Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Lilla fölisen har tagit avmaskningen bra. Inga biverkningar eller reaktioner över huvudtaget. skönt! Nu väntar träckprov om ca 2 veckor.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nu har jag en fråga..Fick svar på träckprov på mina två hästar idag. Den ena hade blodmask 2000 :eek: och den andra runt 1000...Inget annat.De andra hästarna här är inte avmaskade.Mina hagar är på 7 respektive 4 ha.Det går tre hästar i den "lilla" och 4 i den stora.Hur blir jag av med masken från markerna??Vilket medel ska användas??Litar inte riktigt på veterinärerna i denna frågan då dom sagt fel förr.Jag har ingen möjlighet att vila hagarna och måste använda båda hagarna (ston och hingstar).
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag skulle ge Cydectin nu och sen ta nytt prov tidigare i vår. Mocka hagarna så mycket det går, slå ner rator. Se till att de andra också gör prov och avmaskar om det behövs.

Avmaskningen är i första hand för att få bort smittan från markerna och ett gemensamt grepp behövs för att det ska vara nån mening med det hela.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Detta borde do betyda att hestar som alldrig gor i hagen inte behover avmaskas alls?? Missforsto mej inte - SJELVKLART tycker jag att alla hestar har rett till daglig utavistelse - menbefinner mej i FRankrike (derfor det fattas bokstever) just nu - och tyverr stor medparten av hestarna inne i sina boxar dygnet runt ner de inte ids:(.. Her avmaskar de po rutin alla hestar tvo ggr per or eller offtare om de tycker nogon hest faller ur, har raggi pels eller liknande (har alldrig tagit nora treckprover). Men kan verkligen hestarna vara mask infekterade om de alldrig eter gres?? - om e har tur kanske de betas for hand typ10min non ggr i veckan. Jag trodde inte det o forsokte ta en diskusion med stallegaren - men kenner mej inte tillreckligt seker po faktan for att kunna prata for nackdelarna att avmaska i onodan. Finns det andra maskar i Frankrike eller e det samma?? I forsta hand onskar ja ju att hestarna fick go ut men ner detta er bortom minformoga att endra po so kanske jag kan fo bort onodiga avmaskningar ist??
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Risken är ytterst liten att de skulle ha mask om de aldrig går i hage.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

jag har redan avmaskat mot styngfluga, men jag antar att det var för tidigt??
En annan fråga som jag antar att madick vet svaret på, Kan man se styngflugeägg på ett vanligt träckprov?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Styngflugans ägg sitter utanpå hästen och kan alltså inte ses på träckprov (som hittar ägg från mask). Efter första frosten går det bra att avmaska, och det har det väl varit nu.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vi fick rådet av vår veterinär att inte avmaska mot styngfluga, såvida det inte rör sig om väldigt stora mängder, eftersom man kommit fram till att styngflugans larver inte orsakar så stora skador som man tidigare trott. Bättre att bara skrapa av äggen så fort man ser dem.

Nu har vi slarvat med att skrapa bort äggen i år och som mest var det en häst som hade uppskattningsvis 50-70 ägg på kroppen. Vet tyckte det var gränsfall, men rekommenderade ändå att inte göra något i år, eftersom inga andra parasiter har påvisats vid träckprovet. I stället skulle vi vara noggranna med att skrapa bort äggen nästa sommar.

Jag tycker det låter vettigt och vill gärna undvika att ge avmaskning så långt det är möjligt. Vart går då gränsen för när man bör avmaska mot styngfluga, om styngfluga nu är det enda man avmaskar mot (dvs träckprov har nollat i övrigt)?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Framkommit var och vilka är "man"? "Experterna" är väldigt oense. De som varit med och sett magar med styngflugelarver struntar inte i att avmaska...
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Kanske en dum fråga..
men jag får hem ett 6 mån föl snart. Hur ofta ska dom avmaskas, ska man ta ett träckprov direkt han kommer hem?? Hur ofta ska man kolla annars, allmänt?

Mvh Tiller
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Kanske en dum fråga..
men jag får hem ett 6 mån föl snart. Hur ofta ska dom avmaskas, ska man ta ett träckprov direkt han kommer hem?? Hur ofta ska man kolla annars, allmänt?

Mvh Tiller

Vet du hur fölet avmaskats/provtagits tidigare?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Framkommit var och vilka är "man"? "Experterna" är väldigt oense. De som varit med och sett magar med styngflugelarver struntar inte i att avmaska...

Jag har inga referenser till några vetenskapliga undersökningar, men jag litar på min veterinär som är en erkänt duktig hästveterinär som håller sig väl uppdaterad med de senaste rönen. Om jag söker information själv så finner jag bland annat en skrift från jordbruksverket som säger att "Styngflugelarver är för det mesta ofarliga" och "Även om det ibland finns många larver i magsäcken är det sällsynt att hästen påverkas av dem": http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/JO07_18.pdf

Måste bara säga att jag blev besviken av att få ett så snäsigt svar. Tycker du brukar skriva bra inlägg annars, men nu känner jag mig lite idiotförklarad av en av "experterna".

Jag struntar inte heller i att avmaska, jag tar ett aktivt och utbildat beslut att avmaska eller inte. För att kunna göra det så ställer jag en ärligt menad fråga. Vart går gränsen?

Du rekommenderar tidigare i tråden att man ska vara noga med att skrapa bort äggen, så behöver man inte avmaska mot styngflugan. Jag undrar då om man kan vara säker på att få bort alla ägg innan de kläcks och hästen slickar i sig larven. Enstaka ägg kan vara svåra att se, speciellt på ljusa hästar, och sen sitter de fast ganska hårt. Några larver måste man väl räkna med slinker ner i magen ändå, så vart går gränsen?

Jag har sett bilder på styngflugans larver i magen och håller med om att det inte är någon vacker syn. Frågan är dock om hästen lider eller tar skada av dem. Jag tänker inte avmaska bara för att det ser illa ut i magen, utan jag behöver starkare argument än så innan jag använder ett medel som vi riskerar att göra parasiterna resistenta mot.

Jag vill inte provocera eller försöka bevisa något. Jag tycker bara jag får motsägelsefulla besked från olika håll och vill bilda mig en egen uppfattning.

Finns det någon studie som visar på dokumenterade skador/besvär orsakade av styngflugans larver? I så fall är jag väldigt intresserad.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det var absolut inte meningen att snäsa av dig. Jag är uppriktigt nyfiken vad det är för undersökningar och vilka dessa "man" är. Jag har inte haft tid att hålla mig så uppdaterad som jag vill och funderar på vad jag missat.

Vad gäller skrapa bort gäller det att det görs varje dag. Äggen kläcks inte direkt, utan det tar ett par dagar. Var gränsen går måste vara upp till varje hästägare.

Återkommer om jag hittar något matnyttigt om styngflugelarver.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ok, bra. Jag läste nog in onödigt mycket i ditt inlägg.

Kan inte säga vilka "man" är, men fick intrycket att det är den gängse rådande uppfattningen att inte rekommendera avmaskning mot styngfluga annat än vid rikliga mängder. Veterinären kände bara till enstaka fall där det förekommit problem, men de hästarna hade även riklig förekomst av andra parasiter, så det gick inte att säga att det berodde på den ena eller den andra parasiten.

Jag ska höra nästa gång jag träffar vet om det finns några vettiga studier i ämnet.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

fick resultatet på min odling av blodmasken att det inte fanns något av den stora vilket var skönt.
Nu en fråga när jag nu har avmaskat ska jag göra det igen om 8 v som var intervallen eller kan jag lugna mig och ta ett nytt träckprov till våren och se om det behövs mer avmaskning eller ska jag ta ett träckprov till nu i höst.
Hästen hade 475 epg.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det är redan oktober, så om 8v är det december och då behöver du inte avmaska. Vänta med prov till i vår.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*
Ni som kan det här: 100 EPG på 2,5 åringen innebär att det inte finns någon som helst anledning att avmaska, eller?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ivermektinpreparat: Ivomec, Noromectin, Bimectin, Eraquell, Vectin. Tar två stadier blodmask (ERP 8 veckor), styngflugans larver, springmask, nackbandmask, lungmask, fölmask (spolmask uppvisar resistens mot detta medel). Se även nedan under prazikvantel kombi

Gissar att jag har hittat resistenta spolmaskar!
Avmaskade för 8veckor sedan med Noromectin, i går sket fölungen spolmask!

Avmaskade självklart bums med Banmint + hällde i henne matolja i hopp om att de ska glida ut utan förstoppning.
Ännu ingen kolik så håller tummaran att det ska gå vägen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
156 234
Senast: Leeelot
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 092
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 739
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 169
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp