Bukefalos 28 år!

Avmaskning!

_Maria_

Trådstartare
Hur gör ni med avmaskning? Har läst att maskarna kan bli resistenta om man avmaskar för mycket och med samma avmaskninsmedel..Så då tänker jag såhär att det är ju onödigt att avmaska mot alla maskar om dom bara har en sort. Men det är ju svårt att veta vilken sort dom är drabbade av om masken inte bokstavligen skulle kräla ur rumpan på katten men då känns det som om det har gått lite långt..

Så på mina kisar som är ca 8 mån har blivit avmaskade 2 gånger. Första dagarna när vi fick hem dom så såg vi att dom hade skabb i öronen. När vi åkte till veterinären så fick vi ett spot on medel som skulle droppas i nacken på dom som sedan gick ut i blodet och dödade skabben. Detta tog också hakmask och spolmask. Dom har inte efter detta haft några symptom på mask förutom för några veckor sedan. Då hade honan som en vit tråd i rumpan så då blev det avmaskning direkt mot spolmask (tog även hakmask). För spolmask ser väl ut typ som en lång vit tråd? Stod på paketen att om konstaterad spomask så skulle man avmaska igen efter 2 veckor så det gjorde vi.

Saken är den att honan är lite tunn tycker jag så jag undrar om det är p.g.a någon mask eller om hon helt enkelt är så bara. Finns det inget sätt så man kan ta reda exakt vilken mask dom har? Typ genom blodprov eller avföringsprov eller dyl?

Tacksam för svar!
Mvh/Maria
 
Sv: Avmaskning!

Hej!

Mask som kommer ur rumpan är bandmask, mask som syns i kräk är spolmask.

Är katten avmaskad som liten mot spolmask (som de kan få via modersmjölken) så är risken väldigt liten att den får det igen.

Bandmask är det man avmaskar alla vuxna katter mot, det får de när de äter fåglar eller smågnagare, de kan även få det via annan kattkontakt.

Man ska bara avmaska när man ser mask, annars finns risken för resistenta maskar. Det kan vara vettigt att byta avmaskningsmedel emellanåt. Droncit är det enda medlet som tar bara bandmask, men det är inte farligt att avmaska mot spolmask och hakmask när man bara ser bandmask.

Spot-onen som du nämnde innan tar ju bara spolmask och hakmask, så det lämpar sig ju inte att använda som avmaskningsmedel till en vuxen katt.

Men nu har det kommit en nyhet!! Profender som tar alla tre maskar, i form av en Spot-on. Be veterinären skriva recept.

Tolvis, djursjukvårdare
 
Sv: Avmaskning!

Vi avmaskar våra katter med tabletter när vi ser en mask, inte i förebyggande syfte. Kan vara lite svårt att få i dem tabletterna, men lindar man en bit skinka runt och strycker över svalget så brukar det gå.
 
Sv: Avmaskning!

Haknmasken är ju lite smått onödig att avmaska mot, finns den ens i Sverige? I så fall är den väldigt ovanlig.
 
Sv: Avmaskning!

Är du riktigt säker? För den masken jag såg, såg inte ut som en band mask...Men det är klart. Dom har ju aldrig blivit avmaskade mot bandmask så då kanske man ska göra det..?
 
Sv: Avmaskning!

_Maria_ skrev:
Är du riktigt säker? För den masken jag såg, såg inte ut som en band mask...Men det är klart. Dom har ju aldrig blivit avmaskade mot bandmask så då kanske man ska göra det..?

Det är ofta små, små bitar av bandmasken du ser, de ser lite ut som mannagryn...typ:smirk:

Tolvis

Om det kommer någon mask från "fel" håll brukar det röra sig om någon enstaka död mask, men givetvis förekommer även levande. Undantagen bekräftar regler:bump:
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Habina
·
Katthälsa Jag har tre katter, födda i mars i år. De lever mestadels utomhus dagtid, fångar och äter mycket möss, och sover inne på natten (fram...
Svar
4
· Visningar
787
Senast: Majjijann
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
157 932
Senast: Leeelot
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 150
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp