Bukefalos 28 år!

Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Hej!

Stallägaren i det stall där jag har min häst vill absolut att hästarna ska stå inne ett dygn 2-3 dagar efter att vi har avmaskat. Vi gav Noromectin i onsdags mot styngflugan och nu måste hästarna stå inne hela dagen idag till imorgon bitti. :( Stallägaren motiverar detta med att h*n inte vill få ut maskarna (som väl är döda?!) eller maskmedlet i hagarna. Jag har aldrig hört talas om detta att hålla hästarna inne efter maskning tidigare, men ligger det något i det min stallägare säger och det bästa är att hålla hästarna i stallet?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vad visade träckprovet? Var det bara styngflugelarver så smittar de inte på något sätt alls när de kommer ut, och medlet binds till jorden och är inte farligt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Gjordes inget träckprov. Tidigare (vinter/vår) har de varit infekterade av springmask och har avmaskats enligt veterinärs rekommendationer, hagar har mockats osv. Nu har de haft mycket styngflugeägg. Är det lönt att göra träckprov om 14 dagar för att se om springmasken finns kvar eller är det för tätt inpå avmaskningen?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Har ni verkligen haft springmask? Den är väldigt ovanlig och äggen hamnar inte i bajset utan på utsidan av anus. Det finns ingen mening att göra träckprov förrän om tidigast 8 veckor efter avmaskning med Noromectin och då är det redan vinter iaf.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Varför säger inte veterinärer så mkt om hur hagarna ska skötas?

Och bandmask, är det vanligt?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

De kanske inte kan själva? Enligt en undersökning på 90-talet har ca 65% av hästarna i Sverige bandmask.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har stora marker 10hkt till 6 hästar, men låter hästarna gå ute i hagarna året runt, dvs har inga speciell vinter- eller sommarhagar. Jag har alltid varit extremt noga med att avmaska och inte börjat ta träckprov förrän i våras. Då hade samtliga hästar 0. Tog nu nytt träckprov för ngn vecka sedan. Då hade fem hästar 0 medan den 6:e hästen hade 60 på blodmask. Jag avmaskade omgående med Ivomec torts den lilla mängden. Nu till min fråga:

Säger detta ngt om markerna? Kan blodmask finnas på markerna fast bara en av hästarna är "mottaglig"?

Just denna häst var dock borta på annat bete i 3v och kom hem en månad före det att träckprovet togs ( ... borde givetvis ha sagt till ägaren att hon skulle avmaskas innan hon togs hem igen , men tänkte inte på det ....). Kan hon ha smittats på det betet? Syns ev smitta så snart? Om "ja", hur stor är risken att jag fått in blodmask på min mark? Vad kan jag göra åt det i så fall?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det säger att dina marker är väldigt rena. 60 EPG är så pyttelite att det inte ens värt att nämna nästan... Blodmasken är hästens vanligaste parasit och det är absolut inte någon katastrof att ha viss smitta på sina marker. Har hästarna FÖR rent och sen måste flytta kan de bli rejält sjuka om de inte fått känna av blodmasken tidigare.
 
Hög halt utav ägg från blodmask.

Jag har fått ett litet problem och hoppas att ni kan hjälpa mig.
Jag har 3 hästar som jag har haft några år, en som kom hit i våras och en som kom för 1mån sen.

Förra hösten togs träckprov på mina 3 och det viasade 0 på alla.
Hästen som kom i våras visade 0 då, och den hästen som kom för 1 mån sedan fick vi provsvaret på i fredags och han har hög halt utav ägg från blodbask och även rundmask, men inga färdigutvecklade maskar.

Hur gör jag nu, veterinären skrev ut avmaskningsmedel till alla 5 för säkerhetsskull.
Men de har bara gått i samma hage 1 mån, har de andra hästarna hunnit fått i sig masken?
Ska jag avmaska alla eller ska jag skicka ett prov på dem?
Ska jag avmaska nu eller vänta?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ivermektinpreparat: Ivomec, Noromectin, Bimectin, Eraquell, Vectin. Tar två stadier blodmask (ERP 8 veckor), styngflugans larver, springmask, nackbandmask, lungmask, fölmask (spolmask uppvisar resistens mot detta medel). Se även nedan under prazikvantel kombi

Gissar att jag har hittat resistenta spolmaskar!
Avmaskade för 8veckor sedan med Noromectin, i går sket fölungen spolmask!

Avmaskade självklart bums med Banmint + hällde i henne matolja i hopp om att de ska glida ut utan förstoppning.
Ännu ingen kolik så håller tummaran att det ska gå vägen.

HJÄLP!
Är det inte lite skumt att jag inte hittade några spolmaskar efter det att jag avmaskade???
Kan ha hamnat i hagen men fåglaran hade varit och rotat i högaran innan jag han mocka men där fanns inga i boxen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

- kl -

Hur är det med gödslet som ligger på gödselstacken? Hur länge behöver det ligga innan man kan köra ut det? Vi kör ut det på egna marker.
 
Sv: Hög halt utav ägg från blodmask.

Jag har fått ett litet problem och hoppas att ni kan hjälpa mig.
Jag har 3 hästar som jag har haft några år, en som kom hit i våras och en som kom för 1mån sen.

Förra hösten togs träckprov på mina 3 och det viasade 0 på alla.
Hästen som kom i våras visade 0 då, och den hästen som kom för 1 mån sedan fick vi provsvaret på i fredags och han har hög halt utav ägg från blodbask och även rundmask, men inga färdigutvecklade maskar.

Hur gör jag nu, veterinären skrev ut avmaskningsmedel till alla 5 för säkerhetsskull.
Men de har bara gått i samma hage 1 mån, har de andra hästarna hunnit fått i sig masken?
Ska jag avmaska alla eller ska jag skicka ett prov på dem?
Ska jag avmaska nu eller vänta?

De som nollar behöver du inte avmaska, hur tänkte veterinären där tro? Och vad är det för prov som kan tala om att det inte finns färdigutvecklade maskar?? Provet ser ägg, och för att det ska finnas ägg måste det ju finnas könsmogna (färdigutvecklade) maskar. Är det stor mängd ägg finns det en stor mängd vuxna.

Blodmasken är en rundmask.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag har inte skickat något prov på de andra 4.
Men de var 0 förra gången jag skickade, nu skickade vi bara på den nya hästen och han hade riklig mängd ägg av blodmask så vet tyckte jag skulle avmaska alla eftersom de går i samma hage och att blodmask var ganska allvaligt.

Jag är inte duktig på detta så det är därför jag frågar.
Vet sa att de kunde få biverkningar som kolik utav maskmedlet och jag har en som får kolik lätt, så jag är klyven..
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Blodmask (lilla) är hästens absolut vanligaste parasit och inte ett dugg "allvarlig" om den hålls på rimlig nivå. Har den nya dessutom bara varit hos er i 1 månad har de "gamla" hästarna knappast hunnit få i sig någon större mängd smitta och dessutom nås det inte ännu av avmaskningsmedlet. Kanske du skulle höra med någon annan veterinär som är lite mer insatt i parasitologi?

Var det första gången de andra nollade i våras? Är det taget prov på dem tidigare och i så fall vad visade det?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Mina 3 har varit nollade i 3 år nu. och den som kom i våras är bara 1år.
Den som kom för 1 mån sen är inte min utan en inhyrd, så det är hon som pratat med distriktsvet och fårr utskrivet åt alla, så hon har betalat och löst ut 5 doser för hon tyckte det var hennes ansvar att ge till mina oxå, men jag har inte gett till mina för jag undrar om de verkligen har hunnit fåtti sig maskarna? Jag är jättedålig på detta..

Så jag har avmaskningsmedel ligger i stallet, ska jag ge dem det eller ska jag vänta o ge dem det i vår istället?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag fick avmaskning från min veterinär till alla hästarna i stallet (2st hade ju blodmask) Ivomec comp fick dom.Har mockat så gott jag kunnat i hagarna efter avmaskningen.Det har varit frost på nätterna,hjälper det till? Dör masken snabbare då? Bör vi träckprova till jul igen ocj kolla?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
157 575
Senast: Leeelot
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 107
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 754
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp