Bukefalos 28 år!

Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Odlingssvar sa "förekomst av larver från stor blodmask". Avmaskades med ivermektin 3 dagar innan flytt. Hur tar jag det vidare? Går i rasthage fram till månadsskiftet aug-sept, flyttar då till stall med minituöst skött maskprogram. Stallägaren vill ha färskt träckprov och jag vill ju ta dit så "ren" häst som möjligt. Hur gör jag nu? Ingen aning om vad hästarna den släppts ihop med nu har eller inte har. Ska jag göra träckprov med odling även i höst...? Eller gör jag vanligt träckprov och vid förekomst av blodmaak skicka in en kollabetet?
 
Odlingssvar sa "förekomst av larver från stor blodmask". Avmaskades med ivermektin 3 dagar innan flytt. Hur tar jag det vidare? Går i rasthage fram till månadsskiftet aug-sept, flyttar då till stall med minituöst skött maskprogram. Stallägaren vill ha färskt träckprov och jag vill ju ta dit så "ren" häst som möjligt. Hur gör jag nu? Ingen aning om vad hästarna den släppts ihop med nu har eller inte har. Ska jag göra träckprov med odling även i höst...? Eller gör jag vanligt träckprov och vid förekomst av blodmaak skicka in en kollabetet?
Du avmaskade alltså efter odlingssvaret? Då är stora blodmasken borta ur hästen. Till hösten tar du nytt prov, jag skulle också överväga avmaskning på även låga nivåer.
 
@Madick :)
Har åtta hästar i vinter- resp sommarhage (ca 1 juli-31 okt), finns gräs även i vinterhagen som betas rätt hårt. Vi mockar mkt men främst där det är grusat. Sprider högarna i vinterhagen om det är varmt och torrt längre tid under sommaren. Vi har nu efter koll 1900, 1200, 550, 100 (på hästar som bodde här förra året) och 750, 200, 100 och 0 (nya hästar) epg liten blodmask (odling gjord, ingen stor). Har senaste åren använt Noromectin, men eftersom minst två ökat ganska markant (1900 och 1200) misstänker jag så klart att Noromectin inte gjort sin grej :) har beställt Fyrantel och då ska man ge med fyraveckorsintervall? Hur många gånger tycker du jag ska avmaska (olika många gånger för de med mkt/måttligt?) och hur gör jag med den som hade 200 epg? Håller du med om att de på 0-100 låter jag bli? Tacksam för svar :)
Hur är beteshagarna skötta, det är där mesta smittan finns. Om du misstänker resistens mot ivermektin så ska ni absolut göra en kollaeffekten och även se över doseringen, hur stora här hästarna? Ska ni använda Fyrantel ska ni absolut göra en kollaeffekten 10 dagar efter avmaskning för där finns det resistens på flera gårdar i Sverige. Funkar det så kör på det i år, var 4e vecka.
 
Hur är beteshagarna skötta, det är där mesta smittan finns. Om du misstänker resistens mot ivermektin så ska ni absolut göra en kollaeffekten och även se över doseringen, hur stora här hästarna? Ska ni använda Fyrantel ska ni absolut göra en kollaeffekten 10 dagar efter avmaskning för där finns det resistens på flera gårdar i Sverige. Funkar det så kör på det i år, var 4e vecka.

Sommarhagen är stor och betas inte alls lika hårt som vinterhagen, men mockas inte... brukar alltid ge med marginal över antal kg häst (de väger 400-550 kg). Fyrantel var fjärde vecka är jag helt med på, men hur många gånger? Och bör även den med 200 epg avmaskas? Ska de med lite/måttligt avmaskas lika många gånger som de med mkt? Blev rekommenderad 4 omgångar med Fyrantel av labb-vet, behövs det eller räcker det med färre omgångar?
 
Sommarhagen är stor och betas inte alls lika hårt som vinterhagen, men mockas inte... brukar alltid ge med marginal över antal kg häst (de väger 400-550 kg). Fyrantel var fjärde vecka är jag helt med på, men hur många gånger? Och bör även den med 200 epg avmaskas? Ska de med lite/måttligt avmaskas lika många gånger som de med mkt? Blev rekommenderad 4 omgångar med Fyrantel av labb-vet, behövs det eller räcker det med färre omgångar?
Fyrantel skulle jag ge 3 ggr och sen ett prov på hösten när det gått 6 veckor efter sista avmaskningen. Har ni styngfluga behöver ni byta medel sista avmaskningen (efter provet). Kom också ihåg kollaeffekten efter första avmaskningen, jätteviktigt!

Den med 200 EPG skulle jag ge 2ggr bara men annars lika många gånger på resten. Fyrantel tar bara vuxna maskar och varje avmaskning säger "gott om plats" till de larver som ligger vilande i tarmslemhinnan och kan alltså trigga igång fler.
 
Absolut inte högtryck, det sprider äggen. Skrubba manuellt. Normalt är det bara enstaka hästar som har springmask så ta bara den. Avmaska nu och om 4v med Axilur, tvätta rumpan med svag jodopaxlösning varje dag i två veckor.

Vi har ju åxå en med springmask. Den avmaskades igår med noromectin. Veterinären har dessutom sagt att det måste tvättas med högtryck. Hästen ska släppas på bete nu när den är avmaskad. Blir den av med masken nu när den fick ett helt annat sorts preparat än Axilur som du sa skulle användas?
 
Vi har ju åxå en med springmask. Den avmaskades igår med noromectin. Veterinären har dessutom sagt att det måste tvättas med högtryck. Hästen ska släppas på bete nu när den är avmaskad. Blir den av med masken nu när den fick ett helt annat sorts preparat än Axilur som du sa skulle användas?
Men nej! Högtryck sprider smittan och Noromectin fungerar dåligt på springmask. Det har tagit två år och ett flertal "försökskaniner" att hitta den strategi som fungerar bäst. Visst beskrev jag den högre upp?
 
Men nej! Högtryck sprider smittan och Noromectin fungerar dåligt på springmask. Det har tagit två år och ett flertal "försökskaniner" att hitta den strategi som fungerar bäst. Visst beskrev jag den högre upp?

Det gjorde du. Personen i fråga tror blint på veterinären. Jag hade för mej att jag läste om högtrycken så jag tänkte kolla för säkerhets skull. Kollade även upp noromectin och tänkte dubbelkolla här. Tyvärr kan jag inte göra nått åt det heller :banghead: Blir bara så irriterad.
 
Våra fick också noromectin och ska avmaskas med det en gång till. Men hästen som var värst drabbad är iallafall symptomfri nu, han bliv det ganska direkt efter avmaskningen
 
Jag ska flytta hästen och funderar på hur jag ska lägga upp avmaskningen. Hon hade 250 EPG vid träckprov, och vi hade positivt på gemensam odling för stora blodmasken i stallet. Hästarna avmaskades med Noromectin och vi hade tänkt göra ny odling i höst.

Stora blodmasken är väl inget att göra åt förrän i höst, då en ny odling kan göras för att utesluta ny smitta från våren? Men jag tänker att det är bäst att göra ett nytt träckprov för lilla efter 8 veckor, även om det blir efter flytt till nytt stall?
 
Jag ska flytta hästen och funderar på hur jag ska lägga upp avmaskningen. Hon hade 250 EPG vid träckprov, och vi hade positivt på gemensam odling för stora blodmasken i stallet. Hästarna avmaskades med Noromectin och vi hade tänkt göra ny odling i höst.

Stora blodmasken är väl inget att göra åt förrän i höst, då en ny odling kan göras för att utesluta ny smitta från våren? Men jag tänker att det är bäst att göra ett nytt träckprov för lilla efter 8 veckor, även om det blir efter flytt till nytt stall?
Odling är ingen mening att göra efter ni avmaskat med Noromectin. 6 månader efter nyupplockad smitta kan den synas tidigast.
 
Odling är ingen mening att göra efter ni avmaskat med Noromectin. 6 månader efter nyupplockad smitta kan den synas tidigast.

Men för lilla blodmasken är det idé att testa om 8 veckor då hon hade 250 innan avmaskning, bara hoppa över odlingen den här gången?
 
Vi har en häst med stora blodmasken i stallet. Han har egen sommar och vinterhage (och alla andra hästar är odlade utan att någon mer är smittad.) Nu har vi en ny hage han ska flyttas till. Hur bör vi göra för att inte få med smittan i i nya hagen?
Han är avmaskad med ivomec efter provsvaret den 16 april och 16 juni. Räcker det? Han har hittills gått i samma hage så är säkert återsmittad (även om ägaren numera mockar hagen ca varannan dag så får man aldrig upp allt).

Fråga två. I vintras gick han i en mindre gräshage (30x60m) den mockades efter hans provsvar i våra och har efter det varit tom. Kan man använda den på vintern utan att hästen få i sig smitta eller kommer de eventuella ägg han äter i det då frusna/torkade gräset att kläckas nästa vår?
 
Vi har en häst med stora blodmasken i stallet. Han har egen sommar och vinterhage (och alla andra hästar är odlade utan att någon mer är smittad.) Nu har vi en ny hage han ska flyttas till. Hur bör vi göra för att inte få med smittan i i nya hagen?
Han är avmaskad med ivomec efter provsvaret den 16 april och 16 juni. Räcker det? Han har hittills gått i samma hage så är säkert återsmittad (även om ägaren numera mockar hagen ca varannan dag så får man aldrig upp allt).

Fråga två. I vintras gick han i en mindre gräshage (30x60m) den mockades efter hans provsvar i våra och har efter det varit tom. Kan man använda den på vintern utan att hästen få i sig smitta eller kommer de eventuella ägg han äter i det då frusna/torkade gräset att kläckas nästa vår?
Vinterhagen kan ni använda nu i vinter. Avmaska i höst så förs ingen smitta med.
 
Hur sannolikt är det att man får riktiga resultat på trackprov som skickas med posten nu sommarstid? Kan man riskera att egg som finns i bajset kläckar ut pga värmen innan det kommit fram til laboratoriet?
 
En fundering ang lilla blodmasken. Hästar som "blir nollade" år efter år på träckprov, det är deras immunsystem som tar hand om larverna innan de blir till maskar och kan lägga ägg? Teoretiskt sett, skulle man då kunna släppa ut ett par "noll-hästar" i en hage med mask och då se en minskning av masktrycket i den hagen?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
254 012
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 102
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 447
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 749
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp