Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ahaa! Ok! Det var som jag tänkte :)

Överlever dessa parasiter vintrarna? Hästarna här hemma ska ju som sagt var avmaskas nu, får gå ytterligare två dagar på betet och sedan byta till vinterhagen där de inte gått sedan i maj i år. Sen till våren ska de ju ut på samma bete igen.

fast jag kanske ska vänta att byta hage om jag måste maska av igen om 14 dagar på fölis?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fölis lär i första hand ha spolmask (den du såg). De äggen är i stort sett omöjliga att bli av med... dock utvecklar hästarna eget försvar mot den 6 månader efter första smittan så det är en ovanlig mask att få på äldre hästar.

För att blodmasken ska vara borta från markerna behöver de vila 1½ år i sträck. En grund till bra hagplanering är att ha separata vinter- och sommarhagar.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ja de har redan separata vinter och sommarhagar. Synd att fölisen skulle komma och "förstöra" betet :( Mina hästar som gått där i sommar har inte haft mask och det var första gången någonsin som djur betade på marken så var så glad att det var ett rent bete.
Nu lär det ju dock inte vara så rent. tråkigt. Överlever dessa rackare vintern oxå? Betet kommer ju vila helt i vinter då hästarna släpps i vinterhagen. Sen avmaskas de i sin vinterhage o släpps på bete.

Ang dosering av maskmedel. En allmän frågan. Vad händer om man råkar överdosera?? jag är alltid supernojjig och kollar inställningarna hela tiden innan jag sprutar för att inte ge för mycket. Det står ingenting i bipacksedeln.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Jag undrar lite om vart informationen att vissa stammar av spolmask skulle vara resistenta kommer ifrån?

Denna information är saxad direkt ur FASS : "Resistens mot ivermektin har inte rapporterats hos häst. Emellertid kan frekvent och upprepad behandling tänkas leda till uppkomst av resistenta parasiter."

Min tvååring hade en slingrande gäst i en bajshög igår och jag har fått utskrivet Noromectin av vet. då det förekom styngflugeägg på betet hon gick på tills för 1 vecka sedan.

"Upprepad behandling", gäller väl upprepad behandling på en och samma häst, eller har jag missförstått något nu?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det finns en undersökning gjord under 2007 (om jag kommer ihåg rätt) publicerades 2008. Även i USA finns det undersökningar. Utöver det är det flera här på forumet som råkat ut för ivermektin-resistenta stammar av spolmask.

Vad gäller FASS är jag undrande över flera saker. Som varför det står (adulta) efter Ivomec Comp och Cydectin Comp när prazikvantel tar båda adulta och juvenila stadier av bandmasken...

Upprepad behandling är på samma häst, ja. Om din unghäst hade spolmask och du har fått Noromectin skulle jag om det var min häst göra ett träckprov 10-14 dagar senare för att kolla så det inte finns kvar.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Överdosera mycket hellre än riskera ge för lite! Cydectin bör man vara försiktig med, men även där kan man överdosera iaf 50% utan fara. Ivermektin 6ggr och pyrantel ännu mer.

Att underdosera gör att inte alla dör och resistensen ökar.

Spolmasken utvecklar de eget motstånd mot så det ska inte vara någon fara för de andra.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Detta hittade jag på SVA:

"Spolmask
Spolmask (Parascaris equorum) förekommer allmänt hos föl och unghästar, men sällan hos hästar äldre än 3 år. Immunitet börjar utvecklas redan från 6 månaders ålder. Masken lever fritt i tunntarmsinnehållet där den producerar rikligt med ägg som kommer ut på betet med avföringen. Spolmaskägg kan överleva i miljön i många år, vilket gör det svårt att få bukt med spolmaskproblem i en drabbad besättning. Äggen utgör smittkälla för kommande generationer av föl. Typiska symtom på spolmaskinfektion är dålig tillväxt, minskad aptit, gallor och ruggig hårrem.

Föl avmaskas vanligtvis mot spolmask vid 8 och 16 veckors ålder. På stora gårdar med många föl bör man avmaska grupper av föl med utgångspunkt från åldern på det äldsta och yngsta fölet. Ett- och tvååringar kan behöva avmaskas mot spolmask i februari, helst efter träckprovsundersökning. Samtliga preparat mot rundmask har oftast god effekt mot spolmask. På en del stora stuterier har man emellertid noterat en nedsatt behandlingseffekt mot spolmask, i synnerhet vid användning av ivermektin. Orsaken till detta är inte klarlagd men det kan röra sig om resistens."


Jag tänkte precis som du föreslog, testa Noromectinet och göra ett träckprov om två veckor. :idea:
Hon nollade spolmask hela förra året och i våras, så det är inget gammalt som ligger iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ok. Kanske därför det inte står något i bipacksedeln alltså, för att det inte finns några generella risker :)


En annan sak, hittade bara maskar i hennes avföring en enda gång. hon växer o lägger på sig som hon ska, bra päls och inget annat konstigt. Hur kan hon vara så opåverkad om hon bär på så mkt mask så de kommer ut i bajset?
Ser de ut som daggmaskar dessa spolingar?

Funderar på om det var nått annat.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Spolmask ser ut som vita daggmaskar ungefär. Oftast ser man inga maskar alls trots att de har. Dessutom behöver det inte betyda att hon har mycket för att du hittar i bajset. Knepigt är det.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Någon som haft svårt fall med blodmask? Läste att det är den värsta parasiten. Men undrar hur det kan bli om de ej blir avmaskade och går med det sas??
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fast man måste skilja lite när man säger bara blodmask. Den lilla är ju vanligast som ex, och visst kan den göra skada, inget sagt med det, Men inte som den stora som faktiskt kan döda sitt värddjur. Vilken blodmask menar du ?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Min tjej har och/eller stora och små, odling pågår för att verifiera/utesluta att stora blodmaskar finns eller ej, får svar v. 41. Har nämligen aldrig haft blodmask så det är därför jag undrar. Hon hade även rikliga mängder ägg :eek:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vilket är ett helt normalt förfarande och alltså inget dramatiskt, det kan kanske bli lite väl mycket däremot när EPG kryper över 2000 men odling sker alltid på stora blodmasken vid förekomst av den lilla.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!
'
Jag undrar bara vad som menas med "ingen återsmitta på 2 v." (stog det väl?) som står på cydektinet.

/ Lavinia
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej Madick....

Är detta nya "avmaskningstråden" man får skriva i?

jag gör ett försök...

jag har tidigare fått råd av dig...

har hela sommaren avmaskat intervall 12 v med cydectin till ena hästen, den andre hästen behövdes ej(träckprov på båda).

du sa sen att jag skulle avmaska mot stygnflugan OM det behövdes, vilket nu behövs...men jag avmaskade i förrgår sista cydectinet för nu ska jag vänta 12v innan jag avmaskar mot stygnflugan eller?
för man skall väl vänta tills det blir frost innan?

vilket medel tycker du ja skall använda mot stygnflugan?

sen min unghäst som inte heller har behövt avmaskas under sommaren är ivägskickat nu tillsammans med andra hingstar vilket medel skall jag använda på honom mot stygnflugan?(som han med hade ägg från).
det är kanske samma?

när skall jag träck kolla dessa igen?

målet är helt rena beten så jag försöker mocka dem ofta...har flyttat till nytt ställe igen men som troligtvis är ganska rent har inte varit hästar här på minst 1år iallafall. tror det är 2 år sedan.

har alltså 2 vuxna hästar hemma och 1 ivägskickad(2åring).

den ena av de vuxna, en mini shettis hade 1200 epg vid första träckprovet när jag köpte honom, efter en avmaskning (förra året tror jag de var) så visade han sedan på våren endast 150 epg. han har jag alltså ej avmaskat i sommar.

min andra vuxna en islandshäst visade först 500 epg sedan i våras hade han ökat till 850 epg om jag inte minns helt fel. hur kunde det komma sig?
då rekomenderade du mig att använda cydectin på honom hela sommaren med 12 v intervall iallafall och det är det jag gjort fram tills i förrgår...då gav jag vad jag tror ska vara sista dosen va?
tror jag totalt gett han 3 gånger sedan i våras då.

jag behöver inte göra något speciellt just för att vi flyttat till nytt ställe?


måste fråga en annan sak, varför får inte markerna betas för hårt? menar du för många hästar på för liten yta eller just att hästarna äter för mkt på en viss gräsplätt så att säga???

hur stora skall markerna vara om man tänker i hektar per häst då?

tack på förhand.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Min unghäst som är 1 år och 4 månader avmaskades med equimax när han stod på djursjukhuset i juli/augusti. Kan jag ta ett rättvisande träckprov nu?

De gamla hästarna avmaskades med fyrantel efter att de visat lilla blodmasken på träckprovet. Det skedde ungefär samtidigt. Är det dags för ett nytt prov än?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vilket är ett helt normalt förfarande och alltså inget dramatiskt, det kan kanske bli lite väl mycket däremot när EPG kryper över 2000 men odling sker alltid på stora blodmasken vid förekomst av den lilla.

Gott att höra, blev lite orolig, bara ordet blodmask klingar ju inte så bra. 1100 EPG hade hon, väntar på utskrivet medel så vi kan avmaska nu i veckan.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Min unghäst som är 1 år och 4 månader avmaskades med equimax när han stod på djursjukhuset i juli/augusti. Kan jag ta ett rättvisande träckprov nu?

De gamla hästarna avmaskades med fyrantel efter att de visat lilla blodmasken på träckprovet. Det skedde ungefär samtidigt. Är det dags för ett nytt prov än?

Equimax har intervall på 8 veckor o Fyrantel 4 veckor. Sedan släpper hästen ut ägg igen. Så du kan ta prov nu på de gamla. Räkna på hur lång tid det gått på unghästen.
// Linda
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

har hela sommaren avmaskat intervall 12 v med cydectin till ena hästen, den andre hästen behövdes ej(träckprov på båda).
du sa sen att jag skulle avmaska mot stygnflugan OM det behövdes, vilket nu behövs...men jag avmaskade i förrgår sista cydectinet för nu ska jag vänta 12v innan jag avmaskar mot stygnflugan eller?
för man skall väl vänta tills det blir frost innan?
Om det inte kommer nya styngflugeägg på den här hästen behöver du inte avmaska mer. OM det kommer nya, skrapa noga bort varje dag så klarar du dig utan avmaskning.

vilket medel tycker du ja skall använda mot stygnflugan?
Det står ovanför i FAQ, ivermektin.

när skall jag träck kolla dessa igen?
De du inte avmaskat är det lämpligt att göra prov på nu på hösten för att ha en koll så de inte ökat i EPG.

min andra vuxna en islandshäst visade först 500 epg sedan i våras hade han ökat till 850 epg om jag inte minns helt fel. hur kunde det komma sig?
jag behöver inte göra något speciellt just för att vi flyttat till nytt ställe?
För att det som syns på prov är vad som smittade hästen alltifrån 3 månader sedan till flera år tidigare. Lilla blodmasken kan lägga sig och vänta i flera år tills det är lagom att utveckla sig vidare.

måste fråga en annan sak, varför får inte markerna betas för hårt? menar du för många hästar på för liten yta eller just att hästarna äter för mkt på en viss gräsplätt så att säga???
hur stora skall markerna vara om man tänker i hektar per häst då?
Betas gräset för hårt blir det lite gräs med mycket larver = hög smittdos per tugga. Dessutom betar då hästarna närmare och närmare sina bajshögar där smittan är högre. Hur stora markerna behöver vara beror på hur markerna ser ut och hur hästarna betar. Det får du se efter själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
156 254
Senast: Leeelot
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 092
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 739
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 169
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp