Bukefalos 28 år!

Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Hur sannolikt är det att man får riktiga resultat på trackprov som skickas med posten nu sommarstid? Kan man riskera att egg som finns i bajset kläckar ut pga värmen innan det kommit fram til laboratoriet?

Ja risken är såklart de kläcks. Men det det labbet och informerar då. Jag har inte haft problem, men det gäller ju postnord sköter sig med.
 
Hur sannolikt är det att man får riktiga resultat på trackprov som skickas med posten nu sommarstid? Kan man riskera att egg som finns i bajset kläckar ut pga värmen innan det kommit fram til laboratoriet?
Var noga med att få ur luften ur påsen och lägg gärna i kylen innan du postar så fördröjer du utvecklingen. 3-4 dagar ska provet klara minst då.
 
En fundering ang lilla blodmasken. Hästar som "blir nollade" år efter år på träckprov, det är deras immunsystem som tar hand om larverna innan de blir till maskar och kan lägga ägg? Teoretiskt sett, skulle man då kunna släppa ut ett par "noll-hästar" i en hage med mask och då se en minskning av masktrycket i den hagen?
Ja, på samma sätt som om man avmaskar de som behöver kommer då ingen smitta ut.
 
Hej.
Jag är inte ensam med parasit problem ser jag.
Har fått analyssvar idag. 1500 epg på lilla blodmasken, väntar på svar från odling men är ganska säker på att den stora finns där också.. :mad:
Såå typiskt, hann inte kolla det innan hästen flyttades till en ren hage och nu har hon gått där och bajsat i en vecka.
Avmaskningsmedel kommer i lådan om några dager, mockar ur det jag kan men det känns orimligt att få bort allt. Betet måste renas på något vis, funderar på växelbete med får/tjurar eller betesputs. Vill helst inte plöja upp den om det går att undvikas.

Till råga på allt kommer en ny häst hit om ett par dagar, förhoppningsvis dräktig. Hon är avmaskad för 1-2 månader sen men hon kan ju få med sig mask från hingststationen också.
Tanken var ju att de skulle gå tillsammans men nu vet jag inte hur jag ska göra? Det finns en lägda till att göra hage av men hade tänkt spara den tills fölet kommer.
Hjälp.
 
Har stängt av en mindre del av hagen där hon mest varit och mockar ut eftersom tills hon är avmaskad. Den större delen hoppas jag att vi får hit får på men skulle haft marken putsad innan fåren kommer.
Räcker det som åtgärd? Har aldrig haft såna här problem med parasiter tidigare.
 
Har stängt av en mindre del av hagen där hon mest varit och mockar ut eftersom tills hon är avmaskad. Den större delen hoppas jag att vi får hit får på men skulle haft marken putsad innan fåren kommer.
Räcker det som åtgärd? Har aldrig haft såna här problem med parasiter tidigare.
Ja absolut. Avmaska igen när preparatets intervall gått ut, dvs 8v om du gav ett ivermektinpreparat.
 
Håller tummarna att @Madick eller annan kunnig orkar svara ☺ vi har avmaskat m Fyrantel två gånger hittills och nu kommer ny häst till beteshagen som i maj avmaskats m noromectin. Ska den avmaskas m noromectin el Fyrantel i samband m flytt? Och vad säger senaste rönen, maska 3-4 dagar före flytt eller kortare inpå?
 
Håller tummarna att @Madick eller annan kunnig orkar svara ☺ vi har avmaskat m Fyrantel två gånger hittills och nu kommer ny häst till beteshagen som i maj avmaskats m noromectin. Ska den avmaskas m noromectin el Fyrantel i samband m flytt? Och vad säger senaste rönen, maska 3-4 dagar före flytt eller kortare inpå?
Samma dag som flytt går bra och Noromectin.
 
Varför Noromectin? Jag tänker mig att eftersom stallet har "Fyrantelår" så borde nya hästen också avmaskas med Fyrantel. Hjälp mig att förstå resonemanget.
För att hästen har tidigare på säsongen fått Noromectin (eller annat ivermektin-preparat), det är också ett medel som tar alla stadier av stor blodmask och håller borta smitta från liten blodmask ut från hästen i 8 veckor. Om hästen inte tidigare är avmaskad skulle jag faktiskt ge Noromectin comp för att även få bort ev. bandmask så ni slipper få in den hos er.

Har ni gjort en kollaeffekten efter avmaskning (för ni gjorde väl prov innan?) för att se att Fyrantel verkligen fungerar hos er? Det börjar komma resistens mot det och viktigt att kontrollera så det fungerar innan man fortsätter ge det.
 
Jag tror vi har ett springmaskproblem och har lite funderingar.

Det är en häst i stallet som varit påverkad.
I våras när han gått ett tag i beteshage 1 börjar han klia rumpan väldigt. Har något vitt i ändtarmsöppningen och veterinär 1 påstår springmask. (Sett bild via mms, inte kollat hästen..) Avmaskas med noromectin och rumpan tejpas, tvättas och hästen byter hage till beteshage 2, symptomen försvinner.
För ca 2v sen är hästen åter i beteshage 1. Dröjer inte länge innan hästen kliar sig igen. Avmaskas igen med noromectin(tror det va samma preparat igen) för ca 1v sen och det var planerat sedan i våras, men symptomen har inte försvunnit. Han bytte idag hage till beteshage 2 igen, då veterinär 2 (på telefon!) tror han reagerar på något annat i hagen och därför kliar sig.

Kan han ha fått nya symptom på springmask igen ifall det är mycket i den hagen?
Noromectin är väl heller inte det bästa att maska med men han har ju varit symptomfri i över 2 månader.

Hästen har snart gått i alla hagar så alla hästar lär väl ha springmask inom kort.
Jag har väldigt lite att säga till om, är ett inackorderingsstall, men jag vill ha lite koll ifall min häst blir drabbad.
 
Jag tror vi har ett springmaskproblem och har lite funderingar.

Det är en häst i stallet som varit påverkad.
I våras när han gått ett tag i beteshage 1 börjar han klia rumpan väldigt. Har något vitt i ändtarmsöppningen och veterinär 1 påstår springmask. (Sett bild via mms, inte kollat hästen..) Avmaskas med noromectin och rumpan tejpas, tvättas och hästen byter hage till beteshage 2, symptomen försvinner.
För ca 2v sen är hästen åter i beteshage 1. Dröjer inte länge innan hästen kliar sig igen. Avmaskas igen med noromectin(tror det va samma preparat igen) för ca 1v sen och det var planerat sedan i våras, men symptomen har inte försvunnit. Han bytte idag hage till beteshage 2 igen, då veterinär 2 (på telefon!) tror han reagerar på något annat i hagen och därför kliar sig.

Kan han ha fått nya symptom på springmask igen ifall det är mycket i den hagen?
Noromectin är väl heller inte det bästa att maska med men han har ju varit symptomfri i över 2 månader.

Hästen har snart gått i alla hagar så alla hästar lär väl ha springmask inom kort.
Jag har väldigt lite att säga till om, är ett inackorderingsstall, men jag vill ha lite koll ifall min häst blir drabbad.
Hästen ska ha Axilur 2ggr med 4v mellanrum och tvättas i rumpan med svag jodopaxlösning en vecka. Töm och skrubba boxen noga.

Springmask smittar inte så lätt i hagen utan främst i boxen. 3-4 mån är livscykeln om nu hästen visar symptom igen.
 
Min åring har påvisats ha 250 epg av lilla blodmasken. Han går på bete och kommer troligen gå kvar där 1-2 månader. Avmaska med ivermectin nu, eller när han kommer hem från betet?

(Betet är stort (6 ha till 10 unghästar) och växelbetas med får, så smittrycket är nog ganska lågt)
 
Min åring har påvisats ha 250 epg av lilla blodmasken. Han går på bete och kommer troligen gå kvar där 1-2 månader. Avmaska med ivermectin nu, eller när han kommer hem från betet?

(Betet är stort (6 ha till 10 unghästar) och växelbetas med får, så smittrycket är nog ganska lågt)
Vems marker? En avmaskning är bara för att skydda betet men om det är stort och betas även av får skulle jag inte avmaska.
 
Vems marker? En avmaskning är bara för att skydda betet men om det är stort och betas även av får skulle jag inte avmaska.

Inte våra markar, och antagligen sista året vi får ha våra hästar där.

Men tycker du inte att man behöver avmaska för hästens skull vid 250 epg? Eller menar du att det kan vänta tills han kommer hem?
 
Inte våra markar, och antagligen sista året vi får ha våra hästar där.

Men tycker du inte att man behöver avmaska för hästens skull vid 250 epg? Eller menar du att det kan vänta tills han kommer hem?
Hästen mår inte alls dåligt av så låga nivåer så det skulle enbart vara för markens skull du avmaskade.
 
I höstas köpes ny häst in som hade 800 av lilla blodmasken och var nere på 150 i våras och funderar nu på att kolla i höst igen men i vilken månad? Hästarna brukar gå i gräs hage till oktober eller november någon gång, vet inte varför med det känns sent att ta prov då.

Bor mellan Göteborg och Kungsbacka om det spelar någon roll.
 
I höstas köpes ny häst in som hade 800 av lilla blodmasken och var nere på 150 i våras och funderar nu på att kolla i höst igen men i vilken månad? Hästarna brukar gå i gräs hage till oktober eller november någon gång, vet inte varför med det känns sent att ta prov då.

Bor mellan Göteborg och Kungsbacka om det spelar någon roll.
I aug-sept. Då börjar man se den smitta som plockades upp i våras/tidig sommar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
254 931
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 464
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 762
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp