ev smitta som finns i vinterhagen? De börjar ju norpa alla grässtrån de ser så fort det går och ser att de även äter nära toaletterna, även om det är mockat är det ju svårt att få med exakt allt tänker jag?
Jag tycker du har en bra strategi. Den smitta som dyker upp misstänker jag snarare vara från tidigare år, lilla blodmasken kan ligga vilande i väldigt många år och portionernas ut under sommarhalvåret.
 
Hjälp!!
Har läst infon om att man nu även sätter odling på lågt EPG, så jag kryssade givetvis i odling! Lämnade in prover (V-Lab) å fick svar på min: 0 EPG och ingen bandmask, ingen odling satt. Andra hästen i stallet hade 1000 EPG, odling satt. Väntar på svar på tredje, nya hästen i stallet. Ska ja låta bli att avmaska min, eller bör ja ändå ta honom när vi tar den andra, eftersom han har haft stora förr? (hagarna sanerade, det var på hösten -14 vi hade positivt på den). Varför är ingen odling satt fast ja bad om det?
 
Jag tycker du har en bra strategi. Den smitta som dyker upp misstänker jag snarare vara från tidigare år, lilla blodmasken kan ligga vilande i väldigt många år och portionernas ut under sommarhalvåret.
Tack!
Ja, det är nog så, hagarna var helt rena (hästfria flera år) 2014 när vi flyttade in. Har mockat sen dess så man försöker ju verkligen hålla det på en bra nivå!
 
Hjälp!!
Har läst infon om att man nu även sätter odling på lågt EPG, så jag kryssade givetvis i odling! Lämnade in prover (V-Lab) å fick svar på min: 0 EPG och ingen bandmask, ingen odling satt. Andra hästen i stallet hade 1000 EPG, odling satt. Väntar på svar på tredje, nya hästen i stallet. Ska ja låta bli att avmaska min, eller bör ja ändå ta honom när vi tar den andra, eftersom han har haft stora förr? (hagarna sanerade, det var på hösten -14 vi hade positivt på den). Varför är ingen odling satt fast ja bad om det?

Jag kan ha fel men om det är 0 EPG har de inte hittat några ägg. Och när de odlar så låter de äggen kläckas och kollar på masken om den är stor eller liten blodmask. Men hittar de inga ägg kan de inte odla?
 
Hjälp!!
Har läst infon om att man nu även sätter odling på lågt EPG, så jag kryssade givetvis i odling! Lämnade in prover (V-Lab) å fick svar på min: 0 EPG och ingen bandmask, ingen odling satt. Andra hästen i stallet hade 1000 EPG, odling satt. Väntar på svar på tredje, nya hästen i stallet. Ska ja låta bli att avmaska min, eller bör ja ändå ta honom när vi tar den andra, eftersom han har haft stora förr? (hagarna sanerade, det var på hösten -14 vi hade positivt på den). Varför är ingen odling satt fast ja bad om det?
Det står där du kryssar att odling bara sätts vid mer än 0. Vill du sätta även vid 0 måste du skriva det tydligt. Läs alltid noga när du beställer saker, oavsett vad det gäller, så du är säker på att du får det du vill ha.
 
Så nu måste jag skicka in ny låda??? väntade mig inte att han skulle nolla... Å det står ju tydligt i broshyren att hästar som nollar inte ska avsmaskas...Men då vet ja hur ja ska göra from nu. Vill bara inte få ut stora i sommarhagarna om någon har den!
 
Så nu måste jag skicka in ny låda??? väntade mig inte att han skulle nolla... Å det står ju tydligt i broshyren att hästar som nollar inte ska avsmaskas...Men då vet ja hur ja ska göra from nu. Vill bara inte få ut stora i sommarhagarna om någon har den!
Det finns en produkt som heter kollabetet som är billigare att använda, enbart odling då.
 
OK! Förenklat blir min fråga, smittar ja betet med Stora på ett farligt sätt om ja inte avmaskar hästen som hade 0, men avmaskar de andra, om de visar sig ha stora på odling sen??
 
Om detta är skrivet om tidigare, får ni gärna hänvisa till inlägg då tråden är väldigt lång :)
Min häst hade 1000 på lilla blodmasken. Jag ha avmaskat men kan inte se spår av mask i avföringen, borde jag inte det vid så pass mycket mask??
 
Om detta är skrivet om tidigare, får ni gärna hänvisa till inlägg då tråden är väldigt lång :)
Min häst hade 1000 på lilla blodmasken. Jag ha avmaskat men kan inte se spår av mask i avföringen, borde jag inte det vid så pass mycket mask??

Jag har aldrig sett några maskar i bajset faktiskt. Inte ens vid 1750 EPG. Lite besviken faktiskt...

Senaste var avmaskning vid 950 EPG. Jag hittade en styngflugelarv. Det var allt...
 
Om detta är skrivet om tidigare, får ni gärna hänvisa till inlägg då tråden är väldigt lång :)
Min häst hade 1000 på lilla blodmasken. Jag ha avmaskat men kan inte se spår av mask i avföringen, borde jag inte det vid så pass mycket mask??
Det är ytterst sällan man ser några maskar även om hästen har mycket. De hinner dö och lösas upp innan de kommer ut.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
253 954
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 101
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 447
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 749
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp