Bukefalos 28 år!

Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

60 epg stor eller liten blodmask, odling satt, svar v 25. Anläggningen jag står på avmaskar alla med noromectin på måndag. Visst bör jag väl avstå och vänta svar på odlingen? Eller är det lika bra att hänga på dem? Hästen flyttar mittemellan avmaskning och förväntat svar.
 
Ska du flytta skulle jag överväga avmaskning även på 60 EPG faktiskt.
60 epg stor eller liten blodmask, odling satt, svar v 25. Anläggningen jag står på avmaskar alla med noromectin på måndag. Visst bör jag väl avstå och vänta svar på odlingen? Eller är det lika bra att hänga på dem? Hästen flyttar mittemellan avmaskning och förväntat svar.
 
Hästen flyttar 1v efter avmaskningen här. går ut i samma hage fram tills dess. Är det medlet som gör att du tycker att det ska avmaskas ändå? Tar noromectin alla stadier av alla blodmaskar, små som stora?
Det är flytten som gör att jag skulle avmaska. Jag skulle dessutom vänta med avmaskningen tills dan innan flytt så hästen inte går ut i smittade hagen, även om det nu är extremt små mängder så din häst har troligtvis hög immunitet.

Noromectin (och andra ivermektin-preparat) tar alla stadier av stora blodmasken men bara två av lilla blodmasken. Inget medel tar alla stadier av lilla blodmasken. Var beredd på att din häst kan plocka upp mer smitta på nya stället än du är van vid så ett nytt prov om 2-3 månader är lämpligt för att se om hästen behöver hjälp att bli av med den nya maskbördan.
 
Flyttade till egen gård förra våren
Tog hit mina 2 hästar i slutet av Juni-15

Då skulle den ena va avmaskad enligt utsago från "ägaren" (har den på foder).
Min inte avmaskad då han stått själv flera månader på konvalescens.

Mockade sommarhagen då och då och såg då vita maskar.

Skickade in analys på hästarna och de visade sig att den äldsta hästen hade ca 1800epg (gjorde dock ingen odling)

Den andra hästen hade väldigt lite, runt 150epg.

Iallefall så gjordes de nu en ny analys denna vår och analysen va katastrof!!

Yngsta hästen hade 750epg
Äldsta hästen 3200epg!!!

Skaffade en ny häst dock bara nån vecka innan träckproven och han hade 1750epg.

Blodmask lilla och stora på alla 3

Alla 3 har gått i vinterhagen sedan Augusti förra året som är på ca 3 ha.

Jag har mockat som en tok i veckor!!
Tagit bort varenda liten bajs jag kunnat hitta, till o med grävt med händerna

Avmaskade alla 3 med Banminth och efter 1 vecka med Cydectin innan överflytt till sommarhagen.

Slog ner rator och mockade sommarhagen så gott de gick.

Sommarhagen är inte så stor tyvärr utan endast 1- 1,5 ha kanske och den mockar jag nu varje dag!

Veterinären tyckte de skulle gå där i 4 veckor sedan byta hage till en ren.. Där kommer problemet.
Jag har ingen mer mark!!!
Och gräset börjar redan tryta i "sommarhagen" pga torkan.

Min tanke är att låta dem gå kvar i sommarhagen och stödfodra fram till augusti, sen släppa tebax den till vinterhagen där de växer en del gräs?!

Eller bör jag låta dem gå längre i sommarhagen trots att den kommer bli söndertrampad och förstörd om de börjar regna mycket osv?

Troligtvis är ju sommarhagen redan smittad då veterinären sa att de är förra årets hage som smittat hästarna.
Och de gick ju i 2 månader i sommarhagen förra sommaren när de kom hit.

En ny analys ska göras 4 veckor efter avmaskningen nu och jag kan bara hoppas värdena ser bättre ut.

Önskar jag hade mycket mer mark just nu men tyvärr är läget som de är.

Så jag ser gärna råd! Hur skulle ni gjort?

Jag har till o med köpt en betesputs nu för att slå ner vinterhagen innan de släpps tebax där.

Inga av hästarna har trots dessa höga världen haft några besvär ännu.

Äldsta hästen som är 28år och hade över 3000epg har dock vart väldigt svår hålla i hull. Men de är inte ovanligt
i vanliga fall heller vintertid.

Tacksam för råd osv då jag känner mig lite handfallen
 
Det är flytten som gör att jag skulle avmaska. Jag skulle dessutom vänta med avmaskningen tills dan innan flytt så hästen inte går ut i smittade hagen, även om det nu är extremt små mängder så din häst har troligtvis hög immunitet.

Noromectin (och andra ivermektin-preparat) tar alla stadier av stora blodmasken men bara två av lilla blodmasken. Inget medel tar alla stadier av lilla blodmasken. Var beredd på att din häst kan plocka upp mer smitta på nya stället än du är van vid så ett nytt prov om 2-3 månader är lämpligt för att se om hästen behöver hjälp att bli av med den nya maskbördan.
Nu är den avmaskad i alla fall, måttligt road av att säga ifrån till personalen, få jakande respons (ok vi hoppar över din häst) för att sen hitta den i stallet med avmaskningsmedel i hela ansiktet... En flytt känns välkommen just nu.

Hur illa är det att den går ut i samma smittade hage igen? Det är enda alternativet, om jag inte vill ha den i grusruta dygnet runt en vecka...

Oavsett vad kommer den flytta igen mot slutet av aug, visst bör jag göra träckprov ca 2v innan den flytten också för att hinna göra odling igen? Höst-stallet har ett vettigt program med veckomockning av vinterhagar och träckprovsrutiner så bara hästen kommer dit så ren som möjligt så man slipper skämmas inför stallägaren är jag nöjd. Eller kan den ta upp ny smitta i den putsade rasthagen den kommer gå i under sommaren, som inte kommer synas på träckprovet i mitten av aug???
 
Nu är den avmaskad i alla fall, måttligt road av att säga ifrån till personalen, få jakande respons (ok vi hoppar över din häst) för att sen hitta den i stallet med avmaskningsmedel i hela ansiktet... En flytt känns välkommen just nu.

Hur illa är det att den går ut i samma smittade hage igen? Det är enda alternativet, om jag inte vill ha den i grusruta dygnet runt en vecka...

Oavsett vad kommer den flytta igen mot slutet av aug, visst bör jag göra träckprov ca 2v innan den flytten också för att hinna göra odling igen? Höst-stallet har ett vettigt program med veckomockning av vinterhagar och träckprovsrutiner så bara hästen kommer dit så ren som möjligt så man slipper skämmas inför stallägaren är jag nöjd. Eller kan den ta upp ny smitta i den putsade rasthagen den kommer gå i under sommaren, som inte kommer synas på träckprovet i mitten av aug???
Odling kommer inte ge något om hästen är avmaskad nu, det tar minst 6 månader innan smittan syns. Jag skulle släppa ut i gamla hagen, eftersom den ändå ligger lågt lär den ha bra immunitet och inte plocka upp mer smitta sista veckorna.
 
En häst i stallet är besvärad av springmask! Behöver vi maska alla eller bara om de blir besvärade?
Räcker det att tvätta stallet med högtryck eller ska vi använda virkon?
 
En häst i stallet är besvärad av springmask! Behöver vi maska alla eller bara om de blir besvärade?
Räcker det att tvätta stallet med högtryck eller ska vi använda virkon?
Absolut inte högtryck, det sprider äggen. Skrubba manuellt. Normalt är det bara enstaka hästar som har springmask så ta bara den. Avmaska nu och om 4v med Axilur, tvätta rumpan med svag jodopaxlösning varje dag i två veckor.
 
Det är nog högtryck som kommer användas är jag rädd. De dör inte vid värme då? Vi kör 70gradigt vatten.

Normectin är utskrivet och de maskas nu och en vända till. Bara den hästen som är drabbad samt hagkompisen som visat tecken på mask. De andra maskas ändå enligt schema efter träckprovet i våras.
 
Skrubba först... Jag menar allvar att det sprids med högtrycken. Ivermektinpreparat tar dessvärre inte springmask särskilt bra, dessutom kan ni inte upprepa efter 4 veckor vilket behövs. FASS är inte uppdaterat vad gäller resistensproblematik.
 
fick reda på nyss att ponnyn i stallet har mask. hennes medryttare hade hittat mask i bajset. ska jag kolla mina hästar åxå? dom går i egna hagar. ponnyn har gått i deras hage när hon kom för 2 år sen och mina gick ett några dagar i ponnyns hage förra sommaren. vi hade även en nordsvensk som kom för 1,5 år sen. vet inte vem smittan kom med, ponnyn eller nordsvensken.
 
fick reda på nyss att ponnyn i stallet har mask. hennes medryttare hade hittat mask i bajset. ska jag kolla mina hästar åxå? dom går i egna hagar. ponnyn har gått i deras hage när hon kom för 2 år sen och mina gick ett några dagar i ponnyns hage förra sommaren. vi hade även en nordsvensk som kom för 1,5 år sen. vet inte vem smittan kom med, ponnyn eller nordsvensken.
I stort sett alla hästar har mask, det är varken farligt eller konstigt. Vad för maskar såg de i bajset? Var det färskt bajs eller hade det hunnit ligga ett tag?

När gjordes det träckprov på era hästar senast? Lilla blodmasken kan man aldrig avmaska bort, hästen kan ha vilande larver och alltså inte sprida någon smitta och sedan en dag så vaknar de upp utan att smittan kommit från senaste hagen.
 
I stort sett alla hästar har mask, det är varken farligt eller konstigt. Vad för maskar såg de i bajset? Var det färskt bajs eller hade det hunnit ligga ett tag?

När gjordes det träckprov på era hästar senast? Lilla blodmasken kan man aldrig avmaska bort, hästen kan ha vilande larver och alltså inte sprida någon smitta och sedan en dag så vaknar de upp utan att smittan kommit från senaste hagen.

bajset var rykande färskt. vita maskar typ spetsiga tror jag hon sa. mina är kollade för ca 2år, nollade. dom andra vet jag inte mer än att det är ännu längre sen, samt ponnyn är inte kollad så länge den har varit här
 
bajset var rykande färskt. vita maskar typ spetsiga tror jag hon sa. mina är kollade för ca 2år, nollade. dom andra vet jag inte mer än att det är ännu längre sen, samt ponnyn är inte kollad så länge den har varit här
Spetsiga vita låter som springmask. 2-10 cm långa? Ta för vana att fota när ni hittar sånt :-)

Avmaskning med Axilur nu och om 4 veckor, töm boxen och skrubba noga, tvätta hästen i rumpan med svag jodopaxlösning varje dag i ungefär 2 veckor, börja NU.
 
Spetsiga vita låter som springmask. 2-10 cm långa? Ta för vana att fota när ni hittar sånt :-)

Avmaskning med Axilur nu och om 4 veckor, töm boxen och skrubba noga, tvätta hästen i rumpan med svag jodopaxlösning varje dag i ungefär 2 veckor, börja NU.

Hon tog bild på dom, men jag har inte sett dom. Skall se till att det blir gjort.
Tack för hjälpen :)
 
Skrubba först... Jag menar allvar att det sprids med högtrycken. Ivermektinpreparat tar dessvärre inte springmask särskilt bra, dessutom kan ni inte upprepa efter 4 veckor vilket behövs. FASS är inte uppdaterat vad gäller resistensproblematik.
Jag tror dig!
 
@Madick :)
Har åtta hästar i vinter- resp sommarhage (ca 1 juli-31 okt), finns gräs även i vinterhagen som betas rätt hårt. Vi mockar mkt men främst där det är grusat. Sprider högarna i vinterhagen om det är varmt och torrt längre tid under sommaren. Vi har nu efter koll 1900, 1200, 550, 100 (på hästar som bodde här förra året) och 750, 200, 100 och 0 (nya hästar) epg liten blodmask (odling gjord, ingen stor). Har senaste åren använt Noromectin, men eftersom minst två ökat ganska markant (1900 och 1200) misstänker jag så klart att Noromectin inte gjort sin grej :) har beställt Fyrantel och då ska man ge med fyraveckorsintervall? Hur många gånger tycker du jag ska avmaska (olika många gånger för de med mkt/måttligt?) och hur gör jag med den som hade 200 epg? Håller du med om att de på 0-100 låter jag bli? Tacksam för svar :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
254 071
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 102
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 447
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 750
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp