Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

ett träckprov behöver vara färskt, det får inte gå flera dagar innan provet tas.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En annan fråga. Det sägs ju att 20 % av hästarna står för 80 % av smittan. Blir dessa hästar aldrig parasitfria genom bra avmaskning utan behöver avmaskas mer eller mindre hela livet för att hålla smittan i schack?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

En annan fråga. Det sägs ju att 20 % av hästarna står för 80 % av smittan. Blir dessa hästar aldrig parasitfria genom bra avmaskning utan behöver avmaskas mer eller mindre hela livet för att hålla smittan i schack?

Det har jag oxå funderat på då jag har en kompis vars häst har mask varje år trots avmaskning och minutiös mockning av hagar. Denna häst har oxå problem med mugg från och till. Min teori är att det är något vajsing med immunförsvaret. Frågan är vad man gör åt saken?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

kl

Varför gör man inte som med grovfoderanalys när man tar träckprov, samlar ihop typ en vecka och skickar in? Är det enbart för att äggen då hinner forsätta utvecklas?

Hade jag vart rik hade jag velat skicka in typ 10 prov på raken och se om det gav liknande svar :D

Jag håller på att försöker övertyga Leafhillranch och gör just nu prover på hans varannan vecka (0 än så länge) :D

Grejen med att metoden som används är kvalitetssäkrad är en del av forskningen som är gjort att det finns en korrelation mellan antalet ägg funnet i provet och antalet vuxna äggläggande maskar i hästen. Den forskningen är ju gjord för att varje person ska slippa göra så. Det kan diffa litegrann men inga jättesiffror.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Det har jag oxå funderat på då jag har en kompis vars häst har mask varje år trots avmaskning och minutiös mockning av hagar. Denna häst har oxå problem med mugg från och till. Min teori är att det är något vajsing med immunförsvaret. Frågan är vad man gör åt saken?

Håller efter, det är inte så mycket mer man kan göra. Det är som vissa människor som aldrig är sjuka medan andra får varenda smitta som går.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Din svenska är mycket svår att förstå. De kollades i höstas. Lillhäst hade måttligt, mins inte siffran, och maskades. 01:an lite, minst inte siffran, men så lite att avmaskning var onödig. .

Jag vet, jag gjöra så gott jar kan.

Så jag fätta rätt:
Sista avmaskning var 2001?
EPC höst 2012? låg EPC så ingen avmaskning?
Nu sista EPC ligga på 3000+
Right?????
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag håller på att försöker övertyga Leafhillranch och gör just nu prover på hans varannan vecka (0 än så länge) :D

Grejen med att metoden som används är kvalitetssäkrad är en del av forskningen som är gjort att det finns en korrelation mellan antalet ägg funnet i provet och antalet vuxna äggläggande maskar i hästen. Den forskningen är ju gjord för att varje person ska slippa göra så. Det kan diffa litegrann men inga jättesiffror.

Sorry Madick:
Been one thing after the other.
My bad knee´s and trying too run after them guys holding a baggy under their ass ain´t easy :arghh:, your welcome to come here and try :D
I´ll get em sent off Monday
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag vet, jag gjöra så gott jar kan.

Så jag fätta rätt:
Sista avmaskning var 2001?
EPC höst 2012? låg EPC så ingen avmaskning?
Nu sista EPC ligga på 3000+
Right?????

Nej, 2001 är när den andra hästen är född.
FEC höst 2012 visade på låg EPG men hästen avmaskades. Nu 3000+.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Nej, 2001 är när den andra hästen är född.
FEC höst 2012 visade på låg EPG men hästen avmaskades. Nu 3000+.

Missförstån gå åt båda hål.

6 months and 3000+
Interesting, näste fråga? "vad var det för medel? togs ett EPC efter? och värför den inte tog!
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Jag ställer upp med häst om du vill ha mer försöksaspiranter :angel:

Fick svaret på mail nu. 0 på allt, härligt! Jag som trodde jag hade en helg till på att fixa klart sommarhagen :p

Då är det koll igen till hösten innan vinterhagen som gäller (förutom att mocka ur vinterhagen vid byte, hålla klippt o skrapa ev flugägg)?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Förresten, får jag faktura på bandmasken eller? Fick bara provsvaret i mailet men faktura kanske kommer senare?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

No Problemo.
Det bli lite blandet.
Har du inte hört, det heter inte Nyheter längre, det heter NEWS.:)
folk prata mer America English an Svenska nu för tiden.
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Försökskanin här också:

Just fått svar från SVA, riklig mängd Blodmaskägg, inga Bandmaskägg. Analys pågår.
Stallet vill att alla ska avmaska med dubbeldos Banminth.

- Stämmer det? Ska man vänta tills det kommer analyssvar? Hästen har aldrig haft stor blodmask. (16 år) Om man tar Banmith nu, måste man göra om avmaskningen för att ta fler stadier av blodmask?

Jättetacksam för svar.:)

Jag ställer upp med häst om du vill ha mer försöksaspiranter :angel:

Fick svaret på mail nu. 0 på allt, härligt! Jag som trodde jag hade en helg till på att fixa klart sommarhagen :p

Då är det koll igen till hösten innan vinterhagen som gäller (förutom att mocka ur vinterhagen vid byte, hålla klippt o skrapa ev flugägg)?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

KL

Svar på en hästen blev 30 epg och den andra 400 epg (stora/lilla blodmasken)
Den med 400 får jag ju avmaska men den med 30, behövs det då?
 
Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)

Missförstån gå åt båda hål.

6 months and 3000+
Interesting, näste fråga? "vad var det för medel? togs ett EPC efter? och värför den inte tog!

Såklart det tog det som fanns då! Fortfarande finns det stadier i hästen som INGET medel kommer åt. De kan ligga där i över 10 år utan att störa hästen eller så poppar de upp när hästen är lite nedsatt av någon anledning. Att avmaska oftare hjälper inte mot detta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
156 802
Senast: Leeelot
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 098
Senast: Boj
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 746
Senast: Boj
·
B
Hästvård Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar: Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150...
Svar
5
· Visningar
1 182
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp