Bukefalos 28 år!

Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Körde Kolla masken på min unghäst i veckan: 3000 O_o Hon ska självklart maskas så snart som möjligt. Hon maskades i höstas men hade då måttligt med mask. Hon är kollad för all sorts mask så hon ska bara ha lilla blodmasken.

Men nu till frågan: Hon har varit lite tunn, inte mager, men svår att få upp i vikt trots kraftfoder och massa stråfoder. Påverkar lilla blodmasken hullet?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Körde Kolla masken på min unghäst i veckan: 3000 O_o Hon ska självklart maskas så snart som möjligt. Hon maskades i höstas men hade då måttligt med mask. Hon är kollad för all sorts mask så hon ska bara ha lilla blodmasken.

Men nu till frågan: Hon har varit lite tunn, inte mager, men svår att få upp i vikt trots kraftfoder och massa stråfoder. Påverkar lilla blodmasken hullet?

Jag vill fråga när tog du trakt prov innan den sista och vad var det för siffer?

De ska prata med vetrnären som komma att skriva utt medicinen om hur du ska gå till väg så att inte riskera hasten hälsa eller liv!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vill bara tacka dig för hjälp.:up:

Mina hästar nollar nu på allt. Har mockat som en tok- i princip var dag....
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Körde Kolla masken på min unghäst i veckan: 3000 O_o Hon ska självklart maskas så snart som möjligt. Hon maskades i höstas men hade då måttligt med mask. Hon är kollad för all sorts mask så hon ska bara ha lilla blodmasken.

Men nu till frågan: Hon har varit lite tunn, inte mager, men svår att få upp i vikt trots kraftfoder och massa stråfoder. Påverkar lilla blodmasken hullet?

3000 är mycket men ska inte påverka hullet. Jag skulle be om ett kombinationspreparat så du även tar ev. bandmask eftersom den inte alltid syns på provet.

Förra sommaren och hösten var en rejäl smittkälla så det är många som fått höga värden nu i vår, men även många som nollar som vanligt.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Har fått hem mina kollamasken och jag vill göra träckprov nuuuuu :D Men är det lönt?

Hästen ska inte byta hage förrän om tidigast 2-3 veckor. Antingen kommer då en ny häst eller så flyttar han först över själv.

Kommer det ny häst, är det bäst att träckprova båda samtidigt?
Eller kan man träckprova min nu, avmaska vid behov efter när man bestämmer sig för att flytta honom och ta den andra hästen när den kommer + ev avmaska och sen flytta den?
Hur länge "stämmer" ett träckprov som ju alltid påpekas är en ögonblicksbild? Dvs så man maskar rätt inför flytt till ny hage.

Får fundera lite med hagar o sånt oxå.

(mackan, jag kommer definitivt ringa min vetkontakt (:love:) minst en gång innan jag ens funderar på vilken dag jag ska göra träckprov :p)

Vilken sorts hage går hästen i nu? Är det grus och/eller liten mockbar vinterhage skulle jag vänta med provet. Är det stor hage med gräs skulle jag göra prov nu och rådgöra efter det. Har du gjort prov tidigare och vad har det visat i så fall?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Vinterhage med tillräckligt med gräs så att de äter full ranson hö nattetid men inget alls dagtid längre. Min har börjat gå på gräsmattan oxå med mer gräs (klippa :-P) men bara när vi är hemma.

Hans sällskap ska gå kvar i vinterhagen till senast början på juni (ska då hem på bete) och vill nog inte göra träckprov. Jag vill alltså främst skydda sommarhagen.

Först rutinmaskad första åren i sitt liv, några år med träckprov och lite/ingen mask och senast några år rutinmaskad, maskad senast i oktober (Bimectin) vid flytt till denna parasitfria vinterhagen.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

*kl*

Jag har sökt med ljus och lykta i denna tråden och flera andra men hittar inte.....

Vid förekomst av stora blodmasken, måste hagen plöjas upp eller räcker det med att mocka frenetiskt?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL!

Ber om hjälp från drottning madick... ;)
Fick provsvaret idag. 400 epg och odling satt, men förekomst av bandmaskägg som notering.
Finns det något jag kan koppla in redan nu, eller vänta på svaret ang stora (hade inget senast vi satte odling, våren 2012)???

Blir det samma medel och jag kan köra nu eller blir det olika medel om det finns stora?? Enkel dos, dubbel? AHHH!! Hjälp snälla!!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL!

Har en ponny installad på ridkoslan, liten grushage som mockas dagligen. Han går själv och jag vi har bara haft honom sen i januari.
Vi har även en ponny som går här hemma med våra getter, på lösdrift och har gjort så sen i höstas.

Det är nu dags att ta hem ponnyn från ridskolan och släppa han på bete ihop med ponnyn som vi redan har hemma, i en annan hage bara de två.
Betet är parasitfritt då det stått utan djur i närmare 20 år.

Så till min fråga:
Ska jag kolla masken på båda innan jag släpper dem på bete eller ska jag avvakta och göra det om ett tag?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

självklart kollar du träckprov innan du släpper ut dem på ett nuvarande parasitfritt bete.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL!

Ber om hjälp från drottning madick... ;)
Fick provsvaret idag. 400 epg och odling satt, men förekomst av bandmaskägg som notering.
Finns det något jag kan koppla in redan nu, eller vänta på svaret ang stora (hade inget senast vi satte odling, våren 2012)???

Blir det samma medel och jag kan köra nu eller blir det olika medel om det finns stora?? Enkel dos, dubbel? AHHH!! Hjälp snälla!!

Än en gång!
Prata med vetrinären!!
Det är den som skriva utt medlet....inte Madick!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

sist jag gjorde det fick jag medel som INTE tog bandmask alls å dessutom för lite.. så vill ha lite på benen när jag ringer....

En annan gång frågade vetten MIG vad jag tyckte han skulle skriva ut....:o
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Är vetrinär så dum att den vet inte vilket medel den ska skriva utt då är det bäst du ligga på top när det gäller avmaskning! eller byt vetrinär.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fast nu råkar det ju vara så att Madick är mer kunnig i detta område än 99 % av sveriges veterinärer.

Mycket mjölig! (jag kanska känna Madick bättre än du!) men medel är recept beläkt i detta ländet.

Ta bort recept krav och vi kan alla gå studia kurs hos Madick och vi kan fixa våra avmasknings program själv.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL!

Ber om hjälp från drottning madick... ;)
Fick provsvaret idag. 400 epg och odling satt, men förekomst av bandmaskägg som notering.
Finns det något jag kan koppla in redan nu, eller vänta på svaret ang stora (hade inget senast vi satte odling, våren 2012)???

Blir det samma medel och jag kan köra nu eller blir det olika medel om det finns stora?? Enkel dos, dubbel? AHHH!! Hjälp snälla!!

Som en geting-drottning då :D

Absolut avmaska redan nu och ett kombinationsmedel som tar både blodmask och bandmask, t.ex. Ivomec Comp. Comp-preparatet använder du bara första gången, sen är det "vanlig" Ivomec om vet tycker det bör upprepas under säsongen.

Om din häst inte hade något på odling förra året, står kvar på samma ställe och inga nya hästar med stora blodmasken kommit in så behöver man inte odla varje gång.

Om din häst mot förmodan skulle ha även stora så är det samma avmaskningsmedel. Skillnaden är att hela stallet behöver ta tag i saken, mocka och kolla om fler har det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
158 348
Senast: Leeelot
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 761
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 199
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp