Bukefalos 28 år!

Avmaskningsmedel?

Fast hästar som aldrig går på gräs behöver ju inte avmaskas var 4/8/12 vecka (beroende på preparat)?! Vilken även SVA är fullt medvetna om.

Om det däremot kommer upp gräs i vinterhagen/rasthagen så lär man avmaska (precis som jag skrev?), men hästar som går i hagar utan gräs behöver man inte hälla avmaskningmedel i hela sommaren.

Men det du skrev var ju det jag sa, så =)
 
Blodmasklarverna går i dvala när det är kallt eller torrt. Alltså även väldigt torra somrar! Vinterrasthagar är det ju ofta rätt högt parasittryck i, men eftersom hästarna inte äter där (förhoppningsvis ger man höt på ren mark och inte på "toaletter") så blir de ju inte så smittade. Bäst är det dock om man kan mocka en gång i veckan ungefär.

Vill du ha mer fakta så finns det här och här . Skriv ut och sätt upp i ditt stall!!
 
Aha, du menar typ grushagar...eller hårdstampade ala jordgolvshagar ?

Exakt =) Sådana rasthagar som oftast tävlingshästar på högre nivå huserar i. Och sådana som brukar vara i stall som ligger i stadsbebyggelse.

Kommer det upp mer än några strån som försvinne rlika snabbt igen så måste man däremot avmaska även om det inte räcker som 'bete'. (min vinterhage t ex är tillräckligt stor för att bli gräsbevuxen. Det hinner aldrig växa sig långt utan hålls 'gräsmatteklippt' hela tiden de går där på våren. Men det är ändå gräs och det sitter maskägg på det där jämrans gräset. Så då lär man ju avmaska även den gräsväxande tiden som de inte är på betet, dvs vår och höst)
 
så här gör vi på ridskolan: avmaska före sommarbetet ungefär en vecka före och då låta hästarna gå i en hage som inte är "sommarhagen" under den veckan för att inte få med sig masken över till "sommarhagen". efter betet skulle man avmaska igen och låta de gå i en hage i ungefär en vecka innan de får gå i vanliga hagen så har vi det på ridskolan och det funkar super bra.. våra hästar har aldrig mask. vi växlar mellan olika medel så att hästarna inte ska bli immuna mot något av de olika sorterna
 
Gör ni träckprov så ni vet om hästarna har mask eller inte? Som en upplysning så har ALLA hästar ALLTID en viss mängd blodmask. Sen så är det inte hästarna som blir immuna, utan maskarna (vilket är mycket mycket värre).
 
Varför inte kolla på länkarna istället? Hur andra gör stämmer inte på allas situation.
 
Varför då? Har ni hästarna på samma stall och i samma hagar?
 
Va ? Har jag förstått ditt inlägg rätt....Ni har alltså rast/vinterhagar som sedan öppnas upp så dom hör ihop med sommarhagarna ?? Varför då om jag får fråga ?
 
Undrar som Mynta, går de i samma hagar sommar och vinter? Första åtgärden i maskbekämpning är att ha separata sommar- och vinterhagar. Har ni så pass stora hagar som det låter så skulle det räcka för att hålla nere maskbeståndet så ni inte behöver avmaska så mycket om ni håller separata hagar. Går de i samma jämt så lär det vara HÖGT parasittryck och verkligen läge för träckprov.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
922
Senast: Habina
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
793
Senast: mily
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 619
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp