Bukefalos 28 år!

Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ah! Stort tack, då har jag ett litet hum när jag pratar med vetten sen!

Ja satte odling för att vi hade ny gäst under vintern som inte hann kollas (stod nov-mars) och därför har jag inte hundra koll...

Vad avgör om man avmaskar igen och med vilket intervall från comp-sprutan kör man på då? Vet att jag körde intervall förra våren och har för mig 8 veckor då, kan det stämma?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Fast nu råkar det ju vara så att Madick är mer kunnig i detta område än 99 % av sveriges veterinärer.

:bow:

sist jag gjorde det fick jag medel som INTE tog bandmask alls å dessutom för lite.. så vill ha lite på benen när jag ringer....

En annan gång frågade vetten MIG vad jag tyckte han skulle skriva ut....:o

Jag har ringt och rådfrågat Vidilabs veterinärkontakt och om jag fattade rätt så kan man få recept genom dem? Givetvis efter träckprov. Men man slipper alltså blanda in en annan (kanske ej så maskkunnig) veterinär.

Eller har jag fattat fel?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl
Jag har stött på tyvärr veterinärer som skriver ut sprutor med Max 600 kg flera gånger och öht inte ställt frågan till sina kunder vilken häst det handlar om och hur den väger . Snacka om att bidra till resistens hos maskarna om sagda hästägare maskar med för låg dos . Gäller ju i största allmänhet öht - de flesta häst ägare har noll koll vad deras häst väger och uppskattar ofta gravt i underkant ....
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Vilken bra tråd :-)

Jag har precis avmaskat min häst med Cydectin och såg efteråt att det gick ut i datum i mars-13!! Är ju försent att reklamera till apoteket nu då jag redan stoppat i medlet i hästen:crazy:

Behöver jag avmaska igen? Eller går det bra ändå trots att det är maj nu? Kan min häst bli sjuk? :(
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Spruter kommer i 600kg doser! rör det sig om en tygre häst då för vet skriva utt två sticken, det är för hästäger att tala om det för vetrinären.
Dosering stå i bruks anvisning. Kan man inte hästen vikt, ger hela spruten, bättre för mycket är för lite.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Kl

Vilken bra tråd :-)

Jag har precis avmaskat min häst med Cydectin och såg efteråt att det gick ut i datum i mars-13!! Är ju försent att reklamera till apoteket nu då jag redan stoppat i medlet i hästen:crazy:

Behöver jag avmaska igen? Eller går det bra ändå trots att det är maj nu? Kan min häst bli sjuk? :(

Du kan ta ett traktprov om ett par veckor för att se om medlet har taget.
Det har det säker gjört.

låter som SVA och apotekerna vill ränsa utt sitt läger av utgåenda Cydectin så dom kan beställa nästa års smak :d
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Haha, ja så är det säkert, nästa år blir det hallonsmak:D

Känns så surt bara när jag precis betalt för träckprov, men men sånt är väl livet då *sucka*:banghead:
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag vill fråga när tog du trakt prov innan den sista och vad var det för siffer?

De ska prata med vetrnären som komma att skriva utt medicinen om hur du ska gå till väg så att inte riskera hasten hälsa eller liv!

Förstår faktiskt inte vad du frågar om.

SJÄLVKLART pratar jag med vetten men var nyfiken på vad den samlade buke-kunskapen hade att säga.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

3000 är mycket men ska inte påverka hullet. Jag skulle be om ett kombinationspreparat så du även tar ev. bandmask eftersom den inte alltid syns på provet.

Förra sommaren och hösten var en rejäl smittkälla så det är många som fått höga värden nu i vår, men även många som nollar som vanligt.

Tack :) Blev verkligen förvånad över lill-hästs resultat men hon har varit hos tränare ett tag, funderade lite på om det kan ha påverkat alt nuvarande uppstallningen då min andra nollat eller närapå innan hon kom dit.

Kvittar ju, men har funderat lite på det :)
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag vet, det pluka till sig penger det har avmaskning, alla vill sko sig.
Kan vara biligar att investera i egen microskope och räkna agg själv.
Har du kollet skiten efter avmaskning? det börd synes mask, då vet du det funker och du kan ta prov efter summer bytet, då man bruka ger non typ av Ivermactin i Nov/Dec allafall för att komma åt Stingflug och lite småt och gott som dom har pluket upp under summern.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Förstår faktiskt inte vad du frågar om.

SJÄLVKLART pratar jag med vetten men var nyfiken på vad den samlade buke-kunskapen hade att säga.

Du fick tilbaka EPC på över 3000!
När tog du prov innan den sista avläsning och när var hästen avmasket sist!
Rätt enkelt fråga!
Att samla på information då måste man har lite kött på benen på själva frågan!
Hur kom det sig att hästen är så infesterad?

Vad sa vetrinären om behändling? hur ska det gå till.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Spruter kommer i 600kg doser! rör det sig om en tygre häst då för vet skriva utt två sticken, det är för hästäger att tala om det för vetrinären.
Dosering stå i bruks anvisning. Kan man inte hästen vikt, ger hela spruten, bättre för mycket är för lite.

Nej, det finns sprutor för 700 kg .
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Ah! Stort tack, då har jag ett litet hum när jag pratar med vetten sen!

Ja satte odling för att vi hade ny gäst under vintern som inte hann kollas (stod nov-mars) och därför har jag inte hundra koll...

Vad avgör om man avmaskar igen och med vilket intervall från comp-sprutan kör man på då? Vet att jag körde intervall förra våren och har för mig 8 veckor då, kan det stämma?

Stora blodmasken (som du odlar för) tar ungefär ett halvår på sig innan den är utvecklad nog så den syns på träckprov.

Efter comp-avmaskningen följer du medlets intervall men den utan comp-delen, så 8 eller 12v beroende på vilket medel du använder. Dock, använder du Cydectin så räcker ofta en behandling om hästen inte är kraftigt infekterad.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Du fick tilbaka EPC på över 3000!
När tog du prov innan den sista avläsning och när var hästen avmasket sist!
Rätt enkelt fråga!
Att samla på information då måste man har lite kött på benen på själva frågan!
Hur kom det sig att hästen är så infesterad?

Vad sa vetrinären om behändling? hur ska det gå till.

Din svenska är mycket svår att förstå. De kollades i höstas. Lillhäst hade måttligt, mins inte siffran, och maskades. 01:an lite, minst inte siffran, men så lite att avmaskning var onödig. .
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Varför gör man inte som med grovfoderanalys när man tar träckprov, samlar ihop typ en vecka och skickar in? Är det enbart för att äggen då hinner forsätta utvecklas?

Hade jag vart rik hade jag velat skicka in typ 10 prov på raken och se om det gav liknande svar :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
157 575
Senast: Leeelot
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 107
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 754
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp